Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Naomi B
#2885919
Misschien is het een rare vraag, maar ik ben wel nieuwsgierig naar hoe jullie "het huishouden" regelen. Ik zit momenteel in een nieuwe situatie, ik ben nu samen met mijn dochter van 15. Dat vergt dus een nieuwe aanpak. Ik hoop vooral op leuke tips en ideeën. Ik werk 32 tot 35 uur, niet in de weekenden. Dus misschien zijn er mensen in een soortgelijke situatie die geweldige ideeën hebben :D ;)
Ik heb alleen Duke (labradoodle) als huisdier.
Gebruikersavatar
Door -Saskia-
#2885925
Ik vermoed dat je mijn bijdrage niet echt als optie gaat bestempelen.  :biggrin2:

Alleenstaand huishouden, officiële werkweek van 40 uur, maar denk maar eerder in orde van grootte 60-70 uur.

1 hond  :'(
geen werkster
geen robotstofzuiger

Mijn tip? Doorbikkelen.  :biggrin2:
Door Urs
#2885930
Dochter vragen ook wat te doen.

Niet in 1 keer alles willen doen, of wel ( ben je er vanaf) als je niet zo' n groot huis hebt, koeien in de stal en een hond die graag graaft.  :biggrin2:

Maar goed, ik ga niet uit werken , ben boerin, maar ik kan tussen de bedrijven door het huishouden doen en ik probeer niet alles in 1 keer te willen doen in het huishouden. Gebeurt ook vaak dat het blijft liggen, prioriteit ligt bij de koeien en kalfjes en niet het huishouden.
Door Nadia
#2885931
Oh jee. Hier kom ik nog op terug :)
Ik heb het graag heel netjes en schoon. En dit lukt ook aardig zonder teveel inspanning. Maar heb er wel zo mijn systeempje voor.
Maar teveel typewerk via mijn telefoon.

Kom er nog op terug ;)

Ik begrijp dat je situatie veranderd is?? Strekte ermee :-*
Door Eef+Stippels
#2885973
Ik doe de hele week door kleine huishoudelijke klusjes, dat vind ik het handigst. Elke dag stofzuigen, en daarbij dan de ene dag beneden afstoffen, dan boven, de andere dag dweilen, dan een dag (meestal in het weekend) alle was draaien, dan weer dweilen (meerdere keren per week), etc. Dan kost het per dag ook niet zo veel tijd.

Maar soms heb ik een dag schoonmaakdrang en doe ik alles in 1 keer  :biggrin2: Dat is ook wel eens lekker  :)
Door fem fatale
#2885975
Ik heb 2x per week huishoudelijke hulp, 2-3 uur per keer.

Zelf doe ik de kattenbakken uitscheppen (niet schrobben), wel eens een doekje over het aanrecht, kook als het lukt en ik doe een deel van de was.
Door renate1985
#2885977
Ik werk 24uur dus best weinig. Iedere dag stofzuig, poets en dweil ik beneden alles. Op mijn vrije dagen pak ik de deuren enzo mee. In het weekend doe ik samen met mijn man boven de badkamer, slaapkamer en het bed verschonen en de andere kamers poetsen.

Op dagen dat ik heel de dag moet werken doe ik voor ik ga werken stofzuigen, dweilen en poetsen ( wel met een Franse slag maar alles beter dan niks).
Gebruikersavatar
Door Naomi B
#2886012
Leuk om de reacties alvast te lezen. Robotstofzuiger lijkt me erg grappig maar is voor mijn 24 m2 woonkamer gewoon niet nodig.
Dochter heeft dagelijks na school de taken: hond uitlaten, huiswerk maken en afwasmachine leegmaken. En verder helpt ze me random heel veel hoor. Lieve meid  :-*
Ik hoop nog meer reacties.  :biggrin2:

