Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Hope
#2866905
Hoe zit het nu precies met het inenten en ontwormen van pups?
Wanneer moeten ze welke enting hebben, en vanaf wanneer kan je i.p.v enten gaan titeren? En ontwormen, hoe zit dat?

Kan ik het advies van de fokker en dierenarts opvolgen of belast ik het lijfje dan te zwaar?
Door Parelridder
#2867169
Je kunt het advies van fokker/da opvolgen, de vraag is of je dan niet 1 of meer vaccinaties zinloos laat zetten. Als de titers nog hoog zijn, slaat het vaccin niet aan..
Of je puppy er klachten van krijgt kan alleen de praktijk uitwijzen, maar zelf ben ik ongeacht eventuele zichtbare klachten geen liefhebber van zinloze vaccinaties. Blij dat er vaccinaties mogelijk zijn, dat kan héél veel ellende voorkomen! Maar volkomen onschuldig is vaccineren natuurlijk ook niet, dus onnodige laat ik graag achterwege.
Tannetje heeft mij najaar 2013 heel openhartig en helder over geinformeerd toen ik met deze vraag liep en qua titeren ken ik van haar ook alleen maar positieve, pijnloze ervaringen met duidelijke en onderbouwde adviezen.

Een puppy heeft spoelwormen en het is zeker zinvol dat ze daarvan vrij is vóór je laat vaccineren. Je kunt ontlasting laten onderzoeken hierop, bijv. door 't Woud, zodat je niet ontwormd terwijl er misschien op dat moment niet/nauwelijks wormen zijn (de fokker heeft haar immers al op de leeftijd van 2,4 en 6 weken een ontwormmiddel gegeven).

Ik heb mijn puppy slechts 1 maal hoeven laten vaccineren (DHP). Ze was toen 13  weken. Dit moment is gekozen op grond van de titers. Een weekje er voor is ze ontwormd.
Door Lizzy
#2867176
Hope schreef: Hoe zit het nu precies met het inenten en ontwormen van pups?
Wanneer moeten ze welke enting hebben, en vanaf wanneer kan je i.p.v enten gaan titeren? En ontwormen, hoe zit dat?

Kan ik het advies van de fokker en dierenarts opvolgen of belast ik het lijfje dan te zwaar?
Het is voor een fokker heel lastig als jij iets anders wilt dan de fokker zelf wil. Want "normaal" worden de pups met 6 weken gevaccineerd. En heb jij je keuze dan al gemaakt? Ontwormen..., ja, ook zoiets. Sec gezien is ontwormen de meeste fokkers voor het eerst op 2 weken. En dan op 4 en dan op 6 en dan op 8 weken. Want pups hebben nou eenmaal spoelwormen. Ik heb Frou en Fritzi's ontlasting inmiddels 2 keer door het Woud laten controleren. De eerste keer een milde spoelwormbesmetting, de 2de keer geen wormen.

Ik heb de pups die naar eigenaren gingen zonder wensen op dit gebied de pups gevaccineerd op 6 weken. En ontwormt op (ik geloof) 4 weken. Ik vind het onzin om op 2 weken al met gif aan de slag te gaan. Dorothea heeft wel gekeken hoe ernstig de pups besmet waren met spoelwormen door iedere keer opnieuw mestonderzoeken te doen. De pups hadden een zeer lichte besmetting (en er was zelfs meestal niks te vinden). De pups die bij mij, Dorothea en bij Henneke bleven: die zijn getiterd. Op 6 weken. Toen was Parvo hoog en HCC en hondenziekte laag. We hebben niet gevaccineerd en op 9 weken weer getiterd. En toen was Parvo laag en HCC en Hondenziekte ook heel laag. We hebben Salto, Frou Frou en Fritzi toen met de DHP gevaccineerd. En daarna op 11 weken weer getiterd. Bij alle 3 de pups was de enting zeer goed aangeslagen voor alle 3 de ziektes dus de mijne worden niet meer gevaccineerd.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2867335
Oké, daar kan ik iets mee.

De fokker laat de pups enten met 6 weken. Ze zegt dat ik daarna met 9 en 12 weken opnieuw moet enten, maar ik begrijp dat ik dan ook kan titeren?

