Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Maxioscar
#2875683
Hallo barfers,
Ik heb mij aangemeld hier omdat ik door de bomen het bos niet meer zie , en hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ik ben Esther , 45 jaar , woon op ut platteland in drenthe , met oa 2 honden van beide bijna 14 jaar.
Het gaat om Max , kruising boxer mechelaar , geholpen teef ,wordt in mei 14 jaar , staat sinds haar 6 de jaar op rauw vlees.
Mijn menu was zo dat ik zorgde dat ze in 14 dagen tijd een heel prooidier binnen kreeg , ja ik ben een luie barfer...Ze kreeg weinig tot geen groente , wel vaak vuile biologische pens.

Sinds een half jaar is Max incontinent , flink , drinkt ook veel. We hebben propalin gebruikt , maar dat hielp niet meer afdoende.
Ook draagt ze snachts een luier , maar zelfs met 2 kraamverbanden erin , blijft ze lekken.
Ze voelt het zelf niet of nauwelijks , het loopt haar af.
Afgelopen donderdag naar de dierenarts geweest om een ander middel te halen , maar vanwege de bijwerkingen van het nieuwe sterkere middel en de leeftijd van de hond , hebben we besloten om een volledig lab te laten bepalen. We wisten al dat ze lichte nierinsuffiecientie had , maar hadden dat nog niet uit het bloed laten bepalen.
Ureum was 14,2 mmol/l
Kreat was 131 mmol/l
Dat valt nog mee vind ik.[Nadat we een half jaar geleden eiwitten in haar urine hadden gevonden , ben ik het dieet al licht gaan aanpassen , meer lichtgekleurd vlees , en vooral kippenbotten als calciumbron]

Maar lipase was 702 en amylase was 1703 , vanwege deze uitslag is er specifiek pancreas lipase bepaald en die was 535. Veel te hoog , dus acute pancreatitis volgens de dierenarts.
Maar , de hond is niet ziek.
Ontlasting ziet er normaal uit , ze eet goed , drinkt veel , geen koorts , niet braken , geen pijn , goed op gewicht.
De dingen die ze al jaren laat zien is dat ze veel poep eet[paarden aan huis]. En dat ze de laatste tijd minder actief is , maar dat weten we aan de leeftijd.
En sinds 1,5 jaar krijgt ze zwarte plekken in haar huid , volgens de dierenarts zijn dat melanomen en is er niks aan te doen. Dus dat hebben we ook niet meer laten onderzoeken.
Maar na wat gegraaf op i-net lees ik dat honden met EPI soms ook zwarte vlekken krijgen , en dat die verdwijnen bij een goed dieet. Klopt dat?
Is het zinvol om melanomen uit te sluiten?

De rest van de bloeduitslagen zouden dus volkomen normaal zijn , leuco's kalium etc.
Woensdagavond heb ik weer een afspraak met de dierenarts gemaakt om het 1 en ander door te spreken , want ik krijg steeds meer vragen...en wil zelf ook graag de labuitslagen kunnen zien.

Het vreemde is dat ik dus geen ab heb gekregen , maar wel pancreasenzymen [zymoral] , maar zover als ik het kan beredeneren heeft ze toch geen EPI??
Ik kan met mijn dierenarts qua dieet niks overleggen , ze had de zak met dieetvoerbrokken ook al klaar gezet :-\

Heeft iemand van jullie enig idee wat ik nu moet gaan doen qua dieet gezien de bloeduitslagen?
Zowieso vetarm , of het nou wel of geen EPI is.
Ik denk dat ik de pancreatitis in het dieet voorrang moet geven voor de nierinsufficientie?

Maar heeft ze met deze uitslagen nu wel extra enzymen nodig of niet?
Zoja , dan geef ik die liever in de vorm van verse pancreas dan als naar vanille ruikende ,zoete poeder.

Ik kan wel zeggen dat poep er goed uitziet , maar is het slim om daar de vetbalans van te laten bepalen?
Een echo om een tumor uit te sluiten?

