Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2875842
Ruby heeft weer een baasontsteking en dus weer een ab kuur. Ze heeft ongeveer elke 2 maand een blaasontsteking, wordt er moedeloos van.

Het is dit keer gelukt om urine op te vangen en dat is getest, maar mijn da gelooft niet in vers voeren en alles wordt dan ook vergeleken met een brokken gevoerde hond.

De uitslag is al volgt:

LEU: ++
PRO: ++++
PH: 8,5
BLO: ++
SG: 1045 (refracto)
KET: --
BiL: -
Glu: -

Micro: veel struviet + bloed

Omdat we het niet zien zitten om brokken te gaan voeren weet ik even niet hoe ik het aan moet pakken om haar urine beter te verzuren, ze krijgt verschillende soorten carnibest afgewisseld en iedere dag cranberry + van het kruidvat door haar eten heen.
#2875873
Bolaj schreef: Ruby heeft weer een baasontsteking en dus weer een ab kuur. Ze heeft ongeveer elke 2 maand een blaasontsteking, wordt er moedeloos van.

Het is dit keer gelukt om urine op te vangen en dat is getest, maar mijn da gelooft niet in vers voeren en alles wordt dan ook vergeleken met een brokken gevoerde hond.

De uitslag is al volgt:

LEU: ++
PRO: ++++
PH: 8,5
BLO: ++
SG: 1045 (refracto)
KET: --
BiL: -
Glu: -

Micro: veel struviet + bloed

Omdat we het niet zien zitten om brokken te gaan voeren weet ik even niet hoe ik het aan moet pakken om haar urine beter te verzuren, ze krijgt verschillende soorten carnibest afgewisseld en iedere dag cranberry + van het kruidvat door haar eten heen.
Iedere 2 maanden blaasontsteking is wel echt teveel van het goede. Ik kan me je moedeloosheid goed voorstellen!

Is de urine wel eens op kweek gezet? Zit er een bacterie in? En zo ja, welke?

Hoe oud is je hond eigenlijk?

Is er al eens een echo van de blaas gemaakt? Het kan namelijk ook een fysieke reden hebben dat de blaasontsteking steeds terugkeert.... En dan kun je verzuren wat je wilt, maar dat gaat dan niks oplossen.

Vitamine C + biologische appelazijn wil nog wel eens goed helpen om de urine te verzuren. En ik zou ook een Carnibest zonder granen gaan geven. Of een ander merk KVV zonder graan.

Maar zelf zou ik een echo laten maken en de urine op kweek laten zetten.
#2875877
Drinkt ze wel genoeg? Een SG van 1045 is wel hoog. En wat bij struviet en blaasontsteking erg belangrijk is is dat ze goed doorspoelt. Ik zou haar meerdere keren per dag bouillon laten drinken. Om door te spoelen. En als dat niet helpt om haar meer te laten drinken, kun je ook een scheutje karnemelk verdunnen met wat (lauw) water. Meer drinken en vaker laten plassen. Zodat ze het gruis ook goed uit plast en dus kwijt raakt.
#2875878
Hebben ze al eens uitgezocht om welke bacterie het gaat? Misschien dat Ruby nu een resistente bacterie heeft en een andere AB nodig heeft.
Verder kan je de urine ook verzuren met biologische appelazijn,theelepel en/of vitamine C met ascorbinezuur.
Succes en beterschap
#2875891
Ruby word in april 9 jaar.
Ze is vorig jaar gesteriliseerd na een baarmoeder ontsteking. Hierna is de ellende pas echt begonnen.

Ze drinkt redelijk, dus dat is een puntje die ik ga aanpakken, zodat ze beter doorspoelt
Vitamine C ga ik direct halen.
Carnibest diabetes is in bestelling (moest toch net bestellen.)
Ze heeft dit keer een andere soort kuur gekregen dan de eerdere keren.
Karnemelk heb ik in huis en dat gaat nu naar binnen met smaak.

