Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Frouter
#2865754
Hallo, ik ben nieuw hier, dus ik zal me even voorstellen  :)

Ik ben Esther en heb o.a. een waarschijnlijk Labrador/Boxer mix, 'Wouter', die ik nu bijna 14 jaar geleden meegenomen heb uit het asiel waar ik werk (hij was toen ongeveer 7 maanden). De labrador in hem heeft altijd geprobeerd zoveel mogelijk eten te jatten ;) (zelfs peuken van straat enz.) maar daar is hij eigenlijk nooit ziek van geworden, een sterk maag-darmstelsel in ieder geval dus! Hij staat al bijna zijn hele leven op versvoer, meestal energique, maar ook graanvrije kvv.

Nu begon hij de laatste tijd, zeker voor de kerst al, meer te borrelen en te 'gassen'. Hij was ook rustiger geworden, maar geleidelijk aan en het is een hond van ruim 14, dus er gingen nog geen alarmbellen rinkelen. Bovendien heeft hij al die tijd prima gegeten (en gejat) en een goede ontlasting gehad. Hij heeft wel periodes gehad dat ie meer dronk (en plaste) maar dat is al langer en uit onderzoek van urine en bloed is nooit iets gekomen.

Ik heb eerst geprobeerd of graanvrij zou helpen en probiotica. Het hield echter niet helemaal op, dus toch maar langs de dierenarts.
Deze constateerde een (hoge) buikpijn, dus we hebben bloed afgenomen en het bleek een alvleesklierontsteking te zijn (alle andere waarden; nieren, suiker, lever waren prima)
Nu heb ik hier al wat zitten lezen over alvleesklierontstekingen, maar ik ben nog niet alle antwoorden tegengekomen op mijn vragen.

-Hij staat nu op metacam en cerenia en ik heb zelf om omeprazol gevraagd (aangezien mijn andere hond maagbloeding heeft gehad van medicijnen en ik dat nooit meer mee wil maken!) Nu lees ik overal dat er tramadol wordt voorgeschreven ipv metacam. Is dit gewoon ivm het effect op nieren en maag?

-De dierenarts adviseerde zo vetarm mogelijk voer te geven. Zij is anti-versvoer helaas, maar ze zei wel dat ik de energique door kon geven, vooral ook omdat daar granen in zitten..... . Nu heb ik gezocht en zag dat Haaksbarf Konijn de helft minder vet bevat, dus daar wil ik op overgaan, alleen vroeg ik mij af of het met een alvleesklierontsteking nou juist dan gewenst was om toch die granen binnen te krijgen of juist niet. Als ik graanvrij geef, poept ie haast niet meer (nog maar 1x ipv vroeger altijd 3x), maar dat zou ook door de alvleesklierontsteking kunnen komen, dus het is dan lastig om te zien wat de oorzaak is.

-Hij is ook nog vaker gaan drinken en staat nu bij bijna elke boom te plassen, ik vroeg me af of er mensen zijn die dit ook hadden met hun hond door de omeprazol misschien. Er staat in de bijsluiter dat je er een droge mond van kan krijgen.

Wie kan mij helpen? :)
Door Martine-Tom
#2865853
Welkom hier  :)

Vetvrij is iets wat nog steeds discussie oproept, bij mijn 2 katten had het weinig tot geen invloed in elk geval  :)
Ik zou zeker iets anders als Energique gaan voeren, graan is een belasting voor de pancreas dus zou ik zeker vermijden, nog eerder als vet.
Persoonlijk zou ik beginnen met carnibest pancreas en eens zien hoe hij het daarop doet (in de pancreas variant zit pancreas waardoor hij de enzymen toch binnen krijgt die hij niet of te weinig aanmaakt en zodoende ontlast je de pancreas)

http://www.carnibest.nl/hond.htm

Verder word er idd vaak met pijnstilling en anti misselijkheid gewerkt, mijn kat kreeg primperan wat bij hem prima werkte, later op cerenia over gegaan omdat primperan toch niet de meest ideale is bij pancreatitis, je kan de enzymen ook als supplement kopen maar die zijn schreeuwend duur dus ik zou eens beginnen met cb pancreas en zien of hij daar baat bij heeft  :)
Gebruikersavatar
Door Frouter
#2866262
Bedankt voor je antwoord!
Zijn suiker in het bloed was goed. Ik heb nog speciaal gevraagd inderdaad of ik 'pancreas-voer' moest geven of poeder, maar de dierenarts vertelde dat dit niet bij pancreatitis gegeven wordt, maar bij EPI, dus dat dit nog niet nodig is? Maar als ik het zo lees, klinkt het wel weer logisch inderdaad.

