Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Hitam
#286418
Ik heb een raar verhaal. Geen idee wat er aan de hand is.
Babsi, onze 12-jarige oma, is al een poosje niet lekker. Braken, sloom, slecht eten, volgens mij heeft ze pijn.
Nu hebben een paar van de andere honden ook even gebraakt, dus ik dacht dat ze met het griepje meededen. Maar bij Babs ging het niet lekker over.

Bloedonderzoek gedaan. Een vriendin van ons werkt op een laboratorium en heeft tijdens een weekenddienst alles bepaald wat je maar kon bedenken. Ik was bang voor de nieren. Maar: alles tiptop in orde. Ook geen ontstekingen.

En maar blijven braken. Het zelfde weekend haar op de primperid gezet en het ging over. Ik dacht dat het helemaal over was, maar Huub kwam melden dat ze de hele week door toch wel af en toe gebraakt had.
Dan zit er misschien iets in de maag. Dus foto´s gemaakt. Aan de maag kon ik niet zoveel ontdekken maar ze had wel een gek ding in haar borstkas. Het leek wel een stukje bot, maar er zitten hele fijne ribbeltjes op. Het zit net binnen of net buiten de ribboog, bij haar borstbeen.

Kan een stukje bot uit haar maag of slokdarm gewandeld zijn?
Het braken is nu over maar ze is nog steeds niet lekker. Ze eet ook weer vollop maar ze ligt ongemakkelijk. Alsof ze pijn heeft. We durven haar geen normale pijnstiller te geven omdat we bang zijn dat ze weer gaat braken.

Help, ideeën?
Door Lizzy
#286534
Nou, ik kan me echt niet voorstellen dat er een stukje bot gewandeld heeft! Getver... Ik heb eigenlijk geen idee... kan het geen ontsteking van het borstbeen zijn? Ik weet dat dit bij mensen onwiiiiiijjjjsss zeer doet (syndroom van Tietze geloof ik). Of zie je dat niet op foto's, ontstekingen? Of ziet dat er anders uit?
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 22 mar 2005, 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Helen
#286565
Ieks, wat klinkt dat naar!! Kan het niet zijn dat er van een van haar ribben een stuk af is gebroken en een wandeling heeft gemaakt naar de betreffende locatie?

Sterkte met Babsi
Gebruikersavatar
Door Hitam
#286656
Ik weet niet zeker of het bot is. Het zit op de foto vlakbij de ribben en is net zo wit. Alleen ziet het er uit als een geknakte grasspriet, vooral met die ribbeltjes. Er zit een soort knakje in. Alleen kun je grassprieten niet zien op een foto.
Er ontbreekt nergens een stukje bot, dus van haar kan het niet zijn.

Als het zo blijft maak ik volgende week de foto's over om te kijken of het er nog steeds zit of dat het verplaatst.

Je kunt overigens ook zien dat ze zelfs artrose heeft in de overgangen van rib naar ribkraakbeen. Ze heeft werkelijk artrose in al haar gewrichten.
Ze heeft inmiddels ook al bijna twee weken geen glucosamine gehad. Maar ik verwacht dat als het haar gewrichten zijn, ze kreupel gaat lopen en dat doet ze niet.
Door Lizzy
#286663
Kan het niet iets anders zijn dat via haar huid is binnen gedrongen?
Gebruikersavatar
Door Hitam
#286667
Kan ook. Ik kan alleen geen wondje of zo ontdekken. Ze is ook helemaal niet gevoelig aan de buitenkant.
En het zou het braken en ziek zijn verklaren als het iets is wat door de maag of slokdarm heen is komen zetten.

Bij koeien gebeuren dat soort dingen geregeld. Die vreten alles op wat ze tegenkomen, ook ijzer, spijkers en zo.
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#287115
En een kijkoperatie? of is dat nu nog te rigoreus?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#287128
Miischien heeft dat ding helemaal niets te maken met het braken, dat kan ook nog, misschien heeft het er ook altijd al gezeten .
Gebruikersavatar
Door Hitam
#287628
Volgens mij zit het in haar borstholte, dus een kijkoperatie is niet eenvoudig.
Het kan er wel al even zitten maar ik heb het idee van niet.
Het gaat overigens wel goed met Babs. Ze is nog niet 100% de oude maar gaat weer redelijk tekeer tegen de paarden. We hebben haar even op de Salisprin gezet om te kijken of dat uitmaakt.
Door Jbtje
#287835
Misschien kun je beter om een second opinion vragen?!
E.a aan de d.a vragen of een kijoperatie een optie is.
Lijkt me in ieder geval niet goed als je hond er
mee rond blijft lopen. Lijkt me voor jullie ook erg
vervelend om niet te weten wat je hond nu precies
heeft.
Groetjes, Jbtje
P.s gluco. + chondroitine +msm is een goede combinatie
bij arthrose, tesamen met gelatinaat(gewoon bij je
drogist verkrijgbaar 1 1/2 schep met water vermengd
onder t eten door vinden honden nog lekker ook
Door Lizzy
#287838
Jbtje schreef: Misschien kun je beter om een second opinion vragen?!
E.a aan de d.a vragen of een kijoperatie een optie is.
Lijkt me in ieder geval niet goed als je hond er
mee rond blijft lopen. Lijkt me voor jullie ook erg
vervelend om niet te weten wat je hond nu precies
heeft.
Groetjes, Jbtje
P.s gluco. + chondroitine +msm is een goede combinatie
bij arthrose, tesamen met gelatinaat(gewoon bij je
drogist verkrijgbaar 1 1/2 schep met water vermengd
onder t eten door vinden honden nog lekker ook
Dat wordt voor Tannetje dan wel een bezoek aan haar collega. Ze is namelijk zelf dierenarts ;D
Gebruikersavatar
Door Hitam
#288485
Als ik er niet uit kom roep ik wel de hulp van een collega in. Voorlopig wachten we maar even af, er zit nog steeds een stijgende lijn in.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door