Heb nu de afspraak met mijn man dat we naar een andere da gaan en dan een echo laten doen + urine op kweek laten zetten.
#2875924
Ik heb in het verleden ook een bul gehad met een steeds terugkerende blaasontsteking.
Er is toen steriel urine uit de blaas getrokken en dat urinemonster is op kweek gezet. Er kwam toen uit dat ze een bacterie bij zich had die resistent was tegen de gangbare antibiotica. Ze kreeg toen 10 dagen een AB pil, weet niet meer welke maar dat is ook niet relevant, ik weet nog wel dat die dingen 5 gulden (jaja, opoe is oud ;) ) per stuk waren maar ze heeft daarna nooit meer blaasontsteking gehad. Wel kreeg ze vanaf die dag ook een hoge dosis Vit C. die de urine verzuurde.
#2876063
Bij Radja is een aantal maanden geleden haar urine ook op kweek gezet,waar idd uitkwam dat ze een hardnekkige bacterie had! Die idd resistent was voor de AB die ze altijd kreeg.Ze kreeg toen een AB die allen door onze DA gegeven mocht worden,maar met "toestemming" van Uni Utrecht,de DA mocht die zelf niet voorschrijven. Dat is ons verteld. Ook zei mijn DA erbij dat het verstandig was wanneer de blaasontsteking over was,toch iedere dag 1 tot 2 vitamine C ascorbinezuur te geven.

Ook wil ik je aanraden om zelf phsticks aan te schaffen,zodat je om de paar dagen zelf haar urine kan controleren om evt de vit C ed of te vermeerderen  en misschien wel te verminderen.
#2878564
Vandaag met Ruby naar Zuidlaren geweest en de da is meer dan tevreden, moet doorgaan op de ingeslagen weg. Wel had ze graag dat ik van de normale carnibest overstap op de diabetes variant (ivm graan).

PH is vandaag 6.0 en SG is 1030. Er was nog maar een klein spoortje struviet te zien onder de microscoop..

Over 2 weken hebben we telefonisch consult en dan moet ik de PH waarde doorgeven (moet nu nog PH strips bestellen). Ze had graag dat ik de waardes een paar keer per maand zelf controleer en indien nodig aan de bel trek.

Wat een verademing als een dierenarts niet direct met een zak brokken om je oren slaat.
#2878588
Bolaj schreef: Vandaag met Ruby naar Zuidlaren geweest en de da is meer dan tevreden, moet doorgaan op de ingeslagen weg. Wel had ze graag dat ik van de normale carnibest overstap op de diabetes variant (ivm graan).

PH is vandaag 6.0 en SG is 1030. Er was nog maar een klein spoortje struviet te zien onder de microscoop..

Over 2 weken hebben we telefonisch consult en dan moet ik de PH waarde doorgeven (moet nu nog PH strips bestellen). Ze had graag dat ik de waardes een paar keer per maand zelf controleer en indien nodig aan de bel trek.

Wat een verademing als een dierenarts niet direct met een zak brokken om je oren slaat.
Dat is goed om te horen!  :)

Moyra had ook een keer een afwijkende waarde (bij die andere da  ;)) en toen zei die meteen al: ik hoef aan jou zeker geen brok voor te stellen.  :biggrin2:
Ik heb toen op eigen initiatief ph strips besteld en ben het regelmatig gaan controleren. Wat goed dat ze het vanuit de praktijk voorstellen!

Succes ermee, ik hoop dat de stijgende lijn doorzet, en ze er straks helemaal vanaf is!  :)
#2878593
Bolaj schreef: Vandaag met Ruby naar Zuidlaren geweest en de da is meer dan tevreden, moet doorgaan op de ingeslagen weg. Wel had ze graag dat ik van de normale carnibest overstap op de diabetes variant (ivm graan).

PH is vandaag 6.0 en SG is 1030. Er was nog maar een klein spoortje struviet te zien onder de microscoop..

Over 2 weken hebben we telefonisch consult en dan moet ik de PH waarde doorgeven (moet nu nog PH strips bestellen). Ze had graag dat ik de waardes een paar keer per maand zelf controleer en indien nodig aan de bel trek.

Wat een verademing als een dierenarts niet direct met een zak brokken om je oren slaat.
Wow, dit klinkt beter! Ook de pH waarde en Sg, prima!

Carnibest Diabetes lijkt me een fijn plan.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door