Ik heb een afspraak gemaakt voor een echo, om te kijken of het niet ergens anders vandaan komt, ik vond hem vandaag wat minder dan de afgelopen dagen; hij was iets onrustiger en net deed hij zelfs traag over zijn laatste hapje voor vandaag (en dat is voor hem echt vreemd). Aangezien hij al 2 weken pijnstilling krijgt nu maar voor de zekerheid kijken of er niet iets 'engs' zit...
Door inni
#2867797
Ik zou een, vetarm voer zonder graan gaan geven en de normale hoeveelheid in zoveel mogelijk porties verdelen. Met een hongerige hond is dat natuurlijk niet zo makkelijk. Misschien kan je z'n kvv vermengen met mager spiervlees.
Heeft hij neiging tot verstopping of is de hoeveelheid ontlasting bij sommig voer gewoon veel kleiner?
Ik denk niet 't kwaad kan bij pancreatitis, maar bij 'n niet zieke hond kan als extra vulling kunnen ook gemixte groenten.

Onze maltezer had ook problemen met z'n pancreas. Bij opstoten ging hij ook vaker drinken en plassen. Op mager voer ging 't met hem wel goed.
Gebruikersavatar
Door Frouter
#2868283
Het niet willen eten van de week is waarschijnlijk opgelost:  Haaksbarf konijn vindt ie gewoon niet lekker kennelijk, nooit gedacht dat er iets was wat ie minder zou lusten  :o en dat terwijl ie zijn halve leven op konijntjes gejaagd heeft, haha! De dierenarts gaf hem na de echo gastro-intestinalblik en dat ging er meteen in, later wilde ie het versvlees weer niet. Heb toch maar een paar van die blikjes van de dierenarts meegenomen, daar zit maar 1,7% vet in.
Morgen even kijken wat ik nog meer kan geven. Mager spiervlees... heb je voorbeelden? Biefstuk? Kip? (sorry, ik ben een echte 'luie' kvv-gever altijd geweest, zie nu ook door de bomen het bos niet meer :s maar ik zie nu bij de voerwijzer Natures Menu en dan de chicken en fish, daar zit maar 3% in. Heb je daar toevallig ervaring mee?)

De echo was trouwens 'goed'; geen tumoren gevonden :) Wel de alvleesklier zichtbaar én zijn maag en darmen afwijkend; maagwand en darmen wat verdikt en maag vol, terwijl ie geen eten heeft gehad, dus het loopt niet goed door. Dus vandaar ook dat ie nu dus minder poept...
Door inni
#2868567
Frouter schreef: Het niet willen eten van de week is waarschijnlijk opgelost:  Haaksbarf konijn vindt ie gewoon niet lekker kennelijk, nooit gedacht dat er iets was wat ie minder zou lusten  :o en dat terwijl ie zijn halve leven op konijntjes gejaagd heeft, haha! De dierenarts gaf hem na de echo gastro-intestinalblik en dat ging er meteen in, later wilde ie het versvlees weer niet. Heb toch maar een paar van die blikjes van de dierenarts meegenomen, daar zit maar 1,7% vet in.
Morgen even kijken wat ik nog meer kan geven. Mager spiervlees... heb je voorbeelden? Biefstuk? Kip? (sorry, ik ben een echte 'luie' kvv-gever altijd geweest, zie nu ook door de bomen het bos niet meer :s maar ik zie nu bij de voerwijzer Natures Menu en dan de chicken en fish, daar zit maar 3% in. Heb je daar toevallig ervaring mee?)

