Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door TMG1961
#2884499
Ik barf nu bijna 4 jaar met Pixie en zo ver alles goed. Ze eet alles dus dat is het probleem niet.
Wat is het probleem dan? Spiervlees is het probleem en dan met name de prijs. Prijzen van 3,50-4 euro per kg zijn geen uitzondering meer maar zie je steeds vaker. Ook bij leveringen hier op BP zie ik steeds vaker prijzen van 3 euro en meer.

Nu is mijn budget niet oneindig en ben ik dus aan het kijken wat de mogelijkheden zijn mbt het spiervlees.
Pixie eet per maand 13 kg spiervlees en gemiddeld zit ik dan op 45-50 euro per maand.

Wat zou je kunnen doen om de maandelijkse kosten van het spiervlees omlaag te krijgen?
Door heicke
#2884513
Ik weet niet waar je precies woont, maar ik hou regelmatig de aanbiedingen in de gaten hier in Duitsland in de supermarkten, ik woon vlak over de grens van Landgraaf.
En ik rij wel eens naar http://www.futter-fundgrube.de/shop_gx2/index.php?cat=c35_Preishammer-Preishammer.html als ze hier interessante aanbiedingen hebben voor 1,50 of 2 euro de kilo. Alleen heb je bij deze winkel vaak wel gemalen vlees in rollen, maar dat vind ik niet heel erg. De kwaliteit is goed en Heicke eet het graag.
Verder bestel ik wel op de lijntjes hier op barfplaats (kalkoen voor € 2,85 / eend € 2,85 de kilo of kalfkopvlees voor € 2,50 de kilo, gaat ook wel qua prijs) Maar idd ik kijk wel eerst wat het kost en is het me te duur dan bestel ik gewoon niet. Nadeel is ook dat je een grote vriezer moet hebben want als je 10 kilo vlees binnenkrijgt moet je dat wel ergens huisvesten en dat vind ik soms wel wat lastig.  ::)
Gebruikersavatar
Door nova
#2884545
TMG1961 schreef: Ik barf nu bijna 4 jaar met Pixie en zo ver alles goed. Ze eet alles dus dat is het probleem niet.
Wat is het probleem dan? Spiervlees is het probleem en dan met name de prijs. Prijzen van 3,50-4 euro per kg zijn geen uitzondering meer maar zie je steeds vaker. Ook bij leveringen hier op BP zie ik steeds vaker prijzen van 3 euro en meer.

Nu is mijn budget niet oneindig en ben ik dus aan het kijken wat de mogelijkheden zijn mbt het spiervlees.
Pixie eet per maand 13 kg spiervlees en gemiddeld zit ik dan op 45-50 euro per maand.

Wat zou je kunnen doen om de maandelijkse kosten van het spiervlees omlaag te krijgen?
ik weet niet of je groenten voert, maar  groenten zijn doorgaans goedkoper per  kilo dan vlees. Het gewicht van de groenten kun je in mindering brengen op de hoeveelheid  spiervlees .

Verder ben ik het met je eens  en niet alleen t spiervlees is duurder aan t worden. De slager in Puth is  in korte tijd met de pensjes van 50 ct naar 1,50 gegaan.
Nu laat ik ze van SW  meekomen, ik zal de slager krijgen  ;D
VSE  karkassen/rugstukken,  in 3 jaar tijd  de prijs  verdubbeld  :-\
Ik heb een poos geleden  zelfs al  1 euro betaald voor  een kilo redelijk kale kipkarkassen, die mag meneer de poelier in de toekomst dus ook elders slijten. Ik haal ze nu voor een betere prijs en  met meer vleesresten  ;)
Laatst gewijzigd door nova op ma 03 mar 2014, 00:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door nova
#2884547
heicke schreef:
En ik rij wel eens naar http://www.futter-fundgrube.de/shop_gx2/index.php?cat=c35_Preishammer-Preishammer.html als ze hier interessante aanbiedingen hebben voor 1,50 of 2 euro de kilo. Alleen heb je bij deze winkel vaak wel gemalen vlees in rollen, maar dat vind ik niet heel erg. De kwaliteit is goed en Heicke eet het graag.
waar zit die presies, heb je een adres?

edit: gevonden, Grevenbroich.
Maar Urmond - Grevenbroich is 88 km,....
Laatst gewijzigd door nova op ma 03 mar 2014, 01:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door miik
#2884550
nova schreef: ik weet niet of je groenten voert, maar  groenten zijn doorgaans goedkoper per  kilo dan vlees. Het gewicht van de groenten kun je in mindering brengen op de hoeveelheid  spiervlees .
Nou, daar ben ik het absoluut niet mee eens hoor ! De voedingsstoffen in groente en in spiervlees zijn compleet anders !
Een hond heeft gewoon zijn eiwitten nodig en die zitten in vlees, niet in groente.... groente is toch hoofdzakelijk vezels.
Tuurlijk kan het geen kwaad om een keer vlees te vervangen voor groente, dat gebeurd hier ook weleens, maar ik denk wel dat je problemen krijgt als je dat structureel gaat doen !
Gebruikersavatar
Door nova
#2884551
miik schreef: Nou, daar ben ik het absoluut niet mee eens hoor ! De voedingsstoffen in groente en in spiervlees zijn compleet anders !
niet in groente.... groente is toch hoofdzakelijk vezels.
Tuurlijk kan het geen kwaad om een keer vlees te vervangen voor groente, dat gebeurd hier ook weleens, maar ik denk wel dat je problemen krijgt als je dat structureel gaat doen !
ik heb het enkel over de 10% groentes de deel uitmaken van  het menu.
Mensen die geen groentes voeren, geven die 10% toch  aan spiervlees?  offfuuuu snap ik dan na jaren barfen niks van de percentages?

