Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Jura&Mahru
#2870979
Het leek me leuk om hier bij te houden hoe het overzetten op kvv hier verloopt. Ik heb 4 katten van 8 tot 10 jaar (twee poezenzusjes Mila en Missy, hun rodekater broer Piu alledrie uit het asiel, en een ex-zwerfkater Rother die zelf besloot bij ons te komen wonen). Ze kregen al behoorlijk lang graanvrije brokken van Porta 21 na al veel verschillende merken te hebben geprobeerd. Deze brok vinden ze alle 4 lekker, ik vind de prijs ook prima en de samenstelling is ook redelijk goed.

Omdat de rode kater Piu toch wat te zwaar (lees: lui) werd en Missy regelmatig blaasontsteking had wilde ik ze langzaamaan allemaal overzetten op kvv. We zijn nu zo'n 5 weken aan het 'proberen' wat werkt en al gaat het langzaam, ik ben best tevreden!
Ze krijgen nog steeds 1 keer per dag brokken omdat twee katten wat meer moeite hebben met de overstap. En daarnaast krijgen ze 1 maaltijd kvv (nu nog een deel gemengd met Gourmet of Sheba natvoer uit de supermarkt).

Het was vooral even uitzoeken welke smaken het makkelijkst werden aanvaard. Want hoe weinig ik er ook van door het andere natvoer mengde, twee van de vier weigerden dan te eten.
De eerste smaken die ze nu alle vier graag eten is enkelvoudig Kwartel en enkelvoudig Kip van Degomeat.
Hiervan heb ik steeds meer gemengd met het natvoer en ook een beetje warm aangeboden. Ze eten het nu allevier met smaak!

Piu en Mila hebben de smaak al goed te pakken, en vinden ook de Bosduif/Hert van Catsnature (via degomeat) lekker, en ook de enkelvoudig Hert van Degomeat. Ook hebben die twee al een totaalmix van Lotgering gehad.
Deze smaken heb ik wel ook steeds aan de rest aangeboden, maar die willen het nog niet echt eten, al proeven ze er wel soms een beetje van.

Ik heb het idee dat ze echt moeten wennen aan de geur en smaak, en dat als je het een keer of 5 hebt voorgezet dat ze dan toch op den duur gaan proeven, en later dus ook eten. Maar het duurt dus gewoon wat langer met 'nieuwe' smaken.

Wat mij betreft gaat het dus goed zo, en de volgende keer bestel ik weer nieuwe smaken bij de smaken die ze al lusten. En zo langzaamaan gaan ze toch steeds meer vlees eten.
Wat me ook opvalt is dat de twee die al echt flink veel vlees eten veel actiever zijn geworden, daar ben ik ook hel erg blij mee! En Piu, die nooit eens op een brok wilde kauwen hoe groot die ook was, die kauwt het vlees wel, veel beter voor z'n tandjes dus. :biggrin2:
Hij staat zelfs te schooien nu als ik vlees voor de hond aan het klaarmaken ben, er is een wereld voor hem opengegaan haha....
Laatst gewijzigd door Jura&Mahru op wo 12 feb 2014, 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
#2872358
koekje schreef: Welkom!

Wat een leuk verslag, hou ons zeker op de hoogte van de vorderingen.
Ga ik zeker doen!

Gister heb ik bosduif kvv aangeboden, omdat ze de bosduif/hert ook eerder hadden gehad. Mila at het met smaak, ging ook lekker kauwen op de kleine botjes die er in zaten. Piu heb ik kleine stukjes gevoerd van m'n vinger af, die moet duidelijk toch even wennen terwijl hij de versie met hert heerlijk vond. Dit was de eerste smaak waar hij niet meteen dol op is. Wel heeft hij nog een klein stukje pens geschooid van de hond, dat lust ie dan weer wel... ::) :biggrin2:
De andere twee haalden hun neus er voor op.

En ik heb gister Piu gewogen, hij is sinds 1 januari 100 gram afgevallen! Dat gaat volgens mij dus ook in prima tempo, en komt volgens mij voornamelijk omdat hij een stuk actiever is nu sinds hij vlees eet. Ik hoop dat hij eind van het jaar in totaal een kilo kwijt is, dan is hij mooi op gewicht.

