Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2879338
Ha allemaal,

Midori is een Tosa teefje van 2,5 jaar oud. Nog voor ze een jaar was, werd duidelijk dat ze een allergie heeft. Ik ben erg tevreden over de samenwerking met de dierenarts en heb van Barfplaats al heel erg veel informatie gehaald (vooral uit de topics van Xerox, Luna, Reus en Cayley), maar nu weet ik even niet meer hoe we verder moeten. Onderstaand de feiten op een rij.

Symptomen
- Jeuk. Voornamelijk onder d'r oksels, in d'r liezen, tenen en op haar borst. Onderbuik had ze helemaal kaal gevreten. Oren en ogen  zijn schoon.
- Door de chronische huidirritatie krijgt ze grijze plekken. Van lichtgrijs (liezen en oksels) tot donkergrijze olifantenhuid op haar kont en gewrichten
- Op haar snoet (kin en naast haar bovenlippen) pukkels. Deze pukkels jeuken en als ze ze openschuurt/krabt komt er bloed en pus uit.

Diagnoses
1. Allergietest nummer 1: hierbij is getest in drie groepen; mijten, grassen en planten en bomen. De eerste twee groepen scoorde ze positief (mijten en grassen en planten). Omdat haar symptomen seizoensgebonden zijn (voorjaar/zomer) en we geen vloerbedekking hebben, is toen besloten de mijten even te vergeten en verder te testen op de grassen.
2. Allergietest nummer 2: getest op welke grassen ze reageert, hieronder de uitslag. Eerst de soortnaam in het Engels en Latijn, daarna in het NL en vervolgens de score.

Russian thistle (Salsola kali spp. ruthenica) Zacht loogkruid 937
Yellow dock/Sheep sorrel (Rumex crispus) Krulzuring                 803
Red Top (Agrostis alba)                                  Hoog struisgras 619
Bermuda grass (Cynodon dactylon)        Handjesgras         610
Johnson grass (Sorghum halpense)        Wilde sorgo         462
Mix of 6 grasses                                 Gazongras              443
Lamb's quarter (Chenopodium sp.)                 Melganzenvoet 422
English plantain (Plantago lanceolata)    Smalle weegbree    398
Ragweed short (Ambrosia sp.)                 Alsemambrosia         373
Mugwort (Artemisia spp.)                         Bijvoet                 207

Vanaf een score van 300 is er sprake van een allergie. Omdat haar scores in principe wel meevallen, hebben we na uitgebreid overleg besloten te gaan desensibiliseren, hierover straks meer.

3. Via uitsluiting ben ik er achter gekomen dat ze behoorlijk heftig reageert op rund en gluten, dit krijgt ze dus al ruim een jaar niet meer. Als ze eens een broodkorst of kattenbrokjes weet te jatten, heeft ze gelijk weer pukkels op haar snoet.

4. Ze heeft een diep huidafkrabsel gehad, om te testen op demodex. Test was gelukkig negatief!

Behandeling
Voor de desensibilisatie:
Puur Pollen en symptoombestrijding met hotspot foam met Aloe Vera, Tea Tree en Kamille (alleen natuurlijke ingrediënten). Omdat ze op haar borst een chronische krabplek had zitten, werd deze ingesmeerd met hydrocortiderm om ontsteking te voorkomen. Ook kreeg ze Chinese kruiden die haar huid en afweer zouden moeten ondersteunen.

In juli 2013 zijn we gestart met desensibiliseren. Het serum bestaat uit alle grassen en planten waar ze positief op heeft getest, en ik heb alle krulzuring van ons erf gehaald. We zijn toen ook gestopt met Puur Pollen, de kruiden en alle symptoombestrijding, zodat we een goed beeld zouden krijgen van of het desensibiliseren aanslaat. In de herfst en winter van 2012 had ze minder klachten, maar wel nog een chronische korst op haar borst en lichtgrijze liezen. Het was dus ook te verwachten dat haar klachten in de herfst van 2013 ook iets minder zouden worden, en we dus niet per se konden zeggen dat het desensibiliseren zou helpen.

