Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Hope
#2862761
Hallo allemaal,

Na enig speurwerk heb ik een eerste opzet gemaakt voor een menu voor Nelson.
Als hij komt zal hij 7 of 8 weken zijn. Zijn gewicht weet ik nog niet. Het gaat om een labrador.
Nelson wordt afgespeend op kvv, ik wil zelf meteen over op barf.

Kijkend naar datgene waar ik aan kan komen kom ik op het volgende. Aan diersoorten genoeg denk ik, maar ik twijfel nog over de verdeling. Van het ene dier toch behoorlijk meer dan het ander.
Geit heb ik bewust achter de hand gehouden voor het geval ik ooit zou moeten gaan elimineren.

Ik ga even van de standaard percentages uit.

Maandag:
Kippennek
Rund of konijnennier (ene week rund, ene week konijn)
Paardenvlees

Dinsdag:
Kippennek (zodra hij het aan kan wordt dit konijn. Karkas of zo?)
Rundvlees
Eitje met schil

Woensdag:
Parelhoenkarkas (is dit beginnersbot?)
Lamslever
Kalkoenfile

Donderdag:
Kippennek (later wil ik haaskarkas of koppen gaan voeren)
Paardenspiervlees
Lamspens

Vrijdag:
Eendennek
Runderhart of eendenhart
Kalkoenfile

Zaterdag:
Kippennek (later rug, karkas of lamsnek)
Rundvlees

Zondag:
Vis ( haring, zalm, sardien)

Ben ik nog iets vergeten?
Is het goed te doen voor een pup wat vleesbot betreft?
Genoeg variatie?

Best lastig nog eigenlijk, haha, je wil het toch echt goed doen!

Ja... Ik ben wat vergeten. De groentenmix.
Die wil ik iedere dag geven.
Laatst gewijzigd door Hope op zo 17 aug 2014, 15:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door judith vd
#2862805
Ha,

Wat leuk: een pup! Spannend hoor!

In dit topic http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 984.0.html wordt er besproken over hoe vaak je nek zou moeten/kunnen geven.
Ik zou zelf iets minder vaak nek geven dan dat je nu aangeeft in jouw menu.
Volgens mij heb je iets van 6 verschillende soorten, da's mooi. Van rundernier heb ik begrepen dat daar behoorlijk wat medicijnresten in zitten, ook omdat runderen ouder zouden zijn als ze geslacht worden. Daarom geef ik nieren van andere dieren (konijn/lam). Hoewel ik niet zeker weet wat daar nou precies in zit.

Geef je op zondag alleen vis? Sommige honden kunnen daarvan aan de diarree gaan.

Volgens mij is parelhoen zacht genoeg voor een pupje.

Er komen vast nog meer reacties waar je van kunt leren.

Heel veel plezier met de voorbereidingen!

Judith
Gebruikersavatar
Door Hope
#2862849
Dank je Judith!
Ik vond het zelf ook al veel nekken. Wat is nog meer geschikt botwerk voor een pup?
Ik dacht hier ergens gelezen te hebben dat je pas iets anders gaat toevoegen als nekken goed worden verteerd. Daarom wil ik uiteindelijk ook kippen en eendenruggen gaan voeren, konijnkarkas, haaskarkas, lamsnek en, als ik het durf, ribben.

Ik voer met dit menu dan kip, eend, kalkoen, konijn, haas, lam, rund, paard, parelhoen en vis. Als ik er aan kan komen kan ik ook nog hert toevoegen. Zonder hert zit ik dan op 10 diersoorten.
Rundernier hoeft misschien ook niet echt als ik ook rundvlees geef?

Ik kreeg ook ergens nog link van een topic over het voeren van een pup, daar werden kuikens gevoerd. Voegt dat iets toe of is het eetbaar speelgoed?
Door Lizzy
#2862948
Hope schreef: Hallo allemaal,

Na enig speurwerk heb ik een eerste opzet gemaakt voor een menu voor Nelson.
Als hij komt zal hij 7 of 8 weken zijn. Zijn gewicht weet ik nog niet. Het gaat om een labrador.
Nelson wordt afgespeend op kvv, ik wil zelf meteen over op barf.

