Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door RobinVC
#2875785
Ik zou me een droger willen aanschaffen maar twijfel nog tss de Excalibur 9 laden of de Sedona.

Ik kan tegen een spotprijs hart, lever en maag van kip krijgen, telkens wel per 10 kg. Dus 10 kg hart, 10 kg maag, 10 kg lever.

Een deel hiervan kan ik gebruiken in de menu van Spike, maar om eenzijdigheid te voorkomen kan ik niet elke dag kiporgaan voeren.
Daarom zou ik de rest drogen en eventueel vacuum verpakken. Spike is verzot op gedroogde maagjes en gezien de prijs in de winkel... De droger dient dan op een bepaald moment wel 'overuren' te maken.
Qua specificaties verschillen beide drogers niet veel.

Wie heeft er echter ervaring mee, pluspunten maar ook eventueel tekortkomingen.
Eventueel tips....  :please:
Zelf heb ik nog nooit fruit of zo gedroogd. Mss zal ik er mij ook aan wagen eens ik hem heb.
Door Anne in Zweden
#2875825
Even gekopieerd uit een ander topic:

Ik had een Excalibur, maar heb die ingeruild voor een Sedona omdat de temperatuurinstelling van de Exca niet betrouwbaar is. Als je hem op 50 graden instelt, droogt ie rustig en constant op 58-65 graden! :o Op Engelstalige websites (effe goegele) is daar veel over te vinden. Exca zelf heeft een mooi verhaal daarover als verklaring (de hogere temperatuur is die van de circulerende lucht, niet de temperatuur die het te drogen product heeft), maar ik vind dat te suspect.

De Exca is wel robuuster, en heeft iets meer droogoppervlak, maar verder vind ik de Sedona veel fijner.

en:

Ik heb soms ook dat de Sedona na een paar minuten stopt en dan ERROR aangeeft. Dan doe ik 'm uit, zet 'm meteen weer aan, en daarna zoemt ie wel aan één stuk door tot het einde van de droogtijd. Nadat ik hem de eerste keer heb aangezet, hou ik hem dus even in de gaten of ie ook echt doorgaat, en daarna zijn er geen problemen meer.

Oftewel, ik had een Excalibur en heb nu een Sedona, en de Sedona bevalt mij beter. Nauwkeuriger in te stellen, hij wordt niet heter dan de ingestelde temperatuur, en een groot voordeel voor mij (voor jou niet per se actueel, omdat je grote hoeveelheden wilt drogen): je kunt de Sedona ook met één ventilator laten draaien, voor als je weinig te drogen hebt.
Door Mowgli
#2875830
Hier ook tot alle tevredenheid een Sedona.
Wat ik erg fijn vind, is dat de Sedona 2 ventilatoren heeft, waarvan je de onderste kunt uitzetten als je heel weinig te drogen hebt. Bij de Sedona krijg je een tray die helemaal afgesloten is, deze steek je dan in de middelste rails en dan alleen de bovenste ventilator laten draaien. Hierdoor bespaar je stroomkosten.
Anne in Duitsland schreef: Ik heb soms ook dat de Sedona na een paar minuten stopt en dan ERROR aangeeft. Dan doe ik 'm uit, zet 'm meteen weer aan, en daarna zoemt ie wel aan één stuk door tot het einde van de droogtijd. Nadat ik hem de eerste keer heb aangezet, hou ik hem dus even in de gaten of ie ook echt doorgaat, en daarna zijn er geen problemen meer.
Dit heb ik ook soms, mij is opgevallen dat dit meestal gebeurt als de omgevingstemperatuur wat koeler is. Bij mij staat de Sedona in de waskeuken. Daar heb ik altijd het raam open. Als ik wat later in de herfst droog, dus wanneer het al wat kouder is, komt deze foutmelding.
Gebruikersavatar
Door Hylos
#2875945
Ik heb ook de Sedona. En ook getwijfeld.