Maar wat gebeurde er... Midori was in de herfst van 2013 helemaal schoon!  :D Haar groeide terug op haar buik, oksels en liezen weer mooi roze in plaats van grijs, geen jeuk meer, chronische korst weg... Hond dolgelukkig en baasje dolblij, het desensibiliseren werkt!

Tot januari 2014. Liezen zijn weer grijs, oksels worden stuk gekrabd en ze vreet haar pootjes kapot.  :-\

In overleg met de dierenarts zijn we een stap terug gegaan in het desensibiliseren, over drie weken moet ze weer een shot en dan ga ik eerst bij de DA langs, om haar te laten zien en te bespreken of we een stap teruggaan, op hetzelfde niveau blijven of weer volgens schema een stap omhoog. Voor atopie en desensibiliseren is de sleutel geduld, je moet vaak erg lang wachten voor je resultaten ziet.

DA vermoedt echter dat er een nieuwe allergie opspeelt, dus als we over twee maanden geen verbetering zien, gaan we toch maar op mijten testen. Ook omdat haar allergenen in januari helemaal niet actief waren. (Er was wel een pollen alarm voor Hazelaar, maar daar is ze dan weer niet allergisch voor).

Volgens mij heb ik de volgende opties:

1. Gewoon afwachten en doorgaan met desensibiliseren, ondertussen niet aan symptoombestrijding doen
2. Mijten nu al laten testen
3. Voedsel opnieuw onder de loep nemen. (Ze krijgt nu geit, lam, kip, kalkoen, zalm en konijn alles enkelvoudig van Degomeat. Geit is als laatste toegevoegd, en daar ben ik nu weer mee gestopt. Ik gooi het menu elke twee maanden om en wissel geregeld van kvv merk. Misschien is dit voor haar toch een foute strategie, en moet ik ontdekken welk merk echt goed bij haar werkt.)
4. Toch weer Puur Pollen geven en de hotspot foam gebruiken
5. Een combinatie van bovenstaande, maar als dat werkt, kom ik er nooit achter wát dan werkt...

Wat adviseren jullie? Mijten testen kan volgens mij geen kwaad (al denkt de dierenarts niet dat ze hier echt last van heeft) maar dan weten we tenminste zeker dat het dat niet is. En is het verstandig om tijdens het desensibiliseren ook weer te gaan uitsluiten?

Zo veel opties, alle adviezen en tips zijn welkom!

Groetjes,
Judith

Foto's van Midori staan in mijn voorsteltopic: http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,120732.0
#2879345
Vergeten te melden: Midori is geen barfhond. Ik ben met haar begonnen met barf, maar omdat ze groot is (60 kg) en gulzig schrokt, slikt ze "kleine" stukken als kippennekken en een lamsrib in een keer door. Een grote zalmkop of een kalkoennek gaat in twee happen naar binnen en er bleef dus geregeld iets bij haar hangen of dwars zitten. Sinds ik ben overgestapt op KVV eet ze rustig, schrokt minder en heeft geen buikpijn meer.

Nadeel van fabrieks KVV is echter dat je nooit zeker weet of het helemaal "schoon" is. Er hoeft maar een flintertje rund door haar lam te zitten en ze reageert al allergisch.
#2879440
Misschien zelf gaan malen.
Of kleine stukken knippen.
Bv een kippennek in 2 of 3 stukken. Of plat meppen ;)
Of karkassen geven die te groot zijn om in 1x in te slikken
Nu worden er overal geitjes aangeboden als je dan bv een halve geit geef kan ze het echt niet in 1 x inslikken en leert ze vanzelf ook wel goed te kauwen.
#2879443
Ik herken het verhaal van helemaal klachten vrij en als dan het pollenseizoen begon kwam er toch weer een periode met klachten.  :-\ :'(

Hier uiteindelijk wel tijdens het desensibiliseren een eliminatiedieet gestart met succes trouwens.


