Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2884296
Hai  hai,

Ik ben hier nieuw. Ik heb een oud teckeltje,die over 2  maanden 15 jaar oud wordt. Hij kreeg in november 2013 zijn eerste epilepsie aanval. Hij heeft er sindsdien 4 gehad. Hij weegt tussen de 6,7 en 6,9 kilo. Zijn leverwaardes zijn torenhoog . Het is 1500 ipv 130 . De andere waarde is 224. Hij klinisch niet ziek. Hij heeft een echo gehad en alles is goed. De oorzaak van zijn hoge leverwaardes kunnen ze niet vinden. Ik heb al 5 dierenartsen geraadpleegt hierover.. Verleden week gingen we starten met phenoral. Dat ging gelijk mis. Alle bijwerkingen die je maar kunt bedenken. Na een paar dagen weer gestopt. Ik zie nu allerlei dingen over tarwe en glutenvrij. Ik hoop dat iemand me kan adviseren wat te doen? Groetjes van Sylvia.
#2884311
Zo hee, dat klinkt allemaal heel heftig Sylvia. Wat een drama, dat de oorzaak niet gevonden kan worden....

Wat eet je teckeltje nu?

Ik weet niet (maar dat weet Angelique wel) of je Mariadistel mag geven voor de lever. Dat zou goed zijn, ter ondersteuning.

Het is lastig. Vanuit een epilepsie oogpunt zou een overschakeling naar een rauw/vers dieet een super idee zijn. Vanuit de lever gezien moet je dit toch wel aanvullen met koolhydraat en havermout is dan het beste.

Ik denk dat je hem toch het beste op een leverdieet kan zetten: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 610.0.html, maar ik zou dat zeker in overleg doen. Ken je het http://www.epilepsiebijhonden.nl/home.htm? Stel je vraag ook gerust daar, Linda is erg kundig! Of misschien dat een van de dierenartsen hier nog reageert.
#2884315
Mariadistel hoor ik wel vaker ter ondersteuning.
Mijn epilepsiehond is nu ingesteld op Pexion, maar niet aanvalsvrij daarmee.
De mijne krijgt al vers voer.
En idd af en toe wat koolhydraten op de dagen dat ie een aanval had, heb ik het idee dat ie sneller herstelt na een aanval.
Met tussenpozen krijgt mijn hond ook ecuchol erbij, iemand die ook een epilepsie hond heeft vertelde me dat zijn hond met name baat had bij B-vitamines.

Is een ellendige ziekte, veel sterkte voor je hondje!!
#2884318
Dank je wel Lizzy. Ik heb vanochtend Mariadistel besteld. Ik zag dat het de lever ontgiftigd . Ik heb SIlycure besteld.
Hij eet inderdaad niet goed Lizzy. Dus  ik wilde morgen met andere voeding beginnen. Hij eet van alles Renske, Frolic, Dentastixs,maar ook koek, slagroom, melk... Ik heb een soort van wake up call gehad. Mijn zus begon van alles op het internet uit te zoeken. Alleen ik wil het nu wel goed doen.
Ik zal het ook op het epilepsieforum zetten.  thanxs voor je berichtje!
#2884323
[quote="Cambier"]
Dank je wel Lizzy. Ik heb vanochtend Mariadistel besteld. Ik zag dat het de lever ontgiftigd . Ik heb SIlycure besteld.
Hij eet inderdaad niet goed Lizzy. Dus  ik wilde morgen met andere voeding beginnen. Hij eet van alles Renske, Frolic, Dentastixs,maar ook koek, slagroom, melk... Ik heb een soort van wake up call gehad. Mijn zus begon van alles op het internet uit te zoeken. Alleen ik wil het nu wel goed doen.
Ik zal het ook op het epilepsieforum zetten.  thanxs voor je berichtje!
[/quote]