De echo was trouwens 'goed'; geen tumoren gevonden :) Wel de alvleesklier zichtbaar én zijn maag en darmen afwijkend; maagwand en darmen wat verdikt en maag vol, terwijl ie geen eten heeft gehad, dus het loopt niet goed door. Dus vandaar ook dat ie nu dus minder poept...
Ik gaf Berre eend zonder vet, vroeger ook paardenvlees......kip verdroeg hij niet.
Ik weet niet of ik juist redeneer maar......als 't Bij Brre flink mis was rook hij erg uit z'n bek daaroor dacht ik dat, omdat de vertering niet vlot gaat, 't voer te lang in de maag blijft, slecht verteerd voer in de darmen komt met diarree als gevolg. Soms poepte hij ook heel slecht verteerd voer. In hoeverre de redenering klopt weet ik niet maar bij Berre hielp het om dan kleine beetjes licht verteerbaar (extra gemalen voor hem, zonder stukjes bot en zonder toegevoegde vezels) voer te geven. Hij was een maltezer van 3,100kg.
Gebruikersavatar
Door Frouter
#2869437
Vandaag een slechte dag qua eten gehad; heb er bijna niks ingekregen, geen blik, geen vlees, geen kip... Hij wilde alleen een beetje energique, dus dat maar gegeven, beter iets dan niets. Nu stoppen met de tramadol, misschien dat dat de boosdoener is! En dan hopelijk snel weer een gezonde eetlust, want dat is juist zo belangrijk  :-\
Door ivita
#2869527
Jammer dat er weer een slechte dag is, maar als zijn maag vol zit (vlgs de echo) dan lijkt me dat hij ook geen zin in eten krijgt.
Waarom is de dierenarts tegen versvoer in het algemeen?

De alvleesklier moet rust hebben om te herstellen, daarom zo weinig mogelijk vet.

grtn en beterschap, Linda
Door tt-tjes
#2869890
Ik heb Fjurdy met een chronische pancreatitis. Ik maal voor hem, ik heb een dieet voor hem samengesteld, speciaal gericht op zijn pancreas en lever problemen.
verder krijgt hij ook tramadol als de pancreatitis weer de kop op steekt.
hij krijgt als koolhydraat bron gekookte gort er bij.
Hij doet het het goed op.
Gebruikersavatar
Door Frouter
#2870583
Ik hoop dat ik de kans ga krijgen ook zo'n menu voor te schotelen! Vandaag kreeg ik er alleen brokjes in  :o Heel maf, maar goed... het is niet anders, zolang ie maar iets blijft eten!
Tsja, geen idee waarom dierenartsen daar nog tegen zijn, omdat dat in Utrecht erin gestampt wordt? ;)

Hij is wel alerter, en naarmate de dag vorderde, kreeg ie ook wat meer trek (hoe blij kan je zijn als je hond kattenkots op wil eten, haha), dus misschien dat ie toch ook erg heftig op de tramadol reageerde..... Nu nog zijn vlees gaan eten!

Morgen gaan we naar Brenda Ooms, hopelijk kan zij ook helpen :)
Door charmed
#2870812
Een vriendin van mij heeft een sheltie met pancreatitis en zij had ook van alles geprobeerd. Toen is ze op aanraden van mij een rol CB pancreas gaan halen en sindsdien eet hij altijd en het gaat goed met hem, de pancreatitis steekt zo af en toe de kop op, maar dat is dan snel weer onder controle.
Frouter schreef: Ik hoop dat ik de kans ga krijgen ook zo'n menu voor te schotelen! Vandaag kreeg ik er alleen brokjes in  :o Heel maf, maar goed... het is niet anders, zolang ie maar iets blijft eten!
Tsja, geen idee waarom dierenartsen daar nog tegen zijn, omdat dat in Utrecht erin gestampt wordt? ;)

Hij is wel alerter, en naarmate de dag vorderde, kreeg ie ook wat meer trek (hoe blij kan je zijn als je hond kattenkots op wil eten, haha), dus misschien dat ie toch ook erg heftig op de tramadol reageerde..... Nu nog zijn vlees gaan eten!

Morgen gaan we naar Brenda Ooms, hopelijk kan zij ook helpen :)
Gebruikersavatar
Door Frouter
#2873049
Het gaat helemaal niet goed, sinds gister flinke koorts; rond 40 graden en dat ondanks de metacam dus. Gistermiddag een echo laten maken, om te kijken of het buikvlies niet mee aan het ontsteken is, maar dat was niet het geval. Toch een antibioticakuur erbij gekregen, kijken of dat zijn temperatuur naar beneden krijgt...
Vandaag helaas nog steeds 40 of bijna 40 graden :(
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door