Zelf ben ik allergisch voor graspollen en ik kan geen graan eten als ik hooikoorts heb ('s winters wel en nu heb ik alweer klachten bij graan doordat er al wat pollen zijn door het warme weer). Denk dat dit bij honden ook zo is. Ooit zei eens een hele slimme internist:

meisje als je allergisch bent voor gras, dan moet je het niet opeten. Waarop ik dus zei hoe bedoel je? Nou zei hij, je hebt klachten als je graan eet, maar je bent negatief getest op glutenintolerantie, maar je bent wel allergisch voor gras. Graan en gras is dezelfde familie, dus hij vond het logisch dat ik niet kon eten wat ik ook niet kon inademen: grassoorten.
#2879950
Lizzy schreef: Even voor mijn begrip, wat voor allergietesten hebben jullie gedaan en hoe oud was ze toen?

Mag ik ook vragen hoe je Engels is?

Dit is wel een boeiend artikel: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3694192/.
We hebben haar in april/mei 2013 laten testen, in juni 2013 werd ze 2 jaar. Test was een bloedtest en is uitgevoerd door het lab van Dr Felgenträger, waar ook het serum is gemaakt. http://www.dr-felgentraeger.de/

De flesjes met serum zien er net zo uit als die van Artuvetrin, alleen staat er AuKoVac op.

Engels is vloeiend, dus ik ga nu je artikel lezen, bedankt alvast!
#2879952
Lil schreef: Ik herken het verhaal van helemaal klachten vrij en als dan het pollenseizoen begon kwam er toch weer een periode met klachten.  :-\ :'(

Hier uiteindelijk wel tijdens het desensibiliseren een eliminatiedieet gestart met succes trouwens.


Zelf ben ik allergisch voor graspollen en ik kan geen graan eten als ik hooikoorts heb ('s winters wel en nu heb ik alweer klachten bij graan doordat er al wat pollen zijn door het warme weer). Denk dat dit bij honden ook zo is. Ooit zei eens een hele slimme internist:

meisje als je allergisch bent voor gras, dan moet je het niet opeten. Waarop ik dus zei hoe bedoel je? Nou zei hij, je hebt klachten als je graan eet, maar je bent negatief getest op glutenintolerantie, maar je bent wel allergisch voor gras. Graan en gras is dezelfde familie, dus hij vond het logisch dat ik niet kon eten wat ik ook niet kon inademen: grassoorten.
Goed verhaal!

Maar toen je desensibiliseren en elimineren hebt gecombineerd, hoe weet je dan wat werkte?
#2880145
Midori schreef: Goed verhaal!

Maar toen je desensibiliseren en elimineren hebt gecombineerd, hoe weet je dan wat werkte?
We hebben eerst een jaar gedesensibiliseerd. Er bleven soms periodes met plotseling opkomende klachten die ook vanzelf verdwenen. Het serum werd toen al lange periode alle 4 weken 1 ml toegediend, duis die factor was constant. Toen gingen we voedselallergie vermoeden en ben ik eerst een dagboek gaan bijhouden. Daaruit bleek al dat ik rund en kip achterwegen moest laten. Toen gaan elimineren, de toediening van het serum veranderde niet. Dus het lag toen echt aan het voedsel. Maar wat je ook doet, ik kan het bijhouden van een dagboek echt aanbevelen. Voeding noteren, pollenkalender erbij, stresserende factoren etc. Gaf mij goed inzicht en mijn da ook.
#2880150
Lil schreef: We hebben eerst een jaar gedesensibiliseerd. Er bleven soms periodes met plotseling opkomende klachten die ook vanzelf verdwenen. Het serum werd toen al lange periode alle 4 weken 1 ml toegediend, duis die factor was constant. Toen gingen we voedselallergie vermoeden en ben ik eerst een dagboek gaan bijhouden. Daaruit bleek al dat ik rund en kip achterwegen moest laten. Toen gaan elimineren, de toediening van het serum veranderde niet. Dus het lag toen echt aan het voedsel. Maar wat je ook doet, ik kan het bijhouden van een dagboek echt aanbevelen. Voeding noteren, pollenkalender erbij, stresserende factoren etc. Gaf mij goed inzicht en mijn da ook.
Dagboek heb ik inderdaad ook, en die combineer ik met een pollenalert op mijn telefoon. Daardoor weet ik nu dus ook dat de heftige reactie in januari niet door de (geteste) pollen kan komen, want die waren niet actief... Denk dat ik toch hetzelfde ga doen als jij, doorgaan met desensibiliseren en tegelijk het voedsel weer onder de loep nemen.

