Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Tamaar
#2885839
Goedemorgen

Ik heb even enkele vraagjes
De afgelopen 2 weken ben ik langzaam overgegaan van KVV naar volledig barfen.
Helemaal super, maar hebben jullie tips hoe ik het makkelijkst kan portioneren voor de vriezer?
Vandaag krijg ik het een en ander aan spiervlees binnen, diepgevroren, en karkassen.
Wegen jullie dagporties af in zakjes of hoe doen jullie dit het handigst, zodat je makkelijk elke dag maaltijden uit de vriezer klaarlegt?
Ik heb gisteren flinke pan diverse groenten licht gekookt en verpakt in 2 daagse porties voor de vriezer.

Onze hond is nu 1 jaar. Wat is het voordeel van 1 of 2 maal daags een maaltijd geven?

Een pensdag, is dat eigenlijk een volledige hoeveelheid alleen in pens geven voor 1 dag? De rest van de week is dan spier, groenten, bot en orgaan?

Vette vis, geef je dan 1-2 keer per week een harinkje of iets dergelijks bij de maaltijden extra?

Monty geniet enorm van het barfen en ik ook! Heerlijk om hem zo te zien knagen en smullen :)
Zelfs het baasje is nu ook helemaal overtuigd  :biggrin2:

Sorry voor de vele vragen, maar ben hier en daar toch nog wel wat onzeker of ik het goed doe ;)

Groetjes Tamara en monty
Gebruikersavatar
Door Thea
#2885841
Ik heb porties vleesbot spiervlees en orgaan in de vriezer liggen.
Bency krijg 2x per week vleesbot met orgaan en groente en ei. 1x pw vleesbot met spiervlees,  1x pw halve geit ,1x pw pensdag en 1x pw  halve schapenkop of een runderstrot. 1x pw zalmlijf als vleesbot met spiervleervlees.
Bency krijg s'morgens een restje kvv van de katten ongeveer 25 gr met een theelepel havermout en wat yoghurt dit omdat anders zijn maag op de dag nogal rommelt en s'avonds zijn vleesmaaltijd ;)
Door Lil
#2885862
Ik vind in dagporties verpakken erg zonde van de plastic zakjes.
Dus ik verpak voor meerdere dagen of per kg. Heb hier een hond die 700-800 gram per dag eet en eentje die 400 gram per dag eet, dus ik kan wel wat grotere porties maken.

Orgaan doe ik dan per 2 dagen verpakken of zo.
Gebruikersavatar
Door Tamaar
#2885868
Dank voor de reacties!
Ik moet echt even omschakelen van het idee dat hij elke dag vleesbot, spiervlees, orgaan, groente in 1 menu moet hebben... De hoeveelheden kunnen natuurlijk zoals Thea al zegt ook 'anders' gevoerd worden.
Voor mij even omdenken dus :)
Door Lil
#2885892
Tamaar schreef: Dank voor de reacties!
Ik moet echt even omschakelen van het idee dat hij elke dag vleesbot, spiervlees, orgaan, groente in 1 menu moet hebben... De hoeveelheden kunnen natuurlijk zoals Thea al zegt ook 'anders' gevoerd worden.
Voor mij even omdenken dus :)
Dat went vanzelf  ;)

