Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door RobinVC
#2875710
Binnenkort zal Spike overschakelen op een volledig BARF menu.

Momenteel eet hij nog half brokkken ('s morgens) en hals KVV ('s avonds).
De brokken 's morgens haalt hij al zijn neus voor op ::)
De KVV gaat er vlotjes is. Momenteel Naturis omdat daar veel variatie in is.
Aangezien hij zijn brokken laat staan, krijgt hij 's avonds wat extra, een beetje een test of hij alles eet...

Nu ja hij eet niet alles... hij vreet het gewoon ;D

Spike is een Border van ondertussen 8 maand en weegt 18 KG. Zijn gewicht is de laatste 2 maand stabiel, dus vermoed ik dat hij niet veel meer zal bijkomen(groeien).

Ik heb zijn menu samengesteld aan 2.5 % van zijn gewicht, gezien zijn activiteit. Ik kom zo aan 450 gram.

Ik zou hem het volgende willen voorschotelen:
Vleesbot: 50%
Orgaan: 20%
spier: 20%
Groentenmix: 10%

Maandag:
Kipnek
Paardenvlees
rundshart

Dinsdag:
Konijnkarkas
Rundsvlees
Konijnorgaan (lever/nier/hart/long) mengeling

Woensdag:
Eend nek/vleugel
Hertvlees
Kiporgaan (maag/lever/hart) mengeling

Donderdag:
Kipnek
Paardenvlees
rundshart

Vrijdag:
Kwartel / fazantkarkas (om de week)
Kalkoenvlees
Kiporgaan (maag/lever/hart) mengeling

Zaterdag:
Zalmkop of hele forel (inclusief ingewanden)

Zondag:
1/2 runderstrot of lamsribbetjes of kalfsvlees met bot (afwisseled om de 3 weken)
Pens
Aangezien hij het nog niet gewend is grotere botten te eten zou ik de eerste week(en) beginnen met kalkoennek en daarna overschakelen op strot, ribbetjes...

Bij de zalmkop geef ik geen extra orgaan. De kop zelf weegt +/- 500 gram.
Krijgt hij de zondag wat extra pens ter compensatie.

Alles van de kip en konijn kan ik gaan halen bij een slachterij niet ver van mijn deur.
Het enige nadeel is dat ik het per 10 kg moet kopen (10 kg nekken, 10 kg maagjes, 10 kg levertjes....) Enkel de organen van de konijnen zijn reeds gemengd.

Aangezien de organen van de kip per 10 kg zijn had ik gedacht van een gedeelte ervan te drogen en deze dan als (belonings)snoepje te geven.
Wel weet ik neit hoe ik ze in rekening moet brengen, aangezien hij er toch wel wat van opeet tijdens zijn bezoek aan de hondensschool, als orgaan of als een deel van de volledige maaltijd???

Alle raad is welkom....
Door Lizzy
#2875869
RobinVC schreef: Binnenkort zal Spike overschakelen op een volledig BARF menu.

Momenteel eet hij nog half brokkken ('s morgens) en hals KVV ('s avonds).
De brokken 's morgens haalt hij al zijn neus voor op ::)
De KVV gaat er vlotjes is. Momenteel Naturis omdat daar veel variatie in is.
Aangezien hij zijn brokken laat staan, krijgt hij 's avonds wat extra, een beetje een test of hij alles eet...

Nu ja hij eet niet alles... hij vreet het gewoon ;D

Spike is een Border van ondertussen 8 maand en weegt 18 KG. Zijn gewicht is de laatste 2 maand stabiel, dus vermoed ik dat hij niet veel meer zal bijkomen(groeien).

Ik heb zijn menu samengesteld aan 2.5 % van zijn gewicht, gezien zijn activiteit. Ik kom zo aan 450 gram.

