Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Joaquin
#2879357
Een vraag voor iemand anders. Hun teefje is altijd best van slag tijdens en na de loopsheid en heeft buikpijn. Is er mss iets homeopathisch wat dit enigszins kan verzachten?
Door Lil
#2879437
Mijn moeder heeft dit ooit bij een teef gehad.

Helaas niets hielp, een castratie heeft wel heel veel verlichting gebracht. Toen bleken er veel verklevingen aan de baarmoeder te zijn.
Door Lil
#2879496
Iris & Django schreef: Bedankt voor je antw Lil. Hun dierenarts loopt het te pushen en zegt dat ze daarmee ook tumoren kunnen voorkomen. Ik heb ze dit stuk laten lezen  http://www.dierenkliniekeersel.nl/castr ... j-de-hond/ en ze hebben besloten het liever niet te doen tenzij het medisch noodzakelijk is. Ze is verder gewoon gezond maar dit is wel vervelend  :-\
Kunnen ze misschien met een echo of zo zien of er afwijkingen zijn aan de baarmoeder?
Ik weet dat niet, maar dat kan natuurlijk wel helpen om een beslissing als castratie wel of niet te nemen.

De teef van mijn moeder zou niet oud zijn geworden als we die niet hadden laten castreren, maar die was dus echt ziek en had echt heel veel pijn tijdens de loopsheden. Van die verklevingen wisten we niet, maar dat is nu ook al 25 jaar geleden, dus toen wist men ook veel minder van medische dingen bij honden heb ik het idee.
Gebruikersavatar
Door Joaquin
#2879571
Ja dat is een goed idee, zal het doorgeven. Ze is van te voren van slag en de maand daarna ook nog :-X dat vind ik erg lang. Maar ik heb ook geen idee wat gebruikelijk is.. Dus in jullie geval was het toen maar goed dat het gedaan is.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2879701
Iris & Django schreef: Ja dat is een goed idee, zal het doorgeven. Ze is van te voren van slag en de maand daarna ook nog :-X dat vind ik erg lang. Maar ik heb ook geen idee wat gebruikelijk is.. Dus in jullie geval was het toen maar goed dat het gedaan is.
als ze zolang last heeft van de loopsheid dan zou ik castreren.
Door Lil
#2879755
Iris & Django schreef: Ja dat is een goed idee, zal het doorgeven. Ze is van te voren van slag en de maand daarna ook nog :-X dat vind ik erg lang. Maar ik heb ook geen idee wat gebruikelijk is.. Dus in jullie geval was het toen maar goed dat het gedaan is.
Dat is echt niet normaal!

Cay had dat ook en ik heb subiet laten castreren. Zij was ook echt enorm agressief tijdens die periode.

Wat bleek: een zwaar ontaarde baarmoeder, op een eierstok een cyste ter grote van een hele dikke mandarijn of een kleine sinaasappel. Mijn meisje had gewoon extreem veel pijn en als ik niet had laten castreren dan had ze geen jaar meer geleefd.

Nu had ik op basis van de agressie en op basis van het ziek zijn rond de loopsheid en het feit dat de loopsheid 6 weken duurde al zonder enig onderzoek besloten om te castreren, maar als je twijfelt over onderzoek zou ik nog even verder met een da praten of nog onderzoek laten doen (als dat kan, dat weet ik dus niet).
*Dorothea* schreef: als ze zolang last heeft van de loopsheid dan zou ik castreren.
ok, een da die castreren ook een goede optie vind in jullie geval.
Gebruikersavatar
Door Joaquin
#2880092
@ Dorothea bedankt voor je reactie! Ik ga het doorgeven :) Kan jij mij mss vertellen wat een beetje de gemiddelde tijd is dat een hond er last van heeft? Of is dit echt per hond verschillend?

@ Lil Jeetje wat een verhaal. Bedankt voor je antw. En hoe ging het daarna met Cay? Heb je er nadelen aan ondervonden? Ik lees veel incontinentie verhalen enz.. Maar hoe dan ook als het beter is voor de hond dan zullen ze het sowieso wel doen.

