Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Nina013
#2864068
Ik zit met een dilemma en ben benieuwd naar jullie visie hierop...

Ik ben nu 6 maanden zwanger en heb dus over een tijdje nog minder tijd 'over'.
Op het moment voer ik onze staff Enzo dus BARF. Vleesbotten welke ik vooraf portioneer per dag. En daarnaast dus spiervlees, orgaan en een groentemix in een portie pak per dag.
Het klaarmaken van al deze zakjes doe ik ongeveer 1 x per maand maar ben daar wel een goed deel van de dag dan mee bezig.
Nu ben ik een beetje aan het nadenken over hoe dit nu makkelijker kan...
Het makkelijkst is natuurlijk om rollen compleet rauw voer te kopen maar ergens heb ik hier toch een iets minder goed gevoel bij. Maar rollen NRV zijn gevoelsmatig misschien iets beter maar daar moet je dan weer bijv groente bij voeren en die smurrie maken vind ik ook altijd een geknetter hahaha!

Misschien ben ik gewoon geen keukenprinces, zelfs niet voor de hond hihi.

Ik zou het leuk vinden als zoveel mogelijk mensen hier eens neerkrabbelen hoe hun het aanpakken en dan met name frequentie en tijd en wat ze voeren....
Door Lizzy
#2864344
Je kunt ook gewoon BARF blijven voeren en daarbij restjes van je eigen groentenmaaltijd aan hem geven, totdat je weer meer tijd hebt. Gemalen zooi blijft gemalen zooi..... Je weet niet wat er in zit, je weet niet welke kwaliteit. En of je nou KVV of NRV mixen geeft: dat is om het even. Het is gemalen en je weet niet wat er in de prak zit.
Gebruikersavatar
Door Binkeman
#2864345
Misschien begrijp ik de vraag niet goed, maar ik haal 1 maal per 4 weken het vlees/bot/orgaan. Per dag heb ik 2 kg nodig, zo verpak ik het ook. Ik haal het een dag van te voren uit de vriezer en dat is het.
Ik voer geen groente, maar het lijkt mij dat als je dat wel doet dit geen probleem moet zijn?
Wij hebben zelf ook kinderen, veel dieren en wij werken ook allebei. Het is gewoon een kwestie van plannen. Je vind vanzelf een ritme als er zo'n klein bij komt.  ;)
Door smulpaap
#2864413
Je kan toch ook tijdelijk gewoon per kilo kopen via een leverancier
Dan voer je bv een kilo vleesbot en een kilo spiervlees gewoon op
Hoef je ev . alleen de porties orgaan nog te verdelen
Dat scheelt je al het nodige werk en daar valt een hond echt niet gelijk van om hoor
Door Martine-Tom
#2864477
Hoe groot zijn de porties nu?
En voor groentemix, volgens mij zijn er ook van die kant en klaren zakken met groente bij de ah enzo die je kan gebruiken (even lezen wat erin zit, ontdooien en door de blender of koken en per portie invriezen  :)
Door Nina013
#2870182
Hallo,

Bedankt zo ver voor de reacties..

ik voer nu 420 gram vleesbot, 210 gr spiervlees, 126 orgaan en 85 gr groente.

Dat van de gekookte groente van onszelf geven zou wel een handige oplossing zijn...
Voor degene die hiervan wel van te voren porties inpakken/invriezen. doen jullie dit elke portie appart in een zakje of hebben jullie een andere manier?
Ik heb het wel eens in ijsklont vormpje gedaan maar dan moest ik al een heel aantal blokjes geven om aan die 85gram te komen en dus heel veel blokjes maken (of een stapel vormpjes erbij kopen)

Nu portioneer ik de kilo's dus allemaal in dagporties. Als je dan 20kg vlees binnen krijgt is dat best een hele klus. Vooral ook omdat ik zo'n dwangneuroot ben dat het allemaal netjes gestickerd etc de vriezer in gaat.
Op maandag lamsribben, lever en kipfilet bijvoorbeeld, en zo elke dag andere diersoorten.... Ik zou het mezelf wel makkelijker maken idd als ik het gewoon per kilo inkoop en in de vriezer stop...
We gaan het allemaal nog eens heroverwegen ;-)
Ben het wel helemaal mee eens hoor dat zodra het gemalen is je toch veel minder zicht heb op de kwaliteit.

meer tips en ervaringen zijn altijd welkom, leuk om te lezen hoe iedereen het op een eigen manier aanpakt.
Gebruikersavatar
Door Binkeman
#2870352
Ik geef geen groente maar het vlees verpak ik gewoon in de porties die er per dag uit moeten. Als ik per 4 weken koop, heb ik in één keer ruim 60 kg vlees te verpakken.
Geen idee hoelang ik daarmee bezig ben. Het gaat gewoon in diepvrieszakken. Ze krijgen hier niet en-en maar of-of. Alleen bot en orgaan geef ik samen maar dat heb ik dan ook zo verpakt  dat ik zo alles kan pakken.
Dus bv. ik haal er per dag 2 kg spier uit en als ze bot en org krijgen; 1.5 kg bot en een kg orgaan. Geen probleem hoor ;)
Laatst gewijzigd door Binkeman op ma 10 feb 2014, 08:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#2870833
Idd niet te moeilijk voor jezelf maken.
Bij 420 vleesbot en 210 vlees zou ik gewoon per kilo verpakken, wat over is de koelkast in.
Orgaan dan per 500gr verpakken, en idem als hierboven.
Ik doe dat zelf ook. Haal voor 2-3 dagen eruit.
1 portie buiten de koeling, die word eerst gegeten.
1-2 portie's bevroren de koelkast in.
Wat overblijft van portie 1 gaat de koelkast in.
S'middags haal ik dan het resterende deel van portie 1 eruit en een deel van portie 2.
Dat is dan s'avonds op kamertemperatuur.
Ik verpakt alles per kilo, alleen orgaan per halve kilo.
Ben met verpakken per maand ongeveer een uurtje kwijt voor 45 kg.
Door Fabienne88
#2872729
Hoe lang BARF je al?
Ik bijna 1 jaar .. Vind het nog steeds lastig allemaal , maar ik ben wel beetje een luxe paardje hoor.. ;D Ik koop namelijk veel vlees al
"klein" verpakt .. bijvoorbeeld: 1 kilo kippennekken en dat dan 30 x .. dus ik krijg al 30 x 1 kilo kippen nekken thuis bezorgd..
Of 8 x 500gram boekmaag.. gewoon alles al "klein" bestellen is een kwestie van deur van de vriezer open, vlees erin .. deurtje dicht  :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door