Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door renate1985
#2878871
Na overleg met de da toch besloten beide honden te enten voor parvo en weil. In een dorp naast die van ons zijn in december 4 honden overleden aan parvo en een paar honden besmet met weil. Hij rade om die reden aan om toch deze 2 te enten.

Kan ik die beide tegelijk laten zetten of is het beter om er een paar weken tussen te laten?
Door Parelridder
#2878991
Weet je of die weil besmetting ook in december was? Dit is namelijk een zeer ongebruikelijke periode daarvoor, dus hoor het graag, mocht je dat weten. En waren dit klanten van hem, heeft hij dus bevestigd gekregen vanuit onderzoek dat het idd weil was? (een paar vind ik best veel, op het aantal wat er per jaar in Nederland zou zijn, te meer omdat mijn eigen d.a. er ook gezien heeft in 2013). Mocht je dit weten of kunnen vragen bij de vaccinatie, dan hor ik het graag!
Wat betreft het al dan niet tegelijkertijd vaccineren van parvo en weil, dat zou ik niet doen. De Parvo-vaccinatie zal de DHP 'cocktail' zijn, de weil zou ik een aantal weken er voor of er na laten zetten. Houd er rekening mee dat als je vorig jaar geen Lepto (weil) vaccinatie liet geven of over stapt op het nieuwe/bredere Lepto vaccin, je deze moet boosteren en dus na ca. 3 weken herhalen.
Door renate1985
#2878996
De parvo was zeker in december. De weil durf ik niet te zeggen wanneer dat was ( heeft hij niet genoemd).
Het waren klanten van hem en ze hadden hele gele urine, hieraan zag hij dat het weil was en heeft het laten onderzoeken.

Basco is na zijn jaar enting nooit meer geënt ( hij is ondertussen ruim 5jaar).  Kaine is 2,5jaar en heeft na 1jaar ook geen entingen meer gehad.

Over de weil enting blijf ik twijfelen. Heb net het forum doorgelopen en zag dat je maar ent voor 2 varianten waarvan er 1 alleen in het buitenland voorkomt. En dat er veel meer varianten zijn.

Parvo wil ik dit keer wel enten omdat die nu wel heel dicht in de buurt komt.

Ik zal hem met vaccineren vragen wanneer de ziekte van weil was vastgesteld en hoeveel honden een paar is. Dank je wel voor je advies! Ik ga nog even door dubben over de ziekte van weil enting ( moeilijk moeilijk  :-\)  maar mocht ik die laten zetten weet ik in ieder geval dat ze niet tegelijk moeten!
Door Parelridder
#2879017
De nieuwe Lepto vaccinatie (Lepto 4) biedt een wat bredere bescherming. Je vindt er info over op http://www.diergeneeskundigcentrum.nl/z ... e-van-weil Overigens deel ik je twijfels t.a.v. de Lepto vaccinatie:
Enerzijds omdat ik nergens cijfers vinden kan over het huidige aantal gediagnosticeerde honden, maar in/rond 2009 waren dat er 10 in Nederland, waarvan een aantal gevaccineerd en dat vind ik wel een erg klein aantal om zo'n heftige vaccinatie voor te geven :-\ Het aantal zou echter toe nemen..?
Andere vraag waarmee ik blijf zitten is dat één van de varianten waartegen gevaccineerd wordt, de meest voorkomende naar ik begreep, ieder half jaar herhaald moet worden om met zekerheid werkzaam te blijven. In hoeverre is deze jaarlijkse vaccinatie dan nog zinvol? 't Is gewoon nogal een heftige vaccinatie en in die zin vind ik het afwegen van de voors en tegens hiervan een lastige bij twijfel over de hoeveelheid bescherming.
Een vraag die me ook blijft bezig houden is er eentje die Tannetje zich hier een poos geleden hardop af vroeg: is een hond die vaak in slootjes en ander 'risicogebied' komt niet juist daardoor ook beter beschermd, doordat deze afweer kan opbouwen..? Dat blijft natuurlijk gissen, maar  'k wilde de gedachte toch nog even delen.
Door renate1985
#2879093
Dat is dus ook precies de reden dat ik twijfel over weil.
Parvo laat ik nu wel zetten omdat het zo kort geleden op 5km afstand van ons dorp is voorgekomen. Daar wil ik nu het risico niet mee nemen. Dan maar een keer 1 enting en kunnen ze er weer een paar jaar tegenaan.

Maar weil, het is inderdaad een rot enting en met 1 allergiehond die het nu eindelijk goed doet twijfel ik heel erg.
Ook omdat het normaal niet zo veel voorkomt maar nu toch weer een paar gevallen in de buurt ( hoeveel en wanneer?).
Ik blijf dus met je mee dubben.

Ik heb een vaccinatieboekje gekregen over de nieuwe weil enting en ga die samen met jou link goed door nemen. Dank je wel!
Gebruikersavatar
Door pike
#2879302
Voor Parvo zou ik eerst laten titeren.
Weil tja blijft een moeilijke keuze, ik ben ermee gestopt en ik heb vieze sloothonden. Duc heeft hem sinds puppentijd al nooit meer gehad vanwege zijn epilepsie en dat is de grootste smeerlap die er bij zit en hij zwemt ook het meest.
En als je toch beide wilt enten, houdt er dan een maand tussen.
Door Parelridder
#2879420
pike schreef: Voor Parvo zou ik eerst laten titeren.
Eens! Misschien zijn de titers nog hoog genoeg, dan is vaccineren niet nodig en zelfs zinloos.. Tannetje kan diend e titers nog hoog genoeg zijn, tevens een inschatting maken van wanneer titeren weer zinvol is, hoeft dus niet per definitie jaarlijks. Misschien is dit een optie voor je?
Door renate1985
#2879567
Tannetje zat geloof ik ver weg  :-\
Bij mijn da kan ik niet laten titteren. Heb het er wel over gehad met hem en hij gaat wel kijken wat het precies inhoud en of het wat is. Maar ja daar kan ik nu niks mee.
In Breda kan ik laten titteren maar dat kost €50,= per hond  :o
Dat vind ik nogal wat eigenlijk, volgens mij was dat normaal goedkoper of niet?
Gebruikersavatar
Door nova
#2885053
renate1985 schreef: Tannetje zat geloof ik ver weg :-\
Bij mijn da kan ik niet laten titteren. Heb het er wel over gehad met hem en hij gaat wel kijken wat het precies inhoud en of het wat is. Maar ja daar kan ik nu niks mee.
In Breda kan ik laten titteren maar dat kost €50,= per hond :o
Dat vind ik nogal wat eigenlijk, volgens mij was dat normaal goedkoper of niet?
en daarmee is niet gezegd dat er voor deze prijs , meerdere titers bepaald worden. Mogelijk heb je dan alleen de titer voor Parvo. Even doorvragen kan je een hoop geld schelen ;)
Door renate1985
#2885065
Klopt. Bij hun vind ik de prijzen toch al heel hoog.
Oké ze nemen de tijd voor je en trekken ruim een uur uit maar daar betaal je ook dik 80,= voor. Dat geld kan ik nu allemaal echt niet missen.

Kaine die krijgt de dhp enting en basco krijgt er geen. Basco gaat net goed en dat wil ik zo houden. Kaine is dan ( als de enting aanslaat)  voor 3 jaar beschermt.

Dordt is voor basco te ver. Hij is ontzettend bang in de auto. En om hem dan zo een stuk mee te nemen en dan nog meer angst te geven ( hij is bang voor prikken en da's)  en nog eens terug te moeten dat wil ik hem niet aandoen.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door