Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#287807
Tja, of ik nou mee moet gaan schrijven bij het topic eliminatiedieet of ergens anders...? Dus toch maar een eigen topic ;D.

Siemen (weim van bijna 2 jaar) heeft sinds een week weer jeuk. Vorig jaar zomer is deze klacht komen opzetten en heeft hij daar zelfs prednison voor gekregen van de dierenarts (nogal een paardenmiddel).. We zien niet zo goed waar het jeukt; hij krabt vooral zijn borst, oksels en tepels open maar voordat hij gaat krabben is er niet zoveel te zien. Ik zie ook dat een gedeelte van het krabben door overspronggedrag komt maar dat krijgt hij vooral als hij toch al jeuk heeft.

Het probleem is dat mijn dierenarts niet positief is over versvlees en dat ze eigenlijk altijd begint over een eliminatiedieet. Maar wij zijn heel tevreden met Carnibest Natuur en Actief. Het eliminatiedieet van Carnibest met eend leek de dierenarts ook niet goed want volgens haar zit eend in heel veel soorten voer.

Het stomme is; we hebben al heel vaak gezegd dat wij een duidelijke link zien met wandelingen in bepaalde natuurgebieden. Als ik jachttraining gedaan heb met Siemen in een weideachtig gebied, dan krijgt hij bijna altijd jeuk in de loop van de week. En dat houdt dan een week of 2 aan. Helaas was dit niet zo seizoensgebonden als ik eerst hoopte: in de winter heeft hij het ook wel gehad. Alleen heb ik de afgelopen 6 weken (tot vorig weekend) wat trainingen overgeslagen waardoor we alleen in het bos liepen. Bovendien was door de sneeuw alles een tijd afgedekt en tadaaa; Siemen was helemaal jeukvrij (met behoud van voer)!

Afgelopen weekend ben ik weer naar een gebied gegaan met gras, fazanten en water en hoppa; hij heeft er nu echt last van. Dus ik vind het eigenlijk idioot dat we voortdurend met die dierenarts zo blijven hangen in de discussie over voer terwijl we ZO duidelijk aangeven dat het volgens ons niet aan het voer ligt.

We hebben nu een flesje Megaderm essentiele vetzuren meegekregen als aanvulling (omega 6 en omega 3) maar volgens mij zit dit toch al in Carnibest? Dus kan hij daar ook teveel van binnen krijgen? En verder weet de dierenarts het eigenlijk niet. Wij ook niet; ik wil nog wel iets homeopatisch proberen (weet onze dierenarts ook niets van) en als we hier goed advies krijgen, wil ik wel nadenken over een eliminatiedieet... Maar wat is nou een normale aanpak bij dit soor jeuk; waar moet je zoeken en hoe?
#287811
Je zou Pollinosan van VSM kunnen geven. Als hij idd reageert op grassen e.d. (en praktisch probleem-vrij bij sneeuw!!) is het dikke kans dat hij een pollenallergie heeft.

Omega 3- en 6 kan je rustig supplementeren bij Cb.
#287813
Dierenartsen zoeken jeuk klachten nogal vaak en snel in voeding. En vaak hebben ze een hele batterij 'leuke eliminatie brokjes' voor je klaar staan.

Deze vetzuren kun je rustig geven. In Carnibest zit lijnzaadolie en volgens mij zonnebloemolie, maar zeker omega 3 kun je niet zo makkelijk overdoseren. Ik zou persoonlijk deze capsules van de DA niet meer kopen (veel te duur) en visolie-capsules kopen. Da's alleen omega 3. Omega 6 vetzuur zit al meer als voldoende in rauwe voeding (en jouw DA had dat moeten weten).

Goed, omega 3 vetzuren hebben een allergie-verminderende en ontstekingsremmende werking.

Eend veel in andere voeding? Hoe komt ze daar nou toch weer bij? Absolute onzin. Maar goed, het gaat er niet om of het in veel voeding voor komt, het gaat er (bij een eliminatiedieet) om of Siemen het ooit gegeten heeft, ja dan nee. De truc zit 'm namelijk in een dierlijk eiwit voorschrijven die hij nog nooit eerder gegeten heeft.

Voorts: dit lijkt eigenlijk totaal niet op een voedselallergie en ik begrijp dan ook niet zo goed waarom ze maar over dat eliminatiedieet blijft hakketakken. Je zou een allergie-test kunnen laten uitvoeren. Best dikke kans dat daar uit komt dat hij allergieen heeft voor allerlei soorten pollen en grassen en dergelijke. In mijn ogen doe je er het slimst aan om Siemen dus absoluut niet op die gore dieetbrokken te zetten, hem wel extra visolie te geven en misschien moet je overdenken een allergietest te doen. Je zou ook nog een homeopathisch middel kunnen proberen dat vaak goed helpt bij jeuk, wanneer er sprake is van contact/pollen/gras allergie.
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 24 mar 2005, 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.
#287815
In zonnebloem olie zit overigens niet-actieve omega 6 vetzuren (ik denk zelf dat dit in de CB zit vanwege de vitamine E dat ook rijkelijk aanwezig is in zonnebloem olie. Reden dat ik dat denk: in verse voeding zit al voldoende omega 6 vetzuur). Bij huidproblemen wil actieve omega 6 vetzuren nog wel eens helpen. Dat zit in borage-olie.

In lijnzaadolie zit niet-actieve omega 3 vetzuur. Dit moet dus nog in het lichaam omgezet worden. Vandaar dat ik liever visolie geef. Dat is een actieve vetzuur en wordt direct opgenomen zonder dat het omgezet hoeft te worden.

Omega 9 vetzuren zitten in olijfolie. Dit heeft nog geen aangetoonde positieve werking op de gezondheid van de hond.
#287822
Lizzy, mijn bc teefje Lizzy (it's in the name) heeft op dit moment een wat doffere vacht (ze laat veel haar los) en ook heb ik wat roos geconstateerd. Ze krijgt nu gewoon Carnibest natuur en ik heb het idee dat het de tijd van het jaar is dat ze zo verhaard. Ik was van plan om viscapsules bij haar eten te geven. Nu heb ik voor mezelf ook viscapsules ( ;D). Dit is 660mg per capsule. Is dit niet teveel voor Lizzy ?En is het een probleem als ze het stuk bijt? Kan ik beter wat kleinere capsules aanschaffen voor mijn honden?


groetjes Cat
#287826
Je kunt deze goed geven hoor. Mocht ze wat dunnere ontlasting krijgen (ik verwacht het niet), dan zou je de capsule open kunnen prikken of knippen (en kijk uit, de olie wil nog wel eens uit de capsule spatten) en de helft of 3/4 geven. En meestal went het ook wel, visolie.

Het kan geen kwaad wanneer ze ze stuk bijt. Ik geef ze altijd doorgeknipt trouwens want mijn honden laten ze liggen...
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door