Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#2872335
Het is allemaal iets pittiger dan ik me voor gesteld had, maar goed, ze liggen er en we moeten door.
Ik heb wat vragen:
- voeding. Lizzy heeft nog steeds weinig eetlust. Wat te doen??? De melkproductie in het goede deel loopt terug. Ze wil eigenlijk alleen geitenmelk met wat honing. Ook geen water.
- onrust. Ik krijg er geen rust in. De pups mogen niet tijgeren, dan pakt ze ze beet vrij hardhandig. Ze wil met pup en al de kist uit, maar waarheen? Kist staat in woonkamer, andere honden zijn er niet bij. Ren staat er ook omheen.
#2872345
Allereerst gefeliciteerd!! want ik begrijp dat de pups geboren zijn! :) :-* :-*
'k Weet niet wanneer en hoe het tot nu toe gegaan is (kan zo 1,2,3 daarover ook geen topic vinden) kun je daarover wat vertellen of een linkje zetten naar waar we (de mensen die dat gemist hebben) dat kunnen vinden? Ik probeer al vast mee te denken.

In z'n algemeenheid iig goed dat ze wil drinken en dat ze kiest voor energierijke drankjes. Als dit de eerste dag betreft zou ik me niet te veel zorgen maken over de eetlust. De eerste week kan die wat wonderlijk zijn (ik heb veel gehoord van teefjes die graag kip willen in de eerste week, dat had m'n eigen teefje ook).
Wat de onrust betreft zou ik haar iig enkele dagen de tijd geven om te wennen op de voor haar ingerichte plek, want is het de vraag of verhuizen de gezochte rust wel gaat geven. Ik zou wel experimenteren met het afdekken van de kist (een dak op het 'hol'). Als ze ook mbv tijd totaal geen rust vindt, zou ik een plekje inrichten op een slaapkamer, voor de eerste weken.
Is er fysiek iets aan de hand waardoor Lizzy het tijgeren niet verdraagt?
Zijn er dingen die haar helpen ontspannen (bijv. als je bij haar zit of iets anders)?
Hoe is de groei van de pups (als daarvan al sprake kan zijn)?
Misschien is een hulpmiddel als een DAP halsbandje voor Lizzy ondersteunend. Dat zou ik even overleggen met een gedragstherapeute, nav diens ervaringen met dergelijke middelen.

Hopelijk vindt Lizzy gauw rust en plezier in haar moederschap! Het lijkt me ontzettend rot dit te zien en je er machteloos bij te voelen :-*
#2872362
de onrust kan heel goed komen door de narcose. Wellicht kan je haar mbv bachdruppels oid haar wat ondersteunen. Zelf heb ik een teef eens laten testen middels Ondevit en haar via die wijze ondersteuning gegeven voor het sneller afvoeren van de nadelige gevolgen van de narcose. Wellicht dat je dit ook kan bereiken met andere behandelingen. Natuurlijk wel even uitkijken met melkgift /puppies.
Ik zou ook nog even goed kijken of ze geen beginnende eclampsie heeft.

Het eten komt wsl wel weer als ze zelf wat meer rust vindt.  Parelridder heeft al een paar goede tips gegeven vwb het creëren van een holletje/rustig plekje.

Toitoitoi!! Ik weet hoeveel zorgen je kan maken op deze momenten, daarom een extra dikke knuf  :bigarmhug:
Laatst gewijzigd door berenboot op wo 12 feb 2014, 08:52, 1 keer totaal gewijzigd.
#2872369
Jantina schreef: Het is allemaal iets pittiger dan ik me voor gesteld had, maar goed, ze liggen er en we moeten door.
Ik heb wat vragen:
- voeding. Lizzy heeft nog steeds weinig eetlust. Wat te doen??? De melkproductie in het goede deel loopt terug. Ze wil eigenlijk alleen geitenmelk met wat honing. Ook geen water.
- onrust. Ik krijg er geen rust in. De pups mogen niet tijgeren, dan pakt ze ze beet vrij hardhandig. Ze wil met pup en al de kist uit, maar waarheen? Kist staat in woonkamer, andere honden zijn er niet bij. Ren staat er ook omheen.
Ik vrees dat de onrust en het niet willen eten vaker voorkomt na een keizersnede.... :-\. En het komt ook wel voor bij onervaren teven. Jij hebt beide nu met je meis, dus dat is gewoon pittig.