We willen geen grote ingrepen meer , en we gingen naar de dierenarts om te kijken of we wat anders aan die incontinentie konden doen.
Maar honden met pancreatitis drinken ook veel begreep ik. Dus kunnen we beter die pancreatitis goed aanpakken , dan blijft ze misschien ook beter droog!? in plaats van dat we haar sluitspier van de blaas ''sterker'' maken met medicatie...

Een heel verhaal dus.
Ik hoop dat jullie een beetje mee willen denken , en mij kunnen helpen met een dieet of met ideeen die ik de dierenarts woensdag nog voor kan leggen.
Door Lizzy
#2875805
Maxioscar schreef: Hallo barfers,
Ik heb mij aangemeld hier omdat ik door de bomen het bos niet meer zie , en hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ik ben Esther , 45 jaar , woon op ut platteland in drenthe , met oa 2 honden van beide bijna 14 jaar.
Het gaat om Max , kruising boxer mechelaar , geholpen teef ,wordt in mei 14 jaar , staat sinds haar 6 de jaar op rauw vlees.
Mijn menu was zo dat ik zorgde dat ze in 14 dagen tijd een heel prooidier binnen kreeg , ja ik ben een luie barfer...Ze kreeg weinig tot geen groente , wel vaak vuile biologische pens.

Sinds een half jaar is Max incontinent , flink , drinkt ook veel. We hebben propalin gebruikt , maar dat hielp niet meer afdoende.
Ook draagt ze snachts een luier , maar zelfs met 2 kraamverbanden erin , blijft ze lekken.
Ze voelt het zelf niet of nauwelijks , het loopt haar af.
Afgelopen donderdag naar de dierenarts geweest om een ander middel te halen , maar vanwege de bijwerkingen van het nieuwe sterkere middel en de leeftijd van de hond , hebben we besloten om een volledig lab te laten bepalen. We wisten al dat ze lichte nierinsuffiecientie had , maar hadden dat nog niet uit het bloed laten bepalen.
Ureum was 14,2 mmol/l
Kreat was 131 mmol/l
Dat valt nog mee vind ik.[Nadat we een half jaar geleden eiwitten in haar urine hadden gevonden , ben ik het dieet al licht gaan aanpassen , meer lichtgekleurd vlees , en vooral kippenbotten als calciumbron]
Was ze nuchter, toen het bloed is geprikt?
Beide zijn wel verhoogd ja.
En tel daarbij op dat ze veel drinkt, er is natuurlijk wel iets aan de hand.

Je kunt dit wegschrijven als "ouderdom" en misschien dat ze ook gecastreerd is (en daardoor incontinent is) maar het feit dat ze fors meer drinkt is natuurlijk niet goed. Is het SG van de urine bepaald? Zit er nog steeds eiwit in de urine? Ik denk dat de nierproblemen zorgen voor het vele drinken en dit weer zorgt voor de incontinentie. Of, misschien heeft ze diabetes ontwikkeld? Dat kan ook het meer drinken veroorzaken. Is ze daarop getest? Zo nee, zou ik dat alsnog doen.

Ja, het is een beetje aan jou hoe ver je hier nog wilt gaan gezien haar leeftijd, maar ik zou toch een onderzoek van de urine laten doen, het dieet nog veel meer aanpassen, visolie (goede geconcentreerde - Doils of Solgar of Royal Green) en Solidago tabletten gaan geven. Ik vind de Solidago tabletten van A. Vogel heel goed.

