Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#2873244
Hoi allemaal!

Allereerst wil ik mij even voorstellen als toekomstig kvv-er. Daarnaast heb ik als beginneling nog een flink aantal vragen en twijfels.. Ik hoop dat jullie me daar vanaf kunnen helpen :)  Ik heb 2 hondjes: Jazzy, een chihuahua van ruim 6 jaar en 2,5kg en sinds december Sam. Sam is een merkloze pup die in september, toen hij een paar dagen oud was, in een Spaanse vuilnisbak is gevonden. Tot op heden hebben we nog geen idee welke rassen er verborgen zitten in Sam, en waarschijnlijk is hij een mix van een mix van een mix.. maar in ieder geval een redelijk klein hondje (nu 5 maanden en 6,5kg). Ik zal binnenkort proberen wat foto’s te plaatsen (edit: gelukt!)

Na jarenlang gewoon brokken te hebben gevoerd, ben ik naar aanleiding van onze flessenpup Sam uiteindelijk terecht gekomen op Barfpaats. Mijn ogen werden geopend en ik ben me eens flink gaan verdiepen in alle mogelijkheden. Voor mij is kvv nu de beste en veiligste keuze. Na een flinke studie kwam ik uit bij twee merken kvv die mij wel aanstaan: Darf en Haaksbarf.

Ik heb nu het volgende menu in mijn hoofd voor beide honden:
(Jazzy 100gram per dag; Sam 250gram per dag)
  > Maandag: Darf Eko óf Kip/geit
  > Dinsdag: Haaksbarf Rund
  > Woensdag: Darf Eend
  > Donderdag: Haaksbarf Paard
  > Vrijdag: Darf Kip/lam
  > Zaterdag: Haaksbarf Zalm
  > Zondag: Darf Wild

Mijn vragen en twijfelpunten:
1. - Zijn Darf en Haaksbarfen goede merken om mee te beginnen?
2. - Is dit menu volledig en gevarieerd genoeg? Of raden jullie meer merken of diersoorten aan?
3. - Zal ik van Darf vaker Darf Eko geven (waarin dus meerdere diersoorten zitten) of juist gaan voor de afzonderlijke diersoorten?
4. - Is dit menu voor zowel chihuahua Jazzy als pup Sam geschikt?
5. - Is de Haaksbarf zalm 1 x in de week genoeg vis? Of moet ik nog andere vis bijvoeren? Zo ja, tips???
6. - En de hoeveelheden? 100 gram voor jazzy (2,5kg, 6 jaar) en 240 gram voor Sam (6kg, 5 maanden)
7. - Zal ik in één keer overstappen of rustig opbouwen en dus in het begin combineren met brokken?
8. -  En dan nu mijn laatste vraag: wat kan/moet/zal ik ze verder nog geven naast de kvv, of zo nu en dan in plaats van kvv? Dus welke snacks en aanvullingen mag ik niet missen? Ik dacht zelf aan een eitje per week (1/3 voor jazzy, 2/3 voor Sam), met of zonder schil? Verder nog yoghurt of groente? En wat kan ik ze geven om toch wat meer kauwwerk te hebben (liefst iets wat bij de dierenspeciaalzaak te krijgen is)? ::)

Sorry voor mijn enorme veelheid aan vragen.. maar ik wil graag zeker zijn van mijn zaak voordat ik ga beginnen met de overstap van brok naar vers. Ik voel me nogal brutaal nu, maar ik hoop dat jullie mij kunnen helpen en in de toekomst ik op mijn beurt weer anderen kan helpen! In ieder geval alvast bedankt voor het meedenken  :)

Groetjes en alvast bedankt,

Desiré
Laatst gewijzigd door Desire-Stijn op do 13 feb 2014, 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
#2873358
HArtelijk welkom! Ik ga je antwoord geven in je geciteerdebericht hieronder

[quote="Desire-Stijn"]
Hoi allemaal!

Allereerst wil ik mij even voorstellen als toekomstig kvv-er. Daarnaast heb ik als beginneling nog een flink aantal vragen en twijfels.. Ik hoop dat jullie me daar vanaf kunnen helpen :)  Ik heb 2 hondjes: Jazzy, een chihuahua van ruim 6 jaar en 2,5kg en sinds december Sam. Sam is een merkloze pup die in september, toen hij een paar dagen oud was, in een Spaanse vuilnisbak is gevonden. Tot op heden hebben we nog geen idee welke rassen er verborgen zitten in Sam, en waarschijnlijk is hij een mix van een mix van een mix.. maar in ieder geval een redelijk klein hondje (nu 5 maanden en 6,5kg). Ik zal binnenkort proberen wat foto’s te plaatsen (edit: gelukt!)

Na jarenlang gewoon brokken te hebben gevoerd, ben ik naar aanleiding van onze flessenpup Sam uiteindelijk terecht gekomen op Barfpaats. Mijn ogen werden geopend en ik ben me eens flink gaan verdiepen in alle mogelijkheden. Voor mij is kvv nu de beste en veiligste keuze. Na een flinke studie kwam ik uit bij twee merken kvv die mij wel aanstaan: Darf en Haaksbarf.

