Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2867597
Hallo allemaal!

Aangezien dit mijn eerste bericht is, zal ik me eerst even kort voorstellen.
Mijn naam is Nieke, ik ben 20 jaar en pas verhuisd van de grote stad naar een klein dorpje in Oost-Brabant met de hele beestenbende,
en de leden van deze bende zijn:

Bouken (links) en Ryuu (rechts)
Afbeelding

Senshi (madagascar grondboa)
Afbeelding

Gao
Afbeelding

En mijn twee chinchilla's Michi en Sayumi, van hen heb ik (nog) geen foto's.

Ik zat er al een tijdje aan te denken om Bouken en Ryuu meer vlees te geven ipv blikvoer en brok maar wist nooit goed hoe of wat en is dat idee heel lang van de prioriteiten-lijst gehaald. Tot ik er laatst ineens weer aan dacht en ik al vrij snel deze site tegenkwam.
Uiteindelijk wil ik graag gaan ''BARF-en'' maar begin nu eerst met KVV en zie wel hoe het de katten bevalt. Maar hoe begin ik nu precies? waar moet ik op letten, waar kan ik goed vlees vinden voor een betaalbare prijs (want als student heb ik het niet altijd even makkelijk op financieel gebied), en zijn er online winkels waar ik het kan bestellen want ik woon nu best afgelegen en beschik niet over een auto. En hoe weet ik precies wat en hoeveel ik ze moet geven?
Ik zal ook gelijk maar een beetje informatie geven over de katten die wel toepasselijk zijn op dit onderwerp.
Bouken en Ryuu zijn beiden tussen de 1,5 en 2 jaar oud, Bouken weegt 2,5kg en Ryuu 2,9kg en ze zijn al volgroeid dus het zijn gewoon kleine katjes en ze zijn beiden op 16-01-2014 gesteriliseerd.
Het zijn 100% binnenkatten hoewel ze wel erg actief en speels zijn.

Om een lang verhaal kort te maken, ik heb een duwtje in de goede richting nodig en ik hoop dat jullie me daarmee kunnen helpen.

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door RyuuNoSenshi op wo 05 feb 2014, 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.
#2868186
Bedankt voor de websites  :)
De dames hebben nu 2 kvv maaltijden gehad wat best goed is bevallen. Ryuu is er dol op alleen is Bouken nog niet helemaal om, maar dat kan ook goed aan de smaak/variant liggen dus we zullen zien.
Ik heb hier ook gelezen dat ze ook eieren mogen en wil dat ook wel proberen. Mogen ze zowel de dooier als het eiwit rauw hebben?
En eendagskuikens? is het verstandig om dat nu al te proberen en moet ik nog wat voorbereiden aan die kuikens? Ik weet uit ervaring dat de snavel en nageltjes vlijmscherp kunnen zijn, moet ik die afknippen?
#2868235
Welkom!
Ik heb hier een kutten van 4 maanden en die weegt al 2400 Gr.
Mijn ervaring met eendags kuikens als ze gaan spelen, eerst in de bender, daarna met de schaar, en dan het grote werk ;D
Caroba komt ook aan huis.
#2874540
allereerst erg bedankt voor de websites en de hulp,

even een update;
Ik heb via de caroba site voer besteld en dat zou er donderdag de 20e moeten zijn, tot die tijd geef ik ze smuldier uit de supermarkt in een dorp in de buurt.
Wat ik heb besteld zijn BARFmixen waaronder kip, konijn, zalm en organen en ook kuikens en kippennekken
wat ik me afvraag is het volgende; zoals ik in mijn hoofd had bedacht gaat hun menu er per kat als volgt uitzien;

Ma:
ochtend: 40gram orgaan
avond: 20gram orgaan + kuiken

Di:
ochtend: 40gram Konijn
avond: 40gram konijn

Wo:
ochtend: 40gram zalm
avond: 40gram zalm

Do:
ochtend: 40gram kip
avond: 20gram kip + nek

Vr:
ochtend: 40gram konijn
avond: 40gram konijn + kuiken

Za:
ochtend: 40gram zalm
avond: 40gram zalm

Zo:
ochtend: 40gram kip
avond: 40gram kip

Ik ben alleen bang dat het niet genoeg variatie heeft, maar ondanks dat ze tot nu toe de KVV op zich goed eten zie ik wel dat kip de grote favoriet is en orgaanvlees wat minder.
is 1x orgaanmix per week genoeg? En ondanks dat er vleesbotten in de mixen verwerkt zitten ben ik ook bang dat 1 kippennek per week niet genoeg is...

kunnen jullie me hierbij een beetje helpen?
#2874573
Ik ben helaas niet bekend met de kvv's in Nederland (ik stel zelf samen en woon in Duitsland, bestel dus bij Duitse leveranciers). Maar als je merkt dat de orgaanmix niet in de smaak valt, zou ik de kvv- dag overlsaan en de hoeveelheid orgaanmix verdelen over 1 of 2 dagen en deze door een mix mengen die graag gegeten wordt.
#2879362
Kunnen jullie misschien helpen m'n vraag te beatwoorden die ik had gesteld in mijn vorige bericht?
Met het menu wat ik heb opgesteld, krijgen m'n katten dan alles binnen wat ze moeten hebben?
Ik heb ook nog muizen die ik ze kan geven maar die zijn eigenlijk voor m'n slang bedoeld...
#2879641
Weet niet welke barfmixen je hebt besteld bij caroba. De meeste kvv hebben alles in de mix, dus bot, spiervlees en orgaan. Orgaanmix hoeft dus in principe niet apart gegeven te worden.
In ieder geval is het beter om minimaal 4 diersoorten te voeren. Je hebt er nu twee, kip en konijn. Bij Caroba hebben ze ook tinlo barfmenu en met het afwisselen van die diersoorten, voer je compleet.
Van Tinlo kregen mijn katten witte ontlasting, dus ik voerde bij tinlo juist spiervlees bij. Alleen orgaan geven op een dag kan laxerend werken.
Ook weer aangeraden, niet te vaak vis te geven. Ik hou meestal 1 dag per week aan.
#2883967
In de mixen van Kiezebrink zit toch bot en orgaan en moet je spier toevoegen?

Je mag natuurlijk gebruik maken van mixen, maar weet wel dat dat eigenlijk moeilijker en vooral ingewikkelder is dan gewoon zelf samenstellen.
Net omdat je altijd moet gaan rekenen wat er precies in de mix zit, want ze zijn allesbehalve compleet en bevatten vaak te veel van het ene en veel te weinig van het andere. Het is lastig dat recht te trekken.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door