Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Martine3
#2881425
Hallo,

Wij hebben sinds 3 weken onze eerste pup. Het is een Dalmatiër teefje van nu 11 weken oud, Arya genaamd. Nu waren wij van plan om haar barf te gaan voeren. Tot nu toe zijn we hier niet aan toe gekomen en voeren we haar Carnibest KVV voor pups. Als dit vlees op is willen we enkelvoudige KVV van Degomeat gaan voeren, waaraan we zelf groentemix toevoegen en af en toe ei, vleesbot (nu alleen nog kippennek) en vis.
Nu waren we gister naar de dierenarts geweest omdat we dachten dat ze een blaasontsteking had. Ze drinkt de laatste paar dagen namelijk bijna een bak water per dag en plast hierdoor ook erg vaak en veel. Nadat de urine onderzocht was bleek ze geen blaasontsteking te hebben, maar de dierenarts maakt zich wel zorgen over de grote hoeveel uraat in haar urine. Zijn advies was daarom om vandaag nog over te stappen op puppybrokken en geen vlees meer te voeren. Nu heb ik hier al gelezen dat dierenartsen vaak verkeerd advies geven op dit gebied, en ik was ook niet van plan om nu meteen over te stappen. Wat mij wel opviel was dat de ph-waarde van haar urine erg laag was, namelijk 6.  Het ging wel om ochtendurine, die is over het algemeen ook het meest troebel. De urine van de rest van de dag is mooi helder geel of doorzichtig.
Mijn vraag was of ik nu iets moet veranderen aan haar voeding. Wat is jullie advies?
Door Lizzy
#2881432
Martine3 schreef: Hallo,

Wij hebben sinds 3 weken onze eerste pup. Het is een Dalmatiër teefje van nu 11 weken oud, Arya genaamd. Nu waren wij van plan om haar barf te gaan voeren. Tot nu toe zijn we hier niet aan toe gekomen en voeren we haar Carnibest KVV voor pups. Als dit vlees op is willen we enkelvoudige KVV van Degomeat gaan voeren, waaraan we zelf groentemix toevoegen en af en toe ei, vleesbot (nu alleen nog kippennek) en vis.
Nu waren we gister naar de dierenarts geweest omdat we dachten dat ze een blaasontsteking had. Ze drinkt de laatste paar dagen namelijk bijna een bak water per dag en plast hierdoor ook erg vaak en veel. Nadat de urine onderzocht was bleek ze geen blaasontsteking te hebben, maar de dierenarts maakt zich wel zorgen over de grote hoeveel uraat in haar urine. Zijn advies was daarom om vandaag nog over te stappen op puppybrokken en geen vlees meer te voeren. Nu heb ik hier al gelezen dat dierenartsen vaak verkeerd advies geven op dit gebied, en ik was ook niet van plan om nu meteen over te stappen. Wat mij wel opviel was dat de ph-waarde van haar urine erg laag was, namelijk 6.  Het ging wel om ochtendurine, die is over het algemeen ook het meest troebel. De urine van de rest van de dag is mooi helder geel of doorzichtig.
Mijn vraag was of ik nu iets moet veranderen aan haar voeding. Wat is jullie advies?
Elke Dalmatier, vooral pups en jonge honden hebben uraat in de urine. En bij tijd en wijlen zelfs VEEL. Soms zelfs zoveel dat de urine (als ze het uitplassen) wit uit slaat (dat zie je goed als ze op stenen ondergrond plassen). Hoewel dat niet leuk is, is het wel "normaal" voor de Dalmatische Hond.

Hier meer over het LUA project: http://www.siamsa.nl/lua-dalmatiers/. Er wordt gewerkt aan het fokken van Dalmatische Honden zonder dit defecte gen. Maar eer dat alle Dalmatische Honden 'gerepareerd zijn', zijn we tig generaties verder, ik denk dat ik het nooit meer mee ga maken.

Afbeelding

Links is normale urine van een normale hond. Rechts is urine van de Dalmaat, met uraatgruis er in. Als je de urine van een Dalmaat opvangt en je zet het in de koelkast, is het rechter flesje het resultaat.

Een pH waarde van 6 is normaal, zeker voor ochtend urine. Niet alleen voor de Dalmaat, voor elke carnivoor. En ja, de urine is in de ochtend vaak troebel. Sterker nog, ik heb hier 1 Dalmaat van 1 jaar die 's morgens nog steeds wel eens melkwitte urine plast. Zoveel uraat zit er dan in. De kans dat je bij een teef een vastloper van gruis/steen krijgt is gelukkig niet zo hoog. Maar als ik dit zie, geef ik haar wel die dag een scheut karnemelk verdund met water of ik gooi wat extra lauw water bij haar eten. Dat is om 'door te spoelen'.

En verse/rauwe voeding voeren (dat rijk is aan (metabool)vocht) is de enige juiste voeding voor de Dalmatische Hond.

Het is een prima idee om je pup groentenmix te voeren. Dat maakt de urine weer wat meer alkalisch.