Ik heb nu het volgende menu in mijn hoofd voor beide honden:
(Jazzy 100gram per dag; Sam 250gram per dag)
  > Maandag: Darf Eko óf Kip/geit
  > Dinsdag: Haaksbarf Rund
  > Woensdag: Darf Eend
  > Donderdag: Haaksbarf Paard
  > Vrijdag: Darf Kip/lam
  > Zaterdag: Haaksbarf Zalm
  > Zondag: Darf Wild

Mijn vragen en twijfelpunten:
1. - Zijn Darf en Haaksbarfen goede merken om mee te beginnen? Prima kvv's om mee te beginnen
2. - Is dit menu volledig en gevarieerd genoeg? Of raden jullie meer merken of diersoorten aan? Ik zou i.p.v haaksbarf rund een andere diersoort kiezen (als ze dat hebben geen kip of rund, dat zit in de verschillenden soort darf al voldoende
3. - Zal ik van Darf vaker Darf Eko geven (waarin dus meerdere diersoorten zitten) of juist gaan voor de afzonderlijke diersoorten?Lekker afwisselen
4. - Is dit menu voor zowel chihuahua Jazzy als pup Sam geschikt? Ja hoor
5. - Is de Haaksbarf zalm 1 x in de week genoeg vis? Of moet ik nog andere vis bijvoeren? Zo ja, tips??? 1x per week is zat, bedenk wel dat het een gemalen zalm is, dat kan erg vet zijn, je honden kunnen een beetje dunne ontlasting krijgen daarvan. je kan het ook mengen en dan over 2 dagn verdelen.
6. - En de hoeveelheden? 100 gram voor jazzy (2,5kg, 6 jaar) en 240 gram voor Sam (6kg, 5 maanden) probeer het met de hoeveelheden je ziet het snel genoeg of ze wat dikker worden of niet.
7. - Zal ik in één keer overstappen of rustig opbouwen en dus in het begin combineren met brokken? Beide kan, ik ben altijd in 1 x overgestaptmaar ik had pups. je kan ook een paar dagen de kvv overgieten met een scheutje gekookt water dan is het rauwe er een beetje van af en is de omslag niet zo groot
8. -  En dan nu mijn laatste vraag: wat kan/moet/zal ik ze verder nog geven naast de kvv, of zo nu en dan in plaats van kvv? Dus welke snacks en aanvullingen mag ik niet missen? Ik dacht zelf aan een eitje per week (1/3 voor jazzy, 2/3 voor Sam), met of zonder schil? Verder nog yoghurt of groente? En wat kan ik ze geven om toch wat meer kauwwerk te hebben (liefst iets wat bij de dierenspeciaalzaak te krijgen is)? ::)
Rauw ei met schil 1x per week voor jouw hondjes voldoende, af en toe eens chepje yoghurt, kwark of hutekase vinden veel honden ook erg lekker. Ik geef daarnasst gedroogde lampspens, gedroogde kipfilet, etc. je kan bij Zooplus heel veel gedroogde gezonde snacks bestellen
Sorry voor mijn enorme veelheid aan vragen.. maar ik wil graag zeker zijn van mijn zaak voordat ik ga beginnen met de overstap van brok naar vers. Ik voel me nogal brutaal nu, maar ik hoop dat jullie mij kunnen helpen en in de toekomst ik op mijn beurt weer anderen kan helpen! In ieder geval alvast bedankt voor het meedenken  :)

Groetjes en alvast bedankt,

Desiré
[/quote]

Succes!
#2873712
[quote="Desire-Stijn"]
3. - Zal ik van Darf vaker Darf Eko geven (waarin dus meerdere diersoorten zitten) of juist gaan voor de afzonderlijke diersoorten?
[/quote]Alle kvv's van DARF bevatten tenminste 4 diersoorten. Dus de Eko, Kalkoen, Konijn, Eend, Aktief en Wild versie bevatten minimaal 4 diersoorten. DARF noemt het een KVV als het niet alleen de ingredienten (vleesbot, spiervles, organvlees en groenten) daartoe bevat, maar ook de minimaal benodigde afwisseling in diersoorten. De lam/kip en geit/kip versie bevatten 2 diersoorten en noemt DARF om die reden geen kvv.
De Eko bevat als vleesbot biologische kipkarkas, de overige varianten zijn ook biologisch (zie skal nummer op de verpakking) maar bevatten als vleesbot het dier waarnaar de variant genoemd is en verder zijn er onderlinge verschillen in de diersoorten waarvan de overige ingredienten zijn.
Hoewel ze allemaal compleet zijn, geef ik toch sterk de voorkeur aan onderling afwisselen: daarmee geef je gewoon nog meer variatie, da's alleen maar goed!
#2875515
Hartelijk dank voor alle info! Na drie dagen kvv kan ik al zeggen dat zowel de hondjes als ikzelf er erg enthousiast over zijn :) ze genieten er volop van. En de overgang gaat eigenlijk heel goed tot nu toe. Wel een beetje harde ontlasting, maar niets om me druk over te maken. Morgen even wat gedroogde snacks bij de dierenspeciaalzaak halen. En op zoek naar kippenkarkasjes. Ik ben benieuwd!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door