Ik vroeg me trouwens ook af of het zo is dat je met een castratie tumoren kan voorkomen? Dat is de reden waarom de dierenarts het wil doen.
Door Parelridder
#2880138
Ik heb 2 teefjes gehad die de gehele loopsheid én de 9 weken er na hangerig waren en overgevoelig. De dames waren geen familie van elkaar overigens. Echt ontzettend sneu om te zien. Nr. 2 had bovendien tussen aanvang van de ene en aanvang van de volgende loopsheid 4 tot max. 5 maanden tijd zitten. Dat betekende dat zij 3/4 van het jaar niet lekker in haar vel zat. Geen nep-pups, geen gehuil, gen agressie, maar onbeschrijfelijk hangerig, weinig fut, tuttig.. En dat terwijl ze normaal gesproken mega onvermoeibaar is, gruwelijk ondernemend, giga ondeugend en een bikkel tot en met!
Homeopathie gaf wel iets resultaat, maar ze was bij lánge na niet zichzelf, bij lánge na niet de bruisende malloot die ze ook kan zijn en waar ze zich uiteraard vreselijk gelukkig bij voelt. Medisch noodzakelijk was het niet, maar haar kwaliteit van leven is er aanzienlijk door verbeterd!
Door Lil
#2880142
Cay was 6 toen ze gecastreerd werd. Ze is met 9 jaar overleden. Ze is in die periode niet incontinent geweest. Haar langharige vacht werd wel dun en pluizig en niet meer zo goed waterdicht. Maar we weten niet of dit door de castratie is gekomen of door de zware atopie. Misschien wel een combi van.

Wat betreft pijn en gedrag: de dag na haar operatie deed ze blijer en vrolijker dan ooit tevoren. Ze had minder pijn. Je moet je bedenken dat ze de darmen eruit hebben gehad om alles te controleren of wer kanker was en dat haar ritsluiting dus 3 maal langer was dan oorsproinkelijk. En dan minder pijn dan voor de castratie...

Gedrag heb ik geen goed vergelijk voor je. Ik had een hond met ernstige gedragsproblemen in huis genomen en die zijn allemaal verdwenen. Maar dat lag aan training en aan medische problemen. Zo bleken na de castratie ook nog de atopie en de lumbaal sacrale instabiliteit (rugvergroeiing met zenuwbeknelling) een rol te spelen. Dus kan je niet zeggen waardoor het gedrag is verbeterd. Meer redenen en zeer veel training en welk aandeel de castratie had weet ik dus echt niet.
Door Alba
#2880843
Ze kunnen framboosblad proberen, dit schijnt tegen kramp te zijn (ik ken ook vrouwen die 't gebruiken).
Maar ik zou ook zeker verder kijken, goede echo laten maken kan misschien al iets vertellen over de 'staat' van de baarmoeder?
De oudste hond van m'n zus was ook echt ziek van de loopsheden, vanaf de eerste keer, die is ook opgeknapt van de castratie en ook bij haar zaten er plekken in de baarmoeder die er -zeker bij een jonge hond - niet horen. Ik ben niet van het 'zomaar' snijden maar dit klinkt echt alsof het heel erg sneu is voor 't hondje.
Gebruikersavatar
Door Joaquin
#2881074
Parelridder schreef: Ik heb 2 teefjes gehad die de gehele loopsheid én de 9 weken er na hangerig waren en overgevoelig. De dames waren geen familie van elkaar overigens. Echt ontzettend sneu om te zien. Nr. 2 had bovendien tussen aanvang van de ene en aanvang van de volgende loopsheid 4 tot max. 5 maanden tijd zitten. Dat betekende dat zij 3/4 van het jaar niet lekker in haar vel zat. Geen nep-pups, geen gehuil, gen agressie, maar onbeschrijfelijk hangerig, weinig fut, tuttig.. En dat terwijl ze normaal gesproken mega onvermoeibaar is, gruwelijk ondernemend, giga ondeugend en een bikkel tot en met!
Homeopathie gaf wel iets resultaat, maar ze was bij lánge na niet zichzelf, bij lánge na niet de bruisende malloot die ze ook kan zijn en waar ze zich uiteraard vreselijk gelukkig bij voelt. Medisch noodzakelijk was het niet, maar haar kwaliteit van leven is er aanzienlijk door verbeterd!
Bedankt voor je bijdrage  :) Jeetje dat is nog veel langer :o Wat heb jij zoal geprobeerd aan homeopathie? Heb jij er nadelen aan ondervonden?
Gebruikersavatar
Door Joaquin
#2881079
Lil schreef: Cay was 6 toen ze gecastreerd werd. Ze is met 9 jaar overleden. Ze is in die periode niet incontinent geweest. Haar langharige vacht werd wel dun en pluizig en niet meer zo goed waterdicht. Maar we weten niet of dit door de castratie is gekomen of door de zware atopie. Misschien wel een combi van.

