Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door yvonne71
#2869634
Wat kan ik doen aan harde ontlasting van mijn hond. Ik geef KVV van Carnifarm. Ik gebruik ook sinds 2 dagen zalmolie met schapenvet.
Groetjes Yvonne
Door Lizzy
#2869639
Ik ken de KVV niet maar ik zou een andere KVV proberen want kennelijk doet jouw hond het op dit moment in tijd niet goed op de verhoudingen in dit voer. En ik ben niet kapot van kunst en vliegwerk (dingen toevoegen zodat de ontlasting soepeler wordt - dat kun je wel doen maar de basis is kennelijk niet goed genoeg voor je hond).
Door yvonne71
#2869668
Dank je voor je reactie. Ik weet ook niet of het vervelend is voor de hond. De leverancier zegt dat het goed is voor de anaal klieren.
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#2869703
Tja, wat de leverancier zegt, doet er niet echt toe. Of een product goed is, bepaalt jouw hond  ;) Stevig is niks mis mee, maar hard is hard en dus niet goed voor je hond. De dames hebben hier ook stevige ontlasting, maar zodra die hard wordt, heb ik iets niet goed gedaan met het botpercentage.
Mijn vorige hond deed het prima op 50% vleesbot. Zowel Liz als Lu zitten op 40% vleesbot.

Geef je de zalmolie met schapenvet om de ontlasting soepeler te maken? Dan is de carnifarm voor jouw hond, mi, niet geschikt. Voeding moet aan alle kanten goed zijn, het moet niet nodig zijn om kunstgrepen uit te halen om de vertering goed te maken
Door Lizzy
#2869791
[quote="yvonne71"]
Dank je voor je reactie. Ik weet ook niet of het vervelend is voor de hond. De leverancier zegt dat het goed is voor de anaal klieren.
[/quote]

Dat zou ik ook zeggen, als ik de leverancier was. Maar wij mensen vinden obstipatie ook niet fijn. Honden ook niet. Stevig mag best. Hard is een ander verhaal. Mogelijk zit er voor jouw hond teveel bot in het product.
Door M@rina
#2869819
[quote="Anne in Duitsland"]
Hoe hard is hard? Zit ie echt te kreunen van ellende, of komt het er wel vlot uit allemaal?
[/quote]

Dat wilde ik ook vragen. Als je brokkendrollen gewend bent zijn kvv/barfdrollen als snel hard... is het wit uitgeslagen of korrelig. Als je het oppakt (met een zakje natuurlijk) kan je er dan in knijpen zonder dat het uit elkaar rolt of echt hard aanvoelt.
Door yvonne71
#2869875
2 dagen terug waren het compacte keutels die korrelig waren.
Mijn man zei dat de ontlasting vanmorgen hard was.(helaas heb ik het zelf niet gezien.
Ze drinkt ook minder water dan dat ik gewend ben. Ik heb niet het idee dat ze er erg veel last van heb...weet het niet zeker. Ik ga het zeker in de gaten houden.
Ik dacht dat het door de zalmolie schapenvet duo misschien wat soepeler zou worden.
Dit zijn de verhoudingen van de KVV die ik geef

60% Spiervlees afkomstig van gevogelte zoals Kip, Kalkoen en Gans (aangevuld met rund omdat aan het natuurlijke bot van gevogelte tegenwoordig te weinig spiervlees zit)

20% Natuurlijke Botten

20% Orgaanvlees (4% Nieren, vuile boekmaag van het Lam, Lever enz. voor de noodzakelijke voedingsstoffen en mineralen.)

Juist de vuile boekmagen bevatten voor verteerde grassen en kruiden van de natuurweiden waarop de schapen en lammeren hebben gelopen. Deze boekmagen zijn erg rijk aan die enzymen waar de hond behoefte aan heeft.
Al het gebruikte orgaan vlees is afkomstig van lammeren omdat van deze dieren de organen het minst vervuild zijn.
Door Anne in Zweden
#2869883
Minder water drinken is normaal op vers. Er zit al veel vocht in hun maaltijden, dus hoeven ze er minder bij te drinken.