Vandaag kregen ze voor het eerst Tamro complete mix, en ze hebben alle 4 er van gegeten in verschillende verhoudingen gemengd met blikvoer. :dribble:
Laatst gewijzigd door Jura&Mahru op wo 12 feb 2014, 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.
#2872624
Leuk om te lezen! Een van mijn katten had na drie jaar weigeren besloten dat ze ineens tóch wel vers voer wilde; dat merkte ik toen ze de eendagskuikens van de andere kat uit z'n bakje begon te jatten.  :o Geduld is dus een schone zaak, maar ik geloof dat het bij jou wel goed komt! :biggrin2:

O, en konijn is vaak een grote favoriet. Als je daaraan kunt komen, is de kans groot dat ook te twee moeilijkdoeners ineens overstag gaan!
#2872693
Anne in Duitsland schreef: Leuk om te lezen! Een van mijn katten had na drie jaar weigeren besloten dat ze ineens tóch wel vers voer wilde; dat merkte ik toen ze de eendagskuikens van de andere kat uit z'n bakje begon te jatten. :o Geduld is dus een schone zaak, maar ik geloof dat het bij jou wel goed komt! :biggrin2:

O, en konijn is vaak een grote favoriet. Als je daaraan kunt komen, is de kans groot dat ook te twee moeilijkdoeners ineens overstag gaan!
Dank je voor de tip! Ik ga het zeker bestellen de volgende keer. Mijn hond vond konijn niet zo lekker vandaar dat ik daar zelf nog niet aan had gedacht.
#2873886
Rother, die tot nu alleen de kwartel wel wilde, heb ik vandaag met wat smeerworst toch ook overgehaald om de Totaalmix te eten. :biggrin2:
Dus daar kunnen we nu ook mee gaan afbouwen, want erg gezond zal het wel niet zijn.
#2878310
Wat je ook kan doen is nieuwe smaken mengen met smaken die ze wel graag lusten. Als ze het voldoende graag lusten om zo ook nieuwe smaken te gaan leren eten, kan je volledig van de brok en blik af en dat helpt wel omdat die kunstmatige smaakstoffen toch deels verslavend werken. Eens een tijdje volledig op vers, gaat het wennen aan nieuwe smaken vaak sneller dan als er brokken of blik blijft worden gegeven.
#2878408
pearlsofpassion schreef: Wat je ook kan doen is nieuwe smaken mengen met smaken die ze wel graag lusten. Als ze het voldoende graag lusten om zo ook nieuwe smaken te gaan leren eten, kan je volledig van de brok en blik af en dat helpt wel omdat die kunstmatige smaakstoffen toch deels verslavend werken. Eens een tijdje volledig op vers, gaat het wennen aan nieuwe smaken vaak sneller dan als er brokken of blik blijft worden gegeven.
Goede tip!
Rund en lam heb ik ondertussen ook al geïntroduceerd, dat gaat nu ook wel redelijk. Heb in ieder geval al genoeg keuze, maar inderdaad goed idee om het nu met andere smaken te mengen die ze al wel echt graag eten.
#2891663
Het gaat eigenlijk heel voorspoedig. 3 van de 4 katten eten bijna alle complete kvv mixen die ik ze voorzet, mits ik er wat blikvoer en warm water doorheen meng de eerste paar keer. En dan laten ze de stukjes blikvoer toch in de bak liggen en eten het vlees er omheen op. Ik denk dat het vooral het sausje uit het blik is wat ze zo lakker vinden.  ::)

Eén van de poezen die eet denk ik iets te gulzig, want dan spuugt ze een tijdje na het eten een klein beetje van het eten weer uit. Dit doet ze trouwens ook wel eens nadat ze water heeft gedronken. Ik zal proberen om haar toch iets kleinere porties nog te geven.

Ze krijgen nu 2 keer per dag vlees. 's nachts staan er ook nog steeds wat brokken voor ze, dit blijf ik doen tot de weigeraar ook gezellig met elke maaltijd mee eet.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door