Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door SarahLee
#2886430
Goedemorgen! Ik heb wat onduidelijkheden, maar eerst zal ik me netjes voorstellen.

Ik ben dus SarahLee (Diane) uit Nieuwegein, in ons huishouden hebben we 8 katten en 2 honden (kruising Herder en kruising Jack Russell).
De honden aten sinds een jaar Smuldier, aangevuld met verse/gedroogde runderoren, kiprugstukken, kippennekken, gedroogd kopvlees, rauw ei en wat organen. De katten waren in januari overgegaan op vers. Helaas verloor mijn vriend zijn baan en kelderden wij enorm in inkomen, waardoor we nu sinds een kleine maand genoodzaakt zijn alle dieren brok te voeren. Aangezien zijn nieuwe baan per april start gaan we gewoon verder waar we met vers gebleven waren.

De honden zijn geen probleem, rondom de katten vind ik het ingewikkeld.

We hebben de volgende katten in ons assortiment:
- Purdy, 6 jaar, grote kater, gecastreerd, weegt 6,6kg, kan wel iets af, niet teveel. Was blaaspatiënt, tot penispuntamputatie, is nu stabiel
- Kai, 5 jaar, redelijk grote kater, gecastreerd, weegt 6,1kg, kan wel wat vet af
- Noa, 5 jaar, grote poes, gecastreerd, weegt 6,5kg, behoorlijk stevig
- Vlinder, 5 jaar, gemiddelde poes, gecastreerd, weegt 5,8kg, flink overgewicht
- Bloempje, 6 jaar, klein poesje, gecastreerd, weegt 5,9kg, flink overgewicht
- Bram, 3 jaar, gemiddelde kater, gecastreerd, gewicht onbekend, netjes op gewicht (strak in het pak)
- Koekie, leeftijd onbekend, gemiddelde poes, gecastreerd, gewicht onbekend, flink overgewicht. Ze lijdt aan voedselallergie (jeuk, slechte huid) en heeft geen tanden/kiezen meer, krijgt speciaal dieetvoer
- Pumbaa, 13 jaar, gemiddelde kater, gecastreerd, gewicht onbekend, iets schraal. Hij lijdt aan voedselallergie (braken, afvallen)

De situatie bij ons thuis is dat de katten voor de nacht naar zolder gaan (met uitzondering van Koekie en Pumbaa). Zij hebben de hele zolderkamer tot hun beschikking, er staan krabpalen, er ligt veel speelgoed, uiteraard een grote kattenbak en er staat een waterfontein. Ze krijgen 2x per dag te eten (op het moment CaroCat).
Koekie en Pumbaa blijven 's nachts gescheiden van de rest (iets met privileges). Koekie eet Sanimed atopy sensitive, Pumbaa eet seniorenbrokken van het merk waar het op dat moment goed op gaat.

Zoals gezegd ben ik in januari de katten ook vers gaan geven en heb ik dit schema aangehouden:
- 50% vleesbot (kiprugstukken/kippennekken)
- 20% spiervlees (kipfilet/gehakt)
- 15% orgaan (waarvan 10% lever (kip), 2,5% hart (lam) en 2,5% nier (konijn)
- 15% bijproducten (eendagskuiken/ei/yoghurt/kwark)

Ik ben de katten allen dezelfde hoeveelheid gaan voeren; ik verspreidde 2x per dag 375gr door de zolderkamer. Bloempje eet geen vlees (eet ook echt niets anders dan brokjes, we noemen haar altijd 'vegetarisch poesje'), Koekie knabbelde zonder tanden op het vlees en at brokjes,  Pumbaa at en genoot voor 3 van het vlees.

Nu zit er een aantal katten bij die moet afvallen, de een wat meer dan de ander. Hoe moet ik dit aanpakken?
Ik heb het idee om Koekie haar dieetbrokjes te laten eten en erbij te laten kauwen op wat ze deed, voor Bloempje wil ik graanvrije brok bestellen.

