Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door MMariaL
#2884219
Ik voer mijn kat, naar volle tevredenheid, al ruim twee jaar volledig KVV.  Het is een grote rode kater met eigenlijk wat gewicht teveel, waardoor ik hem wat minder voer dan de aanbevolen hoeveelheid met als gevolg dat hij rond zijn etenstijden om eten komt ''vragen'', hij heeft dan echt trek.
Doordeweeks is dit meestal geen probleem omdat hij weet dat hij 's morgens om 7:15 (na de wekker) eten krijgt. Maar in het weekend staat hij (logisch) ook om 7:15 naast m'n hoofd te spinnen, mauwen en knuffels te geven  ::)..Na een drukke werkweek, of korte nacht zou ik toch ook weleens willen uitslapen zonder onderbreking  ;D

Nu ben ik op internet als oplossing voederautomaten tegengekomen, zoals de petpod. Je doet voer in het bakje, stelt de timer in en het bakje gaat op de ingestelde tijd open zodat je kat bij zijn voer kan. superhandig! Het volgende vraag ik me af: Is het voor KVV noodzakelijk dat ik zo'n voerbak met koelelement neem, of zal het niet uitmaken dat ik bijv. om 23:00 vlees erin doe vanuit de koelkast en deze dan om 7:00 opengaat voor de kat? Voerbak staat in de keuken waar het zo'n 17 graden zal zijn.. Is zo'n koelement noodakelijk ivm bacteriën?
Door Martine-Tom
#2884224
Persoonlijk zou ik katlief negeren, hoeveel ik ook van ze houd ik blief niet wakker gemaakt te worden omdat ze willen eten  :biggrin2:
Doen ze hier ook niet, vorige setje ook niet, wisten heeeeel goed dat als vrouwtje in bed lag ze niet gestoord wenste te worden, als ik opsta zijn ze de eersten  :)
Het is logisch dat ie komt hoor, maar het is prima af te leren.

En anders zou ik het gewoon bevroren in de bak doen, tegen dat ie open gaat is het wel ontdooit  ;)
Gebruikersavatar
Door koekje
#2884229
Ik denk dat in een relatief koele keuken en zonder directe zon een koelelement ook niet direct nodig is.
Gebruikersavatar
Door Thea
#2884288
Hier krijgen katten 2x daags eten soms staat er nog wat tegen de tijd van volgende maaltijd. ene x eten ze het nog net ff op en andere x gaat het naar de hond. Ze krijgen s morgens rond 8 u en s avonds rond 10 u dus het staat er soms wel 8 tot 14 u ;)
Geen koelelementen ofzo. Zomers zorg ik wel dat het eerder weg is ;)
Door Mowgli
#2884338
Hier net als Martine, Mowgli weet ondertussen dat hij ons met rust moet laten als we in bed liggen. Hij snackt de hele dag door kleine beetjes, daarom zorg ik ervoor dat 's avonds voordat wij naar bed gaan zijn voerbord gevuld is, zodat hij ons niet kan wekken met het excuus dat zijn bord leeg is.
Als je het kvv in bevroren toestand in de voerautmoaat legt voordat je naar bed gaat, is een koelelement volgens mij niet nodig.
Door MMariaL
#2884934
Dank jullie wel voor de tips  :)

Hij weet ook wel dat slapen, slapen is, maar het is voor hem een ritme om doordeweeks elke dag op de tijd van de wekker zijn eten te krijgen en in het weekend staat zijn ritme nog steeds op die tijd ingesteld... Ik ben er zelf niet consequent genoeg in om het hem af te leren :o...
Maar gelukkig is mijn (makkelijke) oplossing onderweg:

Ik heb uiteindelijk de voerautomaat TX2 gekozen: 2 bakjes met timer incl. koelelement. Dat koelement niet absoluut noodzakelijk dus, maar als het echt heet word in de zomer lijkt me wel fijn. die tip van bevroren erin doen is ook een goeie. Nu wachten op de postbodee  :biggrin2:
Door TMG1961
#2885104
Misschien een rare gedachte maar wat dacht je van slaapkamer deur dicht doen zodat poeslief je niet wakker kan komen maken?
Door fem fatale
#2885183
Hahaha.

Alsof je niet wakker wordt van een kat die urenlang loopt te krijsen, zich tegen de deur aangooit en door de deur heen probeert te graven.

Of zijn de mijne de enige die dat doen?
Door TMG1961
#2885186
fem fatale schreef: Hahaha.