Owww, en ik volg het blog van grefoteunie ook. Daar haal ik best wat tips vandaag ook.  :D
Door Martine-Tom
#2886027
Elke dag een vaste tijd inruimen om alles goed bij te houden, hoeft maar een halfuurtje te zijn, even de stofzuiger er doorheen, lapje door de keuken en wc, doekje door de wasbak en that;s it.
In het weekend of andere dag die goed uitkomt iets meer tijd inruimen om bedden te verschonen, een keer goed te dweilen, ramen te lappen, dat soort werk.
En verder...je erbij neer leggen dat het niet perfect hoeft te zijn  :-*
Gebruikersavatar
Door Naomi B
#2886031
Martine-Tom schreef: Elke dag een vaste tijd inruimen om alles goed bij te houden, hoeft maar een halfuurtje te zijn, even de stofzuiger er doorheen, lapje door de keuken en wc, doekje door de wasbak en that;s it.
In het weekend of andere dag die goed uitkomt iets meer tijd inruimen om bedden te verschonen, een keer goed te dweilen, ramen te lappen, dat soort werk.
En verder...je erbij neer leggen dat het niet perfect hoeft te zijn  :-*
Dat is ook zoals het nu ongeveer gaat. Maar ben nog niet helemaal tevreden  ;)
Gebruikersavatar
Door Naomi B
#2886041
Owww, Nadia, ik ben errug benieuwd  :biggrin2:
En tnx. Ja, soms gaan dingen anders dan verwacht. Verder ga ik er hier niet over vertellen omdat het toch openbaar is enzo.
Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#2886042
Mara M schreef: Leuk om de reacties alvast te lezen. Robotstofzuiger lijkt me erg grappig maar is voor mijn 24 m2 woonkamer gewoon niet nodig.
Dochter heeft dagelijks na school de taken: hond uitlaten, huiswerk maken en afwasmachine leegmaken. En verder helpt ze me random heel veel hoor. Lieve meid  :-*
Ik hoop nog meer reacties.  :biggrin2:

Owww, en ik volg het blog van grefoteunie ook. Daar haal ik best wat tips vandaag ook.  :D
Dat wilde ik net zeggen: *GT alert*  ;D
Zij doet FlyLady, toch? Is dat misschien wat voor jou?


Aan mij heb je niks, ik ben bijna fulltime huisvrouw.  :D
Maar ik plan niet van tevoren of op vaste dagen. Ik maak schoon als het vies is, was als de mand vol is, en dat is de ene keer sneller dan de andere keer.  ;)

Sterkte!  :)  :bigarmhug:
Door Nadia
#2886044
Wat ik belangrijk vind is:
- maak het je zelf makkelijk
- houd het bij!!

