Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door keetje
#2877532
Geen hondenonderwerp, dus als het niet mag weg ermee. :D


Aangezien we de hond en katten niet meer laten vaccineren zit ik me nu af te vragen, hoe zit dat eigenlijk met konijnen?
Ik heb vandaag een afspraak gemaakt voor de Myxomatose en VHR ( Viraal Haemorrhagisch Syndroom ) vacinatie bij Chanel en Henk-Jan, ons nijnenkoppel.
Luna komt dagelijks op de hei en ieder jaar lopen de met Myx. besmette konijnen hier de wijk in, dus het risico voor onze konijnen is groot.
Ik vraag me dat gewoon af.
Door renate1985
#2877538
Ik zit nog te twijfelen wat te doen.
De konijnen zijn nu 8,5week oud.
Er is een ziekte die door muggen word over gebracht ( ben de naam kwijt)  en aangezien we dicht bij het bos wonen waar veel wilde konijnen zitten denk ik dat ik ze in het voorjaar wel laat enten.

Ik moet me nog in de risico's van enten inlezen.
Onze eerste konijnen hadden we nooit geënt.
Gebruikersavatar
Door Corine1981
#2877542
Hier is het spul geënt bij de fokker, ze zijn beide nog geen jaar, maar ga het niet herhalen.
Het zijn echte balkonkonijnen en de hond kan er straks toch niet bij.

Ik weet niet wat wijsheid is, heb een beetje het idee dat het wel losloopt allemaal, maar ben geen dierenarts...
Door keetje
#2877545
Ik zit echt te dubben, Luna gaat mee de konijnenren in, ik loop erin en beiden lopen we ook op de hei en door de wijk. Dus we hebben echt wel een risico. Ik weet het nog niet. :-\
Door renate1985
#2877555
Bij ons komt kaine ook bij de konijnen en wij lopen ook in het bos enzo. Bij honden is het al een moeilijk besluit te nemen maar konijnen ook.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2877559
Hier lopen de wilde konijnen langs de ren... Grrrrrrrr!

Eerder kregen ze nooit een enting, nu twijfel ik toch wel.
Moet alleen zeggen dat ik het best prijzig vind voor 4 konijnen.
Door keetje
#2877573
Hier heeft onze DA zo'n aktie, is dan best nog wel prijzig maar goed, ze krijgen dan ook meteen een soort van APK. Ik heb er 2 en ze zijn me meer waard dan de vaccinatiekosten dus daar gaat het me niet om. ;) Maar ik vraag me dus af hoe het zit met de schadelijke bijwerkingen bij de nijnen.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2877602
Vorig jaar 3 konijnen gezien met myxomatose, het is een vreselijke ziekte.
Als het bij je in de regio voorkomt, zou ik zeker vaccineren.
Door keetje
#2877619
Dat is dus mijn dilemma, ze lopen hier achter op het plein, voor op het grasveld en in onze voortuinen. En ik heb al heel wat myx. konijntjes gezien die van arre moede totaal blind en doodziek, de wijk in strompelden.
Gebruikersavatar
Door Corine1981
#2877628
Wanneer er contact is met wilde konijnen is het wel aan te raden dus.

Wat betreft de drie konijnen ben ik nieuwsgierig:?  op de hoeveel konijnen is dat?
En dan heb je nog legio konijnen die nooit een dierenarts zien...
Door keetje
#2877631
Hier op de hei zowat iedere zomer, ik zie er dan tientallen, dood en doodziek. Ik loop daar ook en Luna snuffelt ook wel eens aan zo'n nijn of pakt ze op. :-X
Gebruikersavatar
Door MarijeEnBoomer
#2877634
keetje schreef: Hier op de hei zowat iedere zomer, ik zie er dan tientallen, dood en doodziek. Ik loop daar ook en Luna snuffelt ook wel eens aan zo'n nijn of pakt ze op. :-X
Dan zou ik absoluut enten.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2877650
Corine1981 schreef: Wanneer er contact is met wilde konijnen is het wel aan te raden dus.

Wat betreft de drie konijnen ben ik nieuwsgierig:? op de hoeveel konijnen is dat?
En dan heb je nog legio konijnen die nooit een dierenarts zien...
Maakt dat uit op hoeveel konijnen dat is? Het komt hier in de buurt dus duidelijk gewoon voor.
Het hoeft overigens niet eens door contact met wilde konijnen, muggen brengen de ziekte over.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door