Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2835817
Hoi hoi,

Ik kom niet vaak op de kattenafdeling, al heb ik er twee. Eén weigert nog categorisch alles dat rauw is, de ander was succesvol overgezet op KVV nadat er bij haar diabetes geconstateerd was.
Vervolgens stopte ze een keer met eten tijdens het instellen en weigerde ze weer. Inmiddels is ze alweer een paar maanden in remissie  :groupwave2:

Daarna heb ik gewoon dagelijks carnibest achtergelaten als lunch en al snel was dat schoon op als ik thuiskwam. Top dus!

Ik was al eens een drumstick kwijt en had een zakje ontdooiend vlees gevonden met ...ehm....nagelschade  :biggrin2:  en zojuist een boel commotie....zit ze met een gestolen eendennek onder de tafel.

Dus denk ik...
1. de tijd van rustig het hondenvoer laten ontdooien op de aanrecht is voorbij
2. tijd om me te verdiepen in het maken van volledig voer voor mijn Umetje.

Ik had al stukjes konijnenvlees geknipt om te proberen, dus dat voorgezet en schoon op. Daarna de eendennek dus maar even met een snoeischaar bewerkt en heel kleine stukjes van gemaakt. Oók schoon op (niet de hele nek natuurlijk).

Dus botwerk en vlees gaat alvast lukken (kip lukte ook al wist ik). Maar lever?? Eten ze dat wel als het (biologisch) in een zelf samengestelde kvv zit? Lijkt me wel aangezien ze wel carnibest eet...  Hebben jullie tips met betrekking tot orgaan?
Ik heb een vleesmolen, én een aangepaste schijf  :) , dus ik kan ook bot gaan malen.

Nog andere tips voor beginnend barfende katten?
Laatst gewijzigd door Madelief. op di 24 dec 2013, 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.
#2835830
Qua orgaan..Gewoon uitproberen..

Ik heb nodige orgaan geprobeerd. In begin was dit best lastig omdat ze vaak lieten staan. Ondertussen lusten ze toch aantal soorten. Haasorgaan vinden ze geweldig..Maar ook biologisch runderhart/lever eten ze graag. Daarnaast eten ze ook ondertussen kippenhart,kalkoenhart hertenhart..Konijnhart vinden ze wat minder. Qua lever eten ze eigenlijk allen hazenlever en bio-runderlever. Maar ik heb ook wel behoorlijk verwende katten met hun eigen smaak. Dus gewoon uitproberen en niet te snel opgeven. Hier heeft het ook even geduurd voordat ik ze meerdere diersoorten lusten.
#2835835
Ja, misschien moet ik gewoon hetzelfde doen als ik al deed...gewoon een schaaltje neerzetten en kijken wat er gebeurt.
Ik heb genoeg in huis. Sowieso nog biologische runder- en lamslever, en ook nog lever van (tamme) damherten.
En dan langzaam aan voldoende diersoorten verzamelen.

Ik lees wel vaker dat katten dol zijn op haas. Ik heb nog ribben liggen, zal er eens wat vlees vanaf halen om te proberen.

Het is wel even wennen, want over de hond denk ik nauwelijks nog na, maar pens en groenten zullen er wel niet ingaan denk ik zo ;-)
#2836164
Lever, hart en nier wordt  hier graag gegeten door onze mieperd. Echter, orgaan van kip is een no- go (behalve maagjes sinds ik die een keer in de droger heb gehad). Ook lamsnier werd "puur" (dus niet gemixed in het een of ander om te verstoppen) niet gewaardeerd, maar door een mix geen probleem.
Voor de rest lustte ons Miepje tot nu toe alles wat ik hem aan orgaan "puur" heb voorgeschoteld.
#2836275
[quote author=Madelief.
Het is wel even wennen, want over de hond denk ik nauwelijks nog na, maar pens en groenten zullen er wel niet ingaan denk ik zo ;-)
[/quote]
Katten hebben dat ook niet nodig, als ze wel lusten, ook prima
#2836568
spikkel schreef: [quote author=Madelief.
Het is wel even wennen, want over de hond denk ik nauwelijks nog na, maar pens en groenten zullen er wel niet ingaan denk ik zo ;-)



Dank je, ja ik weet het :) Het was meer een opmerking met een knipoog naar mijn barfgewoontes voor de honden ;-)
Al doe ik dat al jaren, inclusief twee drachten en nesten, voor de kat is toch weer een klein beetje anders!

Oh, dank je, ik wil net eigenlijk biologische kippenlever gaan bestellen, maar hoef daar misschien niet teveel van te verwachten. Ik ben benieuwd. Komt wel op hoor, dat is het fijne van een andere barfer in huis :P

Heb al wel eens lever voorgezet maar dat werd geweigerd. Ik denk dat dat lamslever was.
Ik ga gewoon eerst puur proberen, en dan als ik wat meer tijd heb de vleesmolen maar eens onder het stof vandaan halen om zelf een mixje te maken.

Het heeft gelukkig geen haast, ze eet goed carnibest en carnivoer eend, dus ik kan steeds iets voorzetten. Heb wel gemerkt dat het makkelijker gaat als ze honger heeft (joh :P), want ze kan sowieso erg miepen met eten. Vroeger at ze echt alleen gourmet gold mousse (en brokjes), ieder ander natvoer/gekookt/rauw vertikte ze in alle staten, dus ben al heel erg blij met wat ze nu eet!!