De visolie: dat moet je misschien even overleggen met de dierenarts, of dit kan, in combinatie met (misschien chronische?) alvleesklierontsteking. Misschien moet je een lage dosering geven. Of misschien kan het niet.
Maar lipase was 702 en amylase was 1703 , vanwege deze uitslag is er specifiek pancreas lipase bepaald en die was 535. Veel te hoog , dus acute pancreatitis volgens de dierenarts.
Maar , de hond is niet ziek.
Ontlasting ziet er normaal uit , ze eet goed , drinkt veel , geen koorts , niet braken , geen pijn , goed op gewicht.
Ja lastig zeg! Want die waardes zijn natuurlijk wel verhoogd. Ik moet je zeggen dat ik niet weet of 1700 voor amylase flink verhoogd is of niet zo erg verhoogd. Misschien dat ze in het begin stadium zit van een alvleesklierontsteking? Of dat het een licht chronische is?
De dingen die ze al jaren laat zien is dat ze veel poep eet[paarden aan huis]. En dat ze de laatste tijd minder actief is , maar dat weten we aan de leeftijd.
En sinds 1,5 jaar krijgt ze zwarte plekken in haar huid , volgens de dierenarts zijn dat melanomen en is er niks aan te doen. Dus dat hebben we ook niet meer laten onderzoeken.
Maar na wat gegraaf op i-net lees ik dat honden met EPI soms ook zwarte vlekken krijgen , en dat die verdwijnen bij een goed dieet. Klopt dat?
Is het zinvol om melanomen uit te sluiten?
Melanomen als in huidkanker?
Het lijkt me niet te moeilijk om er biopten van te nemen? Dan wordt het misschien duidelijk? Je kunt misschien ook gewoon eens een tijdje verse pancreas bij gaan voeren om te kijken of dat wat doet?
De rest van de bloeduitslagen zouden dus volkomen normaal zijn , leuco's kalium etc.
Woensdagavond heb ik weer een afspraak met de dierenarts gemaakt om het 1 en ander door te spreken , want ik krijg steeds meer vragen...en wil zelf ook graag de labuitslagen kunnen zien.

Het vreemde is dat ik dus geen ab heb gekregen , maar wel pancreasenzymen [zymoral] , maar zover als ik het kan beredeneren heeft ze toch geen EPI??
Ik kan met mijn dierenarts qua dieet niks overleggen , ze had de zak met dieetvoerbrokken ook al klaar gezet :-\
Zymoral wordt ook ingezet bij pancreatitis: http://www.medpets.nl/zymoral+pancreaspoeder/1624/.
Heeft iemand van jullie enig idee wat ik nu moet gaan doen qua dieet gezien de bloeduitslagen?
Zowieso vetarm , of het nou wel of geen EPI is.
Ik denk dat ik de pancreatitis in het dieet voorrang moet geven voor de nierinsufficientie?
Ik zou zelf 20% vleesbot gaan voeren van alleen kleine dieren. En ik zou zeker wel groenten gaan geven. En als het mag dus visolie. En Solidago. En ik geloof dat ik toch ook verse pancreas zou gaan geven. Dat werkt prima voor de ondersteuning van de pancreas.
Maar heeft ze met deze uitslagen nu wel extra enzymen nodig of niet?
Zoja , dan geef ik die liever in de vorm van verse pancreas dan als naar vanille ruikende ,zoete poeder.

Ik kan wel zeggen dat poep er goed uitziet , maar is het slim om daar de vetbalans van te laten bepalen?
Een echo om een tumor uit te sluiten?
Dat hangt er vanaf hoe ver jij zelf wil gaan. Een echo van de buik lijkt me niet erg belastend en kan verhelderend zijn.
We willen geen grote ingrepen meer , en we gingen naar de dierenarts om te kijken of we wat anders aan die incontinentie konden doen.
Maar honden met pancreatitis drinken ook veel begreep ik. Dus kunnen we beter die pancreatitis goed aanpakken , dan blijft ze misschien ook beter droog!? in plaats van dat we haar sluitspier van de blaas ''sterker'' maken met medicatie...

Een heel verhaal dus.
Ik hoop dat jullie een beetje mee willen denken , en mij kunnen helpen met een dieet of met ideeen die ik de dierenarts woensdag nog voor kan leggen.
Zie boven. En ik zou laten controleren of ze diabetes heeft.

Zie ook: http://www.diergeneeskundigcentrum.nl/z ... -insipidus
Gebruikersavatar
Door Maxioscar
#2875881
Het bloed is nuchter geprikt , ze krijgt normaal om 18.00 eten en het bloed was om 13.00 geprikt.
Glucose was zelfs aan de lage kant...
Ze krijgt sowieso 1 keer per week zalmkop , [makkelijke hele prooi en ze vind het heerlijk!]
Maar liever nog meer zalmolie geven? mag dat met de pancreatitis?>oké overleg ik ook met dierenarts.

Urine gewoon weer even laten sticken dan? dat kan woensdagavond wel denk ik...