Heeft iemand DE manier om dit op een juiste manier aan te pakken?

Alvast bedankt en groetjes.
Laatst gewijzigd door SarahLee op do 06 mar 2014, 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mowgli
#2886438
Als eerste welkom op barfplaats :) Fijn dat je vriend weer een baan heeft en dat jullie weer vers kunnen gaan voeren.

Ten tweede: ik vind je menu voor de katten te summier, je voert hoofdzakelijk kip en alleen de organen zijn  van andere diersoorten. Juist katten moeten veel afwisseling in diersoorten hebben om alle benodigde voedingswaarden (en vooral taurine) binnen te krijgen. Ik voer minimaal 5 verschillende diersoorten aan Mowgli en verdeel dit tussen vleesbot, spiervlees en orgaan. Als je niet afwisselt, zou je voedingssupplementen moeten gaan toevoegen. En juist katten zijn daar erg problematisch mee, de meeste katten blieven de voedingssupplementen niet.
Ook zou ik meer spiervlees toevoegen, dus minimaal 30% en ik mis vette vis. Als je kuikens voert, kun je het ei in principe laten zitten. Gehakt vind ik ook niet zo'n goede optie voor spiervlees. Ik neem aan dat je het bij de slager koopt en niet zelf draait? Gehakt wordt gedraaid van "afvalvlees" geschikt voor menselijke consumptie en is daardoor vaak erg vet en ook niet echt best van kwaliteit.

Koekje heeft een goede handleiding geschreven hoe je een goed menu kunt samenstellen voor de kat: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 269.0.html

Het menu wat ik voor Mowgli maak bestaat uit:

40% vleesbot
35% spiervlees
20% orgaanvlees, verdeeld over 1/3 nier, 1/3/ lever en 1/3 hart
5% bijproduct, bij mij is dit vette vis

Ook meng ik nog ei door de zelf gemalen barfprak, omdat Mowgli niet wil kauwen en ook geen ei lust.

Helaas kan ik je geen tips geven hoe je dit het beste zou kunnen aanpakken, ik heb maar 1 kat.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2886471
Welkom!

Ik vind het menu ook veel te weinig verschillende diersoorten bevatten. Ik ben het helemaal met mijn voorganger eens.
En naar mijn idee ook klinken als te weinig per kat, maar hier zijn ze grote eters, dus dat vertroebelt wellicht mijn blik.

Ik zou ze ook allemaal hetzelfde voeren, maar bij voorkeur wel onder toezicht en ieder een eigen bakje. Het zal wat meer tijd kosten, maar ik denk wel dat je er dan beter zicht op krijgt. Zo kan je het eigen bakje vullen met de benodigde hoeveelheid.


Je kan wat dingen lezen, ook in de hondenhoek, over jeuk en slechte huid en allergie en vers. Ik denk namelijk dat Koekie ook goed vers kan eten, zonder de brokjes erbij. Ik denk ook dat het mogelijk is om Bloempje vers te laten eten, maar dat zal niet makkelijk zijn. Pumbaa heeft in mijn optiek geen redenen om brok te eten.
Hou er rekening mee dat er niet 1 meest geweldige en juiste manier is. De juiste manier is per situatie en gezin verschillend, want verschillende mensen en verschillende katten. Waar je wel een heel eind mee zal komen zijn kwalificaties als gezond verstand (ook in andere gevallen een erg praktische eigenschap!), poot stijf houden, net zo'n eigenheimer zijn als je katten en algeheel nieuwsgierig.

Succes!
Door SarahLee
#2886543
Bedankt voor jullie reacties, heel fijn!

Het klopt dat het allemaal 'beperkt' was in diersoorten, ik wilde de keer erna o.a. konijn en parelhoen erbij bestellen, maar toen werd vriendlief werkloos (en ik zag trouwens gisteren ook geen konijnendelen meer op de site staan, kunnen katten uit de voeten met konijnenkoppen?).

