Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Juul
#2868978
We zijn vanaf de zomer al aan het tobben met Epke. Of eigenlijk al vanaf dat ie er is  :-\.

Eerst zijn groeipijn, dat leed is gelukkig geleden.  In Juni kreeg ie bultjes, en begon ie wat kaasachtig te ruiken. Naar de DA, cortico spuitje en hem geen zuivel meer gegeven. Ging over. Later kreeg ie het weer terug, weer DA, weer spuitje, en nu dacht ik de bultjes te kunnen herleiden naar het bio-industrie-konijn wat ie als onderdeel kreeg. De eerste keer bultjes had ik ook net een partij konijn opgehaald.

Toen een tijdje klachtenvrij, maar nu sinds een paar weken rode oogleden, wat rode lippen en een opgezette anus waar ie ook steeds aan likt. Niet obsessief of extreem maar toch.

Dus weer ritje DA. Die dacht dat hij al langer aan zijn anus aan het likken was, omdat de huid daar helemaal verhard was. Maar bij mijn weten doet ie dat echt pas een week of twee.
Volgens de DA waarschijnlijk een voedselallergie en dat is waarschijnlijk een eiwit. Dus hij stelde hypoallergene brokjes voor. Dat willen we dus niet, dus dan wordt het elimineren. Maar waarmee dan, hij heeft eigenlijk alles al gehad.

De dierenarts stelde geitengehakt voor, want dat verkoopt hij zelf. Ongeveer een tientje de kilo dus gezegd dat ik daar dan zelf achteraan zou gaan, want Epke eet zo'n 1200 gram per dag.

Dat was helemaal fout natuurlijk, hij had aan een 300/400 gram eiwit genoeg, de rest aanvullen met aardappels, anders belast je zijn nieren.

Maar goed geit heeft ie ook al gehad dus dat zou dan ook geen zuiver eliminatiedieet zijn. Maar wat dan wel ? Kan vis ook?
En kan het niet wat anders zijn als voedsel, huisstofmijt ofzo (dan hebben we hier echt een probleem.....)
Daar kom ik met een eliminatiedieet ook niet achter, toch?

Ik weet het dus ff niet meer. Is 1200 gram echt zo achterlijk veel? Epke weegt 25 kilo. En is dat echt zo met zijn nieren als ik teveel eiwit voer?

Hij heeft dus weer een spuitje gehad, want hij heeft echt jeuk, zo sneu.

Iemand zinnige tips?
Gebruikersavatar
Door Hope
#2869035
Ik ben geen dierenarts en geen barf-expert, maar bij Hope waren rode oogleden, lippen en jeuk aan zijn anus de eerste tekenen van een voedselallergie.

Heeft hij echt alle diersoorten al gehad?

Aanvullen met aardappels vind ik erg raar, en geitengehakt wat zoveel kost eigenlijk ook.
Wat ik denk, maar dat is echt gewoon hardop denken, is dat als je gaat elimineren je altijd uitsluit of het iets te maken heeft met voeding. Verbeterd er niks, dan kan je lijkt mij gaan zoeken naar mogelijk andere oorzaken.
Door Juul
#2869049
Dank je wel voor je reactie. Ik heb de foto's van Hope gezien, dus heel vrolijk wordt ik er helaas niet van. Dat begon ook zo, ja?

Dan toch maar serieus aan het elimineren.

Ik kan eigenlijk niets verzinnen wat ie nog niet gehad heeft.

Paard, Rund, Lam, Geit
Kip, Kalkoen, Gans wild, Eend wild en tam, Fazant, Konijn (tam), Parelhoen, Haas
Hert,
Zalm, Haring, Sliptong

Patrijs weet ik niet meer, Ree waarschijnlijk niet, maar lijkt me dat dat ook nog wel onder de noemer hert wordt verkocht. Zowieso moeilijk aan te komen. Struisvogel heeft ie ook nog niet gehad. Andere exoten ook niet.

De dierenarts is een "gewone" dierenarts. Dus de gemalen geit is al redelijk voorruitstrevend.
Laatst gewijzigd door Juul op vr 07 feb 2014, 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#2869074
Kwartel! Maar da's in dit geval ook een kostbare geschiedenis.

Juul.... Joep heeft ook sinds een aantal maanden jeuk, op één specifieke plek op zijn rug. Ik ben 2 weken geleden met hem bij Tannetje geweest. Ik kan je dat toch echt aanraden.
Door Juul
#2869080
Ja, ik heb Tannetje ook al gebeld. Die kan helaas morgen niet, wordt dus volgende week. Jammer alleen dat ze dan wss de rode oogleden e.d. dan niet meer ziet ivm de cortico spuit.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2869081
Juul schreef: Dank je wel voor je reactie. Ik heb de foto's van Hope gezien, dus heel vrolijk wordt ik er helaas niet van. Dat begon ook zo, ja?

