Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Laura534
#2877997
Hallo allemaal,

Ik ben nog nieuw in het kvv en barf. Sinds 2,5 week zit mijn Border Collie Jake op Kvv van lotgering (pens met rund en lam)
Zondag had hij een zalmkop op en had maandag moeite met ontlasten en had beetje diaree welke donkergroen bruin van kleur was. Dinsdag was het weer vast maar nog donkergroen met donkerbruin zeg maar :-\ had hem dinsdag een eendenek als extra gegeven.
Woensdag weer donkergroen en een iets wat leek op een botje. Vandaag leek het wel in gedeeltes eerste stuk was lichterbruin en vervolgens weer donkerbruin met donkergroen. Hij ontlast 1x per dag en een klein drolletje. Hij heeft meer energie en lijkt zich goed te voelen.
Ik maak me zorgen over de donkergroene kleur in de ontlasting. Doe ik iets verkeerd of kan mijn hond niet tegen vers?
Het is een sporthond en heel actief leven en geeft hem tussen de 500 a 600 gram per dag. hij weegt 21 kilo dus dan mag hij toch 2%  420 en 3% 630 per dag toch.

Alvast bedankt voor jullie antwoord

groetjes Laura
Door Shanti en co
#2878036
Op pensdagen heeft Shanti vaak ook groenige ontlasting, zolang hij niet ziek ik zou ik me er geen zorgen over maken.

Geef je trouwens alleen de pens, rund lam van lotgering? Want dat zijn maar twee diersoorten en bij kvv zonder premix moet je er minstens vier voeren om compleet te voeren. Ook geef je dan in verhouding best veel pens, want van de 20% orgaan geef je ongeveer de helft (10% dus) aan pens.

*Normaal geef je zo'n 10% pens. Ik zie net op de site van Lotgering dat ze 15% pens in de lam/rund met extra pens hebben zitten, ik dacht dat het nog degene was met 30 of 50% pens die ze eerder hadden maar dit kan op zich wel. Wel staat er dat er in totaal maar 20% orgaan inzit en 5% overig orgaan vind ik best wel weinig aangezien er veel belangrijke stoffen in orgaan zitten.*
Laatst gewijzigd door Shanti en co op do 20 feb 2014, 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#2878102
Thessa en Shanti schreef: Op pensdagen heeft Shanti vaak ook groenige ontlasting, zolang hij niet ziek ik zou ik me er geen zorgen over maken.

Geef je trouwens alleen de pens, rund lam van lotgering? Want dat zijn maar twee diersoorten en bij kvv zonder premix moet je er minstens vier voeren om compleet te voeren. Ook geef je dan in verhouding best veel pens, want van de 20% orgaan geef je ongeveer de helft (10% dus) aan pens.

*Normaal geef je zo'n 10% pens. Ik zie net op de site van Lotgering dat ze 15% pens in de lam/rund met extra pens hebben zitten, ik dacht dat het nog degene was met 30 of 50% pens die ze eerder hadden maar dit kan op zich wel. Wel staat er dat er in totaal maar 20% orgaan inzit en 5% overig orgaan vind ik best wel weinig aangezien er veel belangrijke stoffen in orgaan zitten.*
Wel staat er dat er in totaal maar 20% orgaan inzit en 5% overig orgaan vind ik best wel weinig aangezien er veel belangrijke stoffen in orgaan zitten.
Waar haal je die wijsheid vandaan? Er staat op de site dat er 20% orgaan inzit en dat is voor een KVV een normaal percentage.
Voor wat betreft het aantal diersoorten, dat ben ik met je eens. Probeer dan de wildversie eens daar zitten al 6 diersoorten in.
Door Shanti en co
#2878175
Lazy Garfield schreef: Waar haal je die wijsheid vandaan? Er staat op de site dat er 20% orgaan inzit en dat is voor een KVV een normaal percentage.
Voor wat betreft het aantal diersoorten, dat ben ik met je eens. Probeer dan de wildversie eens daar zitten al 6 diersoorten in.
Van de site:
Q = Totaalvoer met Pens        65% Rund, 35% Lam,15% extra lams pens
                                                20% orgaan,15% botten,65% spiervlees

20%-15%=5% en dat vind ik te voor het overig orgaan.
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#2878176
Thessa en Shanti schreef: Van de site:
Q = Totaalvoer met Pens        65% Rund, 35% Lam,15% extra lams pens
                                                20% orgaan,15% botten,65% spiervlees

20%-15%=5% en dat vind ik te voor het overig orgaan.
Waarom doe Je 20%-15%=5%?
Er staat dat er 20 % orgaan inzit.
Door Shanti en co
#2878179
Lazy Garfield schreef: Waarom doe Je 20%-15%=5%?
Er staat dat er 20 % orgaan inzit.
En daarboven staat met 15% pens.
Aangezien ik toch hoop dat ze pens bij het orgaan rekenen en niet bij het spiervlees betekend dat dat 15% pens is. In totaal heb je 20% orgaan, 15% daarvan is pens dus dan blijft er 5% over.
Gebruikersavatar
Door Laura534
#2878345
Bedankt voor jullie antwoorden.
Ik heb nu ook een half krat pens lam rund gehaald om te proberen. Daarnaast hebt ik dus zalmkop,lamshart,kippennekjes en eendennekken en een eendenkarkas en diamantduifjes in de vriezer waarvan ik steeds 1 of 2 extra geef per dag.  Het eendenkarkas heb ik nog nooit gegeven. Kan ik die na 3 weken op vers geven?

Als het goed gaat wilde ik graag barfen en liever zelf samenstellen. (moet dan eerst een grotere vriezer komen :)
Nu geef ik dagelijks mijn eigengemaakte groente yoghurt ei purree bij de kvv wat dat zit niet in het voer.

Groetjes laura
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#2878353
Daarnaast hebt ik dus zalmkop,lamshart,kippennekjes en eendennekken en een eendenkarkas en diamantduifjes in de vriezer waarvan ik steeds 1 of 2 extra geef per dag.  Het eendenkarkas heb ik nog nooit gegeven. Kan ik die na 3 weken op vers geven?
Lamshart is orgaanvlees en dat zit voldoende in de KVV die je geeft.
Zalmkop, kippennekjes en eendennekken en een eendenkarkas bestaat grotendeels uit bot, dat zit ook al in de KVV en als je dat elke dag extra geeft krijgt je hond te veel bot binnen.
Wat je beter kunt doen is het voeren van meer diersoorten. Als je het liefst Lotgering voert kun je beter de wildvariant erbij nemen dan heb je al zes diersoorten meer.
En dan geef je bv 1 of 2 keer per week alleen zalmkop, kippennekjes, eendennekken of een eendenkarkas aangevuld met wat spiervlees.
Laatst gewijzigd door Lazy Garfield op do 20 feb 2014, 23:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Laura534
#2878365
Oké zal ik doen. Bedankt voor je uitleg :)
Vanwege zijn ontlasting durfde ik hem de nekjes enz nog niet te geven en zat hij alleen op lotgering en soms smuldier als afwisseling.
Waarom is het zo belangrijk om meerdere diersoorten te geven?
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#2878371
Laura534 schreef: Oké zal ik doen. Bedankt voor je uitleg :)
Vanwege zijn ontlasting durfde ik hem de nekjes enz nog niet te geven en zat hij alleen op lotgering en soms smuldier als afwisseling.
Waarom is het zo belangrijk om meerdere diersoorten te geven?
Afwisseling is belangrijk en is het de bedoeling dat je tenminste 4 verschillende diersoorten aan je hond voert.
Je hond krijgt dan alle mineralen en vitamines binnen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door