Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Evy23
#2863662
Hallo Allemaal,

Ik ben Yvette en woonachtig in Hoofddorp. Samen met mijn vriend hebben wij een Bullmastiff met de naam Jay-Jay van 2,5 jaar oud en een Franse Bulldog met de naam Cooper van 7 maanden oud. Ons duo eet op dit moment carnibest maar ik wil gaan kijken of het voor ons een idee is om te gaan barfen.

Kan iemand mij misschien vertellen wat ik voor een hond van 70kg en een hond van 10kg zou moeten geven per dag en wat is een menu om mee te beginnen?
Verder kan Jay-Jay niet tegen pens en zuivelproducten, hoelang je dit ook geeft (ivm ontgiften), hij blijft aan de waterdunne diaree.
Cooper kan wel alles eten alleen zou ik ze graag hetzelfde willen geven zodat ze niet in elkaars bak (Jay-Jay in Cooper haar bak) gaan zitten eten.

Verder ben ik ook heel benieuwd hoe jullie alles bewaren en in welke hoeveelheden jullie dit kopen. Ik ben namelijk aan het kijken voor een vrieskist maar heb nog geen idee hoe groot deze dan zou moeten zijn. Als iemand daar tips over heeft graag!

Ik ben heel benieuwd naar de reacties!
Door Lizzy
#2863672
Evy23 schreef: Hallo Allemaal,

Ik ben Yvette en woonachtig in Hoofddorp. Samen met mijn vriend hebben wij een Bullmastiff met de naam Jay-Jay van 2,5 jaar oud en een Franse Bulldog met de naam Cooper van 7 maanden oud. Ons duo eet op dit moment carnibest maar ik wil gaan kijken of het voor ons een idee is om te gaan barfen.

Kan iemand mij misschien vertellen wat ik voor een hond van 70kg en een hond van 10kg zou moeten geven per dag en wat is een menu om mee te beginnen?
Verder kan Jay-Jay niet tegen pens en zuivelproducten, hoelang je dit ook geeft (ivm ontgiften), hij blijft aan de waterdunne diaree.
Cooper kan wel alles eten alleen zou ik ze graag hetzelfde willen geven zodat ze niet in elkaars bak (Jay-Jay in Cooper haar bak) gaan zitten eten.

Verder ben ik ook heel benieuwd hoe jullie alles bewaren en in welke hoeveelheden jullie dit kopen. Ik ben namelijk aan het kijken voor een vrieskist maar heb nog geen idee hoe groot deze dan zou moeten zijn. Als iemand daar tips over heeft graag!

Ik ben heel benieuwd naar de reacties!
Hoi Yvette, welkom op Barfplaats!

Een volwassen hond eet gemiddeld 2% tot 5% van zijn lichaamsgewicht. Kleine honden eten relatief meer dan grote. Dus voor een hond van 70 kilo begin je met een hoeveelheid voer van 2% van zijn lichaamsgewicht = 1400 gram voeding per dag. Een hond van 10 kg eet vaak wat meer dan 2%, zeg 3%. Kom je voor een hond van 10 kg op 300 gram. En uiteindelijk voer je 'met de ogen'.

Een beginners menu hebben we hier niet voor je... Helaas. De bedoeling van BARF is namelijk dat jij zelf een menu maakt. Dat je zoveel kennis van zaken op doet dat jij zelf een menu kunt maken en zelf de verantwoordelijkheid op je neemt voor de voeding van jouw hond. We hebben wel veel handleidingen geschreven om mensen te leren zelf samen te stellen. Die kun je hier vinden: http://www.barfplaats.nl/handleiding-tot-barf/. En hier: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 448.0.html. Het is dus echt niet om je te plagen of dwars te zitten maar je kunt simpelweg niet zeggen "hier is een menu" en dan komt het allemaal wel goed. Jij moet echt zelf snappen wat je moet geven en waarom.

Voor Jay-Jay en zijn allergie voor pens en zuivel: geen probleem. Een hond heeft geen zuivel nodig (sterker nog, misschien is het wel helemaal niet zo gezond!) en pens is prachtig voer maar niet onmisbaar. Je kunt gewoon 10% orgaanvlees aan hem geven dat bestaat uit lever, hart en nier. Cooper kun je wel gewoon pens geven en dan geef je ze in een aparte ruimte eten, heb je ook geen problemen dat ze uit elkaars bak eten.