Mowgli, bedankt voor jouw overzichtje. Ik had zoveel verschillende schema's gezien dat ik door de bomen het bos niet meer zag. Ik kwam ook een menu tegen met 75% vleesbot, maar mijn katten krijgen daar geen krijtpoep van, maar poepen hele schoolkrijtjes. De vis had ik ook wat kritiek over gelezen, maar ik kan inderdaad kijken hoe ze erop reageren (koolvis vinden ze lekker en vis uit blik, maar dat geef ik liever niet ivm de conserveringsmiddelen en met name zout).

Koekje, jij ook bedankt! Mag ik vragen hoeveel jij je katten voert per dag? Ik gaf 125gr per kat per dag (verdeeld over 2x), maar aan 5 katten gaf ik de hoeveelheid van 6 katten (omdat ik de porties al had gemaakt en Bloempje dus weigerde). Er lag dus per dag 750gr op zolder voor 5 katten. Ze aten niet alles op, maar na een aantal uur was het wel weg.
Koekie vindt vlees geweldig en grandioos, maar ze krijgt het niet weg zonder tanden. Ze knaagt en knauwt lekker op ruggen en nekken, maar echt eten doet ze niet (organen slurpt ze overigens wel naar binnen, net als vlees zonder bot), wellicht erover denken om voor haar een gehaktmolen aan te schaffen. De brokjes bewijzen nog niet echt dat ze daadwerkelijk wat doen.
Pumbaa vindt vers helemaal geweldig en eet in z'n uppie ruim het dubbele weg van de andere katten, 300-350gr per dag is voor hem geen uitzondering.

Een fotootje van Kai met kuiken toen hij 5 weken was:
Afbeelding

Vlinder ook 5 weken:
Afbeelding

(Kai, Vlinder en Noa zijn kinderen van Koekie, die we als drachtige zwerfpoes mee hebben genomen uit een vakantiepark).
Laatst gewijzigd door SarahLee op do 06 mar 2014, 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2886557
Hier eten ze zo'n 150 gram per kat per dag; binnenkatten die niet piepjong meer zijn. Toen ze net over waren, aten ze beduidend meer. Maar 125 gram per kat per dag klinkt wel meer zoals ik het vaker hier lees. 300-350 gram vind ik dan weer erg fors.
Voor een tandloze kan een vleesmolen een goede uitkomst zijn. Ik ben geen voorstander van klakkeloos malen, maar soms kun je niet anders. Tandloos is daar een voorbeeld van; zelf heb ik een consequente vleesbotweigeraar. Er is hier en daar bij sommige aanbieders gemalen vleesbot verkrijgbaar; zolang je nog geen molen hebt, kan dat uitkomst bieden.

Ik vind konijnenkoppen te hard voor katten, toch zeker voor beginners.
Door Mowgli
#2886575
Ik maal ook omdat ons prinsje op de erwt vele diersoorten niet lust (kip bijvoorbeeld). Door dit te mengen met andere smaken die juist erg lekker zijn, kan ik hem foppen. Als ik nieuwe smaken introduceer meng ik ook met een "lijmmiddel".

Mowgli is trouwens een gecastreerde binnen kater van bijna 3 jaar nu. Hij krijgt nu 160 gr. per dag verdeeld over 2 voermomenten. Ik denk erover om 10-20 gr. minder te gaan geven, omdat ik hem toch iets te spekking vind.
Door SarahLee
#2886581
Ik kwam dus op 150gr per kat per dag, want ik legde wel neer voor de 6e kat, maar die at niet. Het ging ook niet in een keer op. Misschien dat het dan weggehaald moet worden?

Hier zijn het trouwens ook binnenkatten, muv Bram. Ze komen wel in de tuin (is afgezet).

Pumbaa mag van mij altijd onbeperkt eten. Het is een kat met een verleden die ouder aandoet dan hij werkelijk is (soms erg knokkelig).