Daarbij als ik iets ontdooi is dat 2 tot 3 dagen in de koelkast goed. Je zou dus in 1 zakje 2 dagporties: spier, bot en orgaan kunnen doen. Past vaak best als je geen hele grote eter hebt.
Door Martine-Tom
#2886015
Ik heb diepvriesdoosjes waar ik dagporties in verpak, ik heb 30 doosjes dus verpak per keer 30 porties. 1 portie is 150 gram, en is helemaal compleet.
Ik haal er 3 porties per keer uit en als die op zijn pak ik er weer 3 om te ontdooien (Tom eet soms niks en soms 3 porties per dag, soms maar 1...dus dit is wat voor ons prima werkt).
Om die 30 porties te maken ben ik een uurtje bezig en heb zo minder afval van alles plastic zakjes  :)
Door heicke
#2886107
ik verpak alles per dag en dan het spiervlees, bot en orgaan ook nog eens apart. Ik heb 4 lades in de vriezer: bot- vlees- en orgaanlade en onderin dan vis, pens (krijgt ze beide 1x per week) en beloningsworst (nodig bij het trainen).
Omdat als je via de lijntjes besteld helaas alles per tig kilo moet bestellen heb ik soms grote voorraad van het een of ander en dan vind ik dit makkelijker dan, wanneer ik het nodig heb, eerst een groot blok moet gaan ontdooien en alsnog moet portioneren. Ik haal dus elke dag 3 zakjes uit de vriezer. Ik heb verschillende manieren geprobeerd maar ik vind dit nog steeds het makkelijkst.
Door Lil
#2886123
Martine-Tom schreef: Ik heb diepvriesdoosjes waar ik dagporties in verpak, ik heb 30 doosjes dus verpak per keer 30 porties. 1 portie is 150 gram, en is helemaal compleet.
Ik haal er 3 porties per keer uit en als die op zijn pak ik er weer 3 om te ontdooien (Tom eet soms niks en soms 3 porties per dag, soms maar 1...dus dit is wat voor ons prima werkt).
Om die 30 porties te maken ben ik een uurtje bezig en heb zo minder afval van alles plastic zakjes  :)
Als ik bakjes zou gebruiken had ik een 4e vriezer nodig. Niets zo plat als een plastic zakje. Maar pa gebruikt dus ook bakjes. Verschil tussen 140 gram per dag en 1400 gram per dag. Hij grapt altijd een 0 is niets hahaha. Maar het is een mega verschil.
Door Martine-Tom
#2886131
Lil schreef: Als ik bakjes zou gebruiken had ik een 4e vriezer nodig. Niets zo plat als een plastic zakje. Maar pa gebruikt dus ook bakjes. Verschil tussen 140 gram per dag en 1400 gram per dag. Hij grapt altijd een 0 is niets hahaha. Maar het is een mega verschil.
Ja dat is ook zo  :) Mijn vriezer heeft ook een overcapaciteit, dat scheelt ook. En het zijn "maar" 30 porties, dat scheelt ook, ik heb de kleinste bakjes van de wibra zo ongeveer, 30 bakjes is net een plastic boodschappentas vol.
Door Lil
#2886192
Martine-Tom schreef: Ja dat is ook zo  :) Mijn vriezer heeft ook een overcapaciteit, dat scheelt ook. En het zijn "maar" 30 porties, dat scheelt ook, ik heb de kleinste bakjes van de wibra zo ongeveer, 30 bakjes is net een plastic boodschappentas vol.
Wibra is goed om te weten. Ondertussen zijn er bij pa een paar bakjes gesneuveld (ik wilde die nog bevroren opentrekken of liet ze vallen en zo). Dus ik wilde langzaam op zoek naar wat nieuwe van een klein maatje.
Door hannabelgje
#2886369
Hier gaat alles in porties van 250 gram ongeveer. Per dag krijgen ze dan een zakje vleesbot en of een zakje orgaan, of een zakje spiervlees. Ook ooit allebei en dat gaat dan de koelkast in als het over is voor de volgende dag. Ze eten hier ongeveer 500 gram per dag met 1 hond en drie katten.
Door mona
#2886926
Hi Tamaar,

ik heb zelf ook 2 weimaraners en ik maak wel dagporties,
ik gebruik daarvoor van die bakken die je ook wel bij de chinees krijgt haal ik bij de sligro en die kunnen in de afwasmachine.

ik heb de week verdeeld in 1 maal visdag 3 keer vleesbot/vlees/groente  1 x vleesbot/vlees/pens 2 x vleesbot/vlees/orgaanmix.
werkt voor mijn honden perfect en de ontlasting is gewoon altijd goed.

groetjes

Mona
Gebruikersavatar
Door Hope
#2887041
Spiervlees en vleesbot geef ik elke dag een andere soort dus dat verpak ik apart.
Orgaan verpak ik voor drie dagen en verdeel dan gewoon op het oog.
Door Shanti en co
#2887043
Ik verpak spiervlees en vleesbot los per portie, orgaan gaat per 2 porties in 1 zakje en de groente vries ik in in muffinvormpjes en die gaan daarna in 1 grote zak.

Zelf voer ik geen prooidieren (behalve kuikens, maarja die worden anders vernietigd) dus ook geen hele vis, ook ben ik tegen vis voeren/eten door alle schade die het aanricht. Daarom voer ik zalmkoppen omdat dat anders toch afval zou zijn. Op een dag krijgt ze dan 1 zalmkop (500-600g) en spiervlees.
Ook krijgt Shanti 1x per week een lamspens, dat is iets meer dan ze zou moeten krijgen maar dan krijgt ze de pens wel lekker in 1 stuk en hoef ik geen pens te proportioneren.  :biggrin2:
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door