Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Martine-Tom
#2880722
Doki kreeg bij binnenkomst gelijk barf, tot hij ging wisselen toen wilde hij niet knagen en kreeg hij kvv, tegelijk kwam miezemuis Freud erbij en die weigerde in alle toonaarden te knagen  ::)
Uit gemak op kvv gehouden, Tom ook op kvv gezet en dat was dat.

Maar...nu blijkt dat Tom wsl overgevoelig is en staat ie weer op barf zodat ik beter kan controleren wat hij eet, en zowaar meneer Freud gaat steeds vaker kijken wat er op het bord van Tom ligt en jat regelmatig zelfs karkas of ander bot  :o
Kvv accepteren ze ook steeds minder dus ik dacht...wat de hek...ik ga het weer eens pogen om ze op barf te krijgen.
Maar loop een beetje vast in de uitvoering.

Nu krijgen ze 2 bakjes kvv die ik op aanvraag bijvul, hoef niet op te letten wie wat eet, en hoeveel, dat wat ze eten is gewoon in verhouding.
Maar hoe ga ik dat met barf doen?
Ik ben er een beetje bang voor dat Freud zijn knaag laat liggen en Doki dat dan opeet, en dat Freud dan het spier en orgaan van Doki eet.

sMorgens eten ze hier het meest, dus ik dacht om te beginnen met smorgens kvv te geven en daarna barfhappen neer te leggen zodat het niet zo heel veel uitmaakt als 1 meer van het bot eet als de ander.
Ander idee was om Freud vooral knaag aan te bieden van wat hij echt lekker vind (nijnkk) en de rest in gemalen vorm voor de afwisseling zeg maar.

Een echt voermoment hebben ze niet, ze eten wanneer het hun uitkomt, gaat bij Freud denk ik ook niet werken om er echt een eetmoment in te krijgen, bij Doki denk ik wel, al zal die in het begin wel luidkeels protesteren als zijn voerplek leeg blijkt  :P

Ze eten best veel hier (400 tot 700 gram per dag) dus barf zou wel in de kosten schelen...
Door Martine-Tom
#2880728
Oh dat kan opzich wel, ze hebben hun eigen aanrecht, en ik heb de mijne, als Doki erg gulzig is mag Freud wel eens op mijn aanrecht zitten, wat dus eigenlijk niet mag, en waar Doki ook wegblijft...het zou allicht het proberen waard zijn  :)
Door Shanti en co
#2881084
Als ze in de ochtend het meeste eten zou ik juist dan de barfhap geven en daarna kvv.
En inderdaad allebei op hun eigen plek, wij hebben er gelukkig deuren tussen (alle katten in een eigen kamer) dus hoeven we niet op te letten.
#2881748
Ik sluit me bij bovenstaande aan.
En wat je ook kan proberen (als de ontlasting dat toelaat), is 's morgens bot neer te zetten en 's avonds spier of orgaan.  Dan kan de ene niet echt met teveel bot gaan lopen, tenminste als er ook gegeten wordt 's morgens en 's avonds.
Als Doki enkel  of vooral 's morgens eet en Freud enkel of vooral 's avonds, loopt dat alsnog mis.
Je kan ze natuurlijk ook wel sturen met de hoeveelheden die je neerzet. Als eentje al bot genoeg opheeft en hij loopt te neuten, geef je best niet nog wat bot bij natuurlijk.  Of als Freud al zijn orgaan opheeft, en hij wil meer, krijgt hij nog wat bot voor zijn neus, maar niet nog meer orgaan.

Als ze dan stukjes harde ontlasting en stukjes slappe ontlasting krijgen, wat wel kan bij katten, dan is dit natuurlijk ook niet zo'n goed idee...

Veel kans trouwens dat als je in het neerzetten van het voer ietwat vaste tijdstippen aanhoudt, en je roept ze er op dat moment even bij (kijk eens wat ik hier heb), dat ze dat vanzelf na een tijdje als eetmoment gaan aannemen en dan alles eten en tussendoor weinig tot niets.

