Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Irza
#2875745
Mijn katten worden deze week 1 jaar, maar niet geheel zonder zorgen! Ze zijn overigens binnenkatten, gesteriliseerd met 6 maanden.

Essie en Skye zijn vrijwel meteen bij aankomst (4 maanden) bij ons begonnen met barfen, o.a. omdat Skye slecht van de brokjes at (kreeg ze ook bij de opvoedster). Ze at meteen erg goed van rauw. Gelukkig maar, want het was al snel duidelijk dat Skye geen interesse heeft in kattensnoepjes (hebben vanalles geprobeerd, Essie zit voor het komende jaar gebakken). Niet dat het zo erg is dat ze geen snoepjes lust (behalve kruimeltjes mensenkaas), maar het is erg moeilijk om haar voer aantrekkelijk te maken als ze kieskeurig is. Ze lust ook geen van de soorten natvoer die we wel eens geprobeerd hebben. KVV is hier in Zweden niet beschikbaar. Het enige waar Skye echt gek op is is kipfilé en kaas.

Sinds eind juli maken we het voer in de vorm van mixen. Het losse "onderdelen" geven werkte niet zo goed, omdat ze sommige dingen niet lustten. We voeren grofgemalen mengsels waarvan we eens per 2 weken 5 kg maken. Ik probeer zoveel mogelijk te variëren met wat beschikbaar is (niet bijster veel, maar toch minimaal 5 diersoorten en max 35% kip per mix) en over het algemeen werd het prima gegeten, een enkele keer met lange tanden.

Met nieuw jaar is het helaas helemaal omgeslagen. Ze hadden nog niet eerder vuurwerk meegemaakt en leken er op die avond ook niet ontzettend van onder de indruk (keken op de vensterbank naar buiten, verstopten zich niet), maar na die avond aten ze een week nauwelijks. Het probleem is dat we niet weten of het door het vuurwerk kwam, of door het voer, of iets anders. De avond voor nieuw jaar had ik voor het eerst paard in hun nieuwe mix gedaan (0,5 kg van het totaal van 5kg). Van dit voer hebben ze nooit gegeten, zelfs niet opgeleukt met beetjes kaas (voor Skye) of een verkruimeld snoepje (Essie). We hebben met de dierenarts medische oorzaken grofweg uitgesloten (geen diarrée, verhoging, vreemd gedrag behalve het niet eten, etc). Ze dronken wel. Het vreemde was vooral dat ze zich allebei hetzelfde gedroegen, daarom vermoedden we dat het door het vuurwerk of het voer kwam.

Uiteindelijk hebben we het eten heel langzaam aan de praat gekregen door ze met de hand te voeren van een nieuwe mix heel fijngemalen met vrijwel alleen kip. Ik heb niet het idee dat we ze verwend hebben en ze daarom niet meer goed eten, want ze weigerden meer dan 24 uur te eten en langer wilden we niet wachten vanwege de gezondheidsrisico's. We hebben heel veel dingen geprobeerd die week: zalm, tonijn, kabeljauw, natvoer, Feliway... Een 75-100% kipmenu werkt momenteel, maar de hoeveelheid kip wil ik weer terug naar max 35% brengen.

Lang verhaal kort, Skye weigert steeds vaker haar eten sinds die week. Essie is minder kieskeurig en kunnen we paaien met een beetje natvoer in het eten of een verkruimeld snoepje erop. Van de "paardenmix" staat nu nog bijna 5kg in de vriezer (durf ik voorlopig niet te proberen) en een recente mix met minder kip werd ook niet gegeten. We proberen voet bij stuk te houden door het bijv. aan te bieden en anders weer terug te zetten in de koelkast, maar Skye eet dan ook écht niet en hongert zichzelf dan langer uit dan wij voet bij stuk kunnen houden vanwege gezondheidsrisico's. We hebben met nieuw jaar wel gemerkt dat "een beetje uithongeren" voor haar niet werkt om haar aan het eten te krijgen.

Wat te doen? Ik heb wat testertjes van betere merken natvoer besteld in de hoop maar iets te vinden waarmee ik kan mengen zodat ze weer meer diersoorten gaat eten. Maar ik verwacht eigenlijk niet dat ze er iets van lust. Momenteel lukt dat mengen dus alleen met kipfilé en hun huidige mix is ook zo'n 75% kip, maar ik wil toch langzaam weer meer variatie gaan geven.

De twee worden volgende week gevaccineerd, dus dan zou ik evt. de dierenarts nog wat vragen kunnen stellen (die overigens niets over rauw voeren lijkt te weten).


Sorry, kort en bondig is niet mijn sterkste kant!  ;D Bedankt voor het lezen!

