Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Marinda
#2880041
Hallo allemaal,

Graag zou ik voor vrienden van me wat meer info vinden over honden die allergisch zijn voor alle dierlijke eiwitten.
Zij voeren op aanraden van de DA nu proplan brok met zalm.

Vers voeren hebben ze nog nooit uitgeprobeerd, maar omdat de hond allergisch zou zijn voor alle dierlijke eiwitten, durven ze de overstap ook niet goed aan.

Wie heeft hier ervaring mee?
Merci alvast!
#2880050
Uhm, help me even. De hond is allergisch voor alle dierlijke eiwitten, dus daarom krijgt ie brok met zalm? Want in zalm zitten geen dierlijke eiwitten?  ???

Jeetje, voor een vleeseter lijkt me dat heel erg lastig, geen dingen kunnen verdragen waar vlees in zit. Wat moet je dan?

Hoe is eigenlijk getest dat de hond allergisch is voor dierlijke eiwitten? Ben ik wel nieuwsgierig naar.
Van onze hond werd dit destijds ook gezegd nadat we elk merk brok geprobeerd hadden, toen kregen we brok met soja-eiwit. Hielp ook geen klap trouwens. En toen wisten we het echt niet meer en zijn we rauw vlees gaan proberen.

Inmiddels krijgt hij een BARF dieet van (helaas maar een paar) verschillende diersoorten, en hij doet het goed nu.
Hij blijkt allergisch te zijn voor granen, en heel veel diersoorten. Maar niet alle diersoorten gelukkig.
#2880053
Hihi, ja geen idee waarom die da dan zalmbrok heeft voorgeschreven.. logisch vond ik het ook niet..
Hoe het getest is, moet ik even navragen, geen idee.

De hond heeft altijd enkel brok gehad, nimmer vers. Dierlijke eiwitten van vers zijn anders dan deze eiwitten in brok, toch?
#2880068
Marinda schreef: Hallo allemaal,

Graag zou ik voor vrienden van me wat meer info vinden over honden die allergisch zijn voor alle dierlijke eiwitten.
Zij voeren op aanraden van de DA nu proplan brok met zalm.

Vers voeren hebben ze nog nooit uitgeprobeerd, maar omdat de hond allergisch zou zijn voor alle dierlijke eiwitten, durven ze de overstap ook niet goed aan.

Wie heeft hier ervaring mee?
Merci alvast!
Als de hond allergisch is voor alle dierlijke eiwitten, kan de hond ook geen zalm eten. Dus dat is (met alle respect) nog niet gebleken, dat de hond allergisch is voor alle dierlijke eiwitten.

De meeste honden zijn allergisch voor 1 of 2 of 3 dierlijke eiwitten. En de kans dat de hond allergisch is voor eiwitten die verhit zijn geweest (blik, brok) is groter dan wanneer het rauw gegeten wordt.

Om erachter te komen waar de hond allergisch voor is, moet de hond op een eliminatie dieet gezet worden. Dat wil zeggen, een diersoort (liefst dus rauw) die de hond nooit eerder gegeten heeft. Ik zeg maar wat, eend. Of kalkoen. Of geit. Als de hond 6 tot 9 weken op deze voeding staat en alle problemen zijn opgelost, dan kun je zeggen "gut, mijn hond heeft een voedsel allergie". En dan is het zaak om eens per week of eens per twee weken allemaal diersoorten te gaan toevoegen. Ook rauw ei, vis en pens als apart diersoort nemen. En bij gaan houden hoe de hond op de diersoorten/voedingsmiddelen reageert. Het is essentieel om zoveel mogelijk verschillende diersoorten en voedingsmiddelen te gaan voeren om ervoor te zorgen dat de hond niet opnieuw een allergie op gaat bouwen tegen een diersoort/eiwit.

Ik weet niet hoe hun Engels is? Dit is een goed filmpje: De dierenarts is Dr. Karen Becker.

De kans dat de hond allergisch is voor graan (in brok) is ruim aanwezig trouwens.
#2880220
Roosjes3 schreef: Het lijkt me sterk dat de hond allergisch is voor alle dierlijke eiwitten... Hoe zijn ze tot die conclusie gekomen?
Ik heb er in mijn "carriere" van 20 jaar nu stuk of 3 meegemaakt. Het bestaat dus wel. Maar het is meer dan uitzonderlijk.
#2880358
Dank jullie wel voor het meedenken!
Ik heb alle info doorgegeven en gevraagd welke test er gedaan is waaruit bleek dat ze voor alle dierlijke eiwitten allergisch zou zijn. Ik wacht het antwoord nog even af.