Amylase normaalwaarde is <1200 , dan is 1700 mi redelijk verhoogd.
De specifiek pancreas lipase is de normaal waarde <200 en die was nu 535 , volgens dierenarts ernstig verhoogd.

Het niet definiëren van de zwarte vlekken is omdat er aan melanomen niks is te doen , en mocht het agressief naar binnen slaan , op botten ed , tja dan komen we er pas achter als ze zomaar een botbreuk op gaat lopen , en dan is het toch einde verhaal . Melanomen zijn bij honden veelal goedaardig vertelde de dierenarts , maar als ze omslaan naar kwaadaardig , dan gaat dat heel snel en agressief.

Heb het laatste half jaar eigenlijk alleen maar gevogelte botten gegeven , en dan niet de dragende delen want die zouden ook meer fosfor bevatten dan de niet dragende delen.
Maar jonge geitjes zou ook nog mogen? lijkt me super mager vlees , maar de pootjes dan maar niet geven lijkt me...

Even je laatste link doorgelezen ; He...er gaat mij iets dagen nu! Ik kan me nog herinneren dat de urinestick van een half jaar geleden een enorm laag sg had! Verklaring was dat het oude urine zou zijn , maar de urine was nog geen 3/4 uur oud.
Ik ga ook dit zeker aankaarten!
Thanks voor je antwoorden!
Door Lizzy
#2875894
Glucose gehalte zegt volgens mij niets over of een hond wel/niet lijdt aan diabetes insipidus. Dat is wat anders als diabetes mellitus (waarbij het glucosegehalte wel iets zegt). Diabetes insipidus stellen ze bij mijn weten vast door o.a. SG van urine + dorstproef. Volgens mij testen ze de hond ook eerst op de ziekte van Cushing enzo. En dat is misschien helemaal niet zo gek om dat ook te laten controleren, gezien de zwarte huid op de buik en de lusteloosheid...?

Symptomen van Cushing:

Veel drinken en plassen. De drinkbak moet vaker worden ververst of uw hond wilt continu drinken uit vijvers of regenplassen bij het uitlaten.
Toegenomen eetlust. Uw hond eet goed of meer dan anders. Sommige honden blijven bedelen. Uw hond kan ook van de straat of vreemde dingen gaan eten.
Dikke buik. De buikomvang neemt toe en wordt bol, terwijl de poten juist dunner kunnen worden.
Huidproblemen. De huid voelt dun aan. De vacht wordt dunner en uw hond kan zelfs kaal worden. Dit wordt met name op de flanken gezien. De huid kan na verloop van tijd zwart worden.
Lusteloosheid. Uw dier heeft minder energie en slaapt meer. Hij heeft minder levenslust dan vroeger.
Verminderd uithoudingsvermogen. Uw dier wordt sneller moe en hijgt meer.
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 17 feb 2014, 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Sally14
#2876052
Poep eten duidt op een tekort.
Je hond probeerde een gebrek aan voedingsstoffen te compenseren.
Paardenpoep kan erg ongezond zijn vanwege de vele ontwormingsmiddelen die paarden toegediend krijgen.
Om deze reden dus nooit toestaan..

Het dieet van jouw hond was niet uitgebalanceerd. Met een prooidier in 14 dagen dek je de voedingsbehoeften van jouw hond niet af.
Het poep eten was een waarschuwing.

Een hond heeft wel degelijk een behoefte aan plantaardige vitaminen (echter nooit rauw/gepureerd).
Ook een klein deel koolhydraten mag niet in zijn dieet ontbreken.
De nieren zijn duidelijk overbelast door een jarenlang dieet van bijna uitsluitend vlees. Het heeft niks met ouderdom te maken.

Dergelijke problemen in het spijsverteringsstelsel zijn een logisch gevolg van ernstige voedingstekorten.
Je lost dit niet op met het uitproberen van supplementen of groentemixen.
Gebruikersavatar
Door Maxioscar
#2876059
Ik las het in je link , zal het zeker noemen bij de dierenarts.

Cushing verwacht ik niet eerlijk gezegd , want de huid is niet dun , en de vacht is ook normaal , maar ook dat zal ik benoemen , alleen al vanwege die zwarte vlekken.

Ik weet ook niet of de schildklier is getest , volgens mij zit dat niet in een alg. lab.