Alsof je niet wakker wordt van een kat die urenlang loopt te krijsen, zich tegen de deur aangooit en door de deur heen probeert te graven.

Of zijn de mijne de enige die dat doen?
Ik slaap boven en Noppie onder, en moet zeggen dat meneer heel stil is 's nachts en ook 's ochtends zolang ik nog in bed lig. En als ik eenmaal slaap dan kan een bom naast me ontploffen, grote kans dat ik er doorheen slaap ;D
Door Martine-Tom
#2885246
fem fatale schreef: Hahaha.

Alsof je niet wakker wordt van een kat die urenlang loopt te krijsen, zich tegen de deur aangooit en door de deur heen probeert te graven.

Of zijn de mijne de enige die dat doen?
Geen idee maar de mijne in elk geval niet, hoeven ze niet te proberen ook :P
Hier zijn ze stil tot ik wakker ben en opgestaan ben, ik kan na het wakker worden rustig 2 uur blijven liggen zonder dat ze zeuren, maar zodra ik beneden ben willen ze ook gelijk eten ook, prima die deal hebben we dan.
Door kakocavi
#2885286
Een van mijn katten wacht tot ik wakker ben. Zolang ik slaap blijft hij uit de buurt, maar zodra hij ziet dat ik mijn ogen open heb zit hij meteen naast me op bed te spinnen. Ik vind dat eigenlijk ook wel prima, ik blijf anders toch te lang liggen. Ik probeer wel te voorkomen dat ze 's nachts honger krijgen door ze voor ik ga slapen genoeg eten te geven.
Door fem fatale
#2885476
Ze lopen niet te klagen dat ze eten willen hoor, maar het is gewoon niet mogelijk dat ik in bed lig zonder dat zij tegen mij aanliggen. (En ze maken me ook af en toe wakker voor een extra knuffel, maar dat vind ik niet zo erg, meestal.)
Door Martine-Tom
#2885498
fem fatale schreef: Ze lopen niet te klagen dat ze eten willen hoor, maar het is gewoon niet mogelijk dat ik in bed lig zonder dat zij tegen mij aanliggen. (En ze maken me ook af en toe wakker voor een extra knuffel, maar dat vind ik niet zo erg, meestal.)
Oh dat doen ze hier ook, Tom ligt tegen mijn buik aan, Freud bij mijn voeten, Doki op de grond in een mand, en zodra ik er nog maar over denk om wakker te worden heb ik 3 heren die op mijn buik liggen :D
Maar als ik ze een aai geef en omdraai is het ook over ook, gelukkig :)

De enige die me wel eens wakker maakt is Doki, dat houd dan in dat hij ziek is en dat ie even zijn beklag wil doen, dat mag, daar sta ik ook voor op, dan krijgt ie een kroel en een snoepje ofzo en dan is het weer goed. Het is niet dat ik een kenau ben ofzo, maar zonder reden lopen miepen, of mij komen vertellen dat je honger hebt om 6 uur smorgens...daar trap ik niet in ;)
Maar als er 1 ziek is of anderszins een reden heeft mogen ze me gewoon wakker maken.
Door fem fatale
#2885530
Ja, zolang de deur open is slaap ik ook prima hoor. Maar als de deur dichtzit en de katten zitten aan de andere kant...
Door MMariaL
#2887169
Hierbij de update na 2 dagen. Heerlijk smorgens door kunnen slapen  :biggrin2: (ben toevallig 2 dagen vrij). Kat had het erg snel door wanneer het bakje openging, alleen toen ik uit bed kwam nog wel vragen natuurlijk om nog een portie  :D denk dat dat binnen een paar dagen wel over is. Hij heeft twee pogingen gedaan om hem open te breken, maar is gelukkig niet gelukt.

Onze slaapkamer is vrij klein  en vind het lekker voor doorluchting om de slaapkamerdeur open te houdrn. En vind kat ook erg gezellig en lief om erbij te hebben alstie niet om eten vraagt smorgens vroeg. Slaapt snachts altijd lief in zn mandje of het voeteneind, of soms bij mn buik. Zodra mijn ogen opengaan staat hij inderdaad ook al bij mn hoofd om knuffels te geven, dat hebben ze haarfijn door  ::)

Een ander voordeel vind ik nog dat ik hem nu 3 porties (om de 8 uur)  ipv 2 kan geven als ik moet werken.. vooralsnog goede aankoop!
Laatst gewijzigd door MMariaL op vr 07 mar 2014, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door