Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2886275
Momenteel geef ik de honden Primeval gelatinaat met succes. Maar ik doe dus nog geen 14 dagen met een potje.
Nu vertelde mij iemand dat deze in 5 kg emmer te koop is, maar voor paarden.
De paarden gelatinaat zou precies dezelfde samenstelling hebben alleen is deze verkrijgbaar in grotere emmers.
Ik heb al zitten googlen maar kan het niet vinden. Wie kan mij hier iets meer over vertellen
#2886288
Op de site van PrimeVal vond ik hierover het volgende:

U kunt dit zonder gezondheidsrisico`s doen. Maar hoewel honden en paarden fysiologisch en qua botstructuur erg op elkaar lijken, is verhoudingsgewijs bijvoorbeeld de maag van het paard veel kleiner dan die van de hond. De opneembaarheid van PrimeVal Gelatinaat Paard is derhalve voor honden niet helemaal optimaal. De biologische beschikbaarheid van de productsamenstelling van PrimeVal Gelatinaat Hond is namelijk volledig afgesteld op het spijsverteringssysteem van honden. Daarboven is ook de dosering voor honden en paarden verschillend en bevat de verpakking PrimeVal Gelatinaat Hond een kleinere maatschep.
#2886298
Ik heb zelf wel een klein maatschepje ;)
Maar op bovenstaand geven ze aan dat het niet schadelijk is voor de hond, maar is het effect dus goed.
Mijn honden moeten elk 3 maatschepjes, dus 63 gram per dag. Zou met twee kilo dus ongeveer een maand doen.
Helaas voor de hond is dat de grootste verpakking.
Ik merk echt goede resultaten en wil dit dus blijven geven. Of zou ik op den duur minder kunnen geven als onderhoud?
#2886565
Dat maatschepje is idd nou niet echt een breekpunt  :biggrin2:

Maar goed, ik begrijp dat ze graag de hondenversie aan de hondenmensen verkopen. Maar door de jaren heen heb ik verschillende mensen gekend die omwille van de prijs de paardenuitvoering aan hun hond zijn gaan geven en die merkten ongeveer 0,0 verschil.

Toen ik het nog gebruikte gaf ik als de hond het goed deed een onderhoudsdosering, wat ongeveer de helft was van de gewone dosering. Zodra er dan verslechtering optrad ging de dosering weer omhoog.
#2886714
Mijn zus gebruikt voor haar Sint Bernard de paardenvariant van de Groene Os glucosamine, gaat al jaren goed en ze ziet geen verschil bij de hond. Ook fabrikant vertelde dat dat goed kon.
Jammer vind ik dat heel veel hondenmedicijnen/supplementen veel duurder zijn dan bv. voor mijn paarden.
Off topic
Ik gebruik zelf voor mijn honden van 80 kg in overleg met hondendierenarts, paardendierenarts en fabrikant als het nodig is een paardenwormmiddel. Als je weet wat Milbamax kost en een wormspuit voor de paarden ongeveer 8 euro weet je hoeveel het scheelt. (Wel zeer zorgvuldig afwegen!!!)
Zo ook met pijnstillers.
#2891980
Ik ben ooit zelfs voor mijn 2 seniorcollie's op advies van mijn DA overgestapt van
de hondenversie op de paardenversie i.v.m. het prijsverschil.
Bij vergelijken van de potten bleek het enige verschil de inhoud van het maatschepje
(en de prijs natuurlijk  ;D) De samenstelling was precies hetzelfde.
Zeker de moeite van het proberen waard
#2892090
Ik weet ook niet beter dan dat de prijs idd het enige verschil is (of in ieder geval WAS toen ik het gaf aan Guinnie). Ooit 1 kleine beker gekocht ivm de maatschep en om te proberen en hup, over op de 5 kg emmer. Goed, even een investering ;-) maar dan heb je het eruit.

Suzanne
#3346410
Naast de dosering, in dit geval de inhoud van het maatschepje, dat verschilt wordt op de site van Primeval toch ook vermeld dat de biologische beschikbaarheid van de productsamenstelling van PrimeVal Gelatinaat Hond volledig is afgesteld op het spijsverteringssysteem van honden. Een paard is een louter herbivoor en een hond in weze een carnivoor, zij het dat hij ook plantaardig materiaal en zetmeel kan verteren.

Ik blijf mij dus toch afvragen in hoever er voor de Primeval Gelatinaat toch geen verschil bestaat tussen de Hond & Paard versie qua samenstelling & opneembaarheid toe?
#3347622
Heb ik intussen gedaan en na 10 dagen kreeg ik deze morgen volgend antwoord:

"De samenstelling van de Gelatinaat is aangepast het spijsverteringstelsel van het dier zelf. Een paard heeft een ander darmenstelsel dan een hond en tevens is het voedingspatroon en voedsel verschillend. Op basis hiervan is de samenstelling gebaseerd zodat het product de beste werking voor het dier heeft."

Veel wijzer word ik er niet van :-\
#3347641
Ik zou er niet teveel moeite voor doen. Jaren terug propageerden ze zelf daar dat de producten identiek en dus uitwisselbaar waren. Naderhand zijn ze dit gneoemde verhaaltje op gaan hangen, waarschijnlijk om de hondenvariantverkopers tegemoet te komen. Maar een echt antwoord ga je daar toch niet krijgen, ze hebben gewoon een standaardantwoord op deze vraag omdat deze door het btwverschil op de producten zich al net zo lang voordoet als dat het product bestaat.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door