Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Kinnie
#2875339
Jip is nu 6,5md. Op termijn wil ik de gezondheidstesten laten doen bij hem. Of hij ook daadwerkelijk ingezet zal worden voor de fok, dat weet ik nog niet, maar dat is a wat latere zorg, nog tijd genoeg om te kijken of ik dat ook inderdaad wil. De testen wil ik in ieder geval laten doen.

Bij welke leeftijd doen jullie dat bij een reu?
Reu mag vanaf 12 mnd worden ingezet (nou vind ik zelf dat te vroeg, maar toch).
Voor de golden zijn HD en ED foto's, EVCO verplicht. Daarnaast wil ik nog een DNA test laten doen voor de ichtyiosis. EVCO is jaarlijks.
De fokker van Jip vertelde dat ik de ogen ook nu al zou kunnen laten doen. Is dat niet wat vroeg? Ja het kan wel, maar tegen de tijd dat ik dan de HD en ED foto's laat maken, zeg sept okt oid, dan zijn de ogen ook alweer bijna aan de beurt. Aan de andere kant wil ik wel eerst de ogen laten testen en dan pas de foto's.
DNA maakt niet uit, DNA veranderd niet meer en kan nu al wel.
Door Elvira
#2875359
Als je het alleen wil doen om eventueel voor de fok te gebruiken, zou ik eerst de ogen laten doen. Dit is het goedkoopste, als de ogen niet goed zijn, hoef je de rest niet te doen. HD en ED  kan vanaf een jaar, hoewel sommige aanraden om dit een paar maanden later te doen. DNA kan inderdaad nu, maar is ook vrij duur. Je kunt overigens ook DNA testen doen voor PRA (2 versies) voor de golden. Oog onderzoek en DNA testen zijn goedkoper op de fokdag van de GRCN.
Door Kinnie
#2875375
Ja idd, dat is ook mijn bedoeling.
Vwb de DNA test, ik heb gezien dat er verschillende testen zijn. Daar ben ik ook nog niet aan uit, of ik dan alleen de ICT test laat doen, of het combinatiepakket dat ras(groep)specifiek is. Daarin zit oa ook de PRA. De kosten voor de DNA test vind ik eigenlijk nog wel meevallen.
Ik zal eens kijken voor een fokdag, op een wat later moment. Zijn op zulke dagen altijd dergelijke testen beschikbaar dat jij weet? Hierover staat inhoudelijk niet wat op de website van de grcn
Door Lexus-me
#2875578
Voor de heupen en ellebogen zou ik even op de site van de raad van beheer kijken wanneer dat kan... Ik weet dat bij de aussie de heupen op 12 maanden mogen maar de ellebogen mogen pas op 18 maanden... Dit geldt voor de meeste rassen maar weet ook dat een aantal rassen de ellebogen al wel op 12 maanden mogen...
Door kaszi
#2875606
Oogresultaat zijn in Belgie bij ECVO oogarts pas geldig vanaf 12 maanden, ik denk dan in NL ook.  Je kan het ervoor al laten doen, maar dan moet je het zowizo overdoen. 
Heupen zou ik ook samen doen met ellebogen en eventueel ook de rug laten nakijken. Daar kunnen soms ook problemen zijn zoals  spondylose, lumbo-sacrale instabiliteit,... daarmee wil je niet fokken.

DNA kan je altijd doen, daar is geen minimumleeftijd.
Gebruikersavatar
Door var Stolthet
#2875663
kaszi schreef: Oogresultaat zijn in Belgie bij ECVO oogarts pas geldig vanaf 12 maanden, ik denk dan in NL ook. Je kan het ervoor al laten doen, maar dan moet je het zowizo overdoen.
Heupen zou ik ook samen doen met ellebogen en eventueel ook de rug laten nakijken. Daar kunnen soms ook problemen zijn zoals spondylose, lumbo-sacrale instabiliteit,... daarmee wil je niet fokken.

DNA kan je altijd doen, daar is geen minimumleeftijd.
Wij doen ECVO al op de leeftijd van 7 weken (na het chippen)
Door kaszi
#2875688
koekiesranch schreef: Wij doen ECVO al op de leeftijd van 7 weken (na het chippen)

dat wordt hier ook gedaan. Maar dat is geen volwaardig onderzoek zoals gedaan wordt met fokdieren aangezien de hond nog groeit.
Door Envie
#2875855
Kijk ook heel goed naar honden uit zijn lijn. Vader, moeder, broers en zussen daarvan, grootouders.
Ook dat is in mijn ogen ''gezondheidsonderzoek doen''
Door Kinnie
#2875899
Ik ga zeker niet over één nacht ijs, ik ben me erin aan het verdiepen en de fokker helpt me daar ook bij.
De HD en ED foto's mogen bij de golden van 12mnd. Deze wil ik idd ook tegelijkertijd laten doen. Tenminste, eerst de heupen en als deze goed lijken de ellebogen, omdat de laatste vaak met roesje is. Over dat EVCO kan ik hier dus niets over vinden over de leeftijd, vanaf wanneer dat officieel mag (ja altijd, maar vanaf wanneer de uitslag ook officieel is)
Gebruikersavatar
Door var Stolthet
#2877202
kaszi schreef:
dat wordt hier ook gedaan. Maar dat is geen volwaardig onderzoek zoals gedaan wordt met fokdieren aangezien de hond nog groeit.
Hier in Nederland worden deze uitslagen wel meegenomen door de Raad van Beheer en is net als elk ECVO-uitslag deze ook een jaar "geldig"
Door Kinnie
#2886473
In overleg met meerdere fokkers heb ik besloten volgende week de ECVO te laten doen, mocht dat later nog weer nodig zijn ivm evt dekking, kan ik dat op dat moment opnieuw laten doen.
De DNA voor de ichtyosis vind ik wel belangrijk, als de ogen goed zijn, laat ik die volgende maand op de fokdag doen.
En dan met 12mnd de HD/ED. De fokkers die ik heb gesproken adviseren allemaal bij een reu dit gelijk met 12mnd te doen, omdat je een reu een wat langere weg nodig heeft om zich te profileren op bijv shows ook ed.
Door Elvira
#2887293
zijn zijn ouders niet DNA getest ? Als beide ouders vrij zijn, hoef je geen DNA test te doen. Ik zou wachten tot na de HD/ED foto's met de DNA test, omdat ik HD/ED zowie zo wil weten en de DNA tests alleen voor de fok zijn (Maar Monty kan nooit lijder zijn aan PRA of ichtyosis)
Door Kinnie
#2887413
Nee Jip kan drager of vrij zijn van ICT. En ik wil graag weten welke van de twee. Lijder kan hij ook niet zijn. DNA voor PRA 1&2 doe ik wel later, na de foto's
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door