Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Ine
#287615
Al dagen zit ik te verzinnen, met welke smaak ik zal beginnen met de pups, die op vaste voeding overgaan!
De vorige keer gaf ik Bibi en nam ik natuurvoer, maar nu met Carnibest heb ik ook Light tot m'n beschikking.
Dus zit ik met twijfel. Begin ik met Light, of gewoon met natuur?
Wat deden jullie en waarom?
Door Ine
#287656
[quote="tieneke"]
Als ik het over mocht doen begon ik met de light.
Weken was de ontlasting slecht,met zo nu en dan echte spuiterij :-X

[/quote]

Het is voor de puppen van 3 1/2 week ongeveer. Ik zat ook al aan Light te denken.
Door Lizzy
#287659
Overigens staat er in het boekje van Julliette de Bairacli Levy dat je pups beter tot 4 werken geen vlees kunt geven. Zij laat de pups alleen drinken en geeft rauwe geitenmelk + honing.
Door Ine
#287664
[quote="Lizzy"]
Overigens staat er in het boekje van Julliette de Bairacli Levy dat je pups beter tot 4 werken geen vlees kunt geven. Zij laat de pups alleen drinken en geeft rauwe geitenmelk + honing.
[/quote]

Kunnen de darmpjes dat nog niet aan, dat vlees?
Waar haal je rauwe geitenmelk? :-\
Door Lizzy
#287675
Er wordt niet heel diep op de materie ingegaan maar ik quote even wat stukjes:

"Overhaast spenen, zorgeloos spenen, onnatuurlijk spelen ruineren de gezondheid van de welp zodat hij later altijd gepredisponeerd blijft voor stuipen, gastritis en worm-infecties. Diegene die gezonde welpen willen hebben moet het spenen zo langzaam en geleidelijk mogelijk doen plaats vinden, aangezien de natuur de magen en ingewanden van jonge vleeseters er niet op heeft ingericht voor de vierde week iets anders dan melk te verteren. Zet met de welpen voor de vierde week de gebruikelijke brei voor, ontwikkelt zich te veel zuur en wordt het spijsverteringsapparaat met te veel slakken (afvalstoffen) belast, zodat alle voorwaarden geschapen worden voor de ontwikkeling van wormeieren, streptococcen en hondenziekte. Speen de welpen in de derde of vierde week op auwe geiten of koemelk - geitenmelk verdiend de voorkeur - die verdikt is met rauwe honing; en voeg om de voedingswaarde te vergroten een zekere hoeveelheid boombastmeel van de gladde olm toe (volgens mij is dat nog steeds gewoon te koop). Als de jonge honden tegen de vijf weken lopen, begint men met het toedienen van wat stevigere maaltijd. Men voegt aan de melk ongepelde graanproducten toe, allereerst gerstevlokken, die lichtverteerbaar zijn en op het spijsverteringsapparaat een verzachtende werking uitoefenen. In de vijfde week begint met dan ook rauw vlees te geven".

Rauwe geitenmelk kun je vaak bij van die geitenboerderijtjes wel kopen. Ze raadt fokkers die veel fokken zelfs aan zelf geiten te nemen om zo altijd rauwe geitenmelk tot je beschikking te hebben ;D!
Door Ine
#287682
Ze raadt fokkers die veel fokken zelfs aan zelf geiten te nemen om zo altijd rauwe geitenmelk tot je beschikking te hebben ;D!
Nahhhh, dat doe ik maar niet!! ;)
Nu snap ik, waar de lammetjespap vandaan komt!!
Dat is dus een vervanger van de geitenmelk!
Lisa heeft zoveel melk, dat ik overal melk tegenkom op plaatsen, waar ze gelegen heeft. Ze kan ze dus zeker nog voeden, maar het begint toch tijd te worden voor wat bij te voeden.
Dank je voor het stukje!!
Vlees was ik nog niet direct van plan, maar ik zat er wel over te denken, welke ik als eerste zou kunnen geven!
Daar er hier meerdere fokkers zitten, dacht ik eens te kijken, hoe zij het doen.
Door K@rin
#287685
Ik geef eerst een week puppypap.
Halverwege die week, steeds een heel klein balletje CB-toevoegen per dag.
Dit langzaamaan opvoeren, zodat ze vanaf ca. 4 weken een hele CB-maaltijd aankunnen.
Ze krijgen bij mij totdat ze weggaan, dagelijks ook nog een maaltijd, lammerenmelk met honing.
Door Ine
#287686
[quote="Karin & Pyrs"]
Ik geef eerst een week puppypap.
Halverwege die week, steeds een heel klein balletje CB-toevoegen per dag.
Dit langzaamaan opvoeren, zodat ze vanaf ca. 4 weken een hele CB-maaltijd aankunnen.
Ze krijgen bij mij totdat ze weggaan, dagelijks ook nog een maaltijd, lammerenmelk met honing.
[/quote]

Zo heb ik het het vorige nest ook gedaan, maar toen met Bibi.
De puppen zijn toen aardig aan de dunne geweest!
Ook moest ik het aanlengen van de Lammetjespap met Nutrix rijstebloem veranderen naar Bambix.
Door Lizzy
#287694
[quote="ine"]
Ok ;) ;D Jij ook, zo te zien! ;)
[/quote]

Nou, ik heb er niet echt een mening over. Ik fok geen honden. Aan de ene kant snap ik wel dat ze zegt "voor vier weken geen vlees" (en bijvoorkeur dus pas na 5 weken). Dat klinkt me wel logisch. En ik snap ook wel waarom ze tegen gekookte/bewerkte melk is. Dat vind ik namelijk hetzelfde als gekookte voeding (vlees) voor de hond. Hoort niet. Past niet. En lammerenmelk zou ik niet geven want da's voor lammetjes en niet voor honden. Aan de andere kant snap ik ook wel dat het niet gemakkelijk is om aan rauwe melk te komen.... Is die nieuwe puppymelk van Farmfood niks? Ik weet niet of dat ook geschikt is om te gaan bijvoeren bij 3,5 weken? Of is dat voor jongere pups? (zie je, geen verstand van ;D)
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 24 mar 2005, 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#287696
Overigens, bij sanaveste verkopen ze boombastmeel:

Dorwest Boombastmeel
Bestaat o.m. uit de bast van de olm en de populier. Het heeft een regulerende werking op de darmen. Het verbetert de spijsvertering en is vooral van belang voor jonge honden bij het overstappen op ander (vast) voedsel. Ook oudere honden kunnen duidelijk baat hebben bij dit boombastmeel wanneer de spijsvertering problemen oplevert.

http://www.sanavesta.nl/middelenmain.htm (vrijwel onderaan)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door