Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Martine-Tom
#2874447
(Nee niet de mijne  ;))

Wat gebeurd er als je een kat alleen maar spier en orgaan geeft?
Het gaat hier om een volwassen kat (met wat medische issues, diabetes oa).
Gebruikersavatar
Door koekje
#2874465
Onttrekt dan ook een volwassen kat dan geen calcium uit eigen botjes? Soort rachitis voor poezekes?
Ik heb geen idee, maar vind het wel ergens logisch klinken.

En natuurlijk slappe drollen mogelijk, maar dat vind ik nu niet zo'n dramatisch gevolg.
Door Martine-Tom
#2874468
Die drollen is dus niks mis mee, dat had ik ook verwacht maar die zijn best goed te noemen, geen kogels zoals ik ze hier wel eens heb maar ook echt niet slap of diarree.
Rachitis, klinkt idd logisch, ik ga eens navragen of ze daar wat van herkend.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2874473
Slappe drollen is katafhankelijk. Ik heb Ot en Sien wel eens een week alleen spiervlees (ontbijt was dan klein prooitje) gevoerd. Sien had flupflup-drollen, maar die van Ot waren best goed te noemen.

Ik weet alleen dat bij mensen met een langdurig calcium- (en vit D)gebrek deze de benodigde calcium uit eigen botjes onttrekken. Dit geeft weer veel groter risico op oa osteoporose op latere leeftijd. Bij kinderen en jonge mensen ontstaat relatief snel rachitis.
Door Martine-Tom
#2874477
flin schreef: ...

http://www.rauwevoedingvoorhonden.nl/al ... ndrome.htm
Ja daar dacht ik dus ook aan, ik had gedacht dat het al lang opgetreden zou zijn, de kat eet al ruim anderhalf jaar zo...
(Van brok over op barf ong 1.5 jaar geleden.) Ik wist dus niet dat ie geen bot/calcium kreeg, even voor de duidelijkheid ;)
Maar na anderhalf jaar geen calcium zijn er dus geen andere klachten bijgekomen, zelfs zijn suiker is aardig stabiel (ik lees dat de pancreas ook lastig kan gaan doen) zijn bloedsuikerspiegel is binnen normale waarden voor een stabiele kat.

Ik sta er echt van te kijken moet ik zeggen :)
Heb ze, toen ik er achter kwam wel een pot eierschaalpoeder meegegeven waarvan ik hoop dat ze die ook gebruiken ;)
Door Martine-Tom
#2876317
Nog eens goed nagevraagd...er is niks te merken geweest aan de kat dat hij een ca tekort had. Dat vind ik best bizar dat een kat 1,5 jaar zonder botten kan en er niks van te merken is. Wellicht uit bloedwaardes oid wel hoor, maar ik had echt wel gedacht dat op zo'n lange tijd er wel iets te merken zou zijn. Katten hebben welliswaar minder ca behoefte dan een hond, maar als ik mijn hond een paar dagen geen bot zou geven merk ik dat meteen aan de ontlasting, de eerste dag al denk ik. Zo raar dat dat voor een kat dan blijkbaar niet (of niet altijd) geld.

Gelukkig krijgt ie nu wel eierschaalpoeder!!
Door SarahLee
#2892925
Of wanneer ze ouder worden en vanalles gaan breken, dan zijn zaken onomkeerbaar.

Ik denk ook niet dat je binnen anderhalf jaar uiterlijke kenmerken ziet en calciumtekort is niet te zien in het glucosegehalte van het bloed.
Fijn dat je ze eierschaalpoeder hebt gegeven, nu is het te hopen dat ze het ook daadwerkelijk gaan voeren  ;)
Door Mowgli
#2893148
Iklees dit topic nu pas voor het eerst. Misschien een beetje laat, maar toch... Ik weet niet of eierschaalpoeder op den duur wel goed is, omdat je dan alleen calcium suplementeert, terwijl in botten zoveel meer als allen calcium zit. Ik zou zelf eerder beendermeel gaan suplementeren, dat is tenminste gemaakt van botten, zodat je zeker weet dat er naast calcium geen andere tekorten ontstaan.
Op de Duitse barf-fora, waar ze dus veel met supplementen werken en velen dus geen vleesbot geven, wordt ook beendermeel gegeven en geen eierschaalpoeder.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2893293
Eh bah, beendermeel.
Daar weet je toch nooit wat er allemaal doorheen gedraaid is, en hoe het bewerkt is?
Dat is toch echt afvalverwerkingsproduct en wordt ook zo behandeld.  Los van het feit dat het keihard verhit is, dus wat blijft er dan nog meer over dan calcium?
Misschien is het niet terecht, maar dat zou ik zelf echt nooit doen. Wat is er mis met zelf botten malen?
Door frodo quin
#2896630
Als je zelf gaat samenstellen, dan lees je je daar toch over in. Het zou mij verbazen als er geen onherstelbare schade is aangericht.

Qua gevolgen denk ik vooral aan nierfalen en botontkalking, wat het effect van calcium is op de andere organen weet ik niet, het is oa ook belangrijk voor de werking van het hart en de hersenen, maar geen idee hoe dat juist zit.
Door kakocavi
#2896691
99% van het calcium in het lichaam zit in het skelet, het skelet werkt dan ook als reservoir voor calcium. Het kan dus best lang duren voordat calciumtekort zichtbaar effect heeft. Dat effect bestaat volgens mij primair uit botontkalking, omdat het lichaam probeert het calcium in het bloed op peil te houden ten koste van de botten.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door