Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door TMG1961
#2881763
Hoe lang wachten jullie met eten geven na een wandeling. De laatste week paar keer gehad dat wanneer ik 5 min na de wandeling 's middags eten klaar ga maken en ik Pixie 2-3 kleine stukjes vlees geef tijdens klaarmaken eten dat het na 10 sek weer eruit komt. Krijgt ze haar eten een uur later is alles goed. Doe ik het eten bv 20 min later klaarmaken en geef haar dan paar stukjes is er ook niets aan de hand.

Vanochtend had ze 350 gram hazenspiervlees en groentenmix met eitje, gaf het haar 15 min na thuiskomen..de laatste 10 min van wandeling loopt ze aan de lijn, is langs weg dus ze is dan al beetje tot rust gekomen. Maar het eten kwam er na 5 sek weer uit, alles terug in bak gedaan, ze heeft het opgegeten en het zit er nu weer ruim 15 min in.

Normaal krijgt ze 's ochtends 100 gram spiervlees behalve op de woensdag, dan krijgt ze meer omdat ze 's avonds zalmkop krijgt. Is nu de eerste keer dat het 's ochtends gebeurt, normaal nooit last van gehad.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2881769
TMG1961 schreef: Hoe lang wachten jullie met eten geven na een wandeling. De laatste week paar keer gehad dat wanneer ik 5 min na de wandeling 's middags eten klaar ga maken en ik Pixie 2-3 kleine stukjes vlees geef tijdens klaarmaken eten dat het na 10 sek weer eruit komt. Krijgt ze haar eten een uur later is alles goed. Doe ik het eten bv 20 min later klaarmaken en geef haar dan paar stukjes is er ook niets aan de hand.

Vanochtend had ze 350 gram hazenspiervlees en groentenmix met eitje, gaf het haar 15 min na thuiskomen..de laatste 10 min van wandeling loopt ze aan de lijn, is langs weg dus ze is dan al beetje tot rust gekomen. Maar het eten kwam er na 5 sek weer uit, alles terug in bak gedaan, ze heeft het opgegeten en het zit er nu weer ruim 15 min in.

Normaal krijgt ze 's ochtends 100 gram spiervlees behalve op de woensdag, dan krijgt ze meer omdat ze 's avonds zalmkop krijgt. Is nu de eerste keer dat het 's ochtends gebeurt, normaal nooit last van gehad.
In dit geval 1 uur.
Door TMG1961
#2881773
Angelique schreef: In dit geval 1 uur.
Dat krijgt ze ook altijd. Dus gewoon niks geven tijdens klaarmaken van eten? Heb dat nl altijd gedaan, ze krijgt dan 2 of 3 plukjes vlees of stukje vleesbot. Zal even wennen zijn voor haar en mij
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2881817
Ik zou Pixie, gezien de zeer regelmatige klachten over diaree en overgeven, eens beduidend minder vaak eten geven. Als ik het goed heb krijgt ze 2 maaltijden op een dag, een paar plukjes vlees tijdens het klaarmaken en volgens mij ook nog 1 of 2 momenten per dag dat ze een snackje krijgt.

Ik zou 1 maaltijd en max 1 snackmoment doen en verder niets. Ik merk aan Oscar ook dat hij, als hij op heel veel momenten eten krijgt, hij gaat overgeven. Verminder ik het aantal eet/snack momenten, gaat het weer goed.

En ik zou ook minstens 1 uur wachten na de wandeling.
Door TMG1961
#2881824
Pixie krijgt 's ochtends 100 gram spiervlees en de rest 850-950 gram 's avonds. Daarnaast krijgt ze 's ochtends als ik opsta een heel klein stukje gedroogde runderlip, 's middags 2 kipvleugeltipjes of 1 eendenvoetje,  en 's avonds voor het naar bed gaan nog een klein beetje spiervlees, anders spuugt ze te regelmatig gal 's ochtends, met kleine beetje 's avonds is dit zeer zelden. Dus eigenlijk 2 snackmomentjes op een dag en klein hapje..ong 30 gram spiervlees 's avonds
Door Lizzy
#2881827
TMG1961 schreef: Pixie krijgt 's ochtends 100 gram spiervlees en de rest 850-950 gram 's avonds. Daarnaast krijgt ze 's ochtends als ik opsta een heel klein stukje gedroogde runderlip, 's middags 2 kipvleugeltipjes of 1 eendenvoetje,  en 's avonds voor het naar bed gaan nog een klein beetje spiervlees, anders spuugt ze te regelmatig gal 's ochtends, met kleine beetje 's avonds is dit zeer zelden. Dus eigenlijk 2 snackmomentjes op een dag en klein hapje..ong 30 gram spiervlees 's avonds
Ja...., en toch. Mijn ervaring is dat de notoire galspugers juist problemen krijgen doordat ze door de baas meerdere keren per dag wat toegestoken krijgen. Ik zou dus 1 maaltijd per dag gaan geven. En niks geen snacks tussendoor. Dat belast de maag namelijk aanzienlijk minder dan kleinere hapjes gedurende de dag.
Door Irish
#2881834
Hangt er bij mij vanaf hoe erg ze hijgen. Hoe meer hijgen des te langer ik wacht.