Hou de keutels inderdaad even in de gaten. 20% puur bot zou 40% vleesbot zijn, dat is voor de meeste honden prima. Misschien kun je er voor de lekker een lapje spiervlees bij geven?
Door haba
#2869921
cooper is een mini bull terrier en heeft op al  de door mij geprobeerde kvv s harde ontlasting
ik vul het nu aan met spiervlees en runderhart/pens en daarmee is het opgelost
op 4 ons kvv doe ik een ons spiervlees en 50 gram pens of hart erbij
Door M@rina
#2869997
Korrelige poep is niet goed, welk merk kvv geef je en zou je ook aan andere merken kunnen komen. misschien eentje die ook een groetenprutje bevat of wat minder bot?
Door Parelridder
#2870037
Ongeacht het (opgegeven) percentage bot, is het voor jouw hond kennelijk en té hoog percentage. Korrelige ontlasting betekent dat het te droog/hard is en zou voor mij niet acceptabel zijn, ook niet als de hond geen 'last' toont.
Zelf zou ik de kvv niet gaan aanvullen met vlees, groenten of olie om alsnog tot mooie ontlasting te komen. Een kvv beoogd immers compleet te zijn in de samenstelling zoals deze geleverd wordt. Wat er exact in zit zul je nooit weten zoals met een zelf samengesteld menu en daarom vind ik het aanpassen van het kant-en-klare menu geen goede structurele(!) oplossing. Je weet immers niet welke verhouding je er daarmee van maakt..
Ik zou wat andere kvv's halen en uitproberen op welke jullie maatje het beter doet.
Door haba
#2870063
[quote="Parelridder"]
Ongeacht het (opgegeven) percentage bot, is het voor jouw hond kennelijk en té hoog percentage. Korrelige ontlasting betekent dat het te droog/hard is en zou voor mij niet acceptabel zijn, ook niet als de hond geen 'last' toont.
Zelf zou ik de kvv niet gaan aanvullen met vlees, groenten of olie om alsnog tot mooie ontlasting te komen. Een kvv beoogd immers compleet te zijn in de samenstelling zoals deze geleverd wordt. Wat er exact in zit zul je nooit weten zoals met een zelf samengesteld menu en daarom vind ik het aanpassen van het kant-en-klare menu geen goede structurele(!) oplossing. Je weet immers niet welke verhouding je er daarmee van maakt..
Ik zou wat andere kvv's halen en uitproberen op welke jullie maatje het beter doet.
[/quote]

oke, maar wat en wie bepaalt wanneer een menu uitgebalanceerd en compleet is ? ik denk dat het per hond verschilt
en zelfs per kvv ::)
Door Lizzy
#2870068
[quote="haba"]
oke, maar wat en wie bepaalt wanneer een menu uitgebalanceerd en compleet is ? ik denk dat het per hond verschilt
en zelfs per kvv ::)
[/quote]

Je hond kakt in ieder geval geen stenen op een voor hem uitgebalanceerd menu.
Door Mikkie
#2870082
Ik vind het een goede vraag. Ik heb mijn hond (DH 7 maanden) al een tijd op Carnibest natuur en daar doet ze het prima op. Mooie keutels. Nu heb ik van de week ander KVV geprobeerd, KIVO. De samenstelling zou vergelijkbaar zijn (echter € 1,- p/kg goedkoper en mijn hond krijgt 1kg per dag) maar mijn hond heeft de eerste dag harde en korrelige ontlasting gehad. Het lijkt wel beter te gaan naarmate de dagen verstrijken, maar ik ben er niet helemaal blij mee en denk weer over te gaan op Carnibest en dan afwisselen.
Ze krijgt nu 1kg omdat ze nog in de groei is. Ik ga ervan uit dat ze, als ze volgroeid is, minder nodig heeft.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door