Ik zou hem het volgende willen voorschotelen:
Vleesbot: 50%
Orgaan: 20%
spier: 20%
Groentenmix: 10%
Prima uitgangspunt!
Maandag:
Kipnek
Paardenvlees
rundshart

Dinsdag:
Konijnkarkas
Rundsvlees
Konijnorgaan (lever/nier/hart/long) mengeling

Woensdag:
Eend nek/vleugel
Hertvlees
Kiporgaan (maag/lever/hart) mengeling

Donderdag:
Kipnek
Paardenvlees
rundshart

Vrijdag:
Kwartel / fazantkarkas (om de week)
Kalkoenvlees
Kiporgaan (maag/lever/hart) mengeling

Zaterdag:
Zalmkop of hele forel (inclusief ingewanden)

Zondag:
1/2 runderstrot of lamsribbetjes of kalfsvlees met bot (afwisseled om de 3 weken)
Pens
Aangezien hij het nog niet gewend is grotere botten te eten zou ik de eerste week(en) beginnen met kalkoennek en daarna overschakelen op strot, ribbetjes...
Ja. Nou ik denk dat je even moet kijken hoe het gaat met de kalkoennekken.... Er zijn namelijk kalkoennekken, die zijn zo knettertje hard, harder dan rib. Strot is overigens geen vleesbot. Dat bevat kraakbeen maar er zit nauwelijks calcium in. Op zich is dat niet zo erg, aangezien je op de 50% vleesbot zit. Maar het is maar dat je het weet. Als de ribben doorgeknipt worden met een snoeischaar, dan is dat prima. Je kunt wel even de eerste 2 weken na het omschakelen wachten met ribben te voeren en in plaats daarvan de strot te geven.
Bij de zalmkop geef ik geen extra orgaan. De kop zelf weegt +/- 500 gram.
Krijgt hij de zondag wat extra pens ter compensatie.
Prima. Je hoeft ook niet elke dag alles te geven!
Alles van de kip en konijn kan ik gaan halen bij een slachterij niet ver van mijn deur.
Het enige nadeel is dat ik het per 10 kg moet kopen (10 kg nekken, 10 kg maagjes, 10 kg levertjes....) Enkel de organen van de konijnen zijn reeds gemengd.
OK, nou, prima toch!
Aangezien de organen van de kip per 10 kg zijn had ik gedacht van een gedeelte ervan te drogen en deze dan als (belonings)snoepje te geven.
Wel weet ik neit hoe ik ze in rekening moet brengen, aangezien hij er toch wel wat van opeet tijdens zijn bezoek aan de hondensschool, als orgaan of als een deel van de volledige maaltijd???

Alle raad is welkom....
Ik houd daar geen rekening mee, met beloningkjes. Ik kijk een beetje uit dat ik niet teveel lever droog of geef maar dat is ook losse pols/natte vinger werk. Laat ik zeggen dat ik meer hartjes en andere gedroogde dingen geef dan lever.
Gebruikersavatar
Door RobinVC
#2877064
Ik ga bij Degomeat van alles en nog wat bestellen. Zo kan ik nagaan wat hij wel en niet lust.
Zal oppassen met de kalkoennekken (eventueel platslaan) in het begin en toch wat zacht bot geven zoals kwartels, fazant e.d. qua gewenning.

Ook heb ik ergens gelezen dat haaskarkas hard kan zijn?
Klopt dit?
Door Lizzy
#2877066
[quote="RobinVC"]
Ik ga bij Degomeat van alles en nog wat bestellen. Zo kan ik nagaan wat hij wel en niet lust.
Zal oppassen met de kalkoennekken (eventueel platslaan) in het begin en toch wat zacht bot geven zoals kwartels, fazant e.d. qua gewenning.

Ook heb ik ergens gelezen dat haaskarkas hard kan zijn?
Klopt dit?
[/quote]

Ja, haaskarkas kan ook knap hard zijn. Ik plet dat ook nog steeds en soms maal ik het zelfs.
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#2877069
Is 2,5% voor een actieve Border van 8 maanden niet aan de lage kant? Volgens mij is dat voor een volwassen Border al best weinig?

Even in de gaten houden dat hij geen gigantische honger krijgt of mager wordt, blijft hij mooi op gewicht dan is 2,5% genoeg natuurlijk  ;)
Gebruikersavatar
Door RobinVC
#2877087
[quote="Kim_S"]
Is 2,5% voor een actieve Border van 8 maanden niet aan de lage kant? Volgens mij is dat voor een volwassen Border al best weinig?

