Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#2877104
Goedemorgen allemaal
Allereerst stel ik me even voor, ik ben Tamaar en ons dierenpark bestaat op dit moment uit 4 brits kortharen en een Weimaraner reu van 1 jaar, Monty
De poezels eten hier vooral KVV omdat na jaren proberen het kauwen gewoon niet favoriet is. Ze doen het er goed op en tussendoor barfen ze hier en daar een dagje ;)
Monty is begonnen vanuit de fokker met brokken en die vond hij helemaal niks. Uiteindelijk keer op keer diarree en afvallen... toen besloot ik vers vlees te gaan voeren.
Begonnen met de KVV's van diverse merken en die vlogen in seconden de bak uit. Als hij weet dat het klaarstaat is hij in staat de deur eruit te lopen! Hij krijgt 750 gram KVV per dag over 2 maaltijden verdeeld.
Nu heeft hij al regelmatig een kippennek, eendenek, kraakbeenknabbel enzo op, wat hij heerlijk vind! Van de week heb ik hem een zalmkop gegeven, nou daar was hij helemaal gek van! Met smaak is deze kop helemaal verorberd, genieten om hem zo bezig te zien!
Nu lees ik alweer een tijdje mee op dit forum, geweldig hier!
Ik wil dus eigenlijk langzaamaan volledig gaan barfen.
Nu heb ik nog wat kvv in de vriezer liggen en vandaag oa pens, kippenruggen, kipkarkas, runderstrot en wat maagjes en hartjes binnengekregen.
Als ik bijvoorbeeld nu een karkasje ga voeren, mag ik dat dan aanvullen met de KVV die ik nog heb om het zo op te maken, of kan ik beter de KVV alleen geven?
Bij het samenstellen van menutjes voor meneer, kan ik dan uitgaan van die 750 gram die hij nu krijgt als richtlijn? (ik voer wel op het oog...)
Hopelijk lukt het om zo steeds meer op Barf over te gaan!

NOg een practisch vraagje... ik heb een kalfspenslap binnengekregen, bevroren, kan ik die afgesloten gewoon wat laten ontdooien en dan in porties verdelen?

Ik heb al wat weekmenu's opgezocht hier, maar lees ook dat je de hoeveelheden over de week verdeeld niet per se in complete menu's hoeft te geven? Dus een pensdagje of iets dergelijks.. als ze gedurende de hele week alles maar binnenkrijgen, toch?

En groentes gaan gewoon rauw in de blender met evt. wat bouillon of yogurt?

Tja het begin is toch wat onzeker merk ik wel, maar het komt goed.... Monty wordt er erg blij van, dat maakt het een stuk makkelijker!!!

Groetjes Tamaar!
#2877640
Welkom hier!  :)

Om te beginnen kun je die 750g per dag aanhouden, het kan zijn dat je wat meer van barf moet voeren omdat sommige kvv's vrij vet zijn.
Veel mensen maken inderdaad een weekmenu en voeren per week 40-50% vleesbot, 15-20% orgaan (ongeveer de helft pens) en voor de rest spiervlees. Bijvoorbeeld een dagje pens, vleesbot+orgaan of vleesbot+spiervlees.
Als je nog 5 dagen per week kvv voert hoef je nog niet zo op de percentages te letten. Wel is het verstandig om niet alleen maar vleesbot of orgaan of spiervlees te voeren maar vleesbot (maakt ontlasting hard) en spiervlees of orgaan (maakt ontlasting wat zachter) zodat de ontlasting goed blijft. Runderstrot is geen vleesbot maar vooral kraakbeen, waar je het nou bij moet rekenen is niet echt duidelijk. Ik heb het Shanti een paar keer gegeven als vervanging van die dagmaaltijd en bij haar ging dat prima.

De penslap zou ik niet heel lang laten ontdooien. Als het nog gedeeltelijk bevroren is snijdt pens namelijk makkelijker en stinkt het stukken minder.  :biggrin2:

Groente moet je pureren of koken om te zorgen dat de hond het kan verteren. Soms doe ik er tijdens het malen wat yoghurt door zodat het wat vloeibaarder is en beter te malen. Ik laat het altijd ontdooien in de voerbak waar ook het vlees inzit dus dan zit er al "lekker" vleessap door.
#2880779
Bedankt voor de reacties!

Nekken vallen dus niet onder vleesbot, evenals runderstrot. Hij vind ze wel heerlijk, dus als af en toe lekkernij lijkt me dat een goed idee.
Ik merk wel dat ik aan een grotere vriezer ga moeten... Deze puilt uit hahaha

Ik bouw rustig verder met de tips van dit forum en als zijn kvv op is, dan gaan we volledig barfen!

Groetjes Tamara.
#2885888
Lees ik het laatste berichtje toch wel erg laat, sorry Neally!
Ik ben nieuw in de forum wereld... moet er dus even tijd voor maken om actief te zijn hier... en dat schiet er nog wel eens bij in  :-[

Ik zie zo niet direct hoe ik een foto invoeg, daar ga ik me even in verdiepen en dan zal ik jullie mijn grijze monster even spammen!!!

Sinds deze week dus volledig aan het barfen, straks komt er weer een vrachtje vlees binnen. Heb onze vriezer opgeofferd, dus voor onszelf geen voorraad nu hahahah
Maar manlief staat inmiddels ook volledig achter mijn Barf plannen, dus een extra vriezer staat op ons to do lijstje.

HOpelijk tot gauw met een foto!!
Groetjes Tamara
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door