Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Jantina
#2875258
Blijft wat met die Lizzy van ons. Morgen zijn we een week verder en ze eet nog steeds niet. Ik heb nog wel groeiende puppen, maar niet meer zo fanatiek als eerst. Dus de samenstelling van de melk en/of hoeveelheid heeft er ook onder te lijden. Ik krijg er tijdens het zogen een paar likjes KVV in. Het zogen moet trouwens ook met steeds dwingendere hand, ze wil er eigenlijk al niet meer bij.
Lichamelijk kan ik er weinig aan zien. Melklijsten lijken mij nu goed, geen abnormale uitvloeiing, wel iets nog. Wel wil ze af en toe een bakje geitenyoghurt met honing. Maar ook dit moeten we echt onder haar neus schuiven, ze weigert zelf alles.
Hoe voeren jullie een zogende teef? Om de hoeveel uur? Wij proberen er nu om de 4 uur een paar likjes in te krijgen en dan daar tussen iets van yoghurt of geitenmelk. Ik heb zo goed als alles aangeboden, brood met smeerworst, puppenmelk, geweekte havermout en jawel, zelfs brokken van het Royale Knijn die ik nog had staan van een show, ei, gekookte kip, alle varianten bouillon, kuipje Caesar. Ze wil dus echt niks. Ik zou het echt zo zonde vinden om de pups bij te voeren, in het begin gaf ze melk voor 10 en groeiden ze voorbeeldig.
Door Erna
#2875262
Ik vind dit een lastige Jantina, heb het ook nooit meegemaakt dat een zogende teef niet wil eten. Ik neem aan dat alles nagekeken is door een dierenarts?

Tsja, als ze echt niets wil en ze mankeert lichamelijk niets dan zit er uiteindelijk niets anders op dan te dwangvoederen. Niet leuk en een hoop gedoe. Ik zou dan zelf ook nog een keer de kasten langsgaan of er echt niets is wat ze lekker vindt en wil eten. Stukken kaas, leverworst, vla, pudding, yoghurt. Als er maar iets in gaat en ze uit zichzelf weer gaat eten.

Wil ze alweer mee uit wandelen? Soms wil dat nog weleens helpen om de gedachten van de hond te verzetten en haar weer in een ritme te krijgen.
#2875264
O ja hoor, mevrouw wil er maar wat graag bij weg dus we gaan ook weer met haar wandelen. Ik vind het heel moeilijk. God wat heb ik me in haar vergist, wij waren zo overtuigd dat Lizzy een perfecte moeder zou zijn en het helemaal haar ding was, nou ze vindt er geen zak aan. Bloed was vrijdag gewoon goed. Maar ik ga morgen maar weer naar de DA, weet het anders ook niet. Kaas en dat soort rommel hebben we ook al geprobeerd.
Door miik
#2875290
Abby wilde ook niet eten, bij haar was de truc om haar echt veel mee naar buiten te nemen !
De frisse lucht en de beweging deed wonderen voor haar !
Ik gaf Abby elke 2 a 3 uur iets te eten (yoghurt, kwark, vleesmix, bouillon, blik, ei, groente, banaan, etc etc)
#2875297
Onze saarloosteefje wilde niet eten bij de pups... tijdens een wandeling at ze wel alles snacks en toen we hebben we van alles meegenomen op de wandelingen en langzamerhand was het eten bij de pups ook geen probleem meer... waarom???? Ook een problematische bevalling alleen geen keizersnede
Gebruikersavatar
Door Thea
#2875309
Ik wou ook net zeggen kan je niet proberen om de kvv in de vorm van bv balletjes te voeren tijdens de wandelingen.
Mss wil ze gewoon niet eten bij de pups  :-\
Tenslotte kleine hond dus er hoef niet ineens 500 gr in ;)
Door Hanny
#2875322
Hier wordt ook altijd goed gegeten, na een keizernee, of een gewone geboorte, honger is er.
De eerste dagen twee maal per dag, omdat ik geloof in een flinke pauze tussen de maaltijden.
Later drie maal per dag en dan veel.
Je hebt hier niets aan, want Lizzy kan het niet opbrengen om te eten.
Als ze toch weinig wil, hoef je haar ook weinig aan te bieden. Het wordt dan zo'n obsessie.
Gewoon voer, wat ze normaal graag eet en wat pupmelk en dat is het. En niet ieder 4 uur en tussentijds ook nog, dan zeur je de hele dag met iets, wat ze nog niet wil.
Ze kan natuurlijk wel opstaan om te eten, bij de pupjes blijven en eten gaat prima samen.
Niet onder haar neus houden, eten moet ze toch zelf doen.
Volgens je berichten is er een homeopaat geweest, kan die geen hulp bieden?
Wat ik zou doen? Tannetje bellen, liever dan naar een gewone arts gaan. Tannetje werkt geloof ik op maandag niet, maar wie weet, is er daarvoor wel een oplossing te vinden
Nooit dwingen met het drinken van de pups, dat leidt tot niets. Lizzy moet er uit zichzelf bij gaan en dan vallen ze wel aan.
Gaat ze er niet bij, tja, dan wordt het flessen. Wij gebruiken een fles van dr. Brown, die bevalt ons goed.
Een goed plekje voor haar om niet bij de pupjes te hoeven blijven, gezellig in een mandje naast de kist. Neem haar lekker een poosje op schoot, babel met haar en zorg dat het zo gewoon mogelijk is.
En dan, heel belangrijk, doorgaan met je gewone leven en niet er boven op zitten, geef haar de ruimte om een goede moeder te zijn, dat zal ze vast wel kunnen.