dat groentes andere voedingstoffen bevatten als vlees lijkt me wel logisch ja  ;)

Edit: ff de percentages  gekopieerd  welke Lizzy elders op het  forum aangeeft:

45% vleesbot
20% orgaanvlees, waarvan 10% pens en 10% organen als lever, hart en nier.
10% groenten
25% spiervlees
Laatst gewijzigd door nova op ma 03 mar 2014, 05:24, 1 keer totaal gewijzigd.
#2884565
TMG1961 schreef: Ik barf nu bijna 4 jaar met Pixie en zo ver alles goed. Ze eet alles dus dat is het probleem niet.
Wat is het probleem dan? Spiervlees is het probleem en dan met name de prijs. Prijzen van 3,50-4 euro per kg zijn geen uitzondering meer maar zie je steeds vaker. Ook bij leveringen hier op BP zie ik steeds vaker prijzen van 3 euro en meer.

Nu is mijn budget niet oneindig en ben ik dus aan het kijken wat de mogelijkheden zijn mbt het spiervlees.
Pixie eet per maand 13 kg spiervlees en gemiddeld zit ik dan op 45-50 euro per maand.

Wat zou je kunnen doen om de maandelijkse kosten van het spiervlees omlaag te krijgen?
heb jij de Kg spiervlees per maand wel goed berekend? Als ik bijvoorbeeld 7 Kg per week aan voer totaal neem, dan kom ik uit op ongeveer 250 gr per dag aan spiervlees. Per maand is dat zo'n 7.500 Kg aan spiervlees, de helft dus van wat jij aangeeft.
#2884577
Annemarie Rijnveld schreef: heb jij de Kg spiervlees per maand wel goed berekend? Als ik bijvoorbeeld 7 Kg per week aan voer totaal neem, dan kom ik uit op ongeveer 250 gr per dag aan spiervlees. Per maand is dat zo'n 7.500 Kg aan spiervlees, de helft dus van wat jij aangeeft.
De hoeveelheid spiervlees klopt. Ze krijgt 500 gram per dag. Ze zit  op de 4% per dag van 30 kg lichaamsgewicht en krijgt 35% spiervlees. Bot krijgt ze 40% geef ik meer bot of minder spiervlees dan is de ontlasting veel te hard. Verlaag ik bot en spiervlees dan valt ze af. Die 4% is echt het minimum wat ik haar moet geven anders valt ze af. Met 4% blijft netjes op gewicht van 29-30 kg
Gebruikersavatar
Door Thea
#2884582
Volgens mij klopt je berekening dan toch nog echt niet.
7x 500 =3500
35% van 3500 =1225 x 4 =4900 gr ;)
Oeps je bedoeld 500 gr spiervlees ;)
Heb even de barfrekenhulp gebruikt.
40% vleesbot                                =3360
10% groentes                                =840
20% orgaan waarvan 10% pens  =840 orgaan en 840 pens
30% spiervlees                              =2520

Je zou bv ook 1a2x pw smuldier vlees kunnen doen dat maakt het weer net ff goedkoper ;)
Laatst gewijzigd door Thea op ma 03 mar 2014, 08:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door heicke
#2884594
waar zit die presies, heb je een adres? edit: gevonden, Grevenbroich.
Maar Urmond - Grevenbroich is 88 km,....
Klopt, is niet naast de deur voor mij is het wat dichterbij dan vanaf Urmond, maar hoever rijden zijn de lijntjes doorgaans? In combinatie met tanken in Duitsland, boodschappen in Duitsland en samen met iemand anders de aanbiedingen halen, scheelt het wel een stuk. Alle kleine beetjes helpen, voor mij is het soms goedkoper ik ga er 1x in de 3 maanden ongeveer naar toe en dan haal ik meteen vis en hondenworst (gebruik ik als beloning tijdens het trainen)
Je kunt het ook laten bezorgen maar dat vind ik zelf lastig want ik ben niet hele dagen thuis. Ze hebben in de winkel niet het complete assortiment wat op de website staat. Tenzij je heel veel besteld dan zorgen ze dat het daar klaar staat.

Het was maar een voorbeeld, er zijn vast meer van dat soort winkels, als ik weer ga verhuizen naar Brunssum zal ik ook op zoek gaan naar wat anders.
#2884605
Ik hik tegen hetzelfde aan en hier gaat per maand circa 50kilo spiervlees doorheen :-X
Wat je zou kunnen doen is kijken of je zeer dik bevleesde vleesbotten dus 70% of meer vlees eraan kan krijgen zodat je je spiervlees omlaag kan gooien. Te denken valt aan kippenpoten of eendenrugstuk.
Zelf ben ik nu bezig met een "proef". De ene week barf en de andere week kvv van best4dogs.
Ook zou je kunnen overwegen om de rund van best4dogs te pakken dat is 100% gemalen rund. Hert en paard zijn ook vlees maar daar zit wat orgaan doorheen.
En verder de kalkoenfilet van degomeat is goed en relatief goedkoop dus wellicht kan je dat meer voeren en dan paardensijsels ipv sucade en de rest aan afwisseling in je vleesbotten en/of orgaan pakken.
#2884629
Het kalkoenvlees van degomeat bestelde ik altijd al maar dat staat niet meer op de site. Heb al mail gestuurd om te vragen of het tijdelijk niet verkrijgbaar is of dat het helemaal niet meer leverbaar is maar er wordt niet geantwoord op de mail.

Had zelf ook al zitten denken om 2 dagen in de week smuldier enkelvoudig vlees te geven.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door