Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2867449
Hallo,

Zouden jullie willen meedenken...weet het even niet meer... :-[
vanaf zondag is mijn hond Pika ziek, paar uur na barfmenu( ingeknipte kipvleugels, stukje wildkonijnkarkas, kalkoenfilet en geitenhart) begon ze alles weer uit te spugen, om het paar uur kwam er weer wat uit...
Dacht eerst dat ze wat verkeerds gegeten had, maar nadat ze leeg was maandagochtend, althans ... dat hoop ik...  ??? bleef ze spugen, gal, slijm en zieke slome indruk.
Maandag wilde ze niks eten en zelfs beetje water wat ze gedronken had kwam er weer uit.
Was bang voor obstructie, dus naar dierenarts : niks raars te voelen in buik, heerst virus, geen koorts, dus injectie tegen misselijkheid, cerenia, gehad en cereniapillen mee voor volgende dag.
4 uur na injectie heeft ze paar hapjes kipfilet gegeten en binnengehouden,... maar sindsdien eet ze niks meer, drinkt wel... dat blijft binnen.
Dinsdag toch maar cerenia pillen in bek gedaan, op nuchtere maag, .. maar ja... en maar blijven proberen aan eten te krijgen : kipfilet, kalkoenfilet, pens vocht erover, schaaltje geitenyoghurt, stukjes pens, beetje smeerworst op poot, ....( zonder opdringen, zet het neer, dan loop ik weg, na paar minuten haal ik het maar weer weg)bij alles kijkt ze en ruikt ze er even aan en kijkt dan stug andere kant op. Overigens wil ze wel kleine stukjes wandelen, wel slomer dan normaal, maar dat is logisch denk ik, geen eten ... geen energie....
Vanmiddag, woensdag, beetje gal gespuugd.... terug naar dierenarts... nog steeds niks raars te voelen in buik, geen koorts, niet uitgedroogd, dus virus verdenking...
Prik cerenia gehad en maagzuurremmer...
en nu komt het.... Pika is een zeer angstig hondje... staat op tafel helemaal te bibberen, thermometer kwam er zowat weer uit geschud... en toch ...: de dierenarts legde  een paar brokjes neer voor haar neus en ze eet het op!!!!!!! :(
Nu wil ik eigenlijk niet afwijken van barfmenu en al helemaal geen granen geven ( uit principe, geen allergie hoor...) maar wat kan ik nu nog proberen te geven....Tijdelijk terug naar brokken....? dat wil ik helemaal niet,.. troep >:(
Heb nu astronauten voer a/d van Hills meegekregen...
en bedenk me net,... geen antibiotica bij virus??