Hanny
#2875337
Jantina schreef: Blijft wat met die Lizzy van ons. Morgen zijn we een week verder en ze eet nog steeds niet. Ik heb nog wel groeiende puppen, maar niet meer zo fanatiek als eerst. Dus de samenstelling van de melk en/of hoeveelheid heeft er ook onder te lijden. Ik krijg er tijdens het zogen een paar likjes KVV in. Het zogen moet trouwens ook met steeds dwingendere hand, ze wil er eigenlijk al niet meer bij.
Lichamelijk kan ik er weinig aan zien. Melklijsten lijken mij nu goed, geen abnormale uitvloeiing, wel iets nog. Wel wil ze af en toe een bakje geitenyoghurt met honing. Maar ook dit moeten we echt onder haar neus schuiven, ze weigert zelf alles.
Hoe voeren jullie een zogende teef? Om de hoeveel uur? Wij proberen er nu om de 4 uur een paar likjes in te krijgen en dan daar tussen iets van yoghurt of geitenmelk. Ik heb zo goed als alles aangeboden, brood met smeerworst, puppenmelk, geweekte havermout en jawel, zelfs brokken van het Royale Knijn die ik nog had staan van een show, ei, gekookte kip, alle varianten bouillon, kuipje Caesar. Ze wil dus echt niks. Ik zou het echt zo zonde vinden om de pups bij te voeren, in het begin gaf ze melk voor 10 en groeiden ze voorbeeldig.
Pff, wat een akelige situatie, zó anders dan je had gehoopt en verwacht :( Mijn teefje was altijd een ontzettende muts met eten en tijdens de dracht werd dat niet minder :-\ De laatste week voor de bevalling en de eerste week er na had ze echt hée'l beperkte eetlust. De week er vóór bliefde madame alleen biefstuk (je kunt na gaan hoe wanhopig ik was voor ik dat uberhaupt probeerde..) en de week er ná alleen gekookte kipfilet ??? Ik heb haar zo vaak en veel gegeven als ze maar wilde. De dierenarts vond dit veel te eenzijdig, ze 'moest' wat anders gaan eten. Tja, dat vond ik ook, maar ze dééd het niet en dan liever eenzijdig dan níets! Na die eerste week is ze zo maar vanzelf weer normaal gaan eten. precies als een zeer ervren fokker mij al had voorspeld, die kende meer teefjes die de eerste week slechts kipfilet lusten ::)
De da verkoopt blikjes Hill's AD. Dat is bedoeld om aan te sterken, ze hebben er maar weinig van nodig en het is extra smakelijk gemaakt. Ik zou in jouw situatie proberen of ze dat wel ziet zitten. Tot haar eetlust weer hersteld is liever dat dan zo miezerig als nu. Oh ja en heb je Farmfood nr.1 puppymelk? Dat is op basis van geitenmelk, maar rijker dan dat. Als ze dat wil, zou ik het haar (royaal) geven. Met wat geluk red je het dan toch nog met de moedermelk :duimen:
#2875400
AD hebben we ook al gehad, ivm de keizersnede. Morgen is het een week geleden, ik hoop dat er, net als meer verhalen hier, toch nog schot in de zaak komt met de dagen. Net weer getempt, gewoon keurig, 38.1 . Maar wel een droge neus en gewoon echt niet lekker in d'r velletje. Wat is het toch met mij meisje  :'(. Homeopaat is geweest idd en heb ik vrijdag nog nieuwe middelen van gehad voor het weekend, maar doet toch weer erg weinig, hoewel we een opleving hebben gehad. Haar moest ik ook bellen morgen.
Door Erna
#2875444
Nogmaals..ik vind het een lastige situatie,..ook om advies te geven. Wij zien Lizzy niet en kunnen alleen maar afgaan op wat we lezen en dat maakt het moeilijk.