Bijna alles dat ik 's ochtends neerzet voor ik wegga is bij thuiskomst schoon op. Dus dat werkt best aardig! :)
Laatst gewijzigd door Madelief. op do 26 dec 2013, 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.
#2841161
Probeer zeker eens orgaan van kleine dieren en gevogelte als je moeite hebt om er iets in te krijgen.
Hier krijgen ze alleen lamshart, de rest is van kleine dieren.  Lamsnier, lamslever, geitenlever is allemaal regelrecht vergif.  Runderhart lust hier ook eentje niet, maar dat blijkt bij veel katten wel in de smaak te vallen. 
Van nier eten ze hier ook enkel konijnnier.  Hazenlever lusten 2 van de 3 graag, maar verder lusten ze ook, kalkoenlever, kippenlever, eendenlever, en konijnlever (minst graag).  Hazennier lusten ze dan weer niet graag.  Hazenhart en konijnhart lusten ze trouwens ook niet graag en kippenhart is minder favoriet dan eenden- of lamshart.
Dus het is inderdaad uitproberen.
Long krijg ik er zowiezo ongedroogd niet in.
#2868242
Kleine update. Ik heb steeds van alles voorgezet, gewoon een beetje van wat ik voor de hond klaar maakte. Inmiddels eet ze al ruim meer dan 5 diersoorten, konijnennier en kippenlever. Ik kan dus eindelijk een volledig menu gaan samenstellen.
Net bleef wel een stukje eendennek tussen haar kiezen klemzitten, dus dat was even een toer om de erg boze poes daarvan te verlossen.
Ik let wel goed op dat ze klein genoeg zijn om niet in te kunnen stikken, maar had even geen rekening gehouden hiermee.

Ik kan misschien beter de vleesmolen maar even onder het stof vandaan halen, platslaan of nog vaker in knippen dan ik al deed.

Voor de momenten dat ik niet thuis kan zijn heb ik ook een oplossing gevonden, dan droog ik carnibest en zet een bakje "brokjes" neer. De dames moeten dan wel even apart, maar dat is te doen.
#2868311
Hoe weet je zeker dat je andere poes niet ook stiekem mee snoept ;)
Ik zou gewoon wat vers of gedroogde carnibest neerzetten en geen ander soort kattenvoer.
Zou zo maar kunnen dat de poes waarvan jij denkt het wel eet ;)
#2868360
Thea schreef: Hoe weet je zeker dat je andere poes niet ook stiekem mee snoept ;)
Ik zou gewoon wat vers of gedroogde carnibest neerzetten en geen ander soort kattenvoer.
Zou zo maar kunnen dat de poes waarvan jij denkt het wel eet ;)
Het zou best een beetje dom van me zijn als ik dat dacht zonder enige poging te hebben gedaan haar over te halen of daar achter te komen. ;-)
Dat heb ik uiteraard allemaal al heel vaak geprobeerd ;-) Ook langere tijd.
Ook apart zodat ik zeker wist wie wat eet.
Maar tot nog toe geen succes. Wie weet, ooit.
Ik blijf het proberen hoor, dat zeker. Misschien leert ze het ooit nog.
En anders niet. Geeft niet, ben al heel erg blij dat de dame die het echt nodig heeft wel goed rauw eet :)
Blijven proberen is geen enkele moeite als de rest van het huishouden wel rauw eet ;-)
#2868548
Madelief. schreef: Het zou best een beetje dom van me zijn als ik dat dacht zonder enige poging te hebben gedaan haar over te halen of daar achter te komen. ;-)
Dat heb ik uiteraard allemaal al heel vaak geprobeerd ;-) Ook langere tijd.
Ook apart zodat ik zeker wist wie wat eet.
Maar tot nog toe geen succes. Wie weet, ooit.
Ik blijf het proberen hoor, dat zeker. Misschien leert ze het ooit nog.
En anders niet. Geeft niet, ben al heel erg blij dat de dame die het echt nodig heeft wel goed rauw eet :)
Blijven proberen is geen enkele moeite als de rest van het huishouden wel rauw eet ;-)
Anne in D. had ook een weigeraar die jaren lang geen vers most. En zomaar ineens was de weigeraar om. Dus wie weet verandert jouw weigeraar op een dag ook van gedachten...
#2868607
Mowgli schreef: Anne in D. had ook een weigeraar die jaren lang geen vers most. En zomaar ineens was de weigeraar om. Dus wie weet verandert jouw weigeraar op een dag ook van gedachten...
Ik hoop het! Dus we houden vol :) Zij een lange adem in weigeren, ik een lange adem in aanbieden ;D
#2870548
Kip, eend, konijn bv. Dat zijn kleine diertjes.
Ik moet zeggen dat ik wel eens lamsnieren voer, ter afwisseling van konijnnier. Maar ik voer ook wel hele diertjes, daar zitten de nieren nog in.

Nieren en levers zijn zeg maar de chemische raffinaderijen, dus daar gaan veel gifstoffen langs. 
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door