Wat betreft pijn en gedrag: de dag na haar operatie deed ze blijer en vrolijker dan ooit tevoren. Ze had minder pijn. Je moet je bedenken dat ze de darmen eruit hebben gehad om alles te controleren of wer kanker was en dat haar ritsluiting dus 3 maal langer was dan oorsproinkelijk. En dan minder pijn dan voor de castratie...

Gedrag heb ik geen goed vergelijk voor je. Ik had een hond met ernstige gedragsproblemen in huis genomen en die zijn allemaal verdwenen. Maar dat lag aan training en aan medische problemen. Zo bleken na de castratie ook nog de atopie en de lumbaal sacrale instabiliteit (rugvergroeiing met zenuwbeknelling) een rol te spelen. Dus kan je niet zeggen waardoor het gedrag is verbeterd. Meer redenen en zeer veel training en welk aandeel de castratie had weet ik dus echt niet.
Wat bizar, dan moet ze er wel extreem veel last van hebben gehad  :-X Dankjewel voor je info!
Gebruikersavatar
Door Joaquin
#2881085
Alba schreef: Ze kunnen framboosblad proberen, dit schijnt tegen kramp te zijn (ik ken ook vrouwen die 't gebruiken).
Maar ik zou ook zeker verder kijken, goede echo laten maken kan misschien al iets vertellen over de 'staat' van de baarmoeder?
De oudste hond van m'n zus was ook echt ziek van de loopsheden, vanaf de eerste keer, die is ook opgeknapt van de castratie en ook bij haar zaten er plekken in de baarmoeder die er -zeker bij een jonge hond - niet horen. Ik ben niet van het 'zomaar' snijden maar dit klinkt echt alsof het heel erg sneu is voor 't hondje.
Oh frambloosblad daar heb ik ooit eens wat over gelezen. Om te beginnen lijkt me een echo een goed idee om te kijken of alles wel in orde is. Maar als het abnormaal is om er zo lang last van te hebben klinkt castratie dus wel als een goeie optie.. Dankjewel!
Door Parelridder
#2881260
Iris & Django schreef: Bedankt voor je bijdrage  :) Jeetje dat is nog veel langer :o Wat heb jij zoal geprobeerd aan homeopathie? Heb jij er nadelen aan ondervonden?
Ik ben bij Tannetje geweest. Zij heeft het middel en de potentie/sterkte gekozen. Later hebben we n.a.v. 't resultaat de sterkte bijgesteld, maar zonder toename van verandering in gedrag. Het effect van de behandeling was wel zichtbaar, zonder twijfel, maar het was bij lange na niet afdoende om haar 3/4 van haar leven zo te laten rond lopen. Wetende dat ze veel vitaler kan zijn, met dus veel meer pret, heb ik castratie verkozen. Sindsdien is ze gewoon steeds 100% Maartje :) De andere hond heb ik helaas niet kunnen laten castreren, omdat ze tegen de tijd dat ik die knoop wilde doorhakken, een ernstige mate van DCM bleek te hebben en narcose dus haar dood zou betekenen...
Ik heb geen nadelen ondervonden van de homeopathie, ik heb wel ervaren dat uitstel van castratie niet zonder risico is en het in die zin goed is ergens een grens te trekken. Risico bleek dat de hond iets gaat mankeren waardoor castratie geen optie meer is. Zal niet vaak gebeuren, maar was wel ontzettend verdrietig dat ze nu dankzij hartklachten niet meer verlost kon worden van die schijndracht. En iets anders wat ik ervaren heb en heel vaak van anderen gehoord heb, is dat de mate van schijndracht in de loop der tijd toe neemt. Zo ook bij die teef die een onaanvaardbaar narcose-risico had :'(
Zelf zou ik dus onderzoeken wat een eventueel afdoende werkend alternatief is, als je liever niet wilt castreren, maar niet te lang door ploeteren als er onvoldoende resultaat wordt behaald.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door