Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door cassie_body
#2867679
Ik ben een boek over barf aan het lezen. Hierin staat dat je het beste een dag vleesvrij kunt voeren (alleen groente) en een dag vasten per week. Of 2 dagen per week vleesvrij (alleen groente). De reden hierachter is om het maagdarmkanaal te ontlasten en reinigen. Ik ben benieuwd wat jullie daarvan vinden?
Het boek is: BARF van Swanie Simon (Duits boek).
Gebruikersavatar
Door Haasje
#2867706
Ik heb weleens nalv het werk van M. Eliasen naar oude topics over vasten gezocht hier en volgens mij geven veruit de meesten 1 x per dag Barf. Die van mij eten 1 of 2 dagen in de week niet en dat gaat prima. Zorg wel dat de weekhoeveelheid klopt en dat je op onregelmatige tijden voert zodat ze geen last van maagzuur krijgen als je de keuze maakt om het te doen. Ik doe het idd om de maag rust te geven, te 'reinigen' en omdat ze dan ook efficiënter schijnen te verteren. Je moet voor jezelf de keuze maken.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2867753
Ik denk dat het ook aan de hond ligt of het goed is of niet. Hope begon altijd te spugen met een lege maag en at een dag na het vasten slecht, om kort na de maaltijd alles er weer uit te gooien. Dan kan dat dus gewoon niet.
Door Annemarie Rijnveld
#2867786
[quote="cassie_body"]
Ik ben een boek over barf aan het lezen. Hierin staat dat je het beste een dag vleesvrij kunt voeren (alleen groente) en een dag vasten per week. Of 2 dagen per week vleesvrij (alleen groente). De reden hierachter is om het maagdarmkanaal te ontlasten en reinigen. Ik ben benieuwd wat jullie daarvan vinden?
Het boek is: BARF van Swanie Simon (Duits boek).
[/quote]Ik heb haar boek niet gelezen, maar ken wel haar site en artikelen.
In Duitsland is zij zeer bekend en velen volgen haar barf methode. Evenals in Italie, trouwens.

Als ik het mij goed herinner, adviseert zij een vleesloze dag met groenten plus yoghurt, of ander melkproduct, granen en/of fruit.

Ik zie hierzelf het nut niet zo van, een hond is geen mens, maar een carnivoor, dus waarom dan granen fruit melkproducten en een lading groenten geven?

Zij geeft zoiezo al vrij veel groenten, een 25% van het totaal, en heel weinig vleesbot (ongeveer 15%)

Een dag vasten is denk ik best wel een goed idee, mits de hond het tolereert. @Fido heeft hierover interessante ideeen: regelmatig laten vasten op onregelmatige basis.
Door Datze
#2868060
Ook onze Tessa (lab 25 kg) vast (als je het zo kan noemen) en het bevalt prima. Ik ben begonnen met tijdstippen tussen de maaltijden te verlengen. Eerst 1  p. dag, daarna naar 6 maaltijden p.week om de 28 u, daarna 5 x p.w. - 34 u tussen. Op dit moment krijgt ze 4 x p. week haar maaltijd, gemiddeld 1 x  in 2 dagen. Dus maaltijden zijn groter - wat voor een lab een verwennerij is, ze weet nooit wanneer en wat ze krijgt - dus geen last van galbraken ezv. Tussendoor krijgt ze wel een slokje geitenjogurt, of pensstaafje of restjes groente/ fruit. Ik heb het trouwens ook niet bedacht, maar ook "uitgegoogeld" (Eliasen).
Gebruikersavatar
Door Hope
#2868576
[quote="Datze"]
Ook onze Tessa (lab 25 kg) vast (als je het zo kan noemen) en het bevalt prima. Ik ben begonnen met tijdstippen tussen de maaltijden te verlengen. Eerst 1  p. dag, daarna naar 6 maaltijden p.week om de 28 u, daarna 5 x p.w. - 34 u tussen. Op dit moment krijgt ze 4 x p. week haar maaltijd, gemiddeld 1 x  in 2 dagen. Dus maaltijden zijn groter - wat voor een lab een verwennerij is, ze weet nooit wanneer en wat ze krijgt - dus geen last van galbraken ezv. Tussendoor krijgt ze wel een slokje geitenjogurt, of pensstaafje of restjes groente/ fruit. Ik heb het trouwens ook niet bedacht, maar ook "uitgegoogeld" (Eliasen).
[/quote]