Over de ontworming ben ik nog het een en ander aan het lezen. De fokker had het erover dat ze de pups altijd panacur geeft (5 dagen) omdat ze bang is voor giarda. Dus ik weet dat hij dat krijgt, maar niet heel erg vroeg, ik geloof met 4 en 6 weken (maar zeker weten doe ik het niet, daar zou ik voor moeten bellen/mailen).

Kijk, ik heb natuurlijk Hope in mijn achterhoofd. Ik heb schrik gekregen voor iedere enting en wormkuur. Sinds Hope overal zo vreselijk heftig op reageerde laat ik niets meer zomaar enten of ontwormen. Alleen mijn paarden omdat dat verplicht is, maar ook daar laat ik bijvoorbeeld niet altijd een combi-enting zetten. Ik ontworm liefst alleen na wormonderzoek, tenzij het voor een pup gewoon anders werkt.

Ik ken panacur voor konijnen, maar voor honden wist ik niet dat het gegeven werd.
Wat vinden jullie hier van?
Door Lizzy
#2867340
Hope schreef: Oké, daar kan ik iets mee.

De fokker laat de pups enten met 6 weken. Ze zegt dat ik daarna met 9 en 12 weken opnieuw moet enten, maar ik begrijp dat ik dan ook kan titeren?
Dit is het "normale" schema:

6 weken leeftijd: Nobivac puppy DP (hondenziekte plus parvo)
8-9 weken leeftijd: Nobivac parvo plus Nobivac Lepto (parvo en ziekte van Weil)
Nobivac KC een neusdruppel enting tegen kennelhoest (bordetella en paarinfluenza), vooral bij pups die naar hondenscholen gaan.
12 weken leeftijd Nobivac DHPPi + L

===

Als je verstandig bent, laats je zo dus niet vaccineren. Je kunt op 8 a 9 weken laten titeren. Om te kijken of de pup voldoende antistoffen heeft tegen Parvo en Hondenziekte. Als pup geen antistoffen heeft tegen Parvo en Hondenziekte, zou je de DHP kunnen laten zetten. Na twee weken titer je dan opnieuw om te kijken of de enting is aangeslagen. Is ie wel aangeslagen: ben je klaar voor in ieder geval 3 jaar. Is de enting niet aangeslagen, zul je nog een keer DHP moeten vaccineren. Dat is wel balen, maar dat is het risico van het vak. Je zou kunnen denken "dan zet ik toch beter de DP" maar dat is de vraag.... Deze enting is heftiger dan de DHP, om door de maternale immuniteit heen te kunnen breken.

Als je pup wel voldoende antistoffen heeft..., dan wordt het een stuk lastiger. Zijn die antistoffen van de enting of van de moeder...? Dat weet je dus niet omdat je de pup niet met 6 weken hebt laten titeren maar hebt laten enten (de fokker). Dus als er wel antistoffen aanwezig zijn, raad ik je aan om toch met 12 weken weer te titeren. Zijn ze dan nog steeds hoog voor Parvo en Hondenziekte..., tja, dan is het ook lastig. Want dat betekent naar alle waarschijnlijkheid dat de enting is aangeslagen. En dan hoef je Parvo en Hondenziekte niet meer te enten. Maar ja, dan is je hondje dus wel onbeschermd tegen HCC. En ik zou zelf dat risico niet graag lopen. Dus ik zou zelf met 12 weken toch DHP laten enten. Nou ja, dan kun je eigenlijk net zo goed niet titeren, denk ik.....

Maar goed, voor die details moet je naar een dierenarts die er verstand van heeft, bijvoorbeeld Dorothea of Tannetje ofzo.