Dan toch maar serieus aan het elimineren.

Ik kan eigenlijk niets verzinnen wat ie nog niet gehad heeft.

Paard, Rund, Lam, Geit
Kip, Kalkoen, Gans wild, Eend wild en tam, Fazant, Konijn (tam), Parelhoen
Hert,
Zalm, Haring, Sliptong

Patrijs weet ik niet meer, Ree waarschijnlijk niet, maar lijkt me dat dat ook nog wel onder de noemer hert wordt verkocht. Zowieso moeilijk aan te komen. Struisvogel heeft ie ook nog niet gehad. Andere exoten ook niet.

De dierenarts is een "gewone" dierenarts. Dus de gemalen geit is al redelijk voorruitstrevend.
Achteraf gezien heeft Hope al de tijd dat hij op brokken stond last gehad van een allergie. Rode slijmvliezen, jeuk, oorontstekingen. Maar ja, men zegt dat het bij een labrador hoort, dus gingen we zonder klagen (of nadenken helaas) elke twee weken met een ander kwaaltje naar de dierenarts.
Tot op een dag het lijf gewoon zei dat het genoeg was geweest en we met de grote problemen te maken kregen.

Toen hij een tijd alleen konijn kreeg had ik ineens een heel andere hond. Geen rode lippen meer, geen jeuk en ook geen oorontstekingen,
Verderop in het elimineren merkte ik dat als zijn lippen rood werden gewoon het eerste teken was dat hem iets niet lekker zat. Gooide ik de laatste diersoort van het menu dan trok het weer weg.

Ik lees geen haas? Heeft hij dat al gehad?

En een bezoek aan Tannetje Koning is echt een aanrader. Ik zit er graag meer dan 1,5 uur enkele reis voor in de auto!
Gebruikersavatar
Door Hope
#2869084
Juul schreef: Ja, ik heb Tannetje ook al gebeld. Die kan helaas morgen niet, wordt dus volgende week. Jammer alleen dat ze dan wss de rode oogleden e.d. dan niet meer ziet ivm de cortico spuit.
Foto's maken misschien?
Door Juul
#2869087
Dank je, Berna. En Drago is ook nog geen nierpatiënt  :D ?  Ik weet dat ook wel. Maar als ze zo stellig en met enige irritatie tegen je ingaan ga je ondanks alles toch weer aan jezelf twijfelen. Epke is ook geen wandelende Barf reclame. Groeipijn en allergische reacties.....ik weet zeker dat ik goed voer, maar ik kan me voorstellen dat mensen daar dan weer aan gaan twijfelen.
Door Juul
#2869093
Haas ook al gehad. Ik pas het ff aan. Volgens mij heeft ie alles zo'n beetje gehad wat er te krijgen is. Behalve exoten als lama en antilope enzo.
Door Roosjes3
#2869103
Er is kangoeroe kvv van Naturis. Daar willen wij het elimineren straks mee gaan proberen. Zit helaas wel een premix in met wat vitaminen en ook zeewier, maar hier ook een hond die eigenlijk alle diersoorten verder al gehad heeft.
Gebruikersavatar
Door Berna
#2869164
Juul schreef: Dank je, Berna. En Drago is ook nog geen nierpatiënt  :D ?  Ik weet dat ook wel. Maar als ze zo stellig en met enige irritatie tegen je ingaan ga je ondanks alles toch weer aan jezelf twijfelen. Epke is ook geen wandelende Barf reclame. Groeipijn en allergische reacties.....ik weet zeker dat ik goed voer, maar ik kan me voorstellen dat mensen daar dan weer aan gaan twijfelen.
Wel nee, helemaal niet...heel gezond. Nicolette hier op het forum voert haar vizsla reu 1,5 kg per dag. Die is ook heel gezond!
Door Juul
#2869187
Epke is met 5 weken al geënt, en ik denk dat de problemen daar vandaan komen.  :-\

Bij Dego hebben zo ook gemalen struisvogel en kwartel. Ik ga eens bellen van de week. Ik vertrouw gemalen alleen niet zo eigenlijk.
Door deja
#2869202
Naturis.nu heeft gemalen struisvogel niet goedkoop maar wel goedkoper als dat geitengehakt 5,50 de kilo.
Fajah heeft ook een allergie probleem maar ik ga 18 febr. naar Stella de Vries hond in balans en laat haar helemaal doormeten ook haar voer dus alles wat ze tot nu toe heeft gegeten moet mee, ik hoop dat ik er zo achter kom of het aan de voeding ligt of dat het wat anders is.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door