Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door marina
#2873801
Mijn hond (40kg) krijgt 1 keer per dag te eten, daarna wil ze soms (veel) drinken.
Nu ben ik echt als de dood voor een maagtorsie, dat heeft ze al 1 keer gehad, toen gelukkig goed afgelopen met alleen het leeghalen van de maag. Dit gebeuren overigens niet na het eten.
Nu ben ik dus bang dat als ze veel drinkt na het eten dat het risico op een maagtorsie groter is omdat de maag nog meer gevuld is. Is dit een terechte redenatie?
Door Lizzy
#2873851
Honden krijgen op volle maag een maagtorsie, op lege maag, als ze veel koud water gedronken hebben, in hun slaap. Niks van te zeggen. Toch liet ik mijn hond niet onbeperkt water naar binnen tanken na het eten en zou ik haar een beetje tegen zichzelf beschermen. Altijd lauw water neer zetten en na het eten even weg halen. Want er is geen noodzaak, als je barf geeft, om direct na het eten veel water te drinken. Bak met een klein beetje water terug zetten (zodat ze niet teveel in 1 keer kan drinken maar ook niet het idee kan krijgen dat jij haar bak weghaalt waardoor het mogelijk triggert om juist veel te gaan drinken). Zo zou ik het doen.
#2873879
In z'n algemeenheid wordt bij honden die gevoelig zijn voor maagtorsie geadviseerd geen grote hoeveelheden in eens te eten of drinken, omdat dit één van de oorzaken/triggers is. Schrokken - het inslikken van grote hoeveelheden lucht - is een andere risicofactor die genoemd wordt.
Dat ze na het eten soms wil drinken zou ik geen probleem vinden. Als je ongerust bent over de hoeveelheden die ze ineens naar binnen krijgt, zou ik de porties verkleinen. Dat kan door haar maatijd te verdelen over 2 porties p.d. en/of het beschikbare water te doseren.
Mijn honden drinken ook graag na de maaltijd (en maakt altijd het geluid alsof ze verschrikkelijk veel drinken, maar valt in de werkelijkheid erg mee, ze hebben stomweg geen tafelmanieren) maar ik heb de angstige van een maagtorsie ervaring niet.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2873910
Hier slobberen ze ook direct na het eten, blijkbaar lekker. Maar is ook echt slobberen, heb het idee dat 80% weer terug in de bak of naast de bak valt.
Ik zou dan idd gewoon minder water neerzetten kan er niet te veel gedronken worden.
Ik heb wel eens dat ze in de zomer na wandelingen niet stoppen met drinken, dan haal ik toch ook de bak weg hoor.
Door marina
#2874261
Bedankt, hier kan ik wat mee!
Dan was ik toch al goed bezig gelukkig. Houd nu het liefst 1a2 uur na het eten aan voor ze mag drinken.

2 keer per dag voeren heb ik lange tijd gedaan, maar 1 keer per dag bevalt gewoon echt veel beter dus dat wil ik het liefste zo houden.

Overigens kreeg ze de vorige maagtorsie nadat ze bijna 24 uur niets gegeten dus ik weet dat het niet alles zegt..
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door