Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Chase en Nellie
#2884587
Hallo allemaal!

Ik ben Julie, woon in Brugge (België), en ben 28j.

Ik heb een border collie reu van bijna 7, Chase, die deze week gecastreerd wordt o.w.v. prostaatproblemen.
13 maart komt er een 8w jonge sheltiepup bij, een teefje Nellie.

De pup ga ik voorlopig op goede KVV zetten, ik vind me te onervaren om een pup te laten opgroeien met BARF.

Chase staat nu enkele maanden op goedkope KVV, de soorten waar ik hier gemakkelijk aan kan komen, om te zien hoe dat bevalt. Smuldier, rodi en af en toe duck, aangevuld met af en toe een rauw ei of bakje yoghurt. Ik weet dat dat niet de beste soorten zijn, maar het was even om ondertussen rond te kijken om te beginnen met BARF.

De KVV bevalt enorm, we zien een blije, actievere hond met een betere vacht, veel minder stoelgang, en hij eet met veel meer smaak en plezier.

Hij is ondertussen al wat gewend aan het verteren van bot, hij heeft kippennekken, -vleugels en -dijen voorbeeldig opgeknabbeld en verteerd. We hebben een grotere vriezer gekocht, en ik heb een lading vlees besteld. We zijn klaar om volledig te gaan BARFen denk ik.

Willen jullie mijn eerste menu eens bekijken? Ik weet dat het qua spiervlees beter kan, maar ik wil eerst eens zien hoever ik geraak in mijn vriezer met de huidige vriezerinhoud, dat is moeilijk inschatten de eerste keer. Bij een volgende bestelling probeer ik daar verbetering in te brengen.

Ik ga uit van 2%, hij krijgt nu 2% KVV en is daarmee 1 kg bijgekomen, staat perfect op gewicht, en wordt gecastreerd, dus de energiebehoefte zal wat dalen.

2% van 30 kg = 600g/dag.

Ik ga uit van de volgende percentages: 50% vleesbot, 25% spiervlees, 15% orgaan en 10% groentenmix. Dat komt per dag op 300g vleesbot, 150g spiervlees, 90g orgaanmix en 60g groentenmix.
Voor m'n orgaan maak ik een mix van 50% runderpens, rundernier, en lever, hart en long van geit en lam.

Dag 1
Bosduifkarkas
Vlees paard
Orgaan- en groentenmix
Extra: sardientje

Dag 2
Zalmlijf/kop
Vleesmix kip/geit
Orgaan- en groentenmix
Extra: ei

Dag 3
Fazantkarkas
Kopvlees kalf
Orgaan- en groentenmix
Extra: yoghurt

Dag 4
Kipkarkas
Vlees paard
Orgaan- en groentenmix
Extra: notenmengeling

Dag 5
Eendkarkas
Vleesmix kip/geit
Orgaan- en groentenmix
Extra: sardientje

Dag 6
Bosduifkarkas
Kopvlees kalf
Orgaan- en groentenmix
Extra: ei

Dag 7
Fazantkarkas
Vlees paard
Orgaan- en groentenmix
Extra: yoghurt

Dag 8
Kipkarkas
Kopvlees kalf
Orgaan- en groentenmix
Extra: sardientje

Dag 9
Eendkarkas
Vleesmix kip/geit
Orgaan- en groentenmix
Extra: ei

Dag 10
Bosduifkarkas
Vlees paard
Orgaan- en groentenmix
Extra: yoghurt

Dag 11
Zalmlijf/kop
Kopvlees kalf
Orgaan- en groentenmix
Extra: notenmengeling

Dag 12
Fazantkarkas
Vleesmix kip/geit
Orgaan- en groentenmix
Extra: sardientje

Dag 13
Kipkarkas
Vlees paard
Orgaan- en groentenmix
Extra: ei

Dag 14
Eendkarkas
Vleesmix kip/geit
Orgaan- en groentenmix
Extra: yoghurt
Gebruikersavatar
Door Thea
#2884592
Is de vleesmix kip/geit zonder bot of premix want anders denk ik dat je problemen kan gaan krijgen met de ontlasting ;)
Gebruikersavatar
Door Chase en Nellie
#2884593
Ik ga ervan uit dat het enkel vlees is, ik heb het besteld via een lijntje dat ik hier gevonden heb, het wordt 14 maart geleverd in Nevele... Ik heb er niet bij stilgestaan dat er bot kon bijzitten...
Gebruikersavatar
Door Thea
#2884600
Bij wie is het besteld?
Als het SW is dan kan zelfs het botgehalte vrij hoog zijn :-\
Dan kan je het wel als een kvv voeren maar dan zeker geen vleesbot erbij doen. ;)
Gebruikersavatar
Door Chase en Nellie
#2884643
Ok, ik heb wat rondgeneusd en als ik het goed heb is het een mix van geitensnippers, gemalen kipkarkas en lamspens. Dus met groentenmix erbij heb ik een volledig maaltje dan. Is dit geschikt om de pup af en toe een barfdagje te geven? Moet die dan eerst wat kippennekken krijgen om te wennen, of is een goeie KVV met bot als calciumbron genoeg ter voorbereiding op die mix?
Gebruikersavatar
Door Thea
#2884645
Dat kan je gewoon als een maaltijd geven hoor, heb je geen voorbereiding voor nodig ;)
Idd evt een groentenmix erbij
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door