De Excalibur heeft sowieso een andere voorkant. De Sedona klap je gewoon open en dicht net als een oven en de excalibur staat open (?) of kun je iets voor klikken? Weet niet precies maar lijkt me minder handig. Daarnaast heeft hij geen display en geen aan en uit knop (toch?). Voordeel van een display is dat alles nauwkeuriger in te stellen is.
Enige nadeel van de Sedona vind ik idd die Error code.. die krijg ik toch regelmatig. Blijkt idd aan de omgevings temperatuur te liigen. Hij staat hier in de schuur waar het dus gewoon buiten temperatuur is. Soms duurt het even voordat ie dan werkt.
Ik gebruik overigens nooit 1 ventilator, heb het idee dat dat echt veel langzamer gaat met drogen met 5 trays. Ik had hiervoor een Bomann en die wordt toch echt warmer.. die droogte beduidend sneller dan de Sedona.

Overuren maakt niet uit; je kunt de Sedona gerust op 150 (is de max) uren zetten. :)
Blijft overigens gewoon een stuk plastic met 2 ventilatoren en een displaytje voor €400 :-[
Door Anne in Zweden
#2875983
Hylos schreef: Ik heb ook de Sedona. En ook getwijfeld.

De Excalibur heeft sowieso een andere voorkant. De Sedona klap je gewoon open en dicht net als een oven en de excalibur staat open (?) of kun je iets voor klikken? Weet niet precies maar lijkt me minder handig. Daarnaast heeft hij geen display en geen aan en uit knop (toch?). Voordeel van een display is dat alles nauwkeuriger in te stellen is.
Enige nadeel van de Sedona vind ik idd die Error code.. die krijg ik toch regelmatig. Blijkt idd aan de omgevings temperatuur te liigen. Hij staat hier in de schuur waar het dus gewoon buiten temperatuur is. Soms duurt het even voordat ie dan werkt.
Ik gebruik overigens nooit 1 ventilator, heb het idee dat dat echt veel langzamer gaat met drogen met 5 trays. Ik had hiervoor een Bomann en die wordt toch echt warmer.. die droogte beduidend sneller dan de Sedona.

Overuren maakt niet uit; je kunt de Sedona gerust op 150 (is de max) uren zetten. :)
Blijft overigens gewoon een stuk plastic met 2 ventilatoren en een displaytje voor €400 :-[
De Exca heeft een losse klep die je ervoor moet hangen. Kan kapot gaan als je hem laat vallen. En er zit inderdaad geen aan/uit-knop op. Hij start door aan de temperatuurschakelaar te draaien.
Door Mowgli
#2876939
Hylos schreef: Ik gebruik overigens nooit 1 ventilator, heb het idee dat dat echt veel langzamer gaat met drogen met 5 trays. Ik had hiervoor een Bomann en die wordt toch echt warmer.. die droogte beduidend sneller dan de Sedona.
Een aantal BP leden heeft in een ver verleden de temp. van de Bomann gemeten, die zat toen geloof ik al tegen 90 graden, dat redt de Sedona niet.

Ik merk trouwens geen verschil als ik 1 ventilator gebruik i.p.v. 2. Gebruik je dan wel die dichte plaat om in het midden de droogruimte "kleiner te maken"?

Ik las trouwens zonet nog een keer de gebruiksaanwijzing. Als de droger niet droogt, kan het zijn dat hij óf te vol zit, of dat er een of meerdere producten over de rand liggen. Dat zou misschien ook die error kunnen veroorzaken?
Laatst gewijzigd door Mowgli op di 18 feb 2014, 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Anne in Zweden
#2876943
Mowgli schreef: Een aantal BP leden heeft in een ver verleden de temp. van de Bomann gemeten, die zat toen geloof ik al tegen 90 graden, dat redt de Sedona niet.

Ik merk trouwens geen verschil als ik 1 ventilator gebruik i.p.v. 2. Gebruik je dan wel die dichte plaat om in het midden de droogruimte "kleiner te maken"?