Kijkend naar datgene waar ik aan kan komen kom ik op het volgende. Aan diersoorten genoeg denk ik, maar ik twijfel nog over de verdeling. Van het ene dier toch behoorlijk meer dan het ander.
Geit heb ik bewust achter de hand gehouden voor het geval ik ooit zou moeten gaan elimineren.

Ik ga even van de standaard percentages uit.

Maandag:
Kippennek
Rund of konijnennier (ene week rund, ene week konijn)
Paardenvlees

Dinsdag:
Kippennek (zodra hij het aan kan wordt dit konijn. Karkas of zo?)
Rundvlees
Eitje met schil
Konijnkarkas gaat in de regel prima voor pups.
Woensdag:
Parelhoenkarkas (is dit beginnersbot?)
Lamslever
Kalkoenfile
Ik geef het wel aan pups.
Donderdag:
Kippennek (later wil ik haaskarkas of koppen gaan voeren)
Paardenspiervlees
Lamspens
Haaskarkas, dat vind ik pas hard....
Vrijdag:
Eendennek
Runderhart of eendenhart
Kalkoenfile

Zaterdag:
Kippennek (later rug, karkas of lamsnek)
Rundvlees

Zondag:
Vis ( haring, zalm, sardien)
Ik zou dit dus niet doen, een visdag. De ervaring leert dat veel honden misselijk worden van een groot portie vette vis. Ze kotsen het uit en lusten zelfs daarna soms nooit meer vis. OK, zalmkop vormt daarop voor veel honden een uitzondering maar niet voor alle. Ik zou zelf gewoon 2 keer per week een vet visje geven (haring of sardien of kleine makreel) als extraatje en dit niet eens meetellen.
Ben ik nog iets vergeten?
Is het goed te doen voor een pup wat vleesbot betreft?
Genoeg variatie?

Best lastig nog eigenlijk, haha, je wil het toch echt goed doen!

Ja... Ik ben wat vergeten. De groentenmix.
Die wil ik iedere dag geven.
Ik heb de rest van de antwoorden niet doorgelezen dus daar gaan vast dubbele tussen zitten. Ik vind dat je teveel nek op je menu hebt staan en ik zou naast 2 keer per week nek dat gaan vervangen door vleugels of karkassen. Ik vind eigenlijk ook dat je vrij veel kip (aan vleesbot) op je menu hebt staan. Je afwisseling in diersoorten is overigens wel heel prima hoor! Maar gewoon wat minder vaak kippennek geven en dan bijv. meer parelhoenkarkas of konijnkarkas (of kwartel) ofzo.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2862996
Dank je Lizzy!

Ik had dus inderdaad veel kippennek, maar dat was dus een foutje. Ik dacht dat een pup daarmee moest beginnen. Maar konijnkarkas kan dus ook meteen? Zo zie je maar, ik ben dus nog steeds bang te snel ander vleesbot te geven dan nekken.

Haas dat gaf ik Hope altijd, maar wel pas toen hij heeeeeel goed kon knagen en verteren. Dus voorlopig zeker geen haas voor pupmans hoor!

Ook geen visdag dus. Geen probleem natuurlijk, dan geef ik gewoon vis op de dagen zonder orgaan of pens.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2863981
Bedankt voor jullie tips. Klopt het zo beter? Zo ja, dan kan ik gaan bestellen.
We zijn vandaag nog bij pupmans op bezoek geweest, hij was aan het smullen van zijn kvv  :)

Maandag:
Kippennek
Rund of konijnennier (ene week rund, ene week konijn)
Paardenvlees

Dinsdag:
Konijnkarkas
Rundvlees
Sardientje (als extra)

Woensdag:
Parelhoenkarkas (is dit beginnersbot?)
Lamslever
Kalkoenfile

Donderdag:
Eendkarkas
Paardenspiervlees
Lamspens

Vrijdag:
Kippenrug/vleugels/karkas
Runderhart of eendenhart
Kalkoenfile

Zaterdag:
Eendennek
Rundvlees
Eitje met schil

Zondag:
Parelhoenkarkas / konijnkarkas
Paardenvlees
Sardientje (als extra)