enige suggesties??
#2868068
allereerst bedankt voor jullie reacties en feedback.
Gelukkig eet Pika inmiddels weer wat ; stukjes rauwe kipfilet met a/d hills astronauten blikvoer erdoor, en heeft niet meer gespuugd en ze is weer wat levendiger. :biggrin2:
Heb nu goede hoop dat het een virus was/is en geen obstructie.
Mocht dit veranderen en ze dus weer ziek wordt ga ik direct foto's laten maken...
Ze heeft me toch mooi ff voor schut gezet bij een "anti-vers" dierenarts door daar brokken te gaan staan eten...
Ze heeft wel humor die muts van een Pika hier... :D
Nog tips om haar wat extra aan te laten sterken? Voorlopig eerst maar de hoeveelheid barf weer wat rustig opvoeren en haar spijsvertering weer op gang krijgen...
Daarna misschien probiotica? Met welke hebben jullie goede ervaringen en geven jullie dit sowieso af en toe kuurtje of alleen als er aanleiding toe is?
Zal ook nog even in bieb hierover gaan lezen...
#2868082
Helen44 schreef: allereerst bedankt voor jullie reacties en feedback.
Gelukkig eet Pika inmiddels weer wat ; stukjes rauwe kipfilet met a/d hills astronauten blikvoer erdoor, en heeft niet meer gespuugd en ze is weer wat levendiger. :biggrin2:
Heb nu goede hoop dat het een virus was/is en geen obstructie.
Mocht dit veranderen en ze dus weer ziek wordt ga ik direct foto's laten maken...
Ze heeft me toch mooi ff voor schut gezet bij een "anti-vers" dierenarts door daar brokken te gaan staan eten...
Ze heeft wel humor die muts van een Pika hier... :D
Nog tips om haar wat extra aan te laten sterken? Voorlopig eerst maar de hoeveelheid barf weer wat rustig opvoeren en haar spijsvertering weer op gang krijgen...
Daarna misschien probiotica? Met welke hebben jullie goede ervaringen en geven jullie dit sowieso af en toe kuurtje of alleen als er aanleiding toe is?
Zal ook nog even in bieb hierover gaan lezen...
Als het inderdaad een virus is, dan is uitzieken het toverwoord. Het duurt gewoon even. Ter ondersteuning kun je probiotica geven ja. De Acidophilus 40+ van Solgar is heel goed, echt super goed en krachtig. De Acidophilus van Arkopharma is ook goed (maar niet zo goed als die van Solgar). Verder zou ik geen brokken geven nee. Ongezonde meuk. Alsof je een beetje aan iemand die net ziek is geweest vraagt "wil je wel een wit broodje kroket?". Als ze niet lekker is, kun je haar Okugest van VSM geven. Eventueel kun je de smaak van het vlees verhogen door er gekookt water overheen te gooien (en dan moet je niet de probiotica erbij doen want dan dood je de goede bacterieen). En gewoon even geduld hebben. Ik geef alleen probiotica als daar aanleiding toe is.
#2868162
Lizzy schreef:Verder zou ik geen brokken geven nee. Ongezonde meuk. Alsof je een beetje aan iemand die net ziek is geweest vraagt "wil je wel een wit broodje kroket?".
Nu niet nee, nu eet ze. Maar als ze dagenlang niets zou eten maar ze wel brokken wil, zou ik gewoon dat geven hoor. Ook iemand die ziek is kun je beter een broodje kroket geven dan helemaal niets. Ziek zijn kost veel energie, en als die energie gedurende langere tijd niet bijgevuld wordt is dat veel slechter dan die paar brokjes.
#2868570
kakocavi schreef: Nu niet nee, nu eet ze. Maar als ze dagenlang niets zou eten maar ze wel brokken wil, zou ik gewoon dat geven hoor. Ook iemand die ziek is kun je beter een broodje kroket geven dan helemaal niets. Ziek zijn kost veel energie, en als die energie gedurende langere tijd niet bijgevuld wordt is dat veel slechter dan die paar brokjes.
Ziek zijn kost helemaal veel energie als je er eten in stopt dat ongezond voor je is. En een paar daagjes vasten kan helemaal geen kwaad. Ook niet als je ziek bent. Een lichaam zegt uit zichzelf "nu even geen eten". Voedsel verteren kost namelijk ook heel veel energie.
#2868983
pff,... begin beetje moedeloos te worden,...  :( ze eet weer niet,.. lijkt wel of ze alleen wat eet ( klein beetje)na injectie cerenia tegen misselijkheid, zodra die uitgewerkt is stopt ze met eten... okugest doet ook niks,... net weer naar dierenarts geweest, in urine klein beetje bloed en klein beetje eiwit ( ze wilde blaasontsteking uitsluiten....plast verder normaal).
dierenarts denkt eerder aan bloedonderzoek om nieren/lever te checken na weekend, terwijl ik meer aan maagdarm problemen blijf denken; maagzweer...?
Maar veel maagdarm problemen zijn toch niet op röntgen te zien.... daar dacht ik aan als volgende stap...
Ze heeft geen koorts, drinkt wel.... beetje ontlasting, was dun...
Nu Emeprid ( vroeger primperid) tabl mee gekregen...en weer cerenia injectie....
Twijfel om naar andere dierenarts te gaan,... en hoe wijken de lever en nier waardes eigenlijk af van een barf hond vergeleken met brokkenhond?
En zullen die waardes sowieso nu niet afwijken als ze al 5 dgn amper eet...?
Ik loop al 5 dgn met knoop in mijn maag, snap maar niet waarom ze niet wil eten, pieker me suf,... vorige week nog super energieke hond.... :-\ met goede eetlust...
Als het een virusje is had ze nu toch langzamerhand eetlust wel weer terug en niet meer misselijk?
#2868990
Helen44 schreef: pff,... begin beetje moedeloos te worden,...  :( ze eet weer niet,.. lijkt wel of ze alleen wat eet ( klein beetje)na injectie cerenia tegen misselijkheid, zodra die uitgewerkt is stopt ze met eten... okugest doet ook niks,... net weer naar dierenarts geweest, in urine klein beetje bloed en klein beetje eiwit ( ze wilde blaasontsteking uitsluiten....plast verder normaal).
dierenarts denkt eerder aan bloedonderzoek om nieren/lever te checken na weekend, terwijl ik meer aan maagdarm problemen blijf denken; maagzweer...?
Maar veel maagdarm problemen zijn toch niet op röntgen te zien.... daar dacht ik aan als volgende stap...
Ze heeft geen koorts, drinkt wel.... beetje ontlasting, was dun...
Nu Emeprid ( vroeger primperid) tabl mee gekregen...en weer cerenia injectie....
Twijfel om naar andere dierenarts te gaan,... en hoe wijken de lever en nier waardes eigenlijk af van een barf hond vergeleken met brokkenhond?
En zullen die waardes sowieso nu niet afwijken als ze al 5 dgn amper eet...?
Ik loop al 5 dgn met knoop in mijn maag, snap maar niet waarom ze niet wil eten, pieker me suf,... vorige week nog super energieke hond.... :-\ met goede eetlust...
Als het een virusje is had ze nu toch langzamerhand eetlust wel weer terug en niet meer misselijk?
Hoe is ze verder? Ik bedoel, is ze vrolijk of is ze ziek?
De waardes moeten normaal gewoon binnen de marges zijn, ondanks dat ze op vers staat. En volgens mij heeft vasten ook gen invloed. Ik snap dus alleen echt niet waarom dit niet nu gebeurd maar pas na het weekend? Heeft je dierenarts zelf geen apparatuur om basis checks te doen? Fritzi heeft onlangs een virus gehad. Daarbij moest ze spugen en ze wilde niet eten. Dat heeft een dag of 4 geduurd. En de dagen erna had ze wel weer wat eetlust maar nog steeds niet volgens de oude Fritzi. Frou Frou kreeg het daarna ook, alleen was zij na 1 dag weer beter. Maar goed, er zijn honden in Zoetermeer die bijna aan het infuus hebben gemoeten omdat ze niks binnen hielden en zo ziek waren als een hond. En die waren langer dan 4 dagen beroerd. Toch..., ik kan me voorstellen dat je twijfelt. Een rontgenfoto heeft alleen zin als de dierenarts vermoed dat er een verstopping aan de gang is. E op zich past geen eetlust daar wel bij maar honden met een verstopping doen meestal ook pogingen om te braken. Hoe is dat bij haar?
#2869039
Thanks voor de feedback,... zo te lezen kan het dus wel degelijk een hardnekkig virus zijn, wellicht ben ik te ongeduldig....
Ze heeft geen braakneigingen, maar heeft woe nog injectie maagzuurremmer gehad omdat ze gal had gespuugd, sindsdien niet meer gespuugd.
Wel ontlasting, dun, dat zou verstopping uit kunnen sluiten...?
Verder is ze lusteloos, toont wel interesse in veel dingen maar geen energie om erop te reageren lijkt het..
Ze is niet echt hondsberoerd dus....maandag was ze dat wel....lag er toen als een zombie bij....
Ga zo weer eten proberen, injectie cerenia werkt inmiddels weer hoop ik.
Ben wel weer wat gerustgesteld dat het virus is,...
wordt vervolgd......