Zoogt Lizzy omdat ze dat zelf wil of omdat ze gedwongen wordt? Heeft ze interesse in haar pups of doet het haar niets? Is het alleen het niet willen eten of algehele desinteresse in haar pups? Dat maakt een wereld van verschil.

Vorig jaar heeft onze Dirkje een nestje gehad en vanaf de eerste minuut dat ze geboren waren dmv een keizersnee heeft Dirkje er totaal geen interesse in gehad. Ze at wel dus dat probleem hadden we niet maar ze weigerde om de pups te zogen. De eerste 2 dagen is dat nog wel redelijk gelukt door middel van dwang maar al snel zagen we in haar ogen dat dit gewoon niet haar ding was. We hadden haar nog veel langer kunnen dwingen maar hebben besloten om de pups bij haar weg te halen en bij Roos te leggen die toen ook een nest had. Ik geloof niet dat er op dat moment een gelukkigere basset bestond dan Dirkje. Het was voor ons hard werken omdat de basset puppies met de fles gevoerd moesten worden maar het was beter dan de hele dag met zorgen rond te lopen en een basset moeder te dwingen om voor haar pups te zorgen. Wij hadden het geluk nog een zogende teef te hebben maar als we die niet hadden gehad, hadden we Dirk ook van haar pups weggehaald en het zelf gedaan. Soms is het nu eenmaal vechten tegen de bierkaai.

Als Lizzy ook geen interesse in haar pups heeft zou ik ervoor kiezen om het zelf te doen. Je pups zijn nu 1 week oud, de meest kwetsbare  week hebben ze achter de rug.
#2875687
Medisch gezien alles goed. Dierenarts vond haar alleen een extreme melkgift hebben. Van dat astronautenvoer (zo noem ik het maar even)gekregen om in de mond te kunnen spuiten voor extra vitaminen en mineralen zodat ze misschien weer in balans komt en gaat eten.
Ik zou niet zeggen dat ze geen interesse in de pups heeft, maar moederliefde is anders...  :-\
Ach ja, we zijn een week verder en met pappen en nathouden is alles hier nog in leven. Pups zijn qua gewicht verdubbelt en dat is netjes geloof ik. Volgens de DA zijn de eerste drie weken het heftigst voor Lizzy qua energie dus ach, nog 2 te gaan.
Door Hanny
#2875776
Kijk eens aan, dan had je het dus helemaal fout. De melkgift is voldoende, verkeerd ingeschat dus.
Nog een andere gedachte over het honden moederschap. Je verwachtte, dat Lizzy lekker bij de pupjes zou liggen moederen.
Ook bij honden zijn er, zoals wij dat noemen, werkende moeders. Die doen graag hun ding en zorgen tussen door stevig voor de pupjes.
Dat kan toch. Je hebt teven, die er als een standbeeld bij liggen en teven die zich niet al te druk maken. Gezellig ergens in een mand liggen en bij eventueel pupgepiep langzaam overeind komen, over de rand van de kist kijken en vinden dat het spul er nog goed bijligt.
Niet iedere teef ligt dus aldoor bij de pupjes en als ze niet jammeren is het toch goed?
Probeer nu eens om blij te zijn met de pupjes en een moederhond, die gewoon genoeg melk heeft.
Dat is toch prachtig. Bij jou lijkt het meer een drama, dan een nest met gezonde pupjes. Geloof in je hond, ze zal vast wel weer gaan eten.
Ik heb ook wel eens van dat astronautenvoer gehad, gelezen wat er in zat, weinig speciaals. Dus hebben de andere honden het maar gebruikt, weggooien is ook jammer. Het teefje, waar het voor bedoeld was, at liever voor een paar dagen wat brokjes, helemaal prima en met een dag of twee smaakte haar gewone voer weer lekker.
Als ik je mag raden, stop nu eens met paniek maken en geniet van de goede dingen.

Hanny
.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door