Erna heeft er ervaring mee met een van haar basset meisjes, die het ook erg moeilijk had.

Ik vind het een goed idee, om een tentje te maken boven/over de werpkist. Misschien geeft dat wat rust.

Om de melkgift op gang te houden kun je fenegriek geven. Bij de Tuinen verkopen ze capsules.

We noemen die onrust trouwens ook wel "moederhysterie". Soms wordt het overigens veroorzaakt door een calcium tekort. Ik zou zelf even bloed laten prikken en het calciumgehalte in het bloed laten meten. Als dat aan de lage kant is, zou ik zelf een calcium injectie laten zetten. Maar, niet zo maar. Eerst meten, dan pas calcium injecties geven (want als het calcium gehalte in het bloed wel goed is, kan een injectie schade aanrichten).

Je kunt ook het homeopathische middel Asa Foetida D6 aan Lizzy geven. Dat werkt goed tegen moederhysterie. Er zijn wel internet drogisterijen die als je vandaag besteld, heb je het vandaag of morgen in huis. Deze: https://www.drogist.nl/vsm-asa-foetida-d6-25.htm voor 17 uur besteld, morgen in huis.
#2872434
Ik heb na een PB van iemand de klassiek homeopaat benaderd waar Bas onder behandeling is geweest. Maar da's in Lochem. Als het goed is kan ik via iemand redelijk in de buurt middelen krijgen. Bloed prikken betekend wel weer de hele bende weg hier thuis...
#2872438
Jantina schreef: Ik heb na een PB van iemand de klassiek homeopaat benaderd waar Bas onder behandeling is geweest. Maar da's in Lochem. Als het goed is kan ik via iemand redelijk in de buurt middelen krijgen. Bloed prikken betekend wel weer de hele bende weg hier thuis...
Kan je dierenarts niet langskomen voor een bloedafname?
#2872461
Het stevig oppakken van de pupjes en de onrust vind ik geen probleem, dat was eigenlijk wel te verwachten, met of zonder keizersnee kan er heftige onrust ontstaan. Vervelend genoeg, maar dat is zo.
Wat gebeurt er, als je haar met een pup weg laat lopen, weet ze zelf waarheen ze zou willen?
Waarschijnlijk niet, maar je zou het kunnen uit proberen.
Groeien de pupjes, daaraan kun je zeker weten of de melkproduktie terug loopt.
Als ze minder melk heeft, dan is dat echt vervelend. Je geeft al geitenmelk, dat is toch ook voeding.
Ik maak altijd een bouillonnetje, dat wordt ook op prijs gesteld.
Als de pupjes niet groeien, dan moet je snel gaan flessen. Hoe sterker ze zijn, hoe beter ze bij de teef proberen te drinken. Wat minder geven, dan ze als moederloze pup nodig zouden hebben, zodat ze zeker nog aan de teef blijven trekken.
Meten is weten en als het echt nodig is, dan weeg ik twee keer per dag. Niet als alles gewoon lekker gaat, maar als er twijfel is, dan wel.
Veel succes en plezier gewenst met het viertal.
Nu nog even wat minder, maar normaal gesproken zal het met een aantal dagen  wel beter gaan.

