Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#2882465
Shay zou in principe ingezet worden als dekreu tzt.
Dm is hij drager van dat wisten we al en is niet uitsluitend, daar je een vrije teef kan en moet gebruiken.
Zijn botten zijn allemaal prima in orde.
Ook de knieschijven en de ellebogen. Geen tekenen van lsi(lumbaal sacrale instabiliteit). Dus dat is allemaal perfect.

Nu twijfel ik heel erg, over de groeipijn.

Wat zouden jullie doen?

We moeten nog alle shows lopen en hem aan laten keuren.
#2882673
Misschien een keer inzetten en dan zien hoe die puppen het doen en dan pas na een jaar weer? Ik ben sowieso voor een nest en dan daar de uitslagen afwachten en dan pas meer nesten en dan de eerste dekking reu met een laatste dekking teef dan weet je vrij zeker dat de teef geen problemen vererfd of wat ze wel mogelijk doorgeeft.
#2882978
Als hij zo veel goeds te bieden heeft dat er een fokker is die hem zou willen gebruiken, zou ik hem niet op grond van het groeipijn-hebben-gehad buiten de fokkerij houden. Wél vind ik het belangrijk dat de fokker vóór de reu-keuze gemaakt wordt duidelijk op de hoogte is gebracht van deze klachten tijdens opgroeien.
Het volgen van de nakomelingen/vererving, óók op gebied van eventuele groeipijn, is denk ik altijd heel belangrijk binnen de fokkerij. Wat een hond zelf heeft is immers niet noodzakelijk ook wat hij vererfd, noch de positieve, noch 't negatieve.
#2882984
Groeipijn kan erfelijk zijn. Het komt niet voor niets zoveel voor bij dit ras. Maar het hoeft niet. Soms is groeipijn het resultaat van een teef die tijdens de dracht teveel calcium heeft binnen gekregen. Of tijdens het zogen, via de melk. Dus tja, als je op groeipijn gaat uitsluiten, waar ga je dan nog meer op uitsluiten?

Voor pupkopers is een pup met groeipijn wel heel vervelend. Dus wellicht kun je partners voor hem zoeken die geen groeipijn hebben gehad en liefst die op natuurlijke wijze gevoerd worden, voor de dracht, tijdens de dracht en na de dracht. En dat is met rauwe vleesbotten als calciumbron. En dan zou het mooi zijn als je de nakomelingen kon monitoren.
#2882989
Wat mij heeft verbijsterd is dat hij perfect in balans uitgroeit, 4e generatie rauw, geen momentje uit proportie, en toch zo een groeipijn.
Hij is afgespeend op lotgering en bij mij is hij na 3 dagen overgezet op barf.