En terug naar 1 voermoment zonder tussendoor snacks is theoretisch makkelijk bedacht, maar ik heb voertjes nodig als ik met Kaat naar buiten ga.
Laatst gewijzigd door Irish op wo 26 feb 2014, 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sella
#2881861
Bij mij is het nu zo dat hoe hysterischer het gedrag tegen de avond, hoe langer ik het voeren uitstel. Nu dus ipv gisteravond om 12 uur vanmiddag gevoerd.
Maar het heeft ook weleens 2 dagen geduurd voor ze niet meer klierden.
Door Lil
#2881869
Ik wacht zo'n half uur en als ze erg hijgen 1 uur.

Verder heeft Boris nu veel maagproblemen. Als 'snel' ontdekt dat het niet helemaal waar is wat de da zei dat ik meerdere kleine hapjes per dag moest geven. Dus terug naar 2 maaltijden en sindsdien is er geen gal meer omhoog gekomen.
Irish schreef: Hangt er bij mij vanaf hoe erg ze hijgen. Hoe meer hijgen des te langer ik wacht.

En terug naar 1 voermoment zonder tussendoor snacks is theoretisch makkelijk bedacht, maar ik heb voertjes nodig als ik met Kaat naar buiten ga.
Dat is hier ook het geval en ik kan moeilijk 100 voertjes in Jones stoppen en Boris helemaal niets geven.
Toch is dat geen probleem, maar snacken op onverwachte momenten wel.
Ik heb het idee omdat het hier redelijk snel achter elkaar komt het ondanks het tijdsverloop op de grote hoop wordt gegooid.

's ochtends uitlaten met beloningen. Dan half uur later krijgen ze voer in de bak en 2 minuten later dus hun kong en 1 kleine knabbel (hun hele maaltijd past niet in een kong en ik wil er geen 2 of 5 per hond gaan geven, want dan gaat de een stelen van de ander).

's avonds uitlaten met beloningen en dan half uur later (tenzij erg hijgen etc) hun portie voer.

Dit is geen probleem.
Het is wel een probleem als: ik 's middags beloningen nodig heb tijdens uitlaten (dan is het alleen maar kort rondje en laat ik ze dus apart uit, dus dan heeft Boris geen beloningen nodig) of als ik tussendoor een snack geef op een onverwacht tijdstip. Geef ik een maaltijd op een overwacht tijdstip, dan is dat geen probleem, maar als ik 2 kleine stukjes van iets geef is dat wel een probleem. Gek genoeg grote portie prima, paar beloningen niet prima. Tijdens wandelingen gaat hier behoorlijk wat doorheen en de maaltijd volgt redelijk kort erop.

Helaas is hier belonen met een speeltje geen optie.
Maar dat is denk ik voor Pixie wel een optie, zij heeft geen gedragsprobleem en is volgens mij dol op een speeltje, maar dat weet Theo beter dan ik.
Door TMG1961
#2881876
Tijdens de wandeling 's ochtends krijgen de honden af en toe een beloninkje, dat geeft geen probleem. 's middags krijgt Pixie helemaal geen beloning in de vorm van iets eetbaars maar is de safe stix haar beloning voor goed gedrag.
Door Lil
#2881880
[quote="TMG1961"]
Tijdens de wandeling 's ochtends krijgen de honden af en toe een beloninkje, dat geeft geen probleem. 's middags krijgt Pixie helemaal geen beloning in de vorm van iets eetbaars maar is de safe stix haar beloning voor goed gedrag.
[/quote]

Had ik dat goed ingeschat dat de safestix voor haar een goede beloning is.

Ik zou gewoon proberen die stukjes die je geeft tijdens het klaarmaken niet te geven en wat langer te wachten. Kijken of dat voldoende effect heeft.
Door Martine-Tom
#2881901
Niet, ik voer wanneer dat uitkomt, soms om 8 uur smorgens, soms om 21 uur en alles wat daartussen, voor en na valt  :P
Tom regelt het verder zelf, ik zet het neer en hij eet het of gelijk op, of hij wacht...of de katten helpen een handje  :biggrin2:
Hij is een mutser met het eten, daar heb ik me inmiddels bij neergelegd.

Kijk gewoon naar je hond, als ze het een uur na het lopen wel verdraagd...dan wacht je dus een uur. En het is al vaker gezegd maar ik zou juist bij galspugers minder voermomenten doen...1 keer per dag en dan niet op een vast moment, dat is wat hier het best lijkt te werken.
Door TMG1961
#2881918
Dan worden de paar voorproefjes tijdens klaarmaken eten geschrapt. Ze kreeg altijd al 's avonds pas eten ruim 1 uur nadat we terug waren van wandeling dus dat hou ik maar zo.
Door Irish
#2881929
Had je een reden dat je haar een paar voorproefjes gaf? Ik snap het nut daar namelijk niet van  :-[ Maar nogmaals, misschien had je een goede reden daarvoor.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door