Oh.... In dat geval kun je nog erg veel winst halen uit hem overzetten op goede voeding!
Al begin je al met een kant en klaar vers vlees waar niet teveel rood vlees in zit!
#2884354
Ik ben vandaag begonnen met het weglaten van de dentastix, de frolic ,koek, slagroom etc. Hij heeft vandaag alleen Renske gehad. Ik vind het een goede tip om langzaam te gaan overschakelen. Ik was van plan morgen de Renske te schrappen. Maar ik ga het nu mengen,zoals jij voorstelt! Bedankt voor de TIP
#2884523
[quote="Cambier"]
Dank je wel Lizzy. Ik heb vanochtend Mariadistel besteld. Ik zag dat het de lever ontgiftigd . Ik heb SIlycure besteld.
Hij eet inderdaad niet goed Lizzy. Dus  ik wilde morgen met andere voeding beginnen. Hij eet van alles Renske, Frolic, Dentastixs,maar ook koek, slagroom, melk... Ik heb een soort van wake up call gehad. Mijn zus begon van alles op het internet uit te zoeken. Alleen ik wil het nu wel goed doen.
Ik zal het ook op het epilepsieforum zetten.  thanxs voor je berichtje!
[/quote]

Dat heeft dus puur met die hoge leverwaarden te maken, daar worden ze wat misselijk van. Dus klinisch is hij dan toch een beetje ziek. Die lever is al over de zanik, dus dat de phenoral erg slecht viel lag dan wel in de lijn der verwachting. Denk ook dat het in deze niet de aanvallen had verminderd. Ik denk dat het nu zaak is om die leverwaarden naar beneden te krijgen, maar dan moet je eigenlijk wel de oorzaak daarvan kennen. Teveel afvalstoffen in het bloed (door die slecht werkende lever) kan dus die aanvallen veroorzaken.
Om de lever te ontzien, geen rood vlees en heel beperkt orgaanvlees. Hier ging het bij een hond met een levertumor een tijd goed (redelijk) op gekookte kip/rijst enz. Maar omdat zij niet meer dood zou gaan aan tekorten in het voedsel hebben we niet al te nauw meer gekeken en ook zij was bij vlagen misselijk en dan ben je al blij dat ze wat willen eten. :(
#2884595
Hai Angelique, Mijn Hondje Reggy eet juist nog heel erg veel de afgelopen maanden. Hij gedraagt zich niet ziek. ( Klinisch niet ziek) EIgenlijk gedraagt hij zich normaal op de aanvallen van epilepsie na.... ( dan wel veel drinken etc) dus ik hoef geen rekening te houden met misselijkheid . Denk je dat ik meer licht voedsel moet inbouwen? groetjesssss
#2884659
Ik heb hier 2 honden die hetzelfde gehad hebben, eentje daar waren de leverwaardes nog hoger van. Het zou wel eens een hepatitis kunnen zijn. Ik geeft ze dan idd mariadistel ter ondersteuning en een leverdieet. Maar ik zou wel een dierenarts opzoeken die je hierbij kan helpen. Je zou een leverdieet kunnen koken, dat doe ik ook altijd. Normaal staan ze hier op vers.

Prudence had de eerste keer al geelzucht, en torenhoge leverwaardes. Binnen 4 maanden hebben we haar weer gezond gekregen. Nu 2 jaar later heeft ze weer Hepatitis gehad. Gelukkig niet zo heftig als toen.
#2884739
[quote="Cambier"]
Hai Angelique, Mijn Hondje Reggy eet juist nog heel erg veel de afgelopen maanden. Hij gedraagt zich niet ziek. ( Klinisch niet ziek) EIgenlijk gedraagt hij zich normaal op de aanvallen van epilepsie na.... ( dan wel veel drinken etc) dus ik hoef geen rekening te houden met misselijkheid . Denk je dat ik meer licht voedsel moet inbouwen? groetjesssss
[/quote]

Oww, dat "niet goed eten" heeft dan meer betrekking op de kwaliteit van wat hij eet. Oké, verkeerd begrepen  :). Ik zou me aan het leverdieet houden. Veel drinken na een aanval is normaal. Tijdens een aanval loopt de lichaamstemperatuur op en veel drinken is één van de mechanismen om die temp weer naar beneden te krijgen. Als de aanvallen niet al te zwaar zijn en de frequentoie blijft zoals die nu is, zou ik niet eens medicijnen overwegen, aangezien deze allemaal een overload op de lever leggen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door