Makkelijk maken:
Zorg dat je huis opgeruimd is. Zodat je met het huishouden geen dingen onnodig in je handen hebt. Bijvoorbeeld de badkamer. Het planchet, ik heb er (bewust) geen. Ik vind ze rommelig ogen en vangt alleen maar stof. Ik heb alles in een kastje staan. Heb je deze mogelijkheid niet? Zorg dan dat je er niet meer dan nodig op heb staan. 1 tube tandpasta, 1 deo en wat toch een kastje in kan, doen! Sommige dingen heb je niet dagelijks nodig. Als je dan even het plankje wilt afvegen en je moet 20 dingen van hun plaats halen houd dat meer  op dan 5 dingen. En zo is dat met alles, niet alleen je planchet,  maar ook op vensterbanken, kastjes, etc. Wat er niet hoeft te staan, weg ermee. Opruimen. In een kast of misschien zelfs weg gooien? Het oogt schoner en je houd het makkelijker schoon.
Ook een aanrecht, het kan vaak echt leger! Ik heb op mijn aanrecht: de blender, waterkoker, koffiezetapparaat, keukenrolhouder en zeepdispenser staan. Oh, en 2 kleine prullenbakjes (ik heb geen grote prullenbak). De blender zou eigenlijk de kast in kunnen. En de keukenrolhouder vervangen door een die je kunt ophangen. Dat zal in de nieuwe keuken ook gebeuren ;)
Dingen ophangen ipv op de grond laten staan. Denk dan vooral aan zo'n keukenrolhouder, speakerboxen (werk meteen de kabels netjes weg, want die vangen stof). wc rol houder, wc borstel houder. etc. je poetst veel sneller als je niet eerst 100 dingen van de grond hoeft te halen. Als ik de badkamer zuig haal ik 3 dingen weg: 2 matjes 1 wasmand. en die matjes, vooral bij de wc. Eigenlijk kan die ook weg. Het is alleen maar onhygiënisch. vangt stof en ligt in de weg. Beneden hebben we er geen. En eigenlijk moet ik hem boven ook weg gooien. Als ik beneden de wc wil zuigen hoef ik niks aan de kant te zetten. Wc rol houder hangt, wc borstelhouder idem. Je poetst zo sneller en makkelijker. Want als je een keer denkt. gut laat het even staan, doe het met de franse slag, dan blijft er dus vanalles achter liggen. Voor een keer is dat helemaal niet erg ;) Maar als je je huishouden wilt vergemakkelijken zijn dat dingen om mee te beginnen. Ook op de wc is het niet nodig om 100 dingen neer te zetten, 2 wc reinigers, zak met wc rollen, damesverband noem maar op. Kijk dat je dat ook kunt opruimen, kastje ophangen en het is uit het zicht cq opgeruimd. Je hoeft zeker geen kaal huis te hebben. Op de wc heb ik 2 (nep) plantjes staan, gewoon omdat ik dat gezellig vind staan. ook een boedha beeld staat er. Maar dat vind ik leuk, ik vind dat dat wat toevoegt aan de wc. Een pakje ob op het fonteintje doet dat imo niet. ZEKER niet als je niet in je periode bent. Dus een opgeruimd huis is voor mij de eerste stap naar een schoon huis.
Ruim ook alles meteen op, laat het niet liggen (lukt hier ook niet altijd hoor ;) ) zodat je eigenlijk nooit hoeft te zeggen om (bijvoorbeeld) de eettafel te moeten opruimen. Hij is dan gewoon altijd opgeruimd. Kijk eens kritisch naar je tv kast, dressoir, bijzet tafeltjes oid. Staan daar dingen die niet tot je interieur behoren, weg ermee, de kast in, opruimen of een andere plaats geven waar het hoort. Het oogt rommelig, vangt stof, en houd op met poetsen.