Ik zal woensdag uitgebreid verslag doen!
bedankt voor je reacties!!
Gebruikersavatar
Door Maxioscar
#2876074
Paarden zijn van mezelf , en als ze ontwormd worden houdt ik de honden 2 dagen weg bij de paarden.

Dat ligt er een beetje aan welke vorm je ''aanhangt'' van rauw vlees eten.
Ik weet niet beter dan als ik 70 % spier 15 % bot en 15 % orgaan  , pens en hele prooidieren niet meegerekend , ik een volledige maaltijd geef.

Het laatste jaar gaf ik daarbij sperciebonen en doperwten , rauwe peen , appels,mais  en suikerbieten vraten ze zelf wel...

yoghurt, noten en pitten ed heb ik nooit gegeven , daar zijn ook nogal wat discussies over.

Jammer dat je vindt dat dit niet meer op te lossen is.
Door Sally14
#2876149
Dat er helemaal geen oplossing is heb ik niet gezegd.
Of je hond helemaal geneest en weer zindelijk wordt kan niemand zeggen. De schade aan de binnenkant kun je niet zien.
Maar dat je drastisch minder vlees moet geven is wel duidelijk.

De genoemde groenten doen in rauwe of gepureerde vorm niks voor honden.
Dat kunnen ze niet verteren, laat staan dat ze de vitaminen kunnen opnemen.
Door robbiekomvoor
#2876154
Sally14 schreef: Poep eten duidt op een tekort.
Je hond probeerde een gebrek aan voedingsstoffen te compenseren.

Paardenpoep kan erg ongezond zijn vanwege de vele ontwormingsmiddelen die paarden toegediend krijgen.
Om deze reden dus nooit toestaan..

Het dieet van jouw hond was niet uitgebalanceerd. Met een prooidier in 14 dagen dek je de voedingsbehoeften van jouw hond niet af.
Het poep eten was een waarschuwing.

Een hond heeft wel degelijk een behoefte aan plantaardige vitaminen (echter nooit rauw/gepureerd).
Ook een klein deel koolhydraten mag niet in zijn dieet ontbreken.
De nieren zijn duidelijk overbelast door een jarenlang dieet van bijna uitsluitend vlees. Het heeft niks met ouderdom te maken.


Dergelijke problemen in het spijsverteringsstelsel zijn een logisch gevolg van ernstige voedingstekorten.
Je lost dit niet op met het uitproberen van supplementen of groentemixen.


Mag ik vragen waar je al deze wijsheden vandaan hebt?
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#2876155
Sally14 schreef: Dat er helemaal geen oplossing is heb ik niet gezegd.
Of je hond helemaal geneest en weer zindelijk wordt kan niemand zeggen. De schade aan de binnenkant kun je niet zien.
Maar dat je drastisch minder vlees moet geven is wel duidelijk.

De genoemde groenten doen in rauwe of gepureerde vorm niks voor honden.
Dat kunnen ze niet verteren, laat staan dat ze de vitaminen kunnen opnemen.
Ik vind dit nogal wat om zomaar te roepen tegen iemand die hier om advies vraagt op een rauw-voer forum.
Drastisch minder vlees geven? Gepureerde groente kan niet verteerd worden? Heb je ook maar enige achtergrondinformatie hierover? En dan bedoel ik niet 30 jaar ervaring, die kennen we nu wel.
Gebruikersavatar
Door Maxioscar
#2876294
Max is een oude hond , ze heeft nog ongeveer 20 % zicht , en ze is vrijwel doof.
Daarnaast heeft ze ook artrose en spondylose.
De artrose had ze al op zeer jonge leeftijd , eigenlijk leeft ze sinds haar 6 de in ''geleende'' tijd.
Toen moesten we de keuze maken om haar wel of niet te laten opereren voor 5000 euro exclusief complicaties en fysio. Toendertijd moesten we kiezen , en we kozen ervoor om haar niet te laten opereren :'( was toen puur een financiële kwestie.
3 maandan na die diagnose moesten we haar optillen als ze wilde opstaan ondanks de supplementen die ze kreeg.
Overgestapt op een ander supplement , en op barf met veel kraakbeen en zalm , en ze rent , doet gek , en bovenal , ze heeft geen pijn.Ook tijdens het ontstaan van de spondylose heeft ze zelden pijn aangegeven [dit zit te ver op de rug om problemen bij de blaas te kunnen veroorzaken].