Ik koop alles vrij groot in. Ik heb ook 4 middelgrote honden (tussen de 25 en 30 kg). En ik heb dus veel vriesruimte (nodig). Ik zeg altijd "een vriezer kan nooit groot genoeg zijn" :biggrin2: (ik heb in totaal iets van 1000 liter aan vriezers). Hoe ik inkoop is niet te zeggen. Het hangt er vanaf wat ik nodig heb en waar ik dat haal. Ik heb een specifieke afspraak met een bio-boer en soms heb ik daar in 1 keer 200 kg van. En dat moet ik wel kunnen bufferen. Maar in de meeste gevallen bestel ik van dingen ergens tussen de 10 kg en 50 kg. Adressen waar ik makkelijk regelmatig kan bestellen, bestel ik 10 of 20 kg van dingen. Adressen die ver weg zijn en waar ik zelf heen moet rijden (nou ja..., mijn man), daar neem ik eerder 50 kg van mee.

Ik hoop dat je zelf een menu in elkaar gaat sleutelen. Als je die hier op het forum post, gaan wij er voor je naar kijken :)
Gebruikersavatar
Door Evy23
#2863955
Hoi Lizzy,

Bedankt voor je reactie!

Ik ben ondertussen al druk aan het inlezen over hoe ik moet gaan barfen en de links kan ik hier zeker goed bij gebruiken, dank je!

Zodra ik nog wat meer kennis heb zal ik zeker hier mijn menu plaatsen om adviezen erover te vragen en of alles in orde is!

Het wordt dus inderdaad nog een vriezer aanschaffen om alles op te kunnen bergen.
Hoe vaak maak jij de menu's klaar en hoelang vries je het dan in?
Door Lizzy
#2863958
Ik maak nooit menu's klaar. Ik heb alles ongeveer ingevroren in porties van 1 kg of minder. Ik heb een week menu, dat staat op het white-board opgeschreven (dus maandag kipkarkas met kopvlees en groenten, dinsdag eendennek met pens/orgaanvlees en groenten, woensdag parelhoenkarkas met lamsvlees en groenten, etc). Op het whiteboard staat ook opgeschreven wat waar in de vriezers zit. En dan pak ik gewoon wat ik nodig heb. Dus bijv. 2 kg kipkarkas (2 verpakkingen) met 2 kg kopvlees en 1 bakje groenten op maandag. Enzovoorts.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2864346
Ik koop meestal mijn vlees via leveranciers als degomeat of Lupa. Omdat hier in het noorden niet zo veel lijntjes komen (zie vraag en aanbod topic) en omdat ik zelf geen zin heb om langs diverse slachthuizen ed te gaan voor afspraken.
Ik heb voor 1 mechelaar en 2 katten een vrieskast van 200 liter en een kist van 150 liter. Daarin kan ik voor ongeveer 2,5 maand opslaan.

Het voordeel van deze leveranciers is, dat je er een compleet menu bij kan bestellen dat in (meestal) kiloverpakkingen diepgevroren bij je thuis bezorgd wordt. Het nadeel is dat het duurder is. Meedoen aan lijntjes is vaak veel voordeliger.

Aangezien ik met de kiloverpakkingen steeds 2 dagen kan voeren, scheelt deze manier van geleverd krijgen, mij enorm veel tijd aan portioneren (voor de hond, voor de katten malen we 1 keer in de 2 maanden en dat kost zomaar een halve dag tijd). Ik portioneer alleen de orgaan die hij krijgt. De dagen dat hij bot+spiervlees eet, trek ik net als Lizzy een kilo van het een en een kilo van het ander uit de vriezer en morgen eet hij dat dan nog een keer. Ik vind dit zo gemakkelijk, dat ik er met plezier iets meer geld aan kwijt ben. Als je aan lijntjes mee doet, kan het zijn dat je bijvoorbeeld 10 kilo van iets aan 1 blok bevroren krijgt en dan moet je gaan portioneren. Dan is het goedkoper, maar heb je er veel meer werk aan. Dat is dus een keuze en je moet voor jezelf kijken wat je wil en kan.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door