Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Sanne-2
#2863809
En daar was ze weer met een vraag. :sorry:
Wij voeren nu Darf en farmfoodfresch, we willen graag over op barf.
Nu ben ik druk aan het rekenen maar ik zit met een vraag, alweer ja alweer. :angel:
Darf hanteert de percentages 60,15,15 dat is volgens mij nvr? 60% spiervlees, 15% bot en 15% orgaan.
Nu poepen ze daar inmiddels prima op op maar meer bot erin dan poepen ze krijtjes.
Van FF fresch krijgt de oudste steeds meer dunne ontlasting van. Dat was eerder niet zo.
Dus ik moet rekening houden met het percentage bot, maar hoe reken ik dat Nvr? Nu om naar barf?
Dus hoeveel vleesbot % moet ik dan geven?
Ben bang dat als ik op 50% ga zitten ik dan te hoog zit, of reken ik dat nu zo verkeerd, vergeleken met darf?
En dan de volgende vraag hoe weet ik dat een vleesbot ook echt uit 50% bot en 50% vlees bestaat?
De bestelling zal gedaan worden bij degomeat, lupa en VSE, kunnen jullie mij adviseren welk botwerk ik dan het beste kan nemen?
Ik ga het wel malen trouwens.
Alvast bedankt weer :)
Laatst gewijzigd door Sanne-2 op vr 31 jan 2014, 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Arkay
#2863858
Klopt de verhouding die ze aanhouden is nrv en dan wordt er uitgegaan van kaal bot 60-15-15
bij barf wordt ervan uitgegaan dat je bot 50-50 is dus goed bevleesd

hier wordt ongeveer de verhouding 50-25-10-10-5 = vleesbot-spier-pens-orgaan-groente
De verhoudingen pas je een beetje aan als je ziet dat de ontlasting te droog is dan ga je bijvoorbeeld 5% vleesbot minder voeren en 5% spier meer,
is het dan niet optimaal dan ga je bijv naar 40-30-10-10-10.

Succes met een menu maken.

Ps je leert door te kijken naar het product in je handen of de verhouding een beetje klopt,
bijv de kipkarkas van dego is kaal dus als ik 100 gr heb dan is dat 75 gr bot en 25 gr vlees daar moet dan 50 gr vlees bij om de juiste verhouding te hebben,
op het moment dat je gaat voeren komt het vlees, de karkas plus het spiervlees uit je menu in de voerbak.
Laatst gewijzigd door Arkay op vr 31 jan 2014, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2863860
Sanne-2 schreef: En daar was ze weer met een vraag. :sorry:
Wij voeren nu Darf en farmfoodfresch, we willen graag over op barf.
Nu ben ik druk aan het rekenen maar ik zit met een vraag, alweer ja alweer. :angel:
Darf hanteert de percentages 60,15,15 dat is volgens mij nvr? 60% spiervlees, 15% bot en 15% orgaan.
Nu poepen ze daar inmiddels prima op op maar meer bot erin dan poepen ze krijtjes.
Van FF fresch krijgt de oudste steeds meer dunne ontlasting van. Dat was eerder niet zo.
Dus ik moet rekening houden met het percentage bot, maar hoe reken ik dat Nvr? Nu om naar barf?
Dus hoeveel vleesbot % moet ik dan geven?
Ben bang dat als ik op 50% ga zitten ik dan te hoog zit, of reken ik dat nu zo verkeerd, vergeleken met darf?
En dan de volgende vraag hoe weet ik dat een vleesbot ook echt uit 50% bot en 50% vlees bestaat?
De bestelling zal gedaan worden bij degomeat, lupa en VSE, kunnen jullie mij adviseren welk botwerk ik dan het beste kan nemen?
Ik ga het wel malen trouwens.
Alvast bedankt weer :)
Wat er in KVV zit...., dat weet je gewoon nooit, met alle respect.
Dus ik zou gewoon beginnen met 45% vleesbot, 20% orgaanvlees (dat is inclusief 10% pens), 10% groenten en de rest spiervlees. Daarna kun je gaan fine tunen.