Ik zou zelf pas op 16 en 19 weken Lepto laten vaccineren, niet eerder.
Over de ontworming ben ik nog het een en ander aan het lezen. De fokker had het erover dat ze de pups altijd panacur geeft (5 dagen) omdat ze bang is voor giarda. Dus ik weet dat hij dat krijgt, maar niet heel erg vroeg, ik geloof met 4 en 6 weken (maar zeker weten doe ik het niet, daar zou ik voor moeten bellen/mailen).
Waarom is ze bang voor giardia?
Kijk, ik heb natuurlijk Hope in mijn achterhoofd. Ik heb schrik gekregen voor iedere enting en wormkuur. Sinds Hope overal zo vreselijk heftig op reageerde laat ik niets meer zomaar enten of ontwormen. Alleen mijn paarden omdat dat verplicht is, maar ook daar laat ik bijvoorbeeld niet altijd een combi-enting zetten. Ik ontworm liefst alleen na wormonderzoek, tenzij het voor een pup gewoon anders werkt.
Nee, dat werkt voor een pup niet anders.
Ik ken panacur voor konijnen, maar voor honden wist ik niet dat het gegeven werd.
Wat vinden jullie hier van?
Tja. Panacur werkt tegen spoelwormen, haakwormen en giardia. Begrijp nog steeds niet waarom de fokker een middel tegen Giardia nodig denkt te hebben? Hebben ze problemen met giardia?

Ik vind verder ook dat als je persee een pup wilt van een zeer bewuste fokker, dat je op zoek moet naar een bewuste fokker en niet naar een in-dat-opzicht-onbewuste-fokker moet gaan en die met al jouw bezwaren 'lastig moet vallen'. Maar goed, dat is slechts mijn mening.
Door Martine-Tom
#2867346
Begrijp ik nou goed dat "we" eigenlijk alleen 3 keer enten omdat je niet zeker weet wanneer de maternale bescherming laag genoeg is zodat de enting aan slaat?
Door Lizzy
#2867349
Martine-Tom schreef: Begrijp ik nou goed dat "we" eigenlijk alleen 3 keer enten omdat je niet zeker weet wanneer de maternale bescherming laag genoeg is zodat de enting aan slaat?
Ja en nee. Ook al is de maternale immuniteit laag, wil niet zeggen dat een enting altijd maar aanslaat. Maar goed, als de maternale immuniteit hoog is, slaat ie sowieso niet aan. Dus ja, dit is allemaal voor de zekerheid. En dan rossen we er ook voor de zekerheid nog even een Leptootje en een Kennelhoestje in :-X, allemaal nog voor dat puppesteijn 13 weken oud is.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2867377
Lizzy schreef: Dit is het "normale" schema:

6 weken leeftijd: Nobivac puppy DP (hondenziekte plus parvo)
8-9 weken leeftijd: Nobivac parvo plus Nobivac Lepto (parvo en ziekte van Weil)
Nobivac KC een neusdruppel enting tegen kennelhoest (bordetella en paarinfluenza), vooral bij pups die naar hondenscholen gaan.
12 weken leeftijd Nobivac DHPPi + L

===

Als je verstandig bent, laats je zo dus niet vaccineren. Je kunt op 8 a 9 weken laten titeren. Om te kijken of de pup voldoende antistoffen heeft tegen Parvo en Hondenziekte. Als pup geen antistoffen heeft tegen Parvo en Hondenziekte, zou je de DHP kunnen laten zetten. Na twee weken titer je dan opnieuw om te kijken of de enting is aangeslagen. Is ie wel aangeslagen: ben je klaar voor in ieder geval 3 jaar. Is de enting niet aangeslagen, zul je nog een keer DHP moeten vaccineren. Dat is wel balen, maar dat is het risico van het vak. Je zou kunnen denken "dan zet ik toch beter de DP" maar dat is de vraag.... Deze enting is heftiger dan de DHP, om door de maternale immuniteit heen te kunnen breken.

Als je pup wel voldoende antistoffen heeft..., dan wordt het een stuk lastiger. Zijn die antistoffen van de enting of van de moeder...? Dat weet je dus niet omdat je de pup niet met 6 weken hebt laten titeren maar hebt laten enten (de fokker). Dus als er wel antistoffen aanwezig zijn, raad ik je aan om toch met 12 weken weer te titeren. Zijn ze dan nog steeds hoog voor Parvo en Hondenziekte..., tja, dan is het ook lastig. Want dat betekent naar alle waarschijnlijkheid dat de enting is aangeslagen. En dan hoef je Parvo en Hondenziekte niet meer te enten. Maar ja, dan is je hondje dus wel onbeschermd tegen HCC. En ik zou zelf dat risico niet graag lopen. Dus ik zou zelf met 12 weken toch DHP laten enten. Nou ja, dan kun je eigenlijk net zo goed niet titeren, denk ik.....