Ik las trouwens zonet nog een keer de gebruiksaanwijzing. Als de droger niet droogt, kan het zijn dat hij óf te vol zit, of dat er een of meerdere producten over de rand liggen. Dat zou misschien ook die error kunnen veroorzaken?
Doink! :o Geen wonder dat ie sneller droogt dan! :-X Maar goed, op 90 graden willen we niet, dan kunnen we de boel net zo goed in de pan mikken. :P
Gebruikersavatar
Door RobinVC
#2877071
Anne in Duitsland schreef: De Exca heeft een losse klep die je ervoor moet hangen. Kan kapot gaan als je hem laat vallen. En er zit inderdaad geen aan/uit-knop op. Hij start door aan de temperatuurschakelaar te draaien.
Alles wat je laat vallen kan kapot gaan, of hij 400 € of 30 € kost >:(
Gebruikersavatar
Door RobinVC
#2877080
Mowgli schreef: Een aantal BP leden heeft in een ver verleden de temp. van de Bomann gemeten, die zat toen geloof ik al tegen 90 graden, dat redt de Sedona niet.

Ik merk trouwens geen verschil als ik 1 ventilator gebruik i.p.v. 2. Gebruik je dan wel die dichte plaat om in het midden de droogruimte "kleiner te maken"?

Ik las trouwens zonet nog een keer de gebruiksaanwijzing. Als de droger niet droogt, kan het zijn dat hij óf te vol zit, of dat er een of meerdere producten over de rand liggen. Dat zou misschien ook die error kunnen veroorzaken?
90 graden voor een Bomann??? Kun je evengoed je oven gebruiken en al het vlees op staafjes prikken en ophangen aan het rooster. Dan kan er ook behoorlijk veel in.
Eigenlijk nog geen slecht idee... kan mijn oven instellen vanaf 50 graden. Alles op metalen staafjes prikken en ophangen aan het rooster. Zal dan wel moeten het rooster draaien om het uur of zo.

Ondertussen blijft wel de twijfel....
Door Anne in Zweden
#2877155
RobinVC schreef: Alles wat je laat vallen kan kapot gaan, of hij 400 € of 30 € kost >:(
Ja, duh... ::)

Waar het om gaat is dat de klep van de Excalibur een groter risico heeft om eraf te vallen, omdat hij loszit. De klep van de Sedona gaat niet vallen, die is met twee scharnieren bevestigd.
Door Anne in Zweden
#2877160
hannabelgje schreef: Ik vind het persoonlijk not done voor zo'n duur apparaat als de sedona om errors uit te delen. :-\
Op zich ja, maar persoonlijk vind ik dat een klein ongemak vergeleken met de onbetrouwbare temperatuur van de Excalibur. Nou is dat voor hondensnoepjes drogen misschien geen ramp, dat ie ipv 50 graden op 58-64 graden droogt (ik heb het wekenlang bijgehouden, hij is echt nooit rond de 50 graden blijven hangen tijdens het drogen) maar als je een rawfood-levensstijl aanhangt wordt dat al een ander verhaal natuurlijk, dan zit dat apparaat gewoon belangrijke enzymen te verknallen.
Door cairodyn
#2886993
Hier 2 sedona's en ze doen het altijd. Ik maak ze wel elke keer schoon na iedere droogbeurt.
Heb wel eens een error gehad maar dan even schoonmaken en hij doet het weer. Dus ik zeg Sedona.
Gebruikersavatar
Door nova
#2900362
Anne in Duitsland schreef: De Exca heeft een losse klep die je ervoor moet hangen. Kan kapot gaan als je hem laat vallen. En er zit inderdaad geen aan/uit-knop op. Hij start door aan de temperatuurschakelaar te draaien.
vind ik een slap argument,

Als ik een bord van Villeroy en Boch, of een Swarowski van 800 euro laat vallen, dan is t ook kapot. Trek ik de Sedona van tafel en plettert die op de grond, dn is t ook kapot.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door