Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Gio89
#2879724
Deze week ben ik begonnen met KVV voeren aan onze hond i.v.m. het vele verharen, de hopen poep en het feit dat het gewoon beter is.

Nu hebben we ook een kat en die eet nu nog steeds brokjes maar wil ik toch ook binnenkort over gaan zetten.
Toch heb ik hier nog wel wat "twijfels"bij. Onze kat ziet er heel goed uit en heeft geen rare ontlasting o.i.d., dit terwijl dit bij de hond wel was.  Ook kan ik op internet niet heel veel voordelen voor katten vinden betreft KVV of brok. Welke voordelen of veranderingen gaan er plaatsvinden bij het overschakelen naar KVV?

Daarnaast het volgende, onze kat is echt een klassieke "viezerik"met eten, wanneer hij brokjes of vlees eet ligt het overal. Hoe kan ik dit het beste doen wanneer hij op KVV staat? want wil namelijk niet dat heel het huis onder stukjes rauw vlees ligt.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2879740
Er zitten zeker voordelen voor de kat aan kvv, misschien zelfs meer dan voor de hond.

Zo heeft een kat sneller kans op nier- en blaasproblemen, maar door kvv te voeren, maak je deze kans kleiner. Er zit namelijk veel vocht in. Ongeveer 75% in de kvv tegenover 7 ofzo in brok.
Een kat is een obligaat carnivoor en heeft daarmee een hoge behoefte aan hoogwaardige dierlijke eiwitten. In brok zit altijd een relatief groot gedeelte zetmeel (graan, rijst, piepers, etc), anders kan er geen brokje van gekleid worden. Deze stoffen zijn in feite een belasting voor het inwendige van de kat. Met kvv te voeren hoef je deze stoffen niet in je kat te stoppen.
En doordat je weinig tot geen zetmelen voert, zal er minder tandplak ontstaan.

Ook al ervaar je nu geen vacht- en strontproblemen, dat wil niet zeggen dat deze onderdelen van je kat niet kunnen verbeteren. Het kan zijn dat je referentiekader bijstelt.


Katten zijn ook te trainen om op 1 plek op een dienblad of van een vreetkleedje te eten. Dan ligt het niet door het hele huis heen.

Succes met overzetten!
Gebruikersavatar
Door Gio89
#2879746
Bedankt voor het antwoord!

Hoe leer ik hem aan om op één plek te eten? ( Dienblad klinkt al een stuk beter dan de placemat die ik nu heb)
Gebruikersavatar
Door koekje
#2879759
Zoek een rustige en prettige plek uit en geef hem alleen daar te eten, ook snoepjes enzo alleen daar. Creeëer rust tijdens het eten, dat vinden katten ook fijn.
Mocht hij gaan lopen met zn voer, zeg je 'nee op je kleedje (of dienblad)' en zet hem met voer weer terug. Zo nodig herhalen, consequent zijn is belangrijk.
Ik geloof dat de ervaring wel is dat kvv niet door het hele huis uitgesmeerd wordt. Dat is meer met barf en prooien. Er kunnen natuurlijk altijd wat kruimels naast het bakje vallen, maar dat is nooit expres. Gewoon na het eten even een doekje erlangs en het is weer proper.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#2881325
Het grootste voordeel van KVV ten opzichte van brok is inderdaad het vochtgehalte (katten zijn van nature slechte drinkers).
Daarnaast zijn er ook katten die door rauw voeren van de diarree af komen bijvoorbeeld.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door