En oh ja, om de kans op slagen te vergroten, probeer echt niet te overdrijven in bot in het begin.  Misschien kunnen ze eendennek prima aan, maar wacht daar nog wat mee.  Gewoon opdat ze het knagen niet na 3 dagen al voor bekeken houden omdat het te veel in een keer wordt.  Kaakspieren moeten worden getraind en er moet vooral in het kopje een knopje om dat je nu moet werken voor je eten en dat dat positief is. Zodat ze niet gaan weigeren.
Ik heb er hier ook eentje (dame uiteraard  ::)) waar dat steeds een balansoefening blijft. Als ze niet echt honger heeft, is zelfs kwartel te veel van het goede...  :P  Dan probeert ze hem uit te benen.  :biggrin2:
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op wo 26 feb 2014, 09:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Martine-Tom
#2881754
pearlsofpassion schreef: Ik sluit me bij bovenstaande aan.
En wat je ook kan proberen (als de ontlasting dat toelaat), is 's morgens bot neer te zetten en 's avonds spier of orgaan. Dan kan de ene niet echt met teveel bot gaan lopen, tenminste als er ook gegeten wordt 's morgens en 's avonds.
Als Doki enkel of vooral 's morgens eet en Freud enkel of vooral 's avonds, loopt dat alsnog mis.
Je kan ze natuurlijk ook wel sturen met de hoeveelheden die je neerzet. Als eentje al bot genoeg opheeft en hij loopt te neuten, geef je best niet nog wat bot bij natuurlijk. Of als Freud al zijn orgaan opheeft, en hij wil meer, krijgt hij nog wat bot voor zijn neus, maar niet nog meer orgaan.

Als ze dan stukjes harde ontlasting en stukjes slappe ontlasting krijgen, wat wel kan bij katten, dan is dit natuurlijk ook niet zo'n goed idee...

Veel kans trouwens dat als je in het neerzetten van het voer ietwat vaste tijdstippen aanhoudt, en je roept ze er op dat moment even bij (kijk eens wat ik hier heb), dat ze dat vanzelf na een tijdje als eetmoment gaan aannemen en dan alles eten en tussendoor weinig tot niets.

En oh ja, om de kans op slagen te vergroten, probeer echt niet te overdrijven in bot in het begin. Misschien kunnen ze eendennek prima aan, maar wacht daar nog wat mee. Gewoon opdat ze het knagen niet na 3 dagen al voor bekeken houden omdat het te veel in een keer wordt. Kaakspieren moeten worden getraind en er moet vooral in het kopje een knopje om dat je nu moet werken voor je eten en dat dat positief is. Zodat ze niet gaan weigeren.
Ik heb er hier ook eentje (dame uiteraard ::)) waar dat steeds een balansoefening blijft. Als ze niet echt honger heeft, is zelfs kwartel te veel van het goede... :P Dan probeert ze hem uit te benen. :biggrin2:
:biggrin2:

Vooral dat dus, ik heb hier ook echt 2 verschillende katten lopen, Doki die vreet alles, en Freud alleen dat wat hem op dat moment schikt. En denk maar niet dat verder niks geven en wachten tot ie het wel eet helpt...het langste wat ik afgewacht heb was ruim 2 dagen...en dan eet ie dus echt niks ::)
Spier en orgaan eet ie over het algemeen wel, en ik denk dat ik gewoon wat gemalen bot bestel voor hem voor als ie weer weigerdagen heeft.
Verder hebben ze echt ijzeren darmen hier, ik heb nog nooit dunne ontlasting gehad, ook niet van ontwormen, ontvlooien, enten, ab kuren...nooit dus daar maak ik me niet zoveel zorgen om.

Gister hebben ze een maaltje spiervlees gehad in een groot stuk om eens even te zien wat ze deden, Doki probeerde te reigeren en Freud heeft zo lang zitten staren...volgens mij was hij aan het proberen om telepatisch dat stuk vlees naar binnen te krijgen :biggrin2:
#2882285
Ik heb er hier ook twee die zo ver uit elkaar liggen, en Kleintje ligt er tussenin.
Maar ik geef ze tegelijk uit aparte bakjes  :biggrin2:, en dat weten ze donders goed.  Enkel Cuzco (de vreetal) zit apart, zowel opdat ik hem niet elke seconde in het oog moet houden, als voor zijn rust zodat hij niet gaat schrokken.
Het wordt inderdaad lastiger wanneer je er niet tussen kan blijven staan.

Weet je wat hij lekker vind en wat hij doorgaans weigert? Of is er geen lijn in te trekken?
Want ik kan wel voorspellen wat Luis gaat eten en wat niet. En bij weigerzaken zorg ik dat het altijd gemengd is met iets wat hij wel lust.  Ik probeer enkel te kopen wat ze lusten, maar vis moet ik mengen. En onlangs heb ik wat hertsnijlingen gekregen en die meng ik dan bij Luis met kip.  Gewoon fijnsnijden is voldoende.  Een geluk dat Kleintje nog redelijk wat lust, want bij haar moet alles fijngemalen als ik het wil mengen want stukjes vissen is haar favoriete hobby  ::)
Een kat dwingen iets te eten door honger werkt inderdaad zelden of nooit.  Dus probeer te voorkomen dat je moet. Door handelbaar bot en door lekkere diersoorten. 
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door