Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#2873961
Een aantal jaren geleden kocht een fokker een pupje waar ze als ze gezond was mee wou fokken.
Na 2.5 jaar was het eindelijk zover.  Hondje had C heupen (ouders allebei A), hartje was gezond, rug was gezond, bloedwaarden waren in orde. 
Ze heeft dat teefje laten dekken door een reu uiteraard met A heupen en de zussen en ouders hadden ook allemaal A heupen.
Prima tot zover.
Een tijdje terug waren de pups 9 maanden en het eerste slecht bericht komt binnen. Een pupje heeft suikerziekte, een hele schok voor deze fokster, want ze dacht dat ze echt alles had gecontroleerd.
Deze week echter gaat ze met haar hondje naar de DA want haar hondje valt af en de vacht is niet in conditie. Ze gaan een bloedonderzoek doen.
Blijkt dat dit hondje ook suikerziekte heeft ontwikkeld, nu valt ineens te begrijpen waarom die pup dat ook heeft.
Deze fokster kent nog 2 andere eigenaars van zussen van dit teefje en contacteerd ze beiden.
1 heeft ook al een tijdje suikerziekte, de andere heeft Hypothyroidie! en is sinds de leeftijd van 7 maanden allergisch. 
Daarop neemt ze contact op met 2 andere eigenaars waarvan ze gegevens heeft. Blijkt dat een broer ook Hypothyroidie heeft en de andere zus ook suikerziekte heeft!
Dat is 5 op 5!
De 2 anderen kan ze niet kontakteren.

De fokster heeft de pupkoper aangeboden om de helft van de dierenartkosten te vergoeden want ja die mensen kunnen daar niets aan doen, maar eigenlijk de fokster ook niet. 
De fout ligt bij de fokster van de moederteef, die in alle talen heeft gezwegen.  :-X :-X :-X


Alle 4 hebben allemaal laten weten aan de fokster dat de honden ziek zijn en nooit heeft deze fokster ook maar overwogen om de anderen hiervan op de hoogte te brengen of om negatief advies uit te brengen wat betreft fokken met 1 van deze honden.
Laatst gewijzigd door kaszi op vr 14 feb 2014, 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.
#2874081
Dit gebeurt helaas ontzettend vaak als het gaat om erfelijke problemen. En absoluut niet alleen bij fokkers die er hun boterham mee verdienen. Het fokken met één teef of lijn is bijvoorbeeld óók een motivatie, voor mensen met een grote fokwens.
Ik ontving enkele jaren geleden een mail van een fokker nadat iemand haar had geinformeerd over DCM in de lijn van haar fokteef/stammoeder. Geen mail waarin ze info vroeg of advies rondom haar fokkerij, maar een mail omdat ze haar ei kwijt wilde, met o.a. de zin "Lekker dan, nou heb ik een DCM kennel..". Kortom, niet bezig met de mogelijke gezondheidsproblemen bij door haar gefokte pups, ook niet met afwegingen rondom fokplannen en het informeren van pupkopers, slechts bezorgd over haar reputatie.. :'(
#2874554
Dit zijn vreselijke dingen. En dit maakt tevens dat ik er weinig vertrouwen in heb dat het ooit nog wat wordt met de hondenfokkerij. Er zijn ook hele goede en oprechte fokkers. Maar er zijn er zat zoals deze. En ja, onderscheid nu maar eens het kaf van het koren :-\
Door Martine-Tom
#2874642
Lizzy schreef: Dit zijn vreselijke dingen. En dit maakt tevens dat ik er weinig vertrouwen in heb dat het ooit nog wat wordt met de hondenfokkerij. Er zijn ook hele goede en oprechte fokkers. Maar er zijn er zat zoals deze. En ja, onderscheid nu maar eens het kaf van het koren :-\
Nou dat dus...als je er middenin zit dan zal je wel weten wie en wat goede fokkers zijn, maar als ik nu een raspup aan wil schaffen, hoe weet je dan in hemelsnaam of de fokker goed en betrouwbaar is :-\

Een buurmeisje heeft een dh van nu 2.5 jaar, heeft echt dr huiswerk gedaan, altijd honden gehad dus geen novice, uiteindelijk bij een werkhonden kennel uitgekomen, vorige nesten leken ok, ouder combi zag er goed uit (op papier).
Hele nest ziek (hartproblemen, vergrote amandelen, slederug, zwakke achterhand, zenuwproblemen, luchtwegklachten en ga zo maar door) alle honden uit het nest zijn stuk voor stuk heel erg ziek.
En tot zover...ok dat kan, je kan gewoon die domme pech hebben.
Na een zoveelste da bezoek meld buurmeisje zich weer eens bij de fokker die haar meld "met hem is niks mis, en trouwens de hond die ik terugkreeg heeft het nog erger" :o
Een van de pupkopers heeft uiteindelijk een proces aangespannen en werd in het gelijk gesteld, alle medische kosten moeten vergoed worden (5.000 euro) dat je dan die pech hebt...ok maar help de pupkopers dan (en dan bedoel ik nog niet eens zozeer financieel) maar ze heeft 1.5 jaar met een doodzieke pup gezeten waarvan de fokker zei dat er niks aan de hand was, niet meedacht, de hond ook niet terug wilde nemen....daar sta je dan met je voorwerk en het idee goed te zitten :-\
#2874872
Weet je al die ziekten in 1 nest is echt dikke pech, ze heeft dit naar het schijnt nooit gehad met andere teven die verwant zijn aan dit ene teefje die dan weer gedekt werden door dezelfde reu. Tja we kunnen het niet controleren he.
Maar wat ik echt heel erg vindt is dat ze de toekomstige fokster niet op de hoogte heeft gebracht om toch maar niet te fokken met dat hondje!! 

Triest, triest, triest.
#2875676
Jamey was dekreu tot ik erachter kwam dat hij allergisch is. Gelukkig heeft hij maar 1 pup. Bij navraag bleek de tante van Jamey ook wel vaak jeuk te hebben. Nu heeft het zusje van Jamey ook allergie en wil de fokker een volle broer met een nichtje (van die tante met jeuk) laten dekken. Dan vraag je toch om allergische honden????  :(
Ik wil daar iig geen pup meer van.  Volgens haar is allergie niet erfelijk.....maar het begint er bij dit nest wel heel veel van weg te hebben.
#2875740
Ik vraag me echt af of er met rashonden nog gezonde honden zijn te fokken.
Een gesloten stamboek is toch vragen om problemen! In het verleden is er enorm ingeteelt, moeder met zoon, lekker het type vastleggen! En dan nog met zijn allen achter de kampioensreu aan en klaar ben je >:(. En daarna lekker importeren uit het buitenland als je hier vast loopt, nou, dan weet je helemaal niet wat je in huis haalt.
Ja, ik heb zelf rashonden en ik heb ermee gefokt. Maar ik ben er wel erg somber over.
En ik zou ook niet weten waar ik mijn toekomstige teefje vandaan zou moeten halen.

Hopelijk kan iemand me opbeuren? ;)
#2875852
Ik ben wel eens bang dat het in de toekomst nog veel erger gaat worden. En vraag me ook af of kruisingen al niet net zo zijn ......
Toch ga ik wel weer voor een rashondje. En maar hopen dat fokkers eerlijk zijn. De tijd zal het leren  ???
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door