Even in de gaten houden dat hij geen gigantische honger krijgt of mager wordt, blijft hij mooi op gewicht dan is 2,5% genoeg natuurlijk  ;)
[/quote]

Hij blijft mooi op gewicht. Wat hij krijgt bij de training en andere beloning reken ik niet mee. De meeste op de training trekken dit af van de hond zijn maaltijd. Maar dat doe ik niet. Hij krijgt dan wel iets extra's boven zijn 2.5 %.
Het is moeilijk te zien bij een Border, gezien zijn dikke vacht.
Als ik hem beet pak bij zijn borstkas/ribben, dan voel ik ze wel, maar niet uitgesproken hard. Volgens de Border eigenaars op de club is dit ideaal.
Minder dan 2.5% krijgt hij niet. En met Borders is het net als met alle andere honden. Sommige zijn de hele dag actief, maar er zijn ook 'lazy dogs' tussen  :biggrin2:
De onze is best aktief, maar kan ook foert zeggen, zo van loop zelf achter de bal aan... ::)
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#2877094
[quote="RobinVC"]
Hij blijft mooi op gewicht. Wat hij krijgt bij de training en andere beloning reken ik niet mee. De meeste op de training trekken dit af van de hond zijn maaltijd. Maar dat doe ik niet. Hij krijgt dan wel iets extra's boven zijn 2.5 %.
Het is moeilijk te zien bij een Border, gezien zijn dikke vacht.
Als ik hem beet pak bij zijn borstkas/ribben, dan voel ik ze wel, maar niet uitgesproken hard. Volgens de Border eigenaars op de club is dit ideaal.
Minder dan 2.5% krijgt hij niet. En met Borders is het net als met alle andere honden. Sommige zijn de hele dag actief, maar er zijn ook 'lazy dogs' tussen  :biggrin2:
De onze is best aktief, maar kan ook foert zeggen, zo van loop zelf achter de bal aan... ::)
[/quote]

Klinkt alsof er goed over nagedacht is!  O0
Het kan trouwens zijn dat hij van BARF meer nodig heeft dan van KVV, dat is meestal wat vetter. Dat je het weet  ;)
Gebruikersavatar
Door RobinVC
#2877102
[quote="Kim_S"]
Klinkt alsof er goed over nagedacht is!  O0
Het kan trouwens zijn dat hij van BARF meer nodig heeft dan van KVV, dat is meestal wat vetter. Dat je het weet  ;)
[/quote]
Bedankt voor de tip... ik hou zijn gewicht zeker in het oog.

Ik heb ook al in de gaten dat naturis (wat hij nu krijgt) wat vetter is dan wat ik momenteel al gaan halen heb als BARF;
De kippenekken en kalkoenkarkas zit geen vet op. Enkel de orgaantjes hangt wat vet aan.
Gebruikersavatar
Door RobinVC
#2890550
Spike zijn eerste weken als BARFER zitten erop.
Lijkt dat hij alles lust en rustig te werk gaat. Bijt alle vleugels en nekken goed kappot aleer hij ze inslikt.
Heb er ondertussen toch maar 50 gram extra gegeven. Dit lijkt momenteel wel voldoende.
Ook de zalmkop was geen probleem, wel eerst in 4 gedaan. Heeft hij toch 15 min over gedaan om hem op te eten. Dat is 14 minuten langer dan bij
Tijd voor wat 'grotere werk' ribben of iets dergelijks.
Gebruikersavatar
Door Laura534
#2891329
Ik heb ook een zeer actieve border (doet aan behendigheid  andere hondensporten)en welke ik nu 2,5% kvv geef. Hij is 2 jaar jong en afgerond 21 kilo. Hij krijg daarnaast nog wel eens wat extra barfproducten om de dag.
Ik heb hem eerder 3% gegeven maar werd hij dikker van en veel ontlasting.
Ik heb nog niet veel ervaring met vers maar denk dat je zelf beetje moet kijken hoe actief hij is en daar eten op instellen.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door