Maar goed, voor die details moet je naar een dierenarts die er verstand van heeft, bijvoorbeeld Dorothea of Tannetje ofzo.

Ik zou zelf pas op 16 en 19 weken Lepto laten vaccineren, niet eerder.
Waarom is ze bang voor giardia?
Nee, dat werkt voor een pup niet anders.
Tja. Panacur werkt tegen spoelwormen, haakwormen en giardia. Begrijp nog steeds niet waarom de fokker een middel tegen Giardia nodig denkt te hebben? Hebben ze problemen met giardia?

Ik vind verder ook dat als je persee een pup wilt van een zeer bewuste fokker, dat je op zoek moet naar een bewuste fokker en niet naar een in-dat-opzicht-onbewuste-fokker moet gaan en die met al jouw bezwaren 'lastig moet vallen'. Maar goed, dat is slechts mijn mening.
Oke Lizzy, dank je! Ik vind de fokker heel bewust over komen. Dat wil zeggen: ze hebben al een heel stuk meer verstand van voeding dan de gemiddelde fokker van labradors. Van de week heb ik met haar nog zitten praten over voer, en ze vind het echt geweldig dat Nelson barf krijgt. Ze speent ze af op kvv en dat moet je een jaar geven, anders krijg je geen pup mee (en nee, dat zullen ze niet komen controleren, maar ja, het is beter dan niets toch). Barf vind ze nog beter, maar ze weet uit ervaring dat maar weinig pupkopers dit gaan doen en ook blijven volhouden. Kvv is een makkelijkere stap, en uiteindelijk blijven de meeste kopers dat ook voeren aan de honden. Dat die van ons barf krijgt vind ze super.

Ze is bang voor giardia omdat ze een nare ervaring heeft met puppen en giardia. Deze puppen zijn gezond maar ze wil het risico niet meer nemen dat ze een zieke pup meegeeft aan een koper.
Ze geeft de pups geen gekke dingen verder en ook het ontwormen doet ze niet met 2 weken al.

Het is niet zo dat ik bezwaren heb tegen haar manier van enten en ontwormen. Ik kan goed met haar opschieten, ze geeft goed advies en ze heeft veel verstand van fokkerij en gezondheid. Voor mezelf heb ik met Hope gewoon het een en ander gezien waarvan ik denk: dat kan ook anders. Vandaar dat ik op zoek ben naar een gulden middenweg. Ik begrijp dat je moet enten, maar Hope kreeg vanaf pup jaar ELK jaar een volledige coctail (dus 8 entingen per jaar, in één keer, ruim 100 euro per jaar), omdat ik er gewoon geen verstand van had en naar meneer de dierenarts luisterde. Dat mijn hond daar doodziek van werd kon volgens die dierenarts niet. Je begrijpt dat wij daar ondertussen niet meer komen :-X
Met pupmans doe ik het liever iets anders ;)
Door Parelridder
#2867464
Tannetje kon me aan de hand van de titers vertellen dat de 1e vaccinatie (6 wkn) niet was aangeslagen, omdat de titers dan hoger geweest zouden zijn. Er was nog wel bescherming, maar niet vel. Titeren kan dus soms wel iets vertellen over het al dan niet succesvol geweest zijn van de 1e vaccinatie.
Lastig vond ik zelf de afweging wanneer de volgende vacinatie te laten zetten: welk risico is aanvaardbaar, hoe laag laat je de titers dalen, welke keuze maak je als de ene wel laag genoeg is om te vaccineren en de ander nog niet? Het is echt en heel stuk simpeler om stomweg vol blind vertouwen het schema te volgen ;) Tannetje heeft me ontzettend goed geholpen door de risico's aan de hand van o.a. de titers en onze leefgewoontes (wandellokaties etc.) te helpen inschatten.
De Lepto vaccinatie heeft mijn jonge hond (nu en half jaar) vooralsnog nog helemaal niet gekregen en ik ben nog steeds in dubio of ik er slim aan doe die te gaan geven. Hoe meer ik er over lees, hoe meer ik de indruk heb dat dit vooral schijnveiligheid biedt.
Door Suzanne
#2867678
Ik blijf het lastig vinden met entingen... voor mijn volwassen honden ben ik er wel uit maar pups... ik wil wel met ze naar de hondenschool kunnen en daar zijn entingen vaak nog vereist.
Op shows worden formeel titerbepalingen nog niet geaccepteerd bij mijn weten tsja.. ik wil toch graag als het zo uitkomt naar een show met mijn hond...