Ze was na haar sterilisatie ook geregeld incontinent , maar dat viel toen goed op te vangen met geregeld uitlaten , en snachts in haar bench.
Als ze nu haar poot breekt , is het einde verhaal , terwijl we vorig jaar onze andere hond , die net zo oud is , nog wel hebben laten opereren , en die rent nu rond met 2 platen en 9 schroeven in zijn poot. Maar die ziet goed , hoort prima , heeft geen artrose en spondylose. Maar als die hond incontinent wordt , en dat valt niet te verhelpen , dan is het voor die hond einde verhaal , want die trekt dat geestelijk helemaal niet om luiers te dragen.[windhond]

Ik wordt al misselijk bij de gedachte...

Sally , je gaf aan dat Max niet meer te helpen zou zijn met supplementen en groentemixjes , vandaar dat ik schreef dat ik het jammer vond dat jij vond dat ze niet meer te helpen zou zijn.
Ze is oud , het leven is eindig , ook voor Max.
Jammer dat je niet wilt helpen en alleen maar aangeeft wat ik fout heb gedaan.
Laatst gewijzigd door Maxioscar op di 18 feb 2014, 08:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Maxioscar
#2877777
Gisteren bij de dierenarts geweest.
Gezien het klinisch beeld , en het bloedbeeld , heeft Max chronische pancreatitis.
Volgens de dierenarts is er geen aanleiding om te denken aan cushing , of aan diabetes insipidus , daarvoor drinkt ze niet genoeg , en ze ziet er gewoon niet uit als een hond met Cushing.
Ze is er van overtuigd dat de zwarte vlekken melanomen zijn.
Een echo zou te overwegen zijn , maar dan?? dan weet je of er sprake is van een tumor , maar ze kan niet meer geopereerd worden.
Kalium was goed , en de leuco's niet verhoogd.
Gezien de uitslag moet ik de pancreatitis voorrang geven in het dieet boven een nierdieet.

We gingen naar de dierenarts in eerste instantie om te kijken of er nog wat aan haar incontinentie te doen was , en dat willen we niet uit het oog verliezen.
We zijn nu overgestapt op incurin en kijken dit even aan.
Mocht dit niet helpen , dan is er nog een ander middel om te proberen.

Zolang Max schijnbaar nergens last van heeft , leven en laten leven!
Ik ga de zymoral nog vervangen door verse pancreas , en heb al een bestelling geplaatst met veel mager vlees.

Bedankt voor het meedenken , het was een spervuur aan vragen gisteren bij de dierenarts :)
Door sella
#2877940
Heeft Max ook pijnstilling gekregen voor de pancreatitis? Dat doet nl erg zeer en gewone nsaids werken niet voldoende.
Meestal is een opiaat als tramadol 100 mg retard nodig.
Sterkte voor je windekind.
Door tt-tjes
#2877960
Als je wil zoek ik straks ff de percentages van Fjurdy zijn dieet er bij. Die heeft ook chronische pancreatitis en doet het er goed op.
Gebruikersavatar
Door Maxioscar
#2878398
sella schreef: Heeft Max ook pijnstilling gekregen voor de pancreatitis? Dat doet nl erg zeer en gewone nsaids werken niet voldoende.
Meestal is een opiaat als tramadol 100 mg retard nodig.
Sterkte voor je windekind.
Max heeft helemaal geen pijn , ze is helemaal niet ziek en gedraagt zich ook niet ziek.
Buik is ook niet gevoelig.
Had ze maar iets laten merken , dan hadden we het misschien eerder in de gaten gehad. Het is gewoon een toevals bevinding  , vanwege de incontinentie.
Ze krijgt sinds zaterdag die zymoral , maar ik vind dat ze nu al begint te stinken. Ze krijgt nu ook van die roestkleurige vloeiing bij de ogen , wat je vaak ziet bij oude honden.

Het windekind , Oscar , doet het tot nu toe ook prima.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door