Groetjes,
Irza
#2875751
Kan je weinig raad geven. :-\
Maar binnenkatten en waarom laat je ze toch vaccineren?
Mijn katten heb ik 2x laten vaccineren en werden zo ziek. :-\ Eentje heeft ruim 200 eu gekost om weer beter te worden ::)
Beide keren waren ze wel net na vaccinatie naar pension gegaan en werd er gezegd dat komt door de stress.
Terwijl ze zich daar volgens verzorgens heel gewoon en lief en aanhankelijk gedroegen.
Nadat ik hier lid geworden ben en veel gelezen heb is er voor mij veel duidelijk geworden.
En ze gaan niet meer naar een pension maar worden ook zeker niet meer geent 8)
#2875761
Hallo Thea,

Bedankt voor je raad wat betreft vaccinatie. Ik ben me ervan bewust dat er risico's aan kleven en ben ook van plan na dit vaccin grotere pauzes of zelfs vaccins voor bepaalde ziektes te laten vallen in overleg met de dierenarts (die hopelijk geen robot-vaccineerder is), vanwege de bescherming langer dan het standaard jaar (bijv. panleukopenia) of het in een extreem lage risicogroep zitten, zoals je zegt, zoals bij FelV. Omdat we de katten niet eerder hebben laten vaccineren moet ik ook nog even zien bij de dierenarts welk vaccin zij aanbieden.
We hebben ook veel vrienden die katten hebben en bij ons over de vloer komen en we komen wel eens bij de dierenarts. We zitten dus helaas niet in een steriel vacuüm :) Voor de ziektes waarbij het risico blijft of het onduidelijk is exact hoe lang het vaccin werkzaam blijft, wil ik graag laten vaccineren.

Bedankt voor je goede zorgen! :)
Door Martine-Tom
#2875801
Thea schreef: Kan je weinig raad geven. :-\
Maar binnenkatten en waarom laat je ze toch vaccineren?
Mijn katten heb ik 2x laten vaccineren en werden zo ziek. :-\ Eentje heeft ruim 200 eu gekost om weer beter te worden ::)
Beide keren waren ze wel net na vaccinatie naar pension gegaan en werd er gezegd dat komt door de stress.
Terwijl ze zich daar volgens verzorgens heel gewoon en lief en aanhankelijk gedroegen.
Nadat ik hier lid geworden ben en veel gelezen heb is er voor mij veel duidelijk geworden.
En ze gaan niet meer naar een pension maar worden ook zeker niet meer geent 8)
In theorie is het juist verstandig om binnenkatten te enten, buitenkatten komen door andere katten met ziekteverwekkers in aanraking en bouwen zo weerstand op, voor een binnenkat is dat natuurlijk veel minder ;) Als ik het goed lees gaat het nu om de booster? Die zou ik zelf eigenlijk zeker nog laten zetten (of titeren), zelf ben ik na de kittenentingen moeten stoppen ivm een zware longaandoening van 1 van mijn katten dus de booster heb ik helaas niet meer kunnen zetten. Gelukkig doen ze het nu prima :)

Qua lastig eten...tja het zijn katten :biggrin2: veel diversiteit en volhouden is het enige credo. Als het aan stress zou liggen is een feliway (voor zover verkrijgbaar in den verre) of iets anders kalmerends (en natuurlijks) mss nog iets om te proberen.
#2875813
Bedankt Martine-Tom.
Ja, ik begrijp het stereotype kieskeurige kat inmiddels volledig  ;D

Feliway hebben we in die eerste week na nieuw jaar 2 weken gebruikt (als het door het vuurwerk kwam hadden we het eigenlijk al een week voor nieuw jaar moeten gebruiken), maar dat leek niets te helpen helaas  :(

Als die vraag over de booster aan mij gericht was: ik ben onbekend met die naam, maar na wat googlen lijkt het die te zijn, die als ze 1 jaar zijn:)
Door Martine-Tom
#2875816
Irza schreef: Bedankt Martine-Tom.
Ja, ik begrijp het stereotype kieskeurige kat inmiddels volledig ;D

Feliway hebben we in die eerste week na nieuw jaar 2 weken gebruikt (als het door het vuurwerk kwam hadden we het eigenlijk al een week voor nieuw jaar moeten gebruiken), maar dat leek niets te helpen helaas :(

Als die vraag over de booster aan mij gericht was: ik ben onbekend met die naam, maar na wat googlen lijkt het die te zijn, die als ze 1 jaar zijn:)
Klopt :) Is eigenlijk een herhalingprik zodat je zeker weet dat ze beschermt zijn, hoe oud waren ze met de kittenentingen?

Jammer dat de feliway niks deed :-\
#2875887
Martine-Tom schreef: Klopt :) Is eigenlijk een herhalingprik zodat je zeker weet dat ze beschermt zijn, hoe oud waren ze met de kittenentingen?
Ik heb het even opgezocht, was bij de opvoedster (fokster?) met 8 weken en met 12 weken, Nobovac Tricat Novum vet. Hervaccinatie met 1 jaar en erna elk 3e jaar. Dan is er nog een aanvullend vaccin voor elk jaar voor niesziekte herpes (ik vertaal het even grof) en calici. En dan is er ook nog eens de mogelijkheid voor rabies en iets wat klamydofila heet.
Die laatste lijken me niet nodig. Van de week maar eens bespreken.

