Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door JonneBailey
#2869902
Hai allemaal,

Nu de bevalling van mijn hondje snel dichterbij komt, zou ik graag wat willen weten over afspenen!

ik twijfel nog of het brok of KVV word, aangezien ik de pup eigenaren niet kan verplichten of KVV te gaan voeren, pupje wat ik hou gaat zowiezo op KVV net als der moeder.

Welke KVV zouden de puppies kunnen krijgen in het nest ? Hetzelfde als mams ? De staat op Darf Eko en verschillende Kiezebrink mixen ( eend, paard , konijn, hert, bosduif en haas ).

De  Kiezebrink mixen zijn fijner gemalen als de Darf Eko, maar vraag me af of de Darf Eko te grof zou zijn.

We verwachten puppies van het ras Staffordsche Bull Terriër.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen  :)

Groetjes Jonne.
Door tessa
#2869919
Mijn ervaring is dat de grofheid van de maling niet uitmaakt, maar de grootte van de stukjes bot wel.
In onze kvv zitten best grote stukjes bot en die kwamen er bij de pups (boxers) onverteerd weer uit.
Ik heb toen een paar weken carnibest puppy gevoerd, daar zitten praktisch geen grote botstukjes is, is goed fijn gemalen en dat ging beter.
Toen ze een week of 6,5 waren heb ik ze weer langzaam over gezet op onze eigen kvv en toen ging het prima.
Door Parelridder
#2870038
Je kunt tbv het afspenen ook de DARF Puppy gebruiken. Deze is gelijk aan de Eko, maar dan fijner gemalen. Even op tijd bestellen bij de verkooppuntje, want die hebben ze niet altijd standaard op voorraad. De pups kunnen echter binnen het nest al over op de reguliere maling, geen probleem!

Je kunt pupkopers zeker niet verplichten om te gaan voeren waaraan je zelf de voorkeur hebt, maar ik zou mij evenmin laten 'verplichten' te gaan voeren waaraan zij de voorkeur geven... Als fokker geef je m.i. voorbeeld en advies t.a.v. de verzorging. Als jij vers prefereert, dan voer en adviseer je vers.
Bij het verlaten van het nest zou ik de pupkopers wat kvv mee geven, zodat pup nog even hetzelfde voer houdt en de pupkopers ervaren dat dit eigenlijk ook heel makkelijk is (let op, óók een dagportie ontdooien, want menig pupkoper vergeet dit op de dag van halen!). Bij de keuze van wat je mee geeft zou ik kiezen voor een merk waar je zelf achter staat en wat voor de nieuwe eigenaar goed verkrijgbaar is.
Laatst gewijzigd door Parelridder op zo 09 feb 2014, 08:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2870085
JonneBailey schreef: Hai allemaal,

Nu de bevalling van mijn hondje snel dichterbij komt, zou ik graag wat willen weten over afspenen!

ik twijfel nog of het brok of KVV word, aangezien ik de pup eigenaren niet kan verplichten of KVV te gaan voeren, pupje wat ik hou gaat zowiezo op KVV net als der moeder.

Welke KVV zouden de puppies kunnen krijgen in het nest ? Hetzelfde als mams ? De staat op Darf Eko en verschillende Kiezebrink mixen ( eend, paard , konijn, hert, bosduif en haas ).

De Kiezebrink mixen zijn fijner gemalen als de Darf Eko, maar vraag me af of de Darf Eko te grof zou zijn.

We verwachten puppies van het ras Staffordsche Bull Terriër.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen :)

Groetjes Jonne.
Waarom zou je je puppen rommel gaan geven omdat de pupkopers rommel willen voeren? Ik zou dat niet doen. Jij wilt de beste start voor je pups. Nou, dat is niet brok. Dus als pupkopers brok willen voeren, schakelen ze toch fijn zelf over?

Je wil niet weten wat een geemmer het is om 4 weken oude pups (eerder moet je ze niet afspenen) om pups duidelijk te maken dat die droge meuk eetbaar is. De meeste mensen maken er dan ook eerst een soort pap-smurry van. Zeer onaangenaam en goor allemaal. En dan nog hebben pups zoiets "OK, is dit eetbaar of moeten we er in zwemmen?". Pups die gemalen vlees voor hun neus krijgen denken "oh eten, lekker". En als ze dat niet denken, speen je ze te vroeg af, hebben ze wat meer tijd nodig en kun je ze puppymelk geven, zou je moeder willen ontlasten.

Ik zou gewoon alles geven, wat je hebt aan KVV.
Gebruikersavatar
Door Madelief.
#2870090
Ik zou afspenen (in jouw geval) gewoon op DARF en dan af en toe zo'n Kiezebrink mix.
Kunnen ze vast wennen aan apartere smaken en ter variatie.

Zelf ga ik de volgende keer afspenen op Carnibest en/ofDARF eko en ook BARF.
Ik speen 50:50 af ongeveer.
50 BARF, 50 KVV
Door JonneBailey
#2870232
Bedankt voor de reacties !

Dus als ik het zo lees zou ik ze de gewone Darf kunnen geven die m'n teefje ook krijgt ? Met af en toe een Kiezebrink mixje,  :)

Ik ga mensen zeker niet verplichten om vers te gaan geven, al zou ik ze afspenen op brok zou het pupje wat bij ons blijft zeker op vers gaan als de rest vertrokken is, omdat we met Bailey de moeder zoveel ***** hebben gehad met brok dat ik er wel een beetje klaar mee ben :D
Door Erna
#2870554
Ik speen de pups nooit af op brok. Als nieuwe eigenaren brok willen voeren gaan ze daar lekker zelf mee aan de slag. Hier thuis wil ik het niet hebben.
Door tessa
#2870628
Erna schreef: Ik speen de pups nooit af op brok. Als nieuwe eigenaren brok willen voeren gaan ze daar lekker zelf mee aan de slag. Hier thuis wil ik het niet hebben.
Ik ook niet ;)
Gebruikersavatar
Door chipjolie
#2882976
Erna schreef: Ik speen de pups nooit af op brok. Als nieuwe eigenaren brok willen voeren gaan ze daar lekker zelf mee aan de slag. Hier thuis wil ik het niet hebben.
Dit dus ;)
En daar ben ik ook meteen duidelijk in naar de mensen, hier word vers gevoerd (volgende nest moeder EN vader zelfs al heel de leven op vers! :D ) en als de mensen brok willen voeren kunnen ze daar zelf thuis mee aan de slag. Ik ga ze toch ook niet eerst af blijf rol om etc aan leren omdat dat wel lekker makkelijk is :p
Ik voerde ook KVV van darf prima KVV en dat gaf ik dan ook mee aan de pup kopers (waarvan de meeste overigens nog op vers staan :D )
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door