Lastig ;-(

Suzanne
Gebruikersavatar
Door Hope
#2884766
Nelson is nu 9 weken.

Ik blijf het een vreselijk lastig verhaal vinden. Veel mensen in mijn omgeving zeggen dat ik de hond gewoon moet laten enten. Maar ja, die voeren ook brokken dus dat zegt misschien niet zo heel veel maar maakt me wel aan het twijfelen. Ik vind het echt moeilijk!

Titeren is lastig. De enige die ik ken die dat kan is Tannetje en zo'n reis met zo'n jonge hond vind ik gewoon geen goed idee. Nelson kan wel mee in de auto maar vind dit echt onwijs spannend dus ik ga het liefste in de buurt naar een dierenarts.

De dierenkliniek in Someren staat op de lijst van pro-vers dierenartsen en komt voor mijn gevoel toch wel het dichtste in de buurt van wat ik zoek. Jammer dat Tannetje niet om de hoek woont, maar ja, dat is nu eenmaal niet zo.
Voor donderdag heb ik een afspraak voor Nelson. In principe moet hij dan worden geënt en ik wil ook dat ze even kijken naar hoe hij loopt. Ik vind hem namelijk de laatste dagen af en toe een halve pas maken.
Lizzy schreef: Dit is het "normale" schema:

6 weken leeftijd: Nobivac puppy DP (hondenziekte plus parvo)
8-9 weken leeftijd: Nobivac parvo plus Nobivac Lepto (parvo en ziekte van Weil)
Nobivac KC een neusdruppel enting tegen kennelhoest (bordetella en paarinfluenza), vooral bij pups die naar hondenscholen gaan.
12 weken leeftijd Nobivac DHPPi + L
Verder in het bericht stond dat ik het beste pas voor Lepto kan enten op 16 en 19 weken. Klopt het dan dat ik dus nu moet laten enten met Nobivac Parvo Plus en Nobivac KC?

Lepto, vaccineer je daar jonge honden sneller mee dan oudere? Voor Hope hebben wij besloten dat hij deze enting niet meer gaat krijgen, omdat wij het nadeel van de enting groter vinden dan het voordeel. Maar is dat voor een pup hetzelfde, of niet? Tjonge, ik vind het maar lastig.