Goed, nu ben ik wel erg offtopic. Jammer dat er geen vaccin tegen kieskeurigheid is ;D (grapje)
Door Martine-Tom
#2875913
Irza schreef: Ik heb het even opgezocht, was bij de opvoedster (fokster?) met 8 weken en met 12 weken, Nobovac Tricat Novum vet. Hervaccinatie met 1 jaar en erna elk 3e jaar. Dan is er nog een aanvullend vaccin voor elk jaar voor niesziekte herpes (ik vertaal het even grof) en calici. En dan is er ook nog eens de mogelijkheid voor rabies en iets wat klamydofila heet.
Die laatste lijken me niet nodig. Van de week maar eens bespreken.

Goed, nu ben ik wel erg offtopic. Jammer dat er geen vaccin tegen kieskeurigheid is ;D (grapje)
Het is je eigen topic dus offtopic is dan niet erg :biggrin2:

Als het binnenkatten zijn is rabiës idd niet heel erg nodig, de hond heeft hem hier wel (buitenland bezoek) de katten niet, ben benieuwd wat de da ervan zegt :)
#2875939
Ik merk hier ook regelmatig dat het eten van de katten wat minder gaat en ze selectief worden. Zodra ik dat merk ga ik acuut minder voeren. Dan ga ik bijvoorbeeld bij een van de katers van 120 gram per dag naar 100 gram per dag. Daar worden ze een stuk minder kieskeurig van. ;D ik heb de indruk dat ze dan gewoon teveel krijgen en dat ze dan niet genoeg zin hebben in hun eten en dus gaan zitten mutsen.
#2878467
hannabelgje schreef: Ik merk hier ook regelmatig dat het eten van de katten wat minder gaat en ze selectief worden. Zodra ik dat merk ga ik acuut minder voeren. Dan ga ik bijvoorbeeld bij een van de katers van 120 gram per dag naar 100 gram per dag. Daar worden ze een stuk minder kieskeurig van. ;D ik heb de indruk dat ze dan gewoon teveel krijgen en dat ze dan niet genoeg zin hebben in hun eten en dus gaan zitten mutsen.
Bedankt, dit was een goed idee! Ze lieten allebei vooral 's ochtends eten liggen en zijn wat minder gaan geven. Per toeval had mijn partner een verkeerd doosje voer ontdooid (met minder kip). En nu wordt het plotseling gegeten ??? Hm, nog even afwachten of het iets tijdelijks is, maar we volgen je tip nog even op :)
#2882275
Chlamidophyla valt ook onder niesziekte, als ik het goed begrepen heb. De ziekte heet Chlamidia.
Maar eens een jaar oud zou ik die niesziekten eigenlijk zelf niet meer laten doen. Als kitten zeker wel, veel meer kans om chronisch te worden, maar eens ouder lijkt mij het risico groter dan het nut...
Kattenziekte (parvo) wel elke 3-5 jaar.  Je kan ze spijtig genoeg niet apart van de nies krijgen (de laatste keer dat ik luisterde toch), maar samen werken ze nierbelastend en dus geef ik de laatste rond 10 jaar, erna zeker niet meer. Als ze ze voorheen een keer of 3 na de kittenentingen gehad hebben, denk ik dat dat wel voldoende is. Maar eigenlijk is dat nooit helemaal deftig onderzocht.

Ivm je voerprobleem, kan ik spijtig genoeg niet erg veel helpen.  Ik heb ook wel de ervaring die hannah deelde. Verder doe je alles al zoals ik het ook zou doen...  :-\
#2885191
Ravies zou ik achterwege laten, is ook alleen nodig als ze naar het buitenland gaan en niet de fijnste enting waar ze wel eens last van kunnen krijgen.
Ik ent alleen de showkatten volgens schema, nu even een showstop dus ook geen enting. De anderen gaan hier ook eens in de 3 tot 5 jaar, zeker niet sneller daar ze hun booster al lang hebben en er eentje ziek wordt van alleen de ducat enting.
Chlamidia geef ik hier niet, alleen pensions vragen die dacht ik??

Met de voeding hebben ze hier met periodes dat ze ergens geen zin in hebben. Iets minder geven is ook een optie die ik wel eens kan proberen.
Konijn vinden ze hier altijd lekker, dan is het tijdelijk even hun mix op basis van konijnkarkas met vlees en orgaan van andere verschillende diersoorten die ze ook goed eten. Na een poosje willen ze dan wel weer wat meer afwisseling en kan ik weer mixen maken op basis van andere diersoorten. Of ik doe er een beetje tonijn door, dan willen ze hier hun bordje weer graag schoon leeg eten
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door