Ik zal straks eens op de site neuzen wat ik voor lekkers voor ze kan laten bezorgen. Zullen de dikkertjes afvallen op 125gr per dag of moet ik dan minder voeren? Ik wil ook geen problemen op de hals halen met dat ze te weinig binnen krijgen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2886590
Ik zou juist niet onder de 125 gram gaan zitten. Misschien vallen ze ook wel af op 150 gram. Vers verteert anders en wordt anders opgenomen. Er zal meer spiermassa gekweekt worden.
#2886607
Hier drie katten die mooi op gewicht zijn. Het zijn geen van allen echt grote katten en wegen allemaal tussen de 4 en 5 kilo. Ze krijgen ongeveer 100-120 gram barf per dag en doen het daar goed op. Ieder krijgt z'n eigen portie en ik speel politieagent.  Er wordt niet van andermans bakje gegeten behalve als de kat in kwestie het niet meer wil hebben en dus wegloopt. Stalken met als resultaat dat de andere kat van zijn bak wegloopt is ook niet toegestaan. ;D
Door kakocavi
#2886614
Mijn Maine Coon en kruising Main Coon krijgen beide onbeperkt voer. Ik heb wel een paar keer uitgerekend hoeveel er nou gemiddeld per kat doorheen gaat en dat zit dan tussen de 150 en 170 gram per kat. Voor grote katten niet erg veel, maar het zijn twee luie binnenkatten die gelukkig wel hun eetgedrag daarop aangepassen.
Door SarahLee
#2886631
Bedankt weer voor de reacties!

Hannabelgje, haal jij het voer weg als ze erbij weglopen omdat ze verzadigd zijn?

Ik heb net zitten puzzelen en kom nu tot dit weekmenu per kat:
MA: 50gr vleesbot, 80gr hart
DI: 50gr vleesbot, 70gr spiervlees
WOE:50gr vleesbot, 70gr spiervlees
DO: 50gr vleesbot, 40gr nier, 40gr hart
VRIJ: 50gr vleesbot, 70gr spiervlees
ZA: 50gr vleesbot, 70gr spiervlees
ZO: 50gr vleesbot, eetlepel kwark en 2 kuikens

Is dit een redelijke menu?
Ik zal zo op de site eens neuzen wat ik voor ze kan bestellen aan variëteit. Waar valt een kwartel/rat (compleet prooidier) onder?
Door kakocavi
#2886633
Als het echt een compleet prooidier is, dus met organen en al, dan valt het buiten je percentages omdat het een complete maaltijd is. Dus dat hoef je gewoon niet mee te,nemen in je berekeningen.
Door SarahLee
#2886636
Oke. Maar stel ik voer op maandag een prooidier van 125 gram, dan lopen ze die week bijvoorbeeld hart mis? Of moet ik dan anders gaan berekenen?
Onlangs werd me verteld dat katten niet zo gek zijn op ratten. Hebben jullie ervaring in hoe katten erop reageren?
Door kakocavi
#2886689
SarahLee schreef: Oke. Maar stel ik voer op maandag een prooidier van 125 gram, dan lopen ze die week bijvoorbeeld hart mis? Of moet ik dan anders gaan berekenen?
Onlangs werd me verteld dat katten niet zo gek zijn op ratten. Hebben jullie ervaring in hoe katten erop reageren?
Je zult dan je menu opnieuw moeten berekenen vrees ik, als je het in plaats van je gewone menu geeft krijg je inderdaad het probleem dat je menu niet meer in balans is. Wat je zou kunnen doen om het gemakkelijker te maken, is bijvoorbeeld één dag in de week alleen prooidieren te geven. Dan kun je het vleesbot, spiervlees en orgaan vervolgens verdelen over de resterende zes dagen.

Mijn katten weigeren alle prooidieren dus ik heb er helaas weinig ervaring mee. Ik hoor wel dat eendagskuikens bij veel katten geliefd zijn, die zijn ook gemakkelijk te krijgen. Maar elke kat is anders, ik zou dus gewoon een en ander uit gaan proberen.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door