Volgens het schema hadden we nu inmiddels moeten beginnen met de 1ml vierwekelijks, maar ik ben terug gegaan naar de 0,8. Denk dat ik de volgende keer dan toch (na overleg met DA) doorga naar de 1ml, ze is immers vier maanden lang tijdens het desensibiliseren helemaal schoon geweest.
#2880151
Lizzy schreef: Even voor mijn begrip, wat voor allergietesten hebben jullie gedaan en hoe oud was ze toen?

Mag ik ook vragen hoe je Engels is?

Dit is wel een boeiend artikel: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3694192/.
Je artikel heb ik inmiddels gelezen en ik vond hem erg veelbelovend! Weet jij of er inmiddels ook zo'n crème op de markt is gebracht?
#2880177
Heel herkenbaar verhaal. Precies dezelfde klachten als mijn Julius, alleen is zijn jeuk het hele jaar aanwezig en het ergst op zijn kin en lippen. Zijn lippen zijn ook ontstoken (te zien aan zwelling).

Mag ik vragen hoe de ontlasting van Tosa is geweest in de afgelopen jaren?
Ging er iets specifieks vooraf aan de klachten wat het getriggerd zou kunnen hebben? (denk aan ziekte, vaccinaties, wormenkuren, antibiotica etc.)
#2880224
Midori schreef: Je artikel heb ik inmiddels gelezen en ik vond hem erg veelbelovend! Weet jij of er inmiddels ook zo'n crème op de markt is gebracht?
Ja.

Ik ben nog verder gaan zoeken en vond ook nog dit artikel: http://www.skinvet.org/downloads/281205 ... nction.pdf.

In Nederland is inmiddels het middel in bovenstaande link genoemd verkrijgbaar : http://www.medpets.nl/allerderm+spot+on/1624/. Het bevat ceramiden en vetzuren.

In Amerika en Australie gebruiken ze dit: http://www.pawbyblackmores.com/products ... onditioner. Een conditioner die ook ceramiden en vetzuren bevat.
#2880279
Midori schreef: Dagboek heb ik inderdaad ook, en die combineer ik met een pollenalert op mijn telefoon. Daardoor weet ik nu dus ook dat de heftige reactie in januari niet door de (geteste) pollen kan komen, want die waren niet actief... Denk dat ik toch hetzelfde ga doen als jij, doorgaan met desensibiliseren en tegelijk het voedsel weer onder de loep nemen.

Volgens het schema hadden we nu inmiddels moeten beginnen met de 1ml vierwekelijks, maar ik ben terug gegaan naar de 0,8. Denk dat ik de volgende keer dan toch (na overleg met DA) doorga naar de 1ml, ze is immers vier maanden lang tijdens het desensibiliseren helemaal schoon geweest.
Ik zou heel even wachten. Jullie zijn dus nog niet stabiel met de hoeveelheid serum die wordt gespoten. Ik was toen wel al een jaar lang dezelfde hoeveelheid aan het spuiten, wist dus zeker dat het niet aan het serum lag dat het af en toe een periode mis ging.
#2880467
Roosjes3 schreef: Heel herkenbaar verhaal. Precies dezelfde klachten als mijn Julius, alleen is zijn jeuk het hele jaar aanwezig en het ergst op zijn kin en lippen. Zijn lippen zijn ook ontstoken (te zien aan zwelling).