Hanny
#2872510
De werpkist had al een doek erover, maar goed, ik heb een complete tent er van gemaakt nu en een mand erin gezet. Zodat ze niet te ver bij Lizzy vandaan kunnen kruipen. Eng voor het doodliggen natuurlijk weer. Maar dan weer een probleem, hoe hou je dat op temperatuur? Zo kan m'n warmtelamp er niet op... Maar goed dan kruipen ze maar even op elkaar. Pups leggen we 24 uur per dag aan, dus die groeien wel tot nu toe. Maar deze onrust en het teruglopen van de melkgift is pas vanaf vanmorgen aan de gang. Dus vanavond even afwachten. Ik weeg 2x per dag, om 6 uur en 18 uur.
Ik heb al kip gekookt en daar de bouillon van gegeven, gisteren twee mergpijpen een bouillon van getrokken: maar nee. Ik heb ook het vermoeden, maar geen bewijs, dat ze een zere keel heeft van die pijp die ze in haar keel had met de operatie... Een stukje zelf gedroogd konijnenvlees en hart/long wil ze wel snoepen, maar slikken gaat moeilijk. Misschien dat ze die melk met honing daarom wel fijn vindt? Maar ja, KVV is toch ook iets wat naar binnen glijdt in principe...
Ik zal de DA even contacten voor bloedafname. De homeopaat komt morgen. Ik moest wel beginnen met Pulsatilla om de 2 uur. Heeft ze nu 1x gehad. Had ik in huis.
O ja, pups pakt ze op en vervolgens heeft ze geen idee. Zelf blijft ze maar onder onze open haard (weet je wel, zo'n inkeping waar je de haardblokken in stapelt, lijkt op een... Hol) zoeken. Slaapkamer wil ze ook niet.
O ja, verhaal van de bevalling komt nog hoor, ik vermoed dat dat er alles mee te maken heeft. Maar daar moet ik even voor gaan zitten.
#2872534
Probeer zelf rust te vinden en dingen te accepteren zoals ze zijn. Concessies doen en kijken naar wat zij wil. Sommige dingen die zij wil kunnen nu eenmaal niet en dat mag ze dan ook niet. Ze moet vast nog bijkomen en snapt het nog niet goed.
#2872585
galyi was bij het eerste nest de eerste dagen erg onrustig, wilde weg gewoon naar buiten in een hol liggen. is erg lastig en dat mocht ze niet. is ze al mee geweest naar buiten? Ik heb haar op een gegeven moment gewoon opgepakt en in de auto gezet, de puppen bleven thuis. lekker met haar nara een wandelgebied gegaan waar ik vaker kwam. Daarna wilde ze erg snel naar huis en was meteen rustiger. maar die heeft geen keizersnede gehad, was een normale bevalling. Je kan een warmtemat er neer leggen ipv de lamp.
#2872634
Veel steun aan jullie berichtjes en ook nog van een lieverd die ik aan de telefoon heb gehad. Doet een mens goed! Lizzy is duidelijk rustiger naar de puppen toe in haar tentje-met-mand-holletje. Pups hebben het nog niet koud. Alleen eten en drinken wil nog niet echt. Uier lijkt wat minder gespannen. Fingers crossed....
#2872652
Jantina schreef: Veel steun aan jullie berichtjes en ook nog van een lieverd die ik aan de telefoon heb gehad. Doet een mens goed! Lizzy is duidelijk rustiger naar de puppen toe in haar tentje-met-mand-holletje. Pups hebben het nog niet koud. Alleen eten en drinken wil nog niet echt. Uier lijkt wat minder gespannen. Fingers crossed....
Heb komt echt goed. Voor Lizzy is het ook de eerste keer, ze moet een beetje wennen. Zolang de pups bij mams liggen en je de cv gewoon aan hebt hoef je je niet druk te maken om de temp. Ze zullen lekker warm liggen.
#2872653
heb je toevallig wat kvv in huis? Ik weet dat galyi de eerste paar dagen ook liever wat hap slik weg dingen at dan het moeilijke knaagwerk. O ik las al dat je dat al had geprobeerd... lust ze niet iets van junkfood, Die van mij doen bijv een moord voor een stukje brood met smeerleverworst... Plakje ham of stukje kaas. lekker paaien met lekkere dingen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door