maar Lizzy, als ik je goed begrijp zou jij eerder een bloedtest laten doen dan maag/darm onderzoek mbv röntgen/echo/ endoscopie...
Waar denk je dan aan... bij event nierproblemen zou ze toch veel moeten drinken of is dat niet altijd zo?
#2869168
Kan je inhoudelijk niet echt adviseren, daarvoor heb ik lang niet genoeg kennis.

Maar even als extra info het virus heeft bij mijn Sasja bijna 2 weken geduurd.
Diarree, soms overgeven dan vooral gal en niet willen eten maar kwam wel vrolijk over.
Voor mij was het feit dat ze vrolijk en niet sloom was steeds een goed teken.

Maar toch heb ik eerst ook steeds van alles geprobeerd om haar maar te laten eten.
Soms at ze dan iets "nieuws" wel (b.v. een cracker of gekookt stukje vlees) dacht ik gelijk jippie dan doen we dat.
Maar de volgende dag wilde ze het gelijk weer niet eten. Kon ik weer opnieuw iets bedenken.
Wat een stress geeft het  :-[

Na een week haar uiteindelijk toch maar één hele dag laten vasten, ook niets aangeboden.
Toen heel erg langzaam opgebouwd, in haar geval met brood (meergranen en mais) met honing erop en psyllium husk.
Ze nl. wilde niets weten van alles wat maar enigszins naar vlees rook.
Wel bij elke maaltijd een klein stukje vlees aangeboden, op de avond v.d. tweede dag na het vasten wilde eindelijk een stukje veel opeten. Dat heel langzaam opgebouwd. (eerst te snel en toen kon ik weer opnieuw beginnen).

Daarnaast heeft ze (in het begin) een acupunctuur behandeling en nog een homeopathisch middel gehad en kreeg ze later dus wat psyllium husk.
Heb okugest geprobeerd maar tot twee keer toe heeft ze na het pilletje overgegeven (gal), dus daar maar mee opgehouden.

Bij Rosa is het virus "langs geschampt" paar daagjes diarree maar gewoon willen eten.

Hopelijk is Pika snel weer helemaal gezond.
#2869205
Bedankt voor de info en aanmoediging Dagmar, en fijn dat Sasja weer beter is.
En stress geeft het zeker ja...pff...
Ik heb alleen het idee dat de maag / darmen van een barf hond niks kan met crackers en brood,... (en brokken..)...maar iets wellicht toch beter dan niets...
Ze heeft net muizenhapje gegeten, 2 stukjes kipfilet, minihapje pens en likje ad hills astronautenvoeding...hopelijk blijft het binnen
Welk homeopathisch middel was het eigenlijk naast de psyllium husk ( ken ik niet, even opzoeken zo...)
We houden de moed erin.... ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door