Mag ik vragen hoe de ontlasting van Tosa is geweest in de afgelopen jaren?
Ging er iets specifieks vooraf aan de klachten wat het getriggerd zou kunnen hebben? (denk aan ziekte, vaccinaties, wormenkuren, antibiotica etc.)
En wat doe jij nu met Julius? Symptoombestrijding of ook al desensibiliseren?

Medische geschiedenis is wel handig, in een vogelvlucht alles wat we tot nu toe met haar mee hebben gemaakt.

Ze is geboren op 19-6-2011 en kwam eind augustus 2011 bij ons. Midori is afgespeend op vlees, maar wij hebben haar brok (cavom) gevoerd. (I know...  :-[ )

Augustus 2011: bij het eerste dierenartsbezoek bleek dat ze een hartruisje had, volgens da geen reden tot zorg.

Oktober 2011: bloed bij de ontlasting, en niet zuinig ook. Getest op Giardia, test negatief. Andere tests en ontlastingonderzoek leverden niets op. Misschien een scheurtje in de anus. We hebben haar poeder gegeven (kom nu niet op de naam) die voor een zacht gellaagje om de ontlasting zorgde. In totaal heeft ze zo'n twee weken bloed bij de ontlasting gehad, van een sliertje tot een plens. Overgestapt van Cavom naar Farm Food Fresh KVV en brok.

Voorjaar 2012: Dikke pukkels op snoet en lippen. Gestopt met Farm Food Fresh, begonnen met barf. Met DA gepraat over omgevingsallergie, besloten eerst voedsel aan te pakken.  Hartruis was niet meer te horen.

Zomer 2012: gestopt met rund en gluten, symptomen flink verminderd. Gestopt met barf en overgestapt naar KVV.

December 2012: Vaginale prolaps, spoedoperatie om baarmoeder en eierstokken te verwijderen. Narcose + stoot interne en externe antibiotica gehad.

Voorjaar/zomer 2013: symptomen op hun ergst, zie openingspost. Allergietests gedaan, gestart met desensibiliseren.

Najaar 2013: alle symptomen verdwenen, huid 100% schoon.

Januari 2014: symptomen weer terug.

En wat betreft ontlasting, los van de problemen die ze als pup heeft gehad in oktober, verder geen problemen. Wel had ze op barf vaak moeite met ontlasten, maar dit kwam doordat er soms behoorlijk grote stukken bot er weer uit moesten.

Wat betreft vaccins en ontwormen, als pup is ze volgens schema ontwormd met vitamenthe ontwormpasta, ze heeft al haar entingen gehad, tegen vlooien en teken krijgt ze iets van biofood (heb ik nu niet liggen, maar is geloof ik met knoflook en neem?). Ontlasting zie ik dagelijks en ziet er altijd keurig uit.

Hoop dat je hier iets uit kunt halen!
#2880468
Lizzy schreef: Ja.

Ik ben nog verder gaan zoeken en vond ook nog dit artikel: http://www.skinvet.org/downloads/281205 ... nction.pdf.

In Nederland is inmiddels het middel in bovenstaande link genoemd verkrijgbaar : http://www.medpets.nl/allerderm+spot+on/1624/. Het bevat ceramiden en vetzuren.

In Amerika en Australie gebruiken ze dit: http://www.pawbyblackmores.com/products ... onditioner. Een conditioner die ook ceramiden en vetzuren bevat.
Dank je!

Alles gebookmarked, ik ga morgen op mijn gemak kijken en later deze week even da bellen voor overleg. Ik kom hier nog op terug!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door