En ze heeft dan ook geen honger?
Is het beter voor de spijsvertering dan, vastendagen?
Door Lizzy
#2868580
[quote="cassie_body"]
Ik ben een boek over barf aan het lezen. Hierin staat dat je het beste een dag vleesvrij kunt voeren (alleen groente) en een dag vasten per week. Of 2 dagen per week vleesvrij (alleen groente). De reden hierachter is om het maagdarmkanaal te ontlasten en reinigen. Ik ben benieuwd wat jullie daarvan vinden?
Het boek is: BARF van Swanie Simon (Duits boek).
[/quote]

Dit stamt uit de tijd van Juliette de Bairacli Levy. Zij was een kruidenvrouw. En hondenfokker. En had meer dan gemiddeld kennis van zaken over voeding en ziekten. Zij is zelf 97 jaar geworden en nog niet zo heel gek lang geleden overleden. Swanie heeft ook kruidengeneeskunde gestudeerd. Juliette de Bairacli Levy adviseerde om honden 1 dag per week geen vlees te geven om het lichaam te reinigen en rust te geven.

Ik doe het zelf niet maar vind het geen slecht idee.
Door Datze
#2868597
[quote="Hope"]
En ze heeft dan ook geen honger?
Is het beter voor de spijsvertering dan, vastendagen?
[/quote]
Ik geloof dat een lab altijd honger heeft - die van ons in ieder geval... Zij is gesteriliseerd en ondanks dat ze meer dan genoeg beweging krijgt
gaat ze op een rollmops lijken als ze meer dan 1% p.dag krijgt. Dat is dus 250 gr p.dag...Als ik haar "normaal" zou voeren - wat ik ook langere tijd deed - is het echt binnen 1 tel op... Dus nu voer ik 400 gr 1 x in 2 dagen - hoef ik ook niet konijnekoppen of kipkarkassen in stukjes snijden ;D. En dan lijkt de maaltijd ook een beetje op een"lab"maaltijd. En kan ze na het eten lekker in de mand... nu ja op de bank dan...en komt ze niet naar me toe met een blik van "waar is de rest"?"Wat ik op deze en op rauwvoer forum gelezen heb - en daar kan ik me wel vinden - een carnivoer eet waneer er te eten is - en daar is hun spijsverrtering op ingesteld - teoretisch kunnen ze 20% (geloof ik) van hun lichaamsgewicht in een keer op krijgen... En het zou ook beter voor de veretring en maagfunctioneeren zijn. :wavetowel2:
Door Martine-Tom
#2868603
[quote="Datze"]
Ik geloof dat een lab altijd honger heeft - die van ons in ieder geval... Zij is gesteriliseerd en ondanks dat ze meer dan genoeg beweging krijgt
gaat ze op een rollmops lijken als ze meer dan 1% p.dag krijgt. Dat is dus 250 gr p.dag...Als ik haar "normaal" zou voeren - wat ik ook langere tijd deed - is het echt binnen 1 tel op... Dus nu voer ik 400 gr 1 x in 2 dagen - hoef ik ook niet konijnekoppen of kipkarkassen in stukjes snijden ;D. En dan lijkt de maaltijd ook een beetje op een"lab"maaltijd. En kan ze na het eten lekker in de mand... nu ja op de bank dan...en komt ze niet naar me toe met een blik van "waar is de rest"?"Wat ik op deze en op rauwvoer forum gelezen heb - en daar kan ik me wel vinden - een carnivoer eet waneer er te eten is - en daar is hun spijsverrtering op ingesteld - teoretisch kunnen ze 20% (geloof ik) van hun lichaamsgewicht in een keer op krijgen... En het zou ook beter voor de veretring en maagfunctioneeren zijn. :wavetowel2:
[/quote]Ik zou met 1% of minder dus wel bang zijn dat ze tekorten zou gaan krijgen...op den duur voer je gewoon te weinig om alle voedingsstoffen uit te halen...Mijn grens was 1.5% lager wil ik niet gaan.
Door BusKay
#2868629
Bij de bovenstaande  1% huiver ik ook. Brrr....
Mijn honden hebben met 2% net dat kilootje meer om bij ziekte wat buffer te hebben. Dus werkelijk dat kilootje en geen kilooooos