Maar verder moet natuurlijk wel de oorzaak worden gevonden voor het vele drinken! Want ik weet niet hoeveel zij precies per dag drinkt (je kunt zeggen "een volle bak" maar hoeveel water gaat er in die bak?) maar voordat ik iets adviseer of zeg zou ik eerst graag in ml uitgedrukt willen zien hoeveel ze dan per dag drinkt. En als teveel is, dan moet je terug naar de dierenarts. Ik zou dan naar een andere dierenarts gaan, want een dierenarts die uraat bij een Dalmatier pup ziet en gelijk met brokjes aan komt zakken: dat gaat 'm niet worden.

Wat is de SG van de urine?
Door Martine3
#2881440
Een pH waarde van 6 is normaal, zeker voor ochtend urine. Niet alleen voor de Dalmaat, voor elke carnivoor. En ja, de urine is in de ochtend vaak troebel. Sterker nog, ik heb hier 1 Dalmaat van 1 jaar die 's morgens nog steeds wel eens melkwitte urine plast. Zoveel uraat zit er dan in. De kans dat je bij een teef een vastloper van gruis/steen krijgt is gelukkig niet zo hoog. Maar als ik dit zie, geef ik haar wel die dag een scheut karnemelk verdund met water of ik gooi wat extra lauw water bij haar eten. Dat is om 'door te spoelen'.
Arya plast in de ochtend ongeveer 2 keer ook melkwit, het lijkt zelfs een beetje slijmerig te zijn. Daarna wordt het helder en blijft het de hele dag zo. Moet ik haar dan nog meer laten drinken? In de avond ligt ze vaak bij ons op de bank en dan drinkt ze minder dan overdag. Kan dit de reden zijn daarvoor?
Ze heeft de afgelopen 3 dagen ongeveer een halve liter water per dag gedronken. Dit vond ik erg veel voor een pup van nog geen 8 kilo. Volgens mij is het vandaag wel weer minder geworden trouwens.
Wat is de SG van de urine?
Dit weet ik niet. De urine is bij de dierenarts zelf onderzocht, daar keken ze alleen naar of er een ontsteking in zat. Haar urine wordt nu doorgestuurd naar een onderzoekslab waar ze verder gaan kijken. Behalve de pH waarde weten we nu nog niets concreets dus. Wat is de SG precies?
Door Lizzy
#2881450
SG is het soortelijk gewicht van de urine. Het zegt iets over de concentratie van de urine. Een hond die veel drinkt kan een laag soortelijk gewicht hebben en dat is wel belangrijk om te weten. Je dierenarts moet dit overigens zelf kunnen meten met een refractometer.

Ja hoor, dat kan best dat ze 2 keer melkwit heeft geplast en het zelfs wat slijmerig is. Dat komt, de plas heeft dan de hele nacht in de blaas gezeten en komt 's morgens, inclusief de gruisjes (en soms wat slijmvlies) naar buiten.

Een pup drinkt trouwens meer dan een volwassen hond. Jouw pup weegt 8 kg, normaal drinkt een hond 40 a 50 ml per dag maar dat is gebaseerd op brokken. Alleen is 40 a 50 ml weer het uitgangspunt voor een volwassen hond en een pup drinkt dus meer. Op zich denk ik dus niet schokkend, 0,5 liter per dag. Maar, ik zou dat zelf wel even precies meten als ik jou was.

En ik zou de DA even terug bellen met de vraag wat het SG van de urine is.

Mijn advies voor jou is om je pup om een uurtje of 18 uur een scheutje karnemelk + water te geven en haar dan voor het slapen gaan nog een keer (zo laat mogelijk!) te laten plassen. En dan eens kijken hoe de urine eruit ziet 's ochtends. Of het minder wit is en of het slijm weg is.

Maar qua witte urine is er dus geen reden tot paniek, wat je dierenarts ook zegt. En er is al helemaaaaaaaal geen reden om je hond over te schakelen op brok.
Door Martine3
#2881457
En ik zou de DA even terug bellen met de vraag wat het SG van de urine is.
De SG was 1.034. Is dit goed of slecht? Ik zal vanavond ook karnemelk met water geven. Hoeveel water moet ik ongeveer bij de scheut karnemelk doen?
Door Lizzy
#2881470
Martine3 schreef: De SG was 1.034. Is dit goed of slecht? Ik zal vanavond ook karnemelk met water geven. Hoeveel water moet ik ongeveer bij de scheut karnemelk doen?
Tussen de 1.030-1.040 is normaal dus de SG van de urine van jouw pup is perfect! Ik zou eens beginnen met 100 ml karnemelk en daar ongeveer 100 ml warm water bij doen. Zodat het mengsel bij elkaar lauw is. En dan even kijken of ze het wil drinken. En hoeveel ze er van wil drinken. Geitenmelk mag trouwens ook.
Door sella
#2881536
Mijn nu 1 jarige duitse herder die dronk op de leeftijd van jouw pup wel 1 liter of meer water per dag. Maar die was gewoon altijd aan het rennen en vliegen, zijn tong hing altijd te drogen uit zijn bek ;D
Dus dat vindt ik sowieso niet zo heel veel 500 ml. Verders ga ik met Lizzy mee.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door