Waarom ga je malen, als ik vragen mag?
Door Sanne-2
#2863867
Arkay schreef: Klopt de verhouding die ze aanhouden is nrv en dan wordt er uitgegaan van kaal bot 60-15-15
bij barf wordt ervan uitgegaan dat je bot 50-50 is dus goed bevleesd

hier wordt ongeveer de verhouding 50-25-10-10-5 = vleesbot-spier-pens-orgaan-groente
De verhoudingen pas je een beetje aan als je ziet dat de ontlasting te droog is dan ga je bijvoorbeeld 5% vleesbot minder voeren en 5% spier meer,
is het dan niet optimaal dan ga je bijv naar 40-30-10-10-10.

Succes met een menu maken.

Ps je leert door te kijken naar het product in je handen of de verhouding een beetje klopt,
bijv de kipkarkas van dego is kaal dus als ik 100 gr heb dan is dat 75 gr bot en 25 gr vlees daar moet dan 50 gr vlees bij om de juiste verhouding te hebben,
op het moment dat je gaat voeren komt het vlees, de karkas plus het spiervlees uit je menu in de voerbak.
Thanks, ik vind het zo knap dat jullie kunnen inschatten uit welk percentage bot/vlees een karkas bestaat. Ik ben bang dat ik daar de boot mee in ga.
Lizzy schreef: Wat er in KVV zit...., dat weet je gewoon nooit, met alle respect.
Dus ik zou gewoon beginnen met 45% vleesbot, 20% orgaanvlees (dat is inclusief 10% pens), 10% groenten en de rest spiervlees. Daarna kun je gaan fine tunen.

Waarom ga je malen, als ik vragen mag?
Ik ben helemaal met je eens dat je niet weet wat er in KVV zit, een van de grootste reden om zelf samen te gaan stellen.
Ik ga het zelf malen voor onze Sky, die heeft als mening dat alles gewoon naar binnen gegooid moet worden, kauwen doet hij gewoon niet.
Om niet elke week bij de da te zitten heb ik besloten het dan maar te malen voor hem.

Maar wat zijn nou de vleesbotten die wel uit ongeveer 50/50 bestaan.
Ik weet dat dit nekken, en kippenvleugels of poten zijn.
Maar ik kan ze toch niet alleen op eendennek, kippennek en kippenpoten/vleugels zetten als vleesbot? Ook al zou ik het allemaal biologische kopen?
Laatst gewijzigd door Sanne-2 op vr 31 jan 2014, 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2863889
Op zich kan het wel. Maar je kunt ook karkassen geven. En die zijn in de regel kaler. In denk dat je dan moet denken aan 70% bot en 30% vlees. Vroeger lag dat anders maar de technieken om bot uit te benen zijn wel verbeterd (en dat is jammer voor ons). Je kunt dan een paar dingen doen:

1)Kale vleesbotten afwisselen met rijk bevleesde vleesbotten, die bijv. weer iets rijker zijn aan vlees dan aan bot en dan zo tussen de 40% en 50% vleesbot blijven voeren (kijkend naar je hond en de ontlasting).

2)Geen kale vleesbotten gaan voeren.

3)Vrij veel kale vleesbotten gaan voeren, afgewisseld met vleesbot dat 50% vlees en 50% bot bevat en dan een wat lager vleesbot percentage aanhouden. Voor de ene hond zal dat 30% zijn, voor de andere hond 40% en voor weer een ander 45%.
Door smulpaap
#2864007
Sanne -2 ik wil wel wat foto,s plaatsen hoor , van wat kaler bot en goed bevleesd bot
Misschien word het je dan wat duidelijker

Maar als je eenmaal een tijdje bezig bent ontwikkel je er vanzelf een oog voor
Wat mij in het begin ook wel geholpen heeft was een poepdagboek van elke hond
Door smulpaap
#2864498
Hier een foto van een stuk gangbaar en voor velen herkenbaar vleesbot
Een parelhoenkarkas , dit is niet mijn ideale parelhoenkarkas
Het is natuurlijk wel zacht , maar in mijn ogen te kaal

Afbeelding
Door smulpaap
#2864501
En nog een foto , van een helaas al etende hond  :biggrin2: ( Ik kan zo gauw geen andere foto vinden )
Ook parelhoen , zo zie ik de karkassen liever

Afbeelding
Gebruikersavatar
Door Lucie110
#2864929
Hier een foto van een goed bevleesde kippenrug met daaronder een kaal kipkarkas.

Afbeelding
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door