Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door manonvdburgh
#2884608
Romi (Cavalier King Charles Spaniel teefje 14 maanden) is nu ongeveer voor 2 maanden over op barf. Ze weegt 7 kg, ik voer haar 4%. 50% vleesbot, 10% groente, 10% orgaan en 30% spiervlees.

Ze krijgt kip, lam, geit, rund, konijn, sardines. Mijn menu had ik al eens eerder gepost en was goedgekeurd!

Maar Romi heeft in de ochtend vaak last van misselijkheid, dan zie je haar slikken en gewoon dat ze zich niet zo goed voelt. Laatst heeft ze ook onwijs veel gal overgegeven en vanochtend wilde ze erg veel gras eten en had ze daarna gelijk diarree.

Ik voer haar 1/3 van haar dagelijkse portie in de ochtend en de rest in de avond rond 7/8.

Wat kan dit zijn? Ze ziet er zo ongemakkelijk uit en begin nu te twijfelen of ik het barfen wel goed doe??? Ik woon op Kreta dus ben erg beperkt wat ik kan vinden aan diersoorten ed. Ook is vuile pens niet te vinden, kan het hieraan liggen??? En heb soms het idee dat als ze konijn gegeten heeft ze zich niet zo goed voelt de dag erna? Kan dit?

Heeeeel graag wat hulp! Alvast super bedankt!!!
Door Lizzy
#2884613
Het is een hele omschakeling, van brok naar BARF. En het kan best zijn dat Romi daar wat moeite mee heeft. Wat ik zou doen? Ik ging haar overzetten op 1 keer per dag eten. En dan zou ik beginnen deze te geven in de ochtend. Maar al vrij snel zou ik ook beginnen met het onvoorspelbaar maken wanneer ze de maaltijd krijgt. En dat doe je door bijv. om 10 uur 's ochtends te voeren, de dag erop vroeger, zeg 8 uur en de dag daarop weer 10 uur. De dag daarop geef je om 9 uur. En de dag daarop om 11 uur. En zo ga je met de tijden spelen en maak je het steeds onvoorspelbaarder. Deze strategie zorgt ervoor dat je haar maag zo min mogelijk belast en zorgt er ook voor dat ze niet meer kan anticiperen op haar voer, waarbij ze spijsverteringssappen aan maakt door alleen al te denken "ik krijg zo eten". En verder zou je haar een tijdje probiotica kunnen geven.
Gebruikersavatar
Door manonvdburgh
#2884617
Dankjewel Lizzy! Dus alles in de ochtend! Heb alleen wel vaak gelezen dan veel barfers alleen in de avond voeren?

En kan het aan het konijn liggen?
Door Roosj
#2885092
Ik denk dat Lizzy het zo adviseerd omdat ze gal spuugt. Je hond denkt nu van te voren dat hij eten gast krijgen en begint met de aanmaak van verteringssappen, maar er komt geen eten en dus spuugt ze gal. Door het onvoorspelbaar te maken zal ze geen gal meer spugen.

Ik denk ook dat Lizzy bedoelt om de tijden steeds iets op te schuiven zodat je uiteindelijk zonder problemen in de avond kan voeren.

Ik voer mijn hond ook na de laatste wandeling. Op die manier slapen ze als een blok en verteren ze de hele nacht.

Ik denk dat ik zelf in jouw situatie alles in de avond zou voeren en dan in de ochtend honingwater. Ik zou dan rustig aan steeds wat wisselen met de tijden en dan een keer overslaan etc.
Laatst gewijzigd door Roosj op di 04 mar 2014, 08:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2885103
Wat Roosj schrijft klopt helemaal.

Heel veel mensen voeren in de middag of avond. En er zijn ook mensen die in de ochtend voeren. Het hangt er vanaf wat voor jou handig is. Maar, jij hebt een hond die gal spuugt. En daarom is het handig om eerst de maaltijd in de ochtend te gaan geven. Zo voorkom je dat je hond de hele dag met een lege maag loopt en dus misselijk wordt. Dus je begint met in de ochtend te voeren en daarna geef je 2 uur rust. Op het strand wandelen doe je liever pas na een uur of 3 a 4.

Het idee van mijn voorbeeld is dus dat je flexibel wordt in het tijdstip waarop je voert. En je hond niet meer kan denken "het is 9:00 uur, ik krijg zo eten". Je gaat dus 's morgens voeren om het galspugen tegen te gaan, dan ga je eerst in de ochtend wat schuiven en spelen met de tijden. En als dat goed gaat, kun je voer gaan geven wanneer het jou uit komt. Als dat in de middag is, geef je in de middag (en niet elke dag stipt om 15 uur). En als dat in de avond is, geef je in de avond (en ook niet stipt om 19 uur, maar om 18 uur, om 19 uur, om 21 uur, etc). Maar dan moet je hond eerst even gewend zijn aan 1 maaltijd en aan het verschuiven van tijden en dan kun je de richting op gaan managen waarop jij jouw hond voert.
Gebruikersavatar
Door manonvdburgh
#2885166
Okay ik snap hem!! Super bedankt voor jullie advies! Ik heb haar net in de ochtend gevoerd, het leek me een hele hoop in een keer (300gr) maar ze kreeg het goed weg!

Nog een vraagje; wat is honingwater??? ???
Door Roosj
#2885173
Honing water is gewoon kraanwater waar je koudgeslagen bio honing aan toe voegt (dus niet de honing van de supermarkt) ;)

Ik zelf zou er wel voor gaan om uiteindelijk in de avond te voeren. 's nachts zijn er veel minder prikkels (denk aan een telefoon, auto's etc). Hun lijf kan dus veel meer rusten. Hierdoor zal de vertering beter zijn en zullen de voedingsstoffen zo optimaal mogelijk benut worden.
Een hond die overdag te eten krijgt, heeft veel meer prikkels. Het lijf staat dus in paraatheid en is veel minder bezig met de vertering. Hierdoor gaat de vertering minder goed en worden er minder voedingsstoffen daadwerkelijk opgenomen.
Gebruikersavatar
Door manonvdburgh
#2885242
Okay top! Dankjewel!

Dus... Romi in de ochtend eten gegeven, rond uur of 8. Nu is ze best een actief hondje, dus na het eten heeft ze niet echt geslapen ofzo. Gespeelt met de kat... Net eventjes naar het strand geweest (13.30) en had ze dus in een keer echt diarree ??? Kan dit komen omdat ze moet wennen aan een volle portie in de ochtend???
Door Roosj
#2885257
manonvdburgh schreef: Okay top! Dankjewel!

Dus... Romi in de ochtend eten gegeven, rond uur of 8. Nu is ze best een actief hondje, dus na het eten heeft ze niet echt geslapen ofzo. Gespeelt met de kat... Net eventjes naar het strand geweest (13.30) en had ze dus in een keer echt diarree ??? Kan dit komen omdat ze moet wennen aan een volle portie in de ochtend???
Dat zou kunnen, of een te veel aan orgaan/te weinig aan bot of te veel zoutwater gedronken of het koude water tegen haar buik.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door