Dat is toch wel het nadeel van BP hoor. Je gaat veel te veel nadenken >:(
:biggrin2: :biggrin2:
Door suzanne 1
#2884787
Ik heb dat dus wel gedaan.....een heel end gereden om puppemans bij Tannetje te laten titeren. Ik had misschien ook wel bij mijn eigen dierenarts kunnen laten titeren maar Tannetje heeft hier toch veel meer ervaring mee dan de gemiddelde dierenarts en kan beter inschatten of je wel/niet moet enten en of de antistoffen door de 6 weken enting kwamen of nog maternale imuniteit was.
Nou moet ik zeggen dat Jamey als pup totaal geen moeite had met grote stukken rijden. De fokker heeft hem vanaf 2 weken al meegenomen naar behendigheidswedstrijden in de camper.  Maar als er weer een pup komt dan ga ik weer naar Tannetje. En ga ik ook de ontlasting laten checken i.p.v. klakkeloos ontwormen. En nee, er gaat ook geen kc of lepto enting in. Mijn volwassen honden krijgen die niet dus helemaal een pupje niet.
Maar dat kan ik natuurlijk makkelijk zeggen, je moet zelf doen waar je je goed bij voelt.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2884801
suzanne 1 schreef: Ik heb dat dus wel gedaan.....een heel end gereden om puppemans bij Tannetje te laten titeren. Ik had misschien ook wel bij mijn eigen dierenarts kunnen laten titeren maar Tannetje heeft hier toch veel meer ervaring mee dan de gemiddelde dierenarts en kan beter inschatten of je wel/niet moet enten en of de antistoffen door de 6 weken enting kwamen of nog maternale imuniteit was.
Nou moet ik zeggen dat Jamey als pup totaal geen moeite had met grote stukken rijden. De fokker heeft hem vanaf 2 weken al meegenomen naar behendigheidswedstrijden in de camper. Maar als er weer een pup komt dan ga ik weer naar Tannetje. En ga ik ook de ontlasting laten checken i.p.v. klakkeloos ontwormen. En nee, er gaat ook geen kc of lepto enting in. Mijn volwassen honden krijgen die niet dus helemaal een pupje niet.
Maar dat kan ik natuurlijk makkelijk zeggen, je moet zelf doen waar je je goed bij voelt.
Dat is ook gewoon het lastige. Ik zou het liefste naar Tannetje rijden...
Maar ja, waar doe je nu goed aan? Stress van een auto-rit of een enting? Pfff.....
Vroeguh kwakte ik er gewoon een enting in. Dat was toch wel makkelijk hoor.
(haha, grapje!)
Door Parelridder
#2885264
Als je de gelegenheid hebt, zou ik kiezen voor de rit. De meeste pups vinden auto rijden aanvankelijk maar zo-zo, daar moeten ze nog aan wennen. Een kleine bench met een lekker kleedje er in, zodat hij fijn kan liggen en niet heen en weer slingeren kan vind ik ideaal voor een puppy in de auto. En er is verder maar één manier om te wennen aan rijden: rijden :) Een lange rit, met een lekker stuk snelweg dus geen hobbels en bochten, waarbij hij vroeg of laat toch moe wordt, kan een uitgelezen kans zijn om te gaan ontspannen en slapen tijdens de rit!
Middels een titerbepaling en het (goed onderbouwde) advies daarover van Tannetje, heb ik mijn pup de 9-weken-vaccinatie kunnen besparen. Aan de hand van de titers op 9 weken kon ze bovendien goed inschatten wanneer het zinvol werd wél te vaccineren. Op de leeftijd van 3 maanden heeft m'n pup de DHP gehad (geen vaccinaties tegen kennelhoest en weil) en daarmee was het klaar! Als je in het reguliere schema kijkt wat ze 'normaal' allemaal onnodig toegediend had gekregen...
Gebruikersavatar
Door Hope
#2885429
Parelridder schreef: Als je de gelegenheid hebt, zou ik kiezen voor de rit. De meeste pups vinden auto rijden aanvankelijk maar zo-zo, daar moeten ze nog aan wennen. Een kleine bench met een lekker kleedje er in, zodat hij fijn kan liggen en niet heen en weer slingeren kan vind ik ideaal voor een puppy in de auto. En er is verder maar één manier om te wennen aan rijden: rijden :) Een lange rit, met een lekker stuk snelweg dus geen hobbels en bochten, waarbij hij vroeg of laat toch moe wordt, kan een uitgelezen kans zijn om te gaan ontspannen en slapen tijdens de rit!
Middels een titerbepaling en het (goed onderbouwde) advies daarover van Tannetje, heb ik mijn pup de 9-weken-vaccinatie kunnen besparen. Aan de hand van de titers op 9 weken kon ze bovendien goed inschatten wanneer het zinvol werd wél te vaccineren. Op de leeftijd van 3 maanden heeft m'n pup de DHP gehad (geen vaccinaties tegen kennelhoest en weil) en daarmee was het klaar! Als je in het reguliere schema kijkt wat ze 'normaal' allemaal onnodig toegediend had gekregen...
Dat is waar. Ik kan het er alleen maar mee eens zijn.

Als ik met Nelson naar de puppycursus wil, zijn de entingen dan niet verplicht?

Hope heeft tijdens de cursus flinke kennelhoest gehad. Vandaar ook mijn angst denk ik.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door