Kan ik pupmans meteen bij aankomst dit menu voeren???
Laatst gewijzigd door Hope op vr 31 jan 2014, 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Lucie110
#2865684
[quote="Hope"]
Kan ik pupmans meteen bij aankomst dit menu voeren???[/b]
[/quote]

Dat moet kunnen zeker omdat pupmans al kvv krijgt en geen brokjes  ;)

Ik zou ook geen rundernier en liever ook niet te vaak konijnennier geven ivm medicijnresten.
Zelf geef ik meestal lamsnier.
#2865770
[quote="Hope"]
Dank je Lucie! Lamsnier moet ook zeker lukken.

Moet ik de botten nog te lijf gaan met een hamer?
[/quote]

Voor de zekerheid zou ik dat de 1ste keren wel doen. Je hebt snel genoeg in de gaten of jouw pup dit nodig heeft.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2866002
[quote="judith vd"]
Voor de zekerheid zou ik dat de 1ste keren wel doen. Je hebt snel genoeg in de gaten of jouw pup dit nodig heeft.

[/quote]

Oke, dank je.
Dan ga ik morgen eerst maar eens naar de bouwmarkt  :D
Gebruikersavatar
Door Hope
#2866408
Als ik bij de rekenhulp het gewicht van een gemiddelde labrador pup (reu) van zeven weken in voer (op de website van de rasvereniging staat een tabel, daar ben ik even vanuit gegaan) dan zegt de rekenhulp dat de behoefte ongeveer 6,5% zal zijn. Klopt dit denken jullie?

Dan zou er dit uit komen:

Menu voor een Labrador Retriever, reu, 6 kilo.
Hoeveelheid: 6.5% van 6 kilo = 390 gram per dag / 2730 gram per week

Rauw vleesbot 50% : 195 gr.
Groentes 10% : 39 gr.
Orgaanvlees 15% : 59 gr.
Spiervlees 25% : 98 gr.
Laatst gewijzigd door Hope op ma 10 feb 2014, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2871034
Zoals jullie al zien, ik snap nog niet alles.
Moet ik dit menu dan steeds aanpassen als de hond zwaarder wordt?
En nog een vraag, haha, als ik 4 x per dag ga voeren, geef je dan bijvoorbeeld 's ochtends vleesbot, 's middags orgaan of pens oid, 's avonds spiervlees en voor het slapen gaan groenten, of moet het steeds een kleine volledige maaltijd zijn?
Door Lizzy
#2871686
[quote="Hope"]
Zoals jullie al zien, ik snap nog niet alles.
Moet ik dit menu dan steeds aanpassen als de hond zwaarder wordt?
En nog een vraag, haha, als ik 4 x per dag ga voeren, geef je dan bijvoorbeeld 's ochtends vleesbot, 's middags orgaan of pens oid, 's avonds spiervlees en voor het slapen gaan groenten, of moet het steeds een kleine volledige maaltijd zijn?
[/quote]

Je moet de gewichten van je menu aanpassen als de pup zwaarder wordt. Ik zou trouwens gaan voor de volgende percentages:

45% vleesbot
20% orgaanvlees, waarvan 10% pens en 10% organen als lever, hart en nier.
10% groenten
25% spiervlees

Extra: 2 vette visjes per week en 2 rauwe eitjes per week

En je weegt 1 keer per week je pup, dan vul je het nieuwe gewicht in, blijf je dus hetzelfde aan percentages geven maar de hoeveelheid voer wordt per week a twee weken meer.

Zie ook: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 539.0.html
Door Lizzy
#2871708
[quote="Hope"]
Dank je Lizzy!
Hoe verdeel ik het menu het beste over vier porties?
[/quote]

Oh ja, sorry. Ik gaf op 8 weken 3 keer per dag voer. En dan gaf ik 3 keer per dag een gelijke maaltijd. Dus wat ik deed was de maaltijd voor 1 dag in 1 bak storten en dat verdeelde ik dan in 3 porties. Ging ik natuurlijk geen vleugels in stukjes staan knippen daarvoor, maar ik knipte wel karkassen in meerdere stukken als dat nodig was.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door