Het frapante is.. in het laatste half jaar ken ik drie (!) honden hier in de buurt die allergisch zouden zijn voor alle dierlijke eiwitten.. nu deze hond, en een paar maanden geleden twee sintbernards, die samen in een huis wonen en geen bloedverwanten zijn... vreemd toch..
#2880366
Zoals ik al zei, bij onze Max werd het ook gezegd. Zonder tests, zo'n 10 jaar geleden. Tsja, toen geloofden we de dierenarts nog op zijn woord. Dat Max alle soorten brok niet kon verdragen kwam achteraf gezien niet door de gebruikte soort eiwit, maar door de granen die er in zaten. Plus dat hij niet tegen rund, kip, lam en zalm kan. Na een eliminatiedieet van konijn ging het beter en zijn we dingen toe gaan voegen. Hij blijft wel gevoelig op zijn huid, als er ergens iets niet goed zit krijgt hij meteen weer jeuk. Maar hij kan dus prima dierlijke eiwitten verdragen.
#2880517
Marinda schreef: Dank jullie wel voor het meedenken!
Ik heb alle info doorgegeven en gevraagd welke test er gedaan is waaruit bleek dat ze voor alle dierlijke eiwitten allergisch zou zijn. Ik wacht het antwoord nog even af.

Het frapante is.. in het laatste half jaar ken ik drie (!) honden hier in de buurt die allergisch zouden zijn voor alle dierlijke eiwitten.. nu deze hond, en een paar maanden geleden twee sintbernards, die samen in een huis wonen en geen bloedverwanten zijn... vreemd toch..
Ja. Ik ken ook zo'n situatie, waarbij meerdere honden in dezelfde straat problemen hebben. Ik denk dan soms wel eens "op wat voor gifbult wonen jullie?". Maar goed, ik ga er vanuit dat het toeval is ( :-X).
#2881322
Lizzy schreef: Ja. Ik ken ook zo'n situatie, waarbij meerdere honden in dezelfde straat problemen hebben. Ik denk dan soms wel eens "op wat voor gifbult wonen jullie?". Maar goed, ik ga er vanuit dat het toeval is ( :-X).
Nou ja, nu je dat zo zegt.. we zitten hier onder de rook van de Antwerpse haven.. zal ook meer kwaad dan goed doen denk ik..
#2881365
Als de hond echt allergisch is voor dierlijke eiwitten, dan is brok met zalm (zoals al gezegd) ook geen goede optie.

Er zijn brokken zonder dierlijke eiwitten van Ami Dog en Benevo. Benevo is op basis van soja en Ami Dog is op basis van mais, rijst en erwten.
Yarrah heeft volgens mij ook voer waar geen dierlijke eiwitten in zitten.
Ik zou dan wel even kijken of er wel taurine en l-carnitine in zit, en dat anders supplementeren. En een plantaardig omega 3 supplement lijkt me ook niet overbodig, bijvoorbeeld lijnzaadolie. En idealiter nog extra groenten/groentenmix.

Zelf voeding maken op basis van bijvoorbeeld linzen, rijst en groenten lijkt me nog wat gezonder, maar wel erg bewerkelijk, en dan moet je ook nog alle benodigde vitaminen en mineralen gaan supplementeren.
#2881370
Marinda schreef: Dank jullie wel voor het meedenken!
Ik heb alle info doorgegeven en gevraagd welke test er gedaan is waaruit bleek dat ze voor alle dierlijke eiwitten allergisch zou zijn. Ik wacht het antwoord nog even af.

Het frapante is.. in het laatste half jaar ken ik drie (!) honden hier in de buurt die allergisch zouden zijn voor alle dierlijke eiwitten.. nu deze hond, en een paar maanden geleden twee sintbernards, die samen in een huis wonen en geen bloedverwanten zijn... vreemd toch..
Ik ben benieuwd. Weet wel dat de uitspraak "allergisch of overgevoelig voor dierlijke eiwitten" bij veel da's voor in de mond ligt en in de meeste gevallen gebaseerd is op niks.
Een pupkoper van mij kwam met pup van 9 maand bij de da......de 1ste keer na de pupenting en de hond was wat aan de dunne. Niet ziek, geen spuitpoep, gewoon wat aan de dunne wat niet in 3 dagen uit zichzelf overging. Natuurlijk de vraag wat de hond at, dat was vers, vanaf de geboorte zeg maar, dus nooit een brok gehad en toen zei de da meteen....ja jee, logisch dat die hond aan de race is, want Bobtails kunnen niet tegen dierlijke eiwitten en trok tegelijkertijd een zakkie brokken uit het rek. En deze korte anekdote staat niet op zichzelf helaas.
#2881381
Marinda schreef: Het frapante is.. in het laatste half jaar ken ik drie (!) honden hier in de buurt die allergisch zouden zijn voor alle dierlijke eiwitten.. nu deze hond, en een paar maanden geleden twee sintbernards, die samen in een huis wonen en geen bloedverwanten zijn... vreemd toch..
Bijzonder, ik vraag me dan gelijk af of ze allemaal bij dezelfde da komen
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door