Dan het bijhouden, ooit heeft een vrouw tegen mij gezegd, je moet zorgen dat je de vlek voor bent. Ik vond dat zo onlogisch, waarom iets poetsen als het schoon is? Nu snap ik wel wat ze bedoeld.
Neem bijvoorbeeld de douchecel. Vaak een doorn op een badkamer, kalk zeepresten etc.
Ook hier geld weer, zorg dat je enkel heb staan wat nodig. 3 flessen shampoo, 2 badschuim is niet nodig. Douche je je een keer in de week met een ander spulletje dan je regulier? Dan hop in de kast er eruit pakken als nodig is. (ik denk aan een scrubje, of haarmasker oid).
Wat ik doe is echt na ELKE douchebeurt (als we na elkaar douchen uiteraard niet) de douche uitdrogen. En dan is wat bedoeld met de vlek voor zijn. Zo kan er geen kalk/zeep aankoeken en blijft je douchecel schoon. Zonder enige inspanning. Dat uitdrogen is 2 minuten werk. Toen we hier pas kwamen wonen was dat niet regelmatig gedaan. Er zaten dus wel kalkdruppels aangekoekt. Die krijg je slecht schoon. Ik heb toen een fles schoonmaakazijn (aangelengd in spuitflacon) mee de douche in genomen. En na het douchen de douche er mee ingespoten. laten intrekken en als ik klaar was met me aankleden enzo afspoelen en uit drogen. Zo haal je steeds beetje bij beetje wat eraf en kost het amper moeite. Nu doe ik 1 keer in de week de douche schrobben van binnen. (dit kan ook 1x in de 2 weken, of wat jij fijn vind). Ook met dit schrobben maak ik het mezelf zo makkelijk mogelijk. Ik doe dit nl als ik mezelf douche.  Ik neem de fles roze blue wonder mee de douche in. Schuursponsje en als ik de shampoo in mijn haren heb zitten wat moet intrekken dan sop ik alles eens goed in met het reinigingsmiddel (welke jij fijn vind). Ik kom zo goed in alle hoekjes en neem ook wel eens een oude tandenborstel mee voor de richels van de kraan. De voegen worden uiteraard ook mee genomen. Dit kost ECHT weinig tijd. En ik sta wat langer onder de douche, vind ik niet erg. Maar zo hoef ik nooit echt " de douche te gaan poetsen". Maar je houd het wel goed schoon. Fijn :)
Als ik van de badkamer af ga na de verzorging zorg ik dat ik de badkamer schoon achter laat. De wasbak veeg ik droog, zodat ook daar geen spetters op kunnen indrogen. en aangezien ik er niets op heb staan (op het zeeppompje na) is het ook zo gebeurd.
De wc veeg ik dagelijks even af met een wc doekje. 1x per dag een streep wc eend erdoor houd urine steen en kalkaanslag tegen, zodat je ook de wc makkelijk schoon houd.
Verder als je poets zorg dat je het ook SCHOON maakt. en niet het vuil verspreid.
De wc poetsen gaat bij mij ook met een schuurspons en sop. De hele wc en muur erachter is dan wit van het schuim. Ik gebruik dan graag iets van jif met bleek erin. Met een natte doek alles weer opvegen en met een droge doek nadrogen. Ik heb een spuitfles met dettol aangemaakt. En daar spuit ik zo nu en dan de wc mee in en dan met een wegwerp doekje even de wc afvegen. Ik noem dit niet echt poetsen, maar bijhouden.
Als je dan 1x in de week de badkamer zuigt + dweilt heb je hem eigenlijk altijd schoon zonder enig inspanning :) wc poetsen + zuigen/dweilen doe ik wel meestal op 1 dag. Zodat alles lekker op het zelfde moment fris is.
Op de slaapkamer een zo. Ik heb daar niets onnodigs staan. De dieren mogen er niet komen, dus geen haren. Als ik de badkamer zuig dan zuig ik de slaapkamer meteen mee. En de slaapkamer dweilen wil ik best eens over slaan ;) Het bed 's morgens terug klappen en als je terug komt van werk even dicht dekken (als je dat al belangrijk vind). Maar je dekbed rommelig laten liggen oogt weer rommelig, waardoor je vaak ook weer andere dingen laat liggen (althans zo werkt het bij mij). Ik laat het bed wel luchten, dus ik maak het niet meteen op in de ochtend.

En zo geld het dus voor het hele huis. Gewoon lekker makkelijk maken. Ik zuig elke dag. Ik vind dat ook nodig. Maar duke zal niet (zo veel) haren? Dus dan volsta je misschien wel met om de dag. Weet niet hoe veel hij mee het huis in neemt. De vloer bijhouden kan ook heel makkelijk met zo'n droogvezel doek van bijvoorbeeld de leifheit. op bp zijn ze fan van de rubbere bezem. Ik vind zo'n droge dweil sneller en makkelijker. Bezem moet je steeds optillen.
Afstoffen van meubels ook gewoon regelmatig doen. Dan kan zich geen stof ophopen, waardoor je echt moet soppen. Eigenlijk, zodra je iets ziet liggen meteen even schoonmaken. Zo vind ik dat het het minste energie kost.
De was goed bijhouden vind ik ook het fijnste. Sommige wassen dus in de weekenden. Ik vind het fijn om te wassen zodra ik een machine vol hebt. Al dat dat nog heel vaak mislukt ::)
De strijk ook meteen weg werken, zodat je geen hele berg hebt liggen. En ook hier geld. maak het je gemakkelijk! Heb je een droger, dan hoef je een aantal dingen niet perse te strijken, warm uit de droger opvouwen, ideaal :)
De boodschappen, doe 1 keer in de week de grote boodschappen, tegen die tijd zal je koelkast vrij leeg zijn. Maak hier gebruik van om even snel met een doekje er doorheen te vliegen, even langs de rubbers, kruimels uitvegen etc.  Zo ben je misschien wel 'constant' kleine dingetjes aan het doen. Maar voor mij werkt dat 10x fijner dan de vrije zaterdag op te offeren om alles schoon te maken.
En idd, je dochter kan ook prima helpen in het huishouden.
Na het eten(koken) de kookplaat meteen schoonmaken, dan volstaat een doekje. Doe je dat niet, moet je gaan schrobben ;)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door