Er zijn nu al mensen die vragen voor een dekking, dan zeg ik dus nee. Want hij is net 13 maanden jong.
#2882992
Heb je al veel rond gevraagd bij de fokker en eigenaren van nestgenoten en andere familieleden of zij bekend zijn met groeipijn bij hun hond? (de geplande shows zijn daartoe ook een goede kans op contacten/info). Je weet natuurlijk nooit of iedereen dat eerlijk beantwoord, maar als hij een uitzondering lijkt te zijn is de kans wellicht toch kleiner dat hij het vererfd. Verder denk ik echt dat het ontzettend belangrijk is dat je de fokker - want díe is verantwoordelijk voor het resultaat - duidelijk informeert. De fokker kan dan afwegen of het risico (binnen deze combi, voor haar) aanvaardbaar is.
Ook een goede vraag aan jezelf vind ik altijd "Zou je zélf een pup willen uit deze combi?" Oftewel, hoe ervaar je het risico en hoe akelig vind je het probleem (in dit geval de groeipijn)?
#2883004
Parelridder schreef: Heb je al veel rond gevraagd bij de fokker en eigenaren van nestgenoten en andere familieleden of zij bekend zijn met groeipijn bij hun hond? (de geplande shows zijn daartoe ook een goede kans op contacten/info). Je weet natuurlijk nooit of iedereen dat eerlijk beantwoord, maar als hij een uitzondering lijkt te zijn is de kans wellicht toch kleiner dat hij het vererfd. Verder denk ik echt dat het ontzettend belangrijk is dat je de fokker - want díe is verantwoordelijk voor het resultaat - duidelijk informeert. De fokker kan dan afwegen of het risico (binnen deze combi, voor haar) aanvaardbaar is.
Ook een goede vraag aan jezelf vind ik altijd "Zou je zélf een pup willen uit deze combi?" Oftewel, hoe ervaar je het risico en hoe akelig vind je het probleem (in dit geval de groeipijn)?
Als hij de enige uit het nest is, lijkt mij erfelijkheid nog steeds net zo aannemelijk, eerlijk gezegd. Het ras is ook behept met dit probleem.... Maar ik ben met je eens hoor, ik vind het een goede vraag om jezelf te stellen "wil ik nog een keer een pup met groeipijn?". En jezelf daarna afvraagt "wil ik dat een ander aan doen? En wat staat er tegenover?" (in de zin van "wat krijgen de mensen er voor terug?"). En eerlijkheid naar de fokker die hem wil gebruiken: zeker ook een zeer belangrijk punt. En dan hopen dat de fokker de pupkopers weer eerlijk informeert......
#2883014
Parelridder schreef: Heb je al veel rond gevraagd bij de fokker en eigenaren van nestgenoten en andere familieleden of zij bekend zijn met groeipijn bij hun hond? (de geplande shows zijn daartoe ook een goede kans op contacten/info). Je weet natuurlijk nooit of iedereen dat eerlijk beantwoord, maar als hij een uitzondering lijkt te zijn is de kans wellicht toch kleiner dat hij het vererfd. Verder denk ik echt dat het ontzettend belangrijk is dat je de fokker - want díe is verantwoordelijk voor het resultaat - duidelijk informeert. De fokker kan dan afwegen of het risico (binnen deze combi, voor haar) aanvaardbaar is.
Ook een goede vraag aan jezelf vind ik altijd "Zou je zélf een pup willen uit deze combi?" Oftewel, hoe ervaar je het risico en hoe akelig vind je het probleem (in dit geval de groeipijn)?
Ik weet het niet, de fokker geeft geen antwoord daarop.
Ik ben nog niet op show geweest, omdat ik eerst wilde afwachten hoe hij uitgroeit en ik straks echt alleen de noodzakelijke shows gaan doen die verplicht zijn voor 3 keer minimaal een zg. Ik ben geen liefhebber van showen, in de ring lopen.
Ik weet niet of ik een derde hond wil dus een pup uit die combi. Dit is mijn derde duitse herder met groeipijn. Diego had ook ernstige hd en lsi en nog meer vererfbare levenskwaliteit negatief beinvloedende problemen, is duidelijk, die is gewoon geliefd huisdier.
Buffel had erge groeipijn en problemen met zijn lymfesysteem, dus die is en blijft geliefd huisdier.
Shay is dus verders helemaal gezond en die heeft ook groeipijn gehad. Vraag blijft had een ander dit ook erkend of zouden die het normaal vinden dat een pup harder in de bek is, moeilijk benaderbaar is. De dierenarts heeft als proef novocam gegeven en voilla een ander hondje. Niet meer hard in de bek, goed trainbaar ect.
Veel duitse herder eigenaren zeggen dat is temperament. Ik vond en vindt dat dus niet. In huis moet de meest temperamentvolle pup/jonge hond toch benaderbaar zijn voor iets van een beloning ofzo.
#2883022
Tsjonge, dat is als fokker ook lekker je verantwoordelijkheid nemen. :-X Geen informatie willen verstrekken als een hond mogelijk ingezet gaat worden voor de fokkerij! Ik bedoel, mocht het wel problemen gaan geven dan is haar kennelnaam als fokker van de dekreu hier toch aan verbonden?
Ik heb juist bij twee van mijn honden een koopcontract moeten tekenen dat er niet mee gefokt mag worden zonder overleg met de fokker...
#2883026
sella schreef: Ik weet het niet, de fokker geeft geen antwoord daarop.
Ik ben nog niet op show geweest, omdat ik eerst wilde afwachten hoe hij uitgroeit en ik straks echt alleen de noodzakelijke shows gaan doen die verplicht zijn voor 3 keer minimaal een zg. Ik ben geen liefhebber van showen, in de ring lopen.
Ik weet niet of ik een derde hond wil dus een pup uit die combi. Dit is mijn derde duitse herder met groeipijn. Diego had ook ernstige hd en lsi en nog meer vererfbare levenskwaliteit negatief beinvloedende problemen, is duidelijk, die is gewoon geliefd huisdier.
Buffel had erge groeipijn en problemen met zijn lymfesysteem, dus die is en blijft geliefd huisdier.
Shay is dus verders helemaal gezond en die heeft ook groeipijn gehad. Vraag blijft had een ander dit ook erkend of zouden die het normaal vinden dat een pup harder in de bek is, moeilijk benaderbaar is. De dierenarts heeft als proef novocam gegeven en voilla een ander hondje. Niet meer hard in de bek, goed trainbaar ect.
Veel duitse herder eigenaren zeggen dat is temperament. Ik vond en vindt dat dus niet. In huis moet de meest temperamentvolle pup/jonge hond toch benaderbaar zijn voor iets van een beloning ofzo.
Nee, het gaat er niet om dat jij een derde pup wilt. Het gaat erom, zou jij weer een pup willen als je zou weten dat de kans groot is dat hij weer dezelfde problemen zou krijgen met groeipijn.

Ik vind overigens "een pup op pijnstillers zetten, voila, hij doet weer normaal" geen goede diagnose voor groeipijn. Ik had dat bevestigd willen zien met rontgenfoto's.
#2883056
Ik lees even mee. Ik zou Tay later ook aan willen keuren als hij gezond blijkt te zijn en zijn karakter zo fijn blijft als nu. Ik vind dit wel een interessant onderwerp, Tay heeft geen last gehad van groeipijnen, van zijn nestgenootjes ken ik er maar 1 die er wel last van had.

Lizzy zegt wel hele wijze dingen, dank je daarvoor! Erg leerzaam (ook leerzaam om zelf na te gaan denken dmv jouw opmerkingen)
#2883087
koekiesranch schreef: Voor mij zou de combi en groeipijn en drager dm een te grote optelsom zijn en ik zou hem niet willen. Maar goed dat is mijn keuze... ook omdat er nog steeds gevallen zijn waar de hond wel de klachten krijgt van DM maar via dna drager zou zijn. En van dichtbij meegemaakt hoe afschuwelijk DM is
Dat heb ik dus ook al een paar keer gehoord, maar als je dat ergens anders ten sprake brengt is het de grootste onzin en kan dat niet?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door