Vasten prima, maar om veilig te zijn eens in de 2 weken???

Eenmaal per week hebben we het nog steeds over 14,28% minder voedsel.... die wel ingehaald moet worden lijkt me.
Laatst gewijzigd door BusKay op vr 07 feb 2014, 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Haasje
#2868632
Mijn lab at poep toen hij nog brokken kreeg maar nu niet meer, dus ook niet op vastendagen. Hij weet dat het kan.. Als hij het weer was gaan doen zou ik het terugdraaien. Dit gaat al driekwart jaar goed met op de vastendagen soms iets tussendoor voor het trainen of een bullepees of fruit/groente. Hij krijgt gemiddeld 2,5 % per dag (gecastreerde reu van 6 jr).
Gebruikersavatar
Door Hope
#2868638
Tjonge, 1 % vind ik ook wel weinig. Voer je dan niet teveel vette diersoorten?
Ik snij bij Hope al het vet weg, ook van konijnennieren haal ik al het vet af, en voer alleen mager vlees. Ik kan hem dan 1,8% voeren en was ook zijn honger weg, wat hij op brokken wel altijd had.
Door Datze
#2868661
Ja - mijn verstand zegt ook dat 1% heel weinig is. Jullie hebben mij het laatste zetje gegeven, bedankt! - wij gaan naar 1,5% p.dag!!!. En dan maar nog meer bewegen ( nu lopen/ fietsen we 2 - 3 u. p. dag.) . Dat  word dus 2600 g p. week = 4 maaltijden van 650 gr.
Door Martine-Tom
#2868710
[quote="Datze"]
Ja - mijn verstand zegt ook dat 1% heel weinig is. Jullie hebben mij het laatste zetje gegeven, bedankt! - wij gaan naar 1,5% p.dag!!!. En dan maar nog meer bewegen ( nu lopen/ fietsen we 2 - 3 u. p. dag.) . Dat  word dus 2600 g p. week = 4 maaltijden van 650 gr.
[/quote]Ik zit met hetzelfde hoor, mijn hond werd op 1.5% (toen nog kvv) ook steeds dikker, allerlei dingen geprobeerd en nu voer ik hem 3% barf en de grap is dat hij daar op afvalt  :o
Net of zijn lijf in spaarstand ging ofzo, en dat zou best kunnen dat is met mensen toch ook niet veel anders eigenlijk...
Door Datze
#2868774
Dit is waarschijnlijk helemaal  :offtopic2: Maar vaak denk ik/ twijfel ik waneer is een lab nu stevig/ fors/ gespieerd en waneer is die nu te dik. Misscien moet ik mijn onzekerheden weglaten. Hier in onze wijk zijn er veel "nep - labs" - kruisingen, zonder stamboom et.c. Die van ons is echte - echte . En vaak zeggen dan die "neppets"dan als ik met Tessa dan langsfiets "heeft ze wel nodig, he !"  Of komt mijn schoonzus bineen :"Hallo, rollmopsje!" En dakt maakt mij dus onzeker. En... als ik de foto van Annemarie zie - Tessa is echt wat "minder fors" . Lastig...
:offtopic2: Wat een  :censored